Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille neuvottiin lapsena avuksi kylkipistoon?

Vierailija
27.08.2025 |

Minä en lapsena nautinut liikunnasta yhtään, kylkeen pisti aina heti. Se kipu oli lamauttavaa. Sanottiin vaan että harjoituksen puutetta ja huono kunto. Mutta miten parantaa kuntoa, kun se sattuu?? Yläasteella meillä on vastavalmistunut liikunnanopettaja, eipä hänkään osannut auttaa yhtään.

Löysin liikunnan ilon sitten vasta paljon myöhemmin, aikuisena. 

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se menee kyllä itsestään ohi. Ei kaikkea tarvitse saada loppumaan heti. Kipua pitää sietää jos urheilee. On normasli asia moinen kylkikipu

Vierailija
2/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitettiin kestävyyskuntoa tai lihaskuntoa huonoksi, käskettiin nostamaan kädet ylös.

Kyseessä on ruuansulatusvaiva, joka aiheuttaa painetta palleaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sanottiin että piti hengittää rauhallisesti kunnes menee ohi. Meidän suvun naisilla kaikilla refluksi oireita, luulen että siitä johtui.

Vierailija
4/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan kuullutkaan mistään kylkipistosta.

Vierailija
5/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sanottu mitään, mutta opin että se loppuu kun pysähdyn ja hengitän rauhallisesti. Kuntoa voi kohottaa myös muuten kuin juoksemalla. Eipä  tuota pistosta tule kuin juoksiessa. 

Vierailija
6/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kehoitettiin lepäämään tai kävelemään rauhallisesti, kunnes meni ohi. Vanhemmiten selvisi että kyseessä oli tyrä, joka jo nuorena alkoi vaivata. Siitä seurasi refluksitauti ja se ettei koskaan voi syödä mitään illalla ja täytyy pitää annokset pieninä. 

Vierailija
7/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä valita!!!! Se oli yleisin kommentti vaivaan kuin vaivaan. Toinen yleinen oli Kunhan kuvittelet!!!!

Vierailija
8/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se menee kyllä itsestään ohi. Ei kaikkea tarvitse saada loppumaan heti. Kipua pitää sietää jos urheilee. On normasli asia moinen kylkikipu

En sietänyt, joten en myöskään urheillut. Mikään kipu ei mielestäni ole normaalia.

ap

Vierailija
9/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitettiin kestävyyskuntoa tai lihaskuntoa huonoksi, käskettiin nostamaan kädet ylös.

Meinasin itse kommentoida, että mulla se kylkipistos lapsena liittyi aina syömiseen. Jos lähdin heti tuhdisti syötyäni liikkumaan, niin alkoi pistää. Opin sitten odottelemaan hetken syömisen jälkeen ja lähdin rauhallisemmin liikkeelle. Nyt aikuisiällä ei tuommoista vaivaa ole ollutkaan, en ole koko kylkipistosta muistanut, ennen kuin luin tämän aloituksen..

Vierailija
10/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei enää aikuisena tule sitä pistoa kylkeen. Lapsena olin taatusti kovemmassa kunnossa kuin nyt. Se liittyy jotenkin lapsuuteen ainakin minulla. Nykyään kyllä keuhkoja korventaa ja jalat on hyytelöä mutta ei tule pistoa kylkeen

Vierailija
11/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meinasin itse kommentoida, että mulla se kylkipistos lapsena liittyi aina syömiseen. Jos lähdin heti tuhdisti syötyäni liikkumaan, niin alkoi pistää. Opin sitten odottelemaan hetken syömisen jälkeen ja lähdin rauhallisemmin liikkeelle. Nyt aikuisiällä ei tuommoista vaivaa ole ollutkaan, en ole koko kylkipistosta muistanut, ennen kuin luin tämän aloituksen..

Koulussa liikuntatunnit oli miten sattui, ei voinut odotella välttämättä. Tai kaikki juoksuleikit välitunnilla. Ja minä söin lapsena kuin hiiri, joten tuskin oli siitäkään kiinni

ap

Vierailija
12/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sietänyt, joten en myöskään urheillut. Mikään kipu ei mielestäni ole normaalia.

ap

Tämä mukavuuden halu aiheuttaa ylipainosi ja sen että et elä vanhaksi. Toivottavasti kivun välttely on sen arvoista sinulle

Vierailija
13/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli joskus esiteininä kylkipisto, joka ei mennyt ohi vaikka kuinka kuunteli ohjeita. Viikkoja kärsin kunnes äiti varasi ajan lääkärille ja olikin joku tulehdus. Tästä on aikaa melkein 40 vuotta etten muista miten se hoidettiin. 

Vierailija
14/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se ohi menee, jatkat vaan."

Jännä, ettei ole aikuisena ikinä tullut, vaikka oon välillä ollut ihan rapakunnossa. Lasten kipua ei vieläkään oteta tosissaan, se kyllä sattui ihan kamalan paljon. :(

Vierailija
15/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallista hengitystä käskettiin tekemään. Minulla tulee toisinaan vieläkin pistoja, mutta harvemmin kuin lapsena. 

Vierailija
16/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se ohi menee, jatkat vaan."

Jännä, ettei ole aikuisena ikinä tullut, vaikka oon välillä ollut ihan rapakunnossa. Lasten kipua ei vieläkään oteta tosissaan, se kyllä sattui ihan kamalan paljon. :(

Kyllähän se meneekin ohi itsekseen kun rauhoittuu eikä ala panikoida. Lapsilla tuo pistos on monesti hyperventilaation seurausta. 

Vierailija
17/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tämä mukavuuden halu aiheuttaa ylipainosi ja sen että et elä vanhaksi. Toivottavasti kivun välttely on sen arvoista sinulle

Öö, en ole ylipainoinen. Löysin liikunnan ilon sitten aikuisena ja juoksen 10km lenkkejä. 

ap

Vierailija
18/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Eri. Arvostan enemmän elämänlaatua kuin sen pituutta.

Vierailija
19/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kylkipistoa aiheutti myös ihan reipas kävelykin. Esim jos oltiin perheen kanssa jossain ulkoilemassa. Sain vain sättimistä vanhemmilta

Vierailija
20/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap oli kermaperselapsi, joka ei kestänyt edes pientä epämukavuutta. Me urheilevat lapset emme tarvineet aikuisilta mitään neuvoja, koska ei tullut mitään rapakuntoisten kylkipistoja. Se kyllä sattui ihan helvetisti, jos tuli vaikka pesäpallo täydellä voimalla reiteeen, mutta sellaista on urheilu. Välillä sattuu enemmän ja välillä vähemmän. Epämukavuusalueella kehittyy, mukavuusalueella ei. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kuusi