Isäni ei puhu koskaan normaalisti. Aina sellaista vitsin vääntämistä ja Turhapuro-tyyliä. En jaksa enää.
Isäni on nyt kahdeksankymppinen, että on ehditty yrittää keskustella. Hän tosiaan vääntää ihan kaikesta vitsiä ja jää sitten odottamaan, että muut nauraa tai vähintään tuhahtaa huvittuneesti. Jos ei reagoi niin kuin hän haluaa, hän suuttuu ja menee murjottamaan omiin oloihinsa. Mistään oikeasta asiasta ei pysty juttelemaan, ei ole koskaan pystynyt. Olen nyt itse siinä pisteessä, että en jaksa hänen seuraansa yhtään. Eniten raivostuttaa se reaktion odottaminen, se on niin lapsellista. Nyt hänellä on jo niin paljon ikää, että ei ole enää juuri aikaa selvittää asioita tai puhua, mutta se on täysin mahdotonta. Kohtalotovereita?
Kommentit (230)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin se isä oli turhapuromainen vitsailija ja nyt se jo lähenteleekin kaikkia naisia. Trollin tunnistaa siitä että tarina etenee ja kehittyy jatkuvasti.
Etkö ole ikinä nähnyt yhtään Uuno-elokuvaa tai Speden Speliä tms? Ne on täynnä härskejä vitsejä. Speden oman hahmon nimi on Härski Hartikainen!
ap
Sinuakaan ei olisi olemassa ellei isäsi olisi ollut härski.
Nyt tulee madonnahuora-kompleksiselle mietittävää:
on ihan mahdollista olla seksuaalinen, viettelevä, ja jopa harrastaa seksiä olematta tippaakaan härski. Ihan vain rakastava, lämmin ja himokas. Himo ei ole härskiä, jos et ole härski ja pystyt pidättelemään sitä kohteiden lähellä, jotka eivät himoitse sinua.
Tämän kun miehet ymmärtäisi! Ne härskit jutut ei innosta yhtäkään naista. Niistä innostuu vain muut miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä kotihoidon hoitajana tunnen tämän ihmistyypin. Rasvaiset vitsit ei jaksa naurattaa, mutta mä jotenkin säälin näitä miehiä. Luulen, että isäsikin haluaisi olla toisenlainen, mutta ei osaa. Lapsena ei ole annettu itkeä eikä puhua tunteista. "Mies ei itke" on ollut ja todella tavallinen tapa kasvattaa poikia jo pienestä pitäen.
"Mies ei itke" on myös aivan oikea totuus siitä, miten monet miehet kokevat olemuksensa ja maailmansa. Siinä missä naisten pitää joka ikisessä välissä puhua (miesten mielestä: valittaa) tunteistaan ja miten haluaisi miehiä muuttaa, miehistä on aivan aidosti mukavampi keskustella ystäviensä kanssa formula- tai jäkisliigan tilanteesta tai vertailla kattoremonttivaihtoehtoja. Itse olen mies, joka kyllä pystyy puhumaan tunteistaan, mutta tiedostan ettei sille taidolle ole monissa miesporukoissa mitään käyttöä, ja juttelen kyllä ihan mielelläni myös
Välttämättä ei tässä ketjussa ole ollut kyse "tunteista puhumisesta" vaan yleensä kommunikoinnista. Meillä kotona ei puhuttu edes säästä.
Jankuttavaa vitsiä kyllä piti vääntää. Vaikeita asioita olisi ollut käsiteltäviksi - ihan käytännön näkökulmasta - mutta niitä väistettiin. Käsittely ei olisi ollut "tunteista puhumista". Myös olisi voinut osoittaa kiinnostusta lapsia kohtaan joskus edes kuuntelemalla heidän kuulumisiaan. Esimerkiksi yliopistossa aloittamisen asioista.
Olen itse nainen, ja mielelläni puhun aivan kaikesta maan ja taivaan välillä. Osaan myös olla hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensin se isä oli turhapuromainen vitsailija ja nyt se jo lähenteleekin kaikkia naisia. Trollin tunnistaa siitä että tarina etenee ja kehittyy jatkuvasti.
Etkö ole ikinä nähnyt yhtään Uuno-elokuvaa tai Speden Speliä tms? Ne on täynnä härskejä vitsejä. Speden oman hahmon nimi on Härski Hartikainen!
ap
Nyt tulee madonnahuora-kompleksiselle mietittävää:
on ihan mahdollista olla seksuaalinen, viettelevä, ja jopa harrastaa seksiä olematta tippaakaan härski. Ihan vain rakastava, lämmin ja himokas. Himo ei ole härskiä, jos et ole härski ja pystyt pidättelemään sitä kohteiden lähellä, jotka
Tämän kun miehet ymmärtäisi! Ne härskit jutut ei innosta yhtäkään naista. Niistä innostuu vain muut miehet.
Se on sitä piilotettua homoseksuaalisuutta. Ei uskalleta suoraan sanoa muille miehille että haluan sua, niin vedetään läskiksi ja ruvetaan alentamaan naisia härskien vitsien avulla. Ja miesporukka, joka peittelee samoja ajatuksia, nauraa hysteerisesti.
Kiitos, nimenomaan näin! Aito kommunikaatio on puuttunut aina. Tunteista puhumisessakaan ei ole mitään pahaa, vaikka monet sitä pelkäävät miehet pyrkii tekemään siitä "ämmämäistä" niin kuin vaikuttaisi tämäkin lainaamasi tekevän, vaikka väittää tunteista osaavansa puhua.
ap
Lainaus ei onnistunut, vastasin siis tähän:
"Välttämättä ei tässä ketjussa ole ollut kyse "tunteista puhumisesta" vaan yleensä kommunikoinnista. Meillä kotona ei puhuttu edes säästä.
Jankuttavaa vitsiä kyllä piti vääntää. Vaikeita asioita olisi ollut käsiteltäviksi - ihan käytännön näkökulmasta - mutta niitä väistettiin. Käsittely ei olisi ollut "tunteista puhumista". Myös olisi voinut osoittaa kiinnostusta lapsia kohtaan joskus edes kuuntelemalla heidän kuulumisiaan. Esimerkiksi yliopistossa aloittamisen asioista.
Olen itse nainen, ja mielelläni puhun aivan kaikesta maan ja taivaan välillä. Osaan myös olla hiljaa."
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku kommentoi, että ollaan iäkkäille vanhemmille armollisia.
Kerroin omasta "huumoria" viljelleestä isästäni, ja hän oli kyllä tuollainen ihan aina. Ei häneen oikein kontaktia saanut, vaikka hän oli vain 30-tai 40-vuotias.
Vitsailusyndrooman liittyyi myös outo samojen sanojen toistaminen. Tulkitsin sen tyhjyyden täyttämiseksi, vaiikka läsnä oli ihmisiä, joiden kanssa olisi voinut yrittää ottaa kontaktia.
. Hei kerro lisää tuosta syndroomasta. Mitä sanoja toisteli? Miksi?
Meillä on töissä yksi ihminen, joka on jotenkin toisella planeetalla ja toistelee sanoja ja lauseita, jotka ei tarkoita mitään. Olen miettinyt olisiko hänellä joku muistisairaus.
Ruokapöydässä toisteli aina erään elintarvikkeen nimeä. Ei koko syömisen aikaa kuitenkaa
Unohdin sanatoistelujen lisäksi mainita sanaväännöksien toistelun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Kyllähän se tyttö antaa, jos on äitiinsä tullut. Ja jos on tullut isäänsä, niin suorastaan pyytää!
Vierailija kirjoitti:
Miehen suvussa on yksi posetiivi, jolla pakonomainen tapa olla muka hauska aina ja jatkuvasti. Yksi esimerkki: kun odotin lasta, tämä ukko tuli naama isossa virneessä sanomaan, että jos se on tyttö niin pitäkää vaan se , niin mekin pidettiin.
Tuota, tiedätkö mikä on posetiivsi?
Epävarmat ihmiset on tuollaisia. Kukaan ei voi tarttua läppään niin on turvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan tunne tällaisia ihmisiä? Oletteko saaneet sellaisen puhumaan normaalisti?
ap
mä tiedän useitakin sellaisia. Todella raskaita ihmisuhteita. Kaikki heitetään vaa läpän kautta.
Mun miehellä oli tuota vikaa. Ei ymmärtänyt ollenkaan. Väänsin sitten rautalangasta, että vitsaileva kaveri voi olla johonkin rajaan ok, mutta tauotta vitsaileva kumppani pilaa ilman siinä kuin sarjapiereskelijäkin. Edes maailman kauneinta laulua ei kukaan jaksaisi kuunnella joka hetki, ja vielä vähemmän, jos olisi puhuttavaakin. Ja jos hän pomona haluaa alaistensa arvostuken, niin 90 prosenttia vitseistä veks ja säästää vain ne parhaat täsmätilanteisiin.
Hänen oli hyvin vaikea ymmärtää sitä, etten ole hänen kaveri enkä äiti enkä kotona myöskään alainen. Lopulta asia meni perille yllättävän hyvin. Nykyisin pystymme vitsailemaan mukavasti keskenämme, ja jos vitsi on loukkaava tai väärässä paikassa, viesti menee perille kun kerron näin olevan ja selitän miksi. Hän on kuitenkin älykäs ihminen, eikä kanna mitään kauhean syviä haavoja. On vain vähän arempi kuin haluaa kenenkään tietävän. Mutta kasikymppinen mölö, eipä taida olla toivoa. Mutta mikäänhän ei estä kokeilemasta. Vääntää asian rautalangasta: haluan jutella mutta en kuuntele vitsejä, olen niille allerginen. Joten jos vitsailet, ovi aukeaa ja huoneessa on sen jälkeen yksi kuulija vähemmän. Kokeile mitä tapahtuu, ja jos ei onnistu ilman että trauma voimistuu koska saat kerta toisensa jälkeen kuulla olevasi x, y ja z, niin sitten ei tarvitse yrittää enempää.
Vikahan ei ole isässä vaan kommunikaatiotaidottomassa AP:ssa. Ensin väännetään vitsiä ja vitsin varjolla puhutaan myös vakavia. AP ei osaa kommunikoida isänsä kaltaisten miesten kanssa.
"Mun miehellä oli tuota vikaa. Ei ymmärtänyt ollenkaan. Väänsin sitten rautalangasta, että vitsaileva kaveri voi olla johonkin rajaan ok, mutta tauotta vitsaileva kumppani pilaa ilman siinä kuin sarjapiereskelijäkin. Edes maailman kauneinta laulua ei kukaan jaksaisi kuunnella joka hetki, ja vielä vähemmän, jos olisi puhuttavaakin. Ja jos hän pomona haluaa alaistensa arvostuken, niin 90 prosenttia vitseistä veks ja säästää vain ne parhaat täsmätilanteisiin.
Hänen oli hyvin vaikea ymmärtää sitä, etten ole hänen kaveri enkä äiti enkä kotona myöskään alainen. Lopulta asia meni perille yllättävän hyvin. Nykyisin pystymme vitsailemaan mukavasti keskenämme, ja jos vitsi on loukkaava tai väärässä paikassa, viesti menee perille kun kerron näin olevan ja selitän miksi. Hän on kuitenkin älykäs ihminen, eikä kanna mitään kauhean syviä haavoja. On vain vähän arempi kuin haluaa kenenkään tietävän. Mutta kasikymppinen mölö, eipä taida olla toivoa. Mutta mikäänhän ei estä kokeilemasta. Vääntää asian rautalangasta: haluan jutella mutta en kuuntele vitsejä, olen niille allerginen. Joten jos vitsailet, ovi aukeaa ja huoneessa on sen jälkeen yksi kuulija vähemmän. Kokeile mitä tapahtuu, ja jos ei onnistu ilman että trauma voimistuu koska saat kerta toisensa jälkeen kuulla olevasi x, y ja z, niin sitten ei tarvitse yrittää enempää."
Toivottavasti ukkos osaa todella arvostaa, miten järisyttävän valtavan palveluksen hänelle teit! Et olisi ollut sitä hänelle millään muotoa velkaa. Ja maksaa sen myös takaisin. Vaadi sitä.
Vierailija kirjoitti:
"Mun miehellä oli tuota vikaa. Ei ymmärtänyt ollenkaan. Väänsin sitten rautalangasta, että vitsaileva kaveri voi olla johonkin rajaan ok, mutta tauotta vitsaileva kumppani pilaa ilman siinä kuin sarjapiereskelijäkin. Edes maailman kauneinta laulua ei kukaan jaksaisi kuunnella joka hetki, ja vielä vähemmän, jos olisi puhuttavaakin. Ja jos hän pomona haluaa alaistensa arvostuken, niin 90 prosenttia vitseistä veks ja säästää vain ne parhaat täsmätilanteisiin.
Hänen oli hyvin vaikea ymmärtää sitä, etten ole hänen kaveri enkä äiti enkä kotona myöskään alainen. Lopulta asia meni perille yllättävän hyvin. Nykyisin pystymme vitsailemaan mukavasti keskenämme, ja jos vitsi on loukkaava tai väärässä paikassa, viesti menee perille kun kerron näin olevan ja selitän miksi. Hän on kuitenkin älykäs ihminen, eikä kanna mitään kauhean syviä haavoja. On vain vähän arempi kuin haluaa kenenkään tietävän. Mutta kasikymppinen mölö, ei
Toivottavasti ukkos osaa todella arvostaa, miten järisyttävän valtavan palveluksen hänelle teit! Et olisi ollut sitä hänelle millään muotoa velkaa. Ja maksaa sen myös takaisin. Vaadi sitä.
Arvonsa tunteva mies olisi pistänyt moisen 'kouluttajan' pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Epävarmat ihmiset on tuollaisia. Kukaan ei voi tarttua läppään niin on turvassa.
Toiset ovat vaan hauskempia kuin toiset. Tosikot voivat vetää itsensä kaulakiikkuun.
Vierailija kirjoitti:
Vikahan ei ole isässä vaan kommunikaatiotaidottomassa AP:ssa. Ensin väännetään vitsiä ja vitsin varjolla puhutaan myös vakavia. AP ei osaa kommunikoida isänsä kaltaisten miesten kanssa.
Takakireiden tosikkonaisten kommunikaatio-ongelmia. Niistäkin syytetään sitten miestä eli tässä tapauksessa isää.
Vierailija kirjoitti:
Isäsi kuulostaa hauskalta. Voisin tulla toimeen isäsi kanssa.
-mies
No minulla tuli juuri sama mieleen. Hän kuulostaa oikein hauskalta ja joviaalilta seuramieheltä. Juuri tuollainen pyrin itsekin olemaan.
Se on kyllä kummallista että monet, ei toki kaikki, naiset on aikamoisia tosikkoja??
terv. setämiesmies
Vierailija kirjoitti:
Tervetuloa nykyaikaan. Koko maailma ei enää myötäile ällöttäviä ukkoja. Teidän on aika opetella kommunikoimaan.
Heh heh, Turhapurot on hauskinta mitä on! !
Minun isäni oli kestosynkkis, jonka kanssa ei vanhemmiten myöskään voinut puhua mitään, koska hän puhui vain siitä, mikä vitutti. Joskus harvoin, ehkä n. 10 kertaa koko elämän aikana, joku uusi ja huolestuttava äkkinäinen asia saattoi yhtäkkiä muuttaa isän aivan mukavaksi ja normaaliksi ihmiseksi. Joku sairaus esim. Sitä kesti yleensä melko lyhyen aikaa. Putosi ilmeisesti jostain roolistaan ulos ja oli hukassa. Hyvin iäkkäänä meni kohti vanhuspsykoosia. Olisimme olleet täysin hukassa hänen kanssaan aivan pian.