Isäni ei puhu koskaan normaalisti. Aina sellaista vitsin vääntämistä ja Turhapuro-tyyliä. En jaksa enää.
Isäni on nyt kahdeksankymppinen, että on ehditty yrittää keskustella. Hän tosiaan vääntää ihan kaikesta vitsiä ja jää sitten odottamaan, että muut nauraa tai vähintään tuhahtaa huvittuneesti. Jos ei reagoi niin kuin hän haluaa, hän suuttuu ja menee murjottamaan omiin oloihinsa. Mistään oikeasta asiasta ei pysty juttelemaan, ei ole koskaan pystynyt. Olen nyt itse siinä pisteessä, että en jaksa hänen seuraansa yhtään. Eniten raivostuttaa se reaktion odottaminen, se on niin lapsellista. Nyt hänellä on jo niin paljon ikää, että ei ole enää juuri aikaa selvittää asioita tai puhua, mutta se on täysin mahdotonta. Kohtalotovereita?
Kommentit (230)
Isäsi saattaa kärsiä dementiasta. Unohteleeko hän esimerkiksi Mersun avaimia pianon päälle, ylioppilashatun viereen?
Vierailija kirjoitti:
Jos isäsi huumorintaju on sinuun yhtään periytynyt, aloitat isäsi muistotilaisuudessa puheesi sanoilla: "Tämähän on oikein ilon ja onnen päivä".
...bisnekset sujuu eikä sitä törkyturpaakaan ole näkynyt.
Joku kommentoi, että ollaan iäkkäille vanhemmille armollisia.
Kerroin omasta "huumoria" viljelleestä isästäni, ja hän oli kyllä tuollainen ihan aina. Ei häneen oikein kontaktia saanut, vaikka hän oli vain 30-tai 40-vuotias.
Vitsailusyndrooman liittyyi myös outo samojen sanojen toistaminen. Tulkitsin sen tyhjyyden täyttämiseksi, vaiikka läsnä oli ihmisiä, joiden kanssa olisi voinut yrittää ottaa kontaktia.
.
Vierailija kirjoitti:
Ensin se isä oli turhapuromainen vitsailija ja nyt se jo lähenteleekin kaikkia naisia. Trollin tunnistaa siitä että tarina etenee ja kehittyy jatkuvasti.
Etkö ole ikinä nähnyt yhtään Uuno-elokuvaa tai Speden Speliä tms? Ne on täynnä härskejä vitsejä. Speden oman hahmon nimi on Härski Hartikainen!
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä heille on tapahtunut lapsena ja nuorena? Pelkäävät että itkevät. Se on ihan lähellä tuon vitsimuurin takana! Purkautuisi koko elämän surut ja murheet!
Näin se varmasti on.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tunne tällaisia ihmisiä? Oletteko saaneet sellaisen puhumaan normaalisti?
ap
Tunnen kyllä, elän sen kanssa avioliitossa. Huomauttelen, ettei kukaan jaksa enää kuunnella sen juttuja, mutta ei kun samantien siiltaa taas jotain tylsää läppää. Lasten kanssa ihmetelty, missä sen mute-näppäin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tunne tällaisia ihmisiä? Oletteko saaneet sellaisen puhumaan normaalisti?
ap
Tunnen kyllä, elän sen kanssa avioliitossa. Huomauttelen, ettei kukaan jaksa enää kuunnella sen juttuja, mutta ei kun samantien siiltaa taas jotain tylsää läppää. Lasten kanssa ihmetelty, missä sen mute-näppäin on.
Miksi olet noin keskeneräisen ihmisen kanssa? Ja annat sen vielä kasvattaa lapsiasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
En tunne, mutta isäsi kuulostaa sketsihahmolta. Huonolta, joka ei naurata yhtään enempää kuin Spedekään. Osanottoni.
Kai olet sanonut sille ihan suoraan, että voisitko olla spedeilemättä ja puhua niinkuin aikuiset?
Olen tietenkin sanonut, monella tavalla moneen otteeseen. Spedestä hän tykkää tosi paljon ja Uunoista ja kaikesta tyhmästä suomalaisesta komediasta. Mä en pysty katsomaan mitään sellaista ollenkaan, menen aivan raivoihini siitä tietystä puhetavasta. Ehkä isäni takia on tullut allergia, kun on joutunut kuuntelemaan sitä vuosikymmeniä.
ap
Sinä kuulostat kyllä täysin huumorintajuttomalta ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Ennen tuollaiset ovat päässeet naimisiin ja saaneet lapsia. Nykyään tuollaiset jäävät yksin ja trollailevat tällä palstalla.
Ennen oli paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi äitisi meni hänen kanssaan naimisiin?
On Elisabeth Turhapuro.
Os. Tuura
Autismi? Eihän tuo normaalia ole,mutta et sinä tuossa iässä enää saa muutosta aikaan. Eli varmaan jos pari vitsiä jaksat kuunnella ja sitten lähde pois.
Itse olen melkein tuollainen, mutta vasta 50v. Kysymyksiä?
Minulla oli tuollainen appiukko. Hän oli aivan sietämätön miniöitään kohtaan, ja mitä vanhemmaksi tuli, sitä rivommiksi yltyivät jutut. En oikein osannut edes sääliä sivistymätöntä, sodan käynyttä maalaisjunttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin se isä oli turhapuromainen vitsailija ja nyt se jo lähenteleekin kaikkia naisia. Trollin tunnistaa siitä että tarina etenee ja kehittyy jatkuvasti.
Etkö ole ikinä nähnyt yhtään Uuno-elokuvaa tai Speden Speliä tms? Ne on täynnä härskejä vitsejä. Speden oman hahmon nimi on Härski Hartikainen!
ap
Sinuakaan ei olisi olemassa ellei isäsi olisi ollut härski.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Miksi olet noin keskeneräisen ihmisen kanssa? Ja annat sen vielä kasvattaa lapsiasi.
Vanhemmiten alkanut törpöksi. En nyt viitsi ihan helpolla erotakaan. Ja lapset on jo täysi-ikäisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Sinuakaan ei olisi olemassa ellei isäsi olisi ollut härski.
Olisiko isän pitänyt ruiskutella suuhun?
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi, että ollaan iäkkäille vanhemmille armollisia.
Kerroin omasta "huumoria" viljelleestä isästäni, ja hän oli kyllä tuollainen ihan aina. Ei häneen oikein kontaktia saanut, vaikka hän oli vain 30-tai 40-vuotias.
Vitsailusyndrooman liittyyi myös outo samojen sanojen toistaminen. Tulkitsin sen tyhjyyden täyttämiseksi, vaiikka läsnä oli ihmisiä, joiden kanssa olisi voinut yrittää ottaa kontaktia.
. Hei kerro lisää tuosta syndroomasta. Mitä sanoja toisteli? Miksi?
Meillä on töissä yksi ihminen, joka on jotenkin toisella planeetalla ja toistelee sanoja ja lauseita, jotka ei tarkoita mitään. Olen miettinyt olisiko hänellä joku muistisairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun isä muuttui, kun vaihtoi paikkakuntaa. Ventovieraat naiset eivät nauraneetkaan.
Mun kokemuksen mukaan tuon sukupolven naiset nauraa aina näille jutuille. Se on joku kollektiivinen tarve miellyttää miehiä ja pitää ne tyytyväisinä, ettei joudu itse maalitauluksi. Oma isäni on kyllä asunut monessa paikassa ja vanhat naiset ylläpitää omalla käytöksellään vanhojen miesten toksisuutta. Mihin isäsi muutti?
ap
Ehkä syynä on sukupolvierot. Huumori on suhteessa omaan aikaansa ja kulttuuriin. Ei sinun lapsesi naura samoille asioille kuin sinä etkä sinä samoille kuin sinun vanhempasi. Eivätkä sinun vanhempasi samoille asioille kuin omat vanhempansa.
Se voi olla jonkinlainen turvamekanismi. Ei halua kohdata asioita niin kuin ne on. Toisaalta voi olla yleinen elämän asenne, kaikki on absurdia ja maailmaan suhtautuminen aina huumorilla on vain pitänyt hänet jollakin tavalla järjissään.
Toki voi olla vain omasta mielestään hauska huumoriveikko, joka ei muiden mielestä sitä olekaan.
En vähättele kenenkään kokemuksia. Sanoin, ettei hän ole ainoa ja me pärjäämme näiden kanssa. Ja ap:lle sanoin, että käy sen minkä jaksaa. Raskaampaa on yrittää muuttaa toista ja pettyä joka kerta. Se ei tule tapahtumaan.