Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä teille neuvottiin lapsena avuksi kylkipistoon?

Vierailija
27.08.2025 |

Minä en lapsena nautinut liikunnasta yhtään, kylkeen pisti aina heti. Se kipu oli lamauttavaa. Sanottiin vaan että harjoituksen puutetta ja huono kunto. Mutta miten parantaa kuntoa, kun se sattuu?? Yläasteella meillä on vastavalmistunut liikunnanopettaja, eipä hänkään osannut auttaa yhtään.

Löysin liikunnan ilon sitten vasta paljon myöhemmin, aikuisena. 

Kommentit (60)

Vierailija
21/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvottiin nostamaan käsi ylös. Ei se mitään auttanut. Lukion liikkamaikka oli taitava, hän ohjasi hengittämään nenän kautta juostessa eikä suun kautta huohottamaan. Se lopulta auttoi.

Vierailija
22/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap oli kermaperselapsi, joka ei kestänyt edes pientä epämukavuutta. Me urheilevat lapset emme tarvineet aikuisilta mitään neuvoja, koska ei tullut mitään rapakuntoisten kylkipistoja. Se kyllä sattui ihan helvetisti, jos tuli vaikka pesäpallo täydellä voimalla reiteeen, mutta sellaista on urheilu. Välillä sattuu enemmän ja välillä vähemmän. Epämukavuusalueella kehittyy, mukavuusalueella ei. 

Harjoittele vielä äidin kanssa. Trollitekstisi on liian läpinäkyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylkipisto pitää saada osumaan kylkiluiden väliin ja sitten vasta puukkoa väännetään.

Vierailija
24/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap oli kermaperselapsi, joka ei kestänyt edes pientä epämukavuutta. Me urheilevat lapset emme tarvineet aikuisilta mitään neuvoja, koska ei tullut mitään rapakuntoisten kylkipistoja. Se kyllä sattui ihan helvetisti, jos tuli vaikka pesäpallo täydellä voimalla reiteeen, mutta sellaista on urheilu. Välillä sattuu enemmän ja välillä vähemmän. Epämukavuusalueella kehittyy, mukavuusalueella ei. 

Ei ole tarvetta, kun toimi näinkin hyvin. Sinä tartuit heti syöttiin, kun vähän sörkkäisi :D

Vierailija
25/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvetta, kun toimi näinkin hyvin. Sinä tartuit heti syöttiin, kun vähän sörkkäisi :D

Säälittävää... Olisit jättänyt vastaamatta, niin itsekunnioituksestasi olisi jäänyt edes jotain jäljelle. Nyt harjoittelet yksinäsi ja kokeilet uutta trollia myöhemmin. Tsemppiä. 👍

Vierailija
26/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä palstasta on tullut ihan hirveä. Edes lapsuuden kylkipistosta ei voi puhua ilman, joku itseään vihaava mulk*ro mies tulee pilaamaan ketjun kaikilta. 

Vierailija
27/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä palstasta on tullut ihan hirveä. Edes lapsuuden kylkipistosta ei voi puhua ilman, joku itseään vihaava mulk*ro mies tulee pilaamaan ketjun kaikilta. 

Miksi oletat olevan mies?

Vierailija
28/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reiteen? Etköhän ole saanut mailalla päähäsi useamman kerran etkä todellakaan vahingossa. 

Vierailija
29/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää... Olisit jättänyt vastaamatta, niin itsekunnioituksestasi olisi jäänyt edes jotain jäljelle. Nyt harjoittelet yksinäsi ja kokeilet uutta trollia myöhe

Ja vielä vaan sain sinut kiihtymään. Eikö muka trollaus toiminut :D

Vierailija
30/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Kyllä se ohi menee, jatkat vaan."

Jännä, ettei ole aikuisena ikinä tullut, vaikka oon välillä ollut ihan rapakunnossa. Lasten kipua ei vieläkään oteta tosissaan, se kyllä sattui ihan kamalan paljon. :(

Kyllähän se meneekin ohi itsekseen kun rauhoittuu eikä ala panikoida. Lapsilla tuo pistos on monesti hyperventilaation seurausta. 

En ole ikinä hyperventiloinut, mutta lapsena juostessa tuli kylkipistoksia, vaikka nautin juoksemisesta. Olen harrastanut juoksua nyt jo vuosikymmeniä, kylkipistot loppuivat kokonaan 25 ikävuoden jälkeen.

Vierailija
31/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isoisä opasti että kolmannen ja neljännen kylkiluun välistä pistin sisään ja reipas tuuppaus vihollinen torson keskialueen suuntaan.

Vierailija
32/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä, ettei ole aikuisena ikinä tullut, vaikka oon välillä ollut ihan rapakunnossa. Lasten kipua ei vieläkään oteta tosissaan, se kyllä sattui ihan kamalan paljon. :(

Jep, ei mene ohi vaan pahenee aivan sietämättömäksi.

Mulla ei aikuisiällä ole tullut tuollaista pistoa missään muussa tilanteessa kuin ratsastaessa. Silloinkin vain kun juon pienenkin hörpyn vettä juuri ennen selkään nousemista. Maksan tunnista paljon, joten monesti olen purrut hammasta piston yllättäessä ja ajatellut että kyllä se siitä. Ei se siitä. Hetken päästä kipu on jo niin hirveä että istun selässä melkein kaksin kerroin.

Vierailija
33/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Reiteen? Etköhän ole saanut mailalla päähäsi useamman kerran etkä todellakaan vahingossa. 

Kiitos. Sinäkin todistit, että trollaukseni toimi täydellisesti. Te mammat olette kyllä vähän liian helppoja näissä asioissa. 

Vierailija
34/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää... Olisit jättänyt vastaamatta, niin itsekunnioituksestasi olisi jäänyt edes jotain jäljelle. Nyt har

Ja vielä vaan sain sinut kiihtymään. Eikö muka trollaus toiminut :D

Miksi minä kiihtyisin? Aikani kuluksi vastailen sinulle.

Vierailija
35/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän se meneekin ohi itsekseen kun rauhoittuu eikä ala panikoida. Lapsilla tuo pistos on monesti hyperventilaation seurausta. 

En ole ikinä hyperventiloinut, mutta lapsena juostessa tuli kylkipistoksia, vaikka nautin juoksemisesta. Olen harrastanut juoksua nyt jo vuosikymmeniä, kylkipistot loppuivat kokonaan 25 ikävuoden jälkeen.

Hyperventilointia ei välttämättä itse tunnista. Se ei aina ole sitä elokuvista tuttua haukkomista ja paperipussiin hengittelyä. Minäkin sain tietää hyperventiloivani juostessa vasta kun tehtiin astmatutkimuksissa rasituskoe. Pistokset loppuivat heti, kun opettelin rauhoittamaan hengityksen. 

Vierailija
36/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väitettiin kestävyyskuntoa tai lihaskuntoa huonoksi, käskettiin nostamaan kädet ylös.

Kyseessä on ruuansulatusvaiva, joka aiheuttaa painetta palleaan.

Lapsena ja nuorenakin oli monesti sellainen vaiva että yhtä-äkkiä hengitykseen iski päälle sellainen kivulias, vihlova "rajoitin", ei pystynyt vetämään henkeä kovin syvään, ihan vaan lyhyttä pintahengitystä, kunnes se meni ohi. Luulen että on varmaan jotain tällaista ruoansulatusjuttua ollut.

Vierailija
37/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tuli myös. Olin hoikka lapsi mutta inhosin liikuntaa. Kylkikipu oli ajoittain sietämätöntä. Sain myös hirveitä vatsakipuja herkästi ja suuhun hulahti oksennusta jos nojasin eteenpäin. Kas, se olikin refluksia.

Nyt aikuisena ei tule mitään keskivartalon kipuja ja olen oppinut nauttimaan liikunnasta, juoksen ihan siis maratoneja.

Vierailija
38/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Säälittävää... Olisit jättänyt vastaamatta, niin itsekunnioituks

Eli trollaus toimii, vaikka muuta väitit. Jos ei toimisi, olisit sivuuttanut teksini tarttuamatta siihen. Ootte se mammat helppoja :D

Vierailija
39/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat olevan mies?

Älä jaksa, kaikki tietää että olet emotionaalisesti lapsen asteelle jäänyt miessukupuolen edustaja. Jätä ihmiset rauhaan ja mene vaikka kävelylle.

Vierailija
40/60 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Väitettiin kestävyyskuntoa tai lihaskuntoa huonoksi, käskettiin nostamaan kädet ylös.

Kyseessä on ruuansulatusvaiva, joka aiheuttaa painetta palleaan.

Meinasin itse kommentoida, että mulla se kylkipistos lapsena liittyi aina syömiseen. Jos lähdin heti tuhdisti syötyäni liikkumaan, niin alkoi pistää. Opin sitten odottelemaan hetken syömisen jälkeen ja lähdin rauhallisemmin liikkeelle. Nyt aikuisiällä ei tuommoista vaivaa ole ollutkaan, en ole koko kylkipistosta muistanut, ennen kuin luin tämän aloituksen..

Koulussa liikuntatunnit oli miten sattui, ei voinut odotella välttämättä. Tai kaikki juoksuleikit välitunnilla. Ja minä söin lapsena kuin hiiri, joten tuskin oli siitäkään kiinni

ap

Olen edellinen ja kerroin vain oman kokemukseni asiasta, en ollenkaan väitä, että sinulla täytyisi olla samoin.

Minäkin olin muuten lapsena erittäin hoikka, en mikään ahmia, en myöskään syömishäiriöinen. Tuolla tukevasti syömisellä tarkoitin lähinnä sitä, että jos suoraan ruokapöydästä oikean aterian syötyäni lähdin liikkeelle, niin alkoi kyljestä pistää. Meillä ei muistaakseni koulussa ollut jumppatunteja heti ruokailun perään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä neljä