Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isäni ei puhu koskaan normaalisti. Aina sellaista vitsin vääntämistä ja Turhapuro-tyyliä. En jaksa enää.

Vierailija
27.08.2025 |

Isäni on nyt kahdeksankymppinen, että on ehditty yrittää keskustella. Hän tosiaan vääntää ihan kaikesta vitsiä ja jää sitten odottamaan, että muut nauraa tai vähintään tuhahtaa huvittuneesti. Jos ei reagoi niin kuin hän haluaa, hän suuttuu ja menee murjottamaan omiin oloihinsa. Mistään oikeasta asiasta ei pysty juttelemaan, ei ole koskaan pystynyt. Olen nyt itse siinä pisteessä, että en jaksa hänen seuraansa yhtään. Eniten raivostuttaa se reaktion odottaminen, se on niin lapsellista. Nyt hänellä on jo niin paljon ikää, että ei ole enää juuri aikaa selvittää asioita tai puhua, mutta se on täysin mahdotonta. Kohtalotovereita?

Kommentit (276)

Vierailija
141/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi äitisi meni hänen kanssaan naimisiin?

Ei mennyt. Polkaisivat minut halkopinon takana.

Vierailija
142/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi äitisi meni hänen kanssaan naimisiin?

Ei mennyt. Polkaisivat minut halkopinon takana.

Tämäkö selittää katkeruutesi? Hätäpäissään lirahti myös kusta joukkoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eksä ei tahtonut puhua mistään ongelmista, vaan lähti ulos välittömästi. Hän puhui vain työstään ja treenaamisestaan. Kodin kunnostaminen tai yhteinen tekeminen ei kiinnostanut. Laittamani ruuat jäivät syömättä, kun oli aina väärä aika. Lopulta tunsin itseni ylimääriseksi huonekaluksi. Eron jälkeen aloin voida paremmin.

Liittyy vitsailuun miten?

Saman asian erilainen ilmentymä, eli ei kykene käsittelemään tunteita ja pakenee niitä jollain tavalla. Ap:n isä vitseihin ja lapselliseen murjottamiseen, tämä "mies" pakenee ihan konkreettisesti. Onneksi on exä, onnea siitä. :)

ohis

Käsittelemättömiä tunteita kodin kunnostamisesta :D Huutonaurua :D

Vierailija
144/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhapuro oli kaiken kaikkiaan hieno mies, jota AP:n isä ei selvästikään kaikilta osin ole. 

Vierailija
145/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi, että ollaan iäkkäille vanhemmille armollisia.

Kerroin omasta "huumoria" viljelleestä isästäni, ja hän oli kyllä tuollainen ihan aina. Ei häneen oikein kontaktia saanut, vaikka hän oli vain 30-tai 40-vuotias.

Vitsailusyndrooman liittyyi myös outo samojen sanojen toistaminen. Tulkitsin sen tyhjyyden täyttämiseksi, vaiikka läsnä oli ihmisiä, joiden kanssa olisi voinut yrittää ottaa kontaktia.

. Hei kerro lisää tuosta syndroomasta. Mitä sanoja toisteli? Miksi?

Meillä on töissä yksi ihminen, joka on jotenkin toisella planeetalla ja to

No nyt kyllä projisoit joitain omia kokemuksiasi toisten ihmisten kanssa minuun ja näet minussa jonkun tuntemasi henkilön, joka on sinua loukannut. Pahoittelen asiaa puolestasi. 

Keskustelupalstalla keskustelemme asioista niiden nimillä riippumatta siitä, mitä tunteita ne herättävät ketjun muissa ihmisissä. Tässäkin ketjussa ap on avoimestin kertonut isänsä pelleydestä ja tavasta vääntää seksivitsejä lapsille, ja jos joku tulee huutamaan siitä miesvihaaaaa! niin se on hänen emotionaalinen kokemuksensa asiasta, joka ei liity ketjun aiheeseen tai ap:n kokemukseen tai ap:n isän käytökseen millään tavalla.

Ymmärrettävästi tässä on jokin samanlainen kuvio nyt takana, kun minä kerron ystävästäni ja hänen toiminnastaan samoin kuin ap isästään, tosin en morkkaa ystävääni, ja joku tuntematon tuntee kalikan kolahduksen, joko siksi, että itse on tällainen vitsailija ja pelkää ihmisten oikeasti inhoavan häntä, tai koska joku ystävä on joskus loukannut häntä hyvin suuresti, ja hän pelkää kaikkien oikeasti vain esittävän kivaa ja puhuvan pazkaa selän takana.

T: se 35v autistin ystävänä ollut. Tähän mennessä on kelvannut. Ja ystävä kertoilee juttuja omista ystävistään ihan tällä samalla tavalla tyyliin "Ritva on kamalan rasittava niillä jatkuvilla puheluillaan, olen väsynyt Ritvan toimintaan" joka on totta, koska Ritva soittelee jatkuvasti ja väsyttää muita.

P.S. Ei enempää aiheesta "Kamala ystävä" tässä minun osaltani. Jatkan ap:n isän ja muiden pellemiesten tutkimisen tahdissa.

Vierailija
146/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki sille kunnon lääkkeet.

Vierailija
147/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvaton pikkupoika erittäin rasittavan vanhan ukon kuoressa. Ei ole kasvanut emotionaalisesti aikuiseksi. Syitä voi olla monia, ehkä äitisi tietäisi? Lakkaa yrittämästä, sure surusi, vedä rajat ja pidä itsestäsi huolta. Yritä nähdä hänessä edes jotain hyvää, niin on helpompi antaa anteeksi ettei hän ollut sinulle se isä, jonka olisit tarvinnut. Kaikkea hyvää sinulle. 

Vierailija
148/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommunikaatio ja vuorovaikutusongelmiin tarvitaan aina vähintään KAKSI ihmistä. Tämä olisi aloittajankin hyvä sisäistää.

Tuo nyt ei pidä alkuunkaan paikkaansa. :DD Tajuat kun mietit hetkeäkään jotain vaikeaa ihmistä.

On toki mahdollista, että AP saa riidan aikaiseksi jopa itsensä kanssa.

Vierailija
149/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku kommentoi, että ollaan iäkkäille vanhemmille armollisia.

Kerroin omasta "huumoria" viljelleestä isästäni, ja hän oli kyllä tuollainen ihan aina. Ei häneen oikein kontaktia saanut, vaikka hän oli vain 30-tai 40-vuotias.

Vitsailusyndrooman liittyyi myös outo samojen sanojen toistaminen. Tulkitsin sen tyhjyyden täyttämiseksi, vaiikka läsnä oli ihmisiä, joiden kanssa olisi voinut yrittää ottaa kontaktia.

. Hei kerro lisää tuosta syndroomasta. Mitä sanoja toisteli? Miksi?

Meillä on töissä yksi ihminen, joka on jotenkin toisella planeetalla ja toistelee sanoja ja lauseita, jotka ei tarkoita mitään. Olen miettinyt olisiko hänellä joku muistisairaus.

Oma autisti-isäni on samanlainen. Ikä alkaa jo seiskalla. Hauskinta on tosiaan seksisävytteiset jutut päivittäin ja oli jo silloin kun minä olin 6v. 🙄🙄🙄

Vierailija
150/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on varmastikin joku suoja, jolla välttyy joutumasta kosketukseen huonojen tunteiden kanssa. Tuossa iässä tietysti jo automaatioksi muuttunut ja piintynyt tapa. 

Ei se piiskaamalla ja syyllistämällä lähde.  

Vierailija
151/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harmi että ketjuun tuli nyt joku trollaaja, mutta ei anneta sen pilata keskustelua.

Olen monesti miettinyt, yrittäisinkö puhua isälle tuosta mitä lapsena koin hänen taholtaan. Se oli todella vastenmielistä ja pelkäsin häntä lapsena monta vuotta. Menin aina ihan lukkoon. Kaikki muut lähti pois, kun roiseimmat jutut alkoi, ja jätti minut pienimpänä yksin hänen kanssaan! En uskaltanut tehdä muuta kuin hymyillä ja isä tietenkin ymmärsi sen täysin väärin ja jatkoi yököttäviä juttujaan. Muistan kun olin aika pieni ja seisoin vain paikallani ja hymyilin ja kaikki lähti pois, eikä ollut mitään turvaa isää vastaan.

Tiedän ettei hän siitä pystyisi puhumaan eikä edes näkisi omassa toiminnassaan mitään väärää. Pelottaa edes sanoa siitä mitään, mutta ehkä pitäisi, vielä kun on tilaisuus.

ap

Vierailija
152/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva vitsailuroolin vetäminen voi olla epävarmuutta ja ahdistusta, ei uskalla olla läsnä omana itsenään. 

Ennen kaikkea h..vetin rasittavaa ympäristölle. Eikä kyse ole välttämättä mistään härskiyksistä loukkaantumisesta. Huonon läpän kuunteleminen non-stoppina on silkkaa kidutusta.

Vierailija
153/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vähän sama tilanne kuin tällä palstalla. Täällä on niin tyhmää porukkaa, ettei mistään järkevästä voi analyyttisesti keskustella. Siksi vitsitrolli-aloitukset on tämän palstan suurin anti. Ne palvelee edes niitä huvitusnystyröitä.

Vierailija
154/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikee sanoo kun ei tunne yhtään ihmistä mutta voisiko siltä kysyä että osaako sanoa miksi puhetyyli on aina niin ronski, että onko oppinut sen jostain

Vierailija
155/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harmi että ketjuun tuli nyt joku trollaaja, mutta ei anneta sen pilata keskustelua.

Olen monesti miettinyt, yrittäisinkö puhua isälle tuosta mitä lapsena koin hänen taholtaan. Se oli todella vastenmielistä ja pelkäsin häntä lapsena monta vuotta. Menin aina ihan lukkoon. Kaikki muut lähti pois, kun roiseimmat jutut alkoi, ja jätti minut pienimpänä yksin hänen kanssaan! En uskaltanut tehdä muuta kuin hymyillä ja isä tietenkin ymmärsi sen täysin väärin ja jatkoi yököttäviä juttujaan. Muistan kun olin aika pieni ja seisoin vain paikallani ja hymyilin ja kaikki lähti pois, eikä ollut mitään turvaa isää vastaan.

Tiedän ettei hän siitä pystyisi puhumaan eikä edes näkisi omassa toiminnassaan mitään väärää. Pelottaa edes sanoa siitä mitään, mutta ehkä pitäisi, vielä kun on tilaisuus.

ap

Todennäköisesti ei näe toiminnassaan mitään epänormaalia ja loukkaantuu, jos nostat asian esiin. Isäsi on siis ihan suoraan ahdistellut sinua seksuaalisesti lapsena. Omakin isäni on sitä mieltä, että hän on aina toiminut fiksusti ja ollut tyyliin Vuoden Isä viimeiset 40 vuotta peräjälkeen, vaikka jutut oli tosiaan päivittäin sitä "panisin" ja "vatkaa naapurin mieheltä kermat kuppiin" tasoa myös meille lapsille.

Onko isälläsi muutenkin vinksahtanut seksuaalisuus, erityisesti naisiin liittyen? Oma isäni kammosi ajatusta, että harrastan seksiä ja saan 15-vuotiaana vahinkolapsen (koska naiset vaan raskautuvat, se on aina naisen vika jos raskaus alkaa. Koskee muuten myös minun syntymääni, se oli äitini vika). Samaan aikaan sai raivareita, kun 15-vuotiaana ei ole poikaystävää, koska se tarkoittaa ettei kukaan halua panna minua. Naisella ei ole muuta tehtävää kuin olla pantavana ja kun minua ei kukaan pane, niin hän on kasvattanut epäonnistuneen ja kamalan tyttären.

Ei tarvitse siis vastata, nämä on niin henkilökohtaisia asioita... Kysyn lähinnä sen vuoksi, että jos se herättäisi ajatuksia. Harvoin yksi ongelma on vaan yksi ongelma, vaan sen seurana on muitakin sopimattomia käytösmalleja tai vinksahtaneita ajatuksia.

Tervejärkinen isäsi ei ainakaan ole eikä tule enää olemaan. Se on asia, jota todennäköisesti joudut suremaan. Että sinulla ei ollut koskaan emotionaalisesti isää, vaan joku härski setä kotona kertoilemassa pildejuttuja lapselle, jolle isän pitäisi olla maailman turvallisin mies.

Vierailija
156/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikee sanoo kun ei tunne yhtään ihmistä mutta voisiko siltä kysyä että osaako sanoa miksi puhetyyli on aina niin ronski, että onko oppinut sen jostain

Kasikymmpiseltä kysyt, onko oppinut koko elämänsä ajan käyttämän puhetyylin jostain. 🤦🏻

Vierailija
157/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kyllä useasti kuullut, että naiset yrittävät muuttaa miehiään. Ap pistää vielä paremmaksi: yrittää muuttaa kahdaksankymppistä isäänsä.

Vierailija
158/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kyllä useasti kuullut, että naiset yrittävät muuttaa miehiään. Ap pistää vielä paremmaksi: yrittää muuttaa kahdaksankymppistä isäänsä.

Kyllä täällä saa puhua kokemuksistaan ja tunteistaan ihan ilman sinun lupaasi.

PS: tämä on KESKUSTELUPALSTA

Vierailija
159/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko tullut ajatelleeksi, että isäsi voisi olla kirjolla?

Vierailija
160/276 |
27.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli tuollainen vitsiniekka työtoverina. Aluksi nauroin hänen jutuilleen ja oli hauskaa, mutta ajan kuluessa vitsit alkoivat ärsyttää, kun mistään asiasta ei voinut puhua asiallisesti. Ärsytti, ärsytti, ärsytti... kunnes räjähdin ja huusin suoraa huutoa: ole hiljaa, miksi sä et voi ikinä puhua kunnolla. Vitsit loppuivat, ja niin ystävyyskin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan