Päiväkodin naurettava lupalappu
Meillä aloittaa nuorimmainen päiväkodissa ja meille tuli lupalappu, jossa on 6 sivua rastitettavia kohtia. Siis 6 sivua. Osa kysymyksistä on ihan naurettavia, tyyliin "Saako ryhmässä mahdollisesti olevalle harjoittelijalle kertoa lapsen etunimen, sukunimen, allergian?" Hei, sen harjoittelijan pitää myös pystyä toimimaan. Kai se on parempi, että kutsuu lasta nimellä kuin tyyliin "se dinosauruspaitainen poika".
Sama linja jatkuu eri toimintojen suhteen. "Saako osallistua luisteluun, saako käydä teatterissa jne." mitä lapsi tekisi, jos laittaisi ei kaikkeen? Tuijottaisi valkoista seinää koko päivän?
Onko muilla vastaavaa?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Meillä on turvakielto myös lapsille, kiitos väkivaltaisen henkilön (joka ei ole perheenjäsen eikä exä). Siksi lastani ei viedä teatteriin tai metsäretkelle eikä hän saa osallistua luisteluun kuin silloin, kun isä tai jompikumpi isoisä pääsee mukaan. Lapsestani ei saa laittaa kuvia someen eikä hän saa näkyä lasten vanhemmille lähetetyissä kuvissa.
Vaikutan vainoharhaiselta, mutta valitettavasti lapsen turvallisuus menee nyt päiväkodin hauskan tekemisen edelle.
Harjoittelijalle saa kertoa lapseni etunimen, ei sukunimeä.
No sitä en oikein ymmärrä että miten se olisi lapselle vaarallista mennä vaikka teatteriin turvakiellon alaisena? Turvakiellon tarkoitus on toki suojata henkilöä mutta ei estää häntä elämästä.
Lapset ovat yleensä kovin halukkaita kertomaan itsestään aikuisille ja kyllä minä veikkaan että julkisuuden henkilöiden lasten päiväkodeissa niin päiväkotikaverit kuin työntekijätkin tietävät pääsääntöisesti että kenen lapsesta on kyse. Ihan vaan siksi että lapsi itse kertoo.
Lisää naisia päättäviin elimiin!
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu kun nykyvanhemmat käyttäytyvät kuin ääliöt konsanaan.
Niinpä. Nykyvanhemmat vaativat aivan mahdottomia ja ovat muutenkin täysiä pösilöitä. Eivät tietenkään kaikki, mutta iso osa kyllä. Asiaan vaikuttaa paljon myös "kukkahattu-kulttuuri" joka on 2000-luvulla vahvistunut voimakkaasti. Se tarkoittaa yksinkertaistettuna sitä, että kenellekään ei saa tulla paha mieli, ei lapselle eikä aikuiselle mutta asioista pitää olla "oikeaa" mieltä. En lähde tässä sen enempää availemaan mitä oikealla mielipiteellä tarkoitan.
Tykkäisin tuosta osittain. Että saa itse valita asioita. Pitkä se silti on jos monta sivua ja ärsyttävä lisätyö varmaan tai jos udellaan jotain. Luin vahingossa otsikon ensin lut*kalappu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on turvakielto myös lapsille, kiitos väkivaltaisen henkilön (joka ei ole perheenjäsen eikä exä). Siksi lastani ei viedä teatteriin tai metsäretkelle eikä hän saa osallistua luisteluun kuin silloin, kun isä tai jompikumpi isoisä pääsee mukaan. Lapsestani ei saa laittaa kuvia someen eikä hän saa näkyä lasten vanhemmille lähetetyissä kuvissa.
Vaikutan vainoharhaiselta, mutta valitettavasti lapsen turvallisuus menee nyt päiväkodin hauskan tekemisen edelle.
No sitä en oikein ymmärrä että miten se olisi lapselle vaarallista mennä vaikka teatteriin turvakiellon alaisena? Turvakiellon tarkoitus on toki suojata henkilöä mutta ei estää häntä elämästä.
En ottaisi riskiä. Ja tuossa oli, että lapsi saa mennä, jos isä tai isoisä on mukana. Ei päiväkodin työntekijät tunnista vaarallista henkilöä. Eivätkä ehdi koko ajan tarkkailla ympäristöä. Jos on omia lapsia, ymmärtää nuo toimet.
Vierailija kirjoitti:
Lapset ovat yleensä kovin halukkaita kertomaan itsestään aikuisille ja kyllä minä veikkaan että julkisuuden henkilöiden lasten päiväkodeissa niin päiväkotikaverit kuin työntekijätkin tietävät pääsääntöisesti että kenen lapsesta on kyse. Ihan vaan siksi että lapsi itse kertoo.
Työntekijät toki tietää, muttei harjoittelijat.
Päiväkoti-ikäiselle se oma koti ja vanhemmat on vielä niin tavallinen ja vähän vertailukohtaa muihin, että tunnetun muusikon lapsi voi kertoa, että hänen äiti tykkää laulaa ja siihen joku tavisperheen lapsi kertoo, että niin hänenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ruksitti, ettei saa kertoa allegioista ja harjoittelija tappoi lapsen?
Siitä kysytään erikseen. Mutta tällaista se on. Taannoin poliisi etsi kadonnutta vanhusta. Myöhemmin selvisi että vanhus olikin kirjattu sisään sairaalaan, mutta kysyttäessä eivät edes poliisille voineet kertoa onko tietoa missä on. Aivan uskomatonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on tultu kun nykyvanhemmat käyttäytyvät kuin ääliöt konsanaan.
Tästä se valitettavasti taitaa johtua, kun nykyään valitetaan ihan joka asiasta ja halutaan puuttua aivan kaikkeen. Tuo on sitten päiväkodin tapa "turvata selustansa", on sitten ainakin luvat kaikkeen kysytty.
Osa päiväkotien tekemisestä voi olla vaarallista, jos henkilökunta ei saa lapsia kuriin tai joukossa on riehui. Tällöin esim. luistelu voi olla hengenvaarallista veitsenterävine luistimineen. Päästäisitkö itse lastasi esim. uimaan, kun hoitajina on uimataidottomia. Itse en ainakaan.
Liittyy ihan turvallisuuteen, eikä valittamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein elätte? Julkkisten lapset ovat ihan tavallisia lapsia, julkkikset ovat ihmisiä, jotka nyt ovat vaan sattuneet valitsemaan julkisemman ammatin. Ei pitäisi olla mikään ihmettelyn aihe, että hekin elävät normaalia elämää, etenkin perheellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä te oikein elätte? Julkkisten lapset ovat ihan tavallisia lapsia, julkkikset ovat ihmisiä, jotka nyt ovat vaan sattuneet valitsemaan julkisemman ammatin. Ei pitäisi olla mikään ihmettelyn aihe, että hekin elävät normaalia elämää, etenkin perheellisenä.
No niinhän asia on mutta silti tuntuu että jotkut heistä saattaisivat nimenomaan valita tuon linjan että pyrkivät peittämään sitä että keitä he itse asiassa ovat.
Tähän on tultu, tarkoitan tietysti ettei edessäni olevaan pyyhkeeseen ole tultu vaan asiat ovat mullinmallin.
Turvakiellon ymmärrän. Mutta silloinhan kerrotaan erikseen päiväkotiin, kouluun ja muualle tarvittaviin paikkoihin, että on turvakielto ja asiat käydään läpi. 6-sivuinen kyselylomake kaikille vetää jo hiljaiseksi.
Ihan järjetöntä. Viemällä lapsen päivähoitoon vanhemmat hyväksyvät normaalit päiväkodin säännöt.
Ei ollut tuollaista, kun omat lapset oli päiväkodissa. Ei siitä ole kuin 14 vuotta, kun nuorin lopetti päiväkodin.
Liikaa saa vanhemmat vaikuttaa päiväkotiin ja kouluun. Takaisin 90 - luku pliis.
Vierailija kirjoitti:
Ihan järjetöntä. Viemällä lapsen päivähoitoon vanhemmat hyväksyvät normaalit päiväkodin säännöt.
Ei ollut tuollaista, kun omat lapset oli päiväkodissa. Ei siitä ole kuin 14 vuotta, kun nuorin lopetti päiväkodin.
Liikaa saa vanhemmat vaikuttaa päiväkotiin ja kouluun. Takaisin 90 - luku pliis.
Aivan varmasti silloin 14 vuotta sitten kysyttiin saako lapsi esiintyä kuvissa kasvoillaan ja/tai nimellään. Ainakin meillä on joutunut noista lapsista aina sellaisen lapun täyttämään jo yli 14 vuotta sitten. Sen lisäksi yhden lapsen ryhmä osallistui yhteen kansainvälisestikin televisioituun tapahtumaan ja siitä tuli vielä erikseen lupalaput täytettäväksi, että saa olla kuvattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saako harjoittelijalle kertoa lapsen nimen? Ei saa. Kutsukaa lasta millä muulla nimellä vain kunhan ette käytä oikeaa nimeä.
Siellä on myös työkokeilijoita yms. jotka ei ole työsuhteessa eikä siten vaitiolovelvollisuutta. Moni paikkakunnan pikkujulkimo ei halua, että kouluttamaton työtön saa tietää kuka lapsista on kenenkin, ja monet valitsevat ettei sukunimeä kerrota.
Mitä hittoo?! Jokainen päiväkodissa työskentelevä (olkoon sitten työkokeilija, opiskelija, tettiläinen) on vaitiolovelvollinen! Sehän on ihan itsestäänselvyys.
Vierailija kirjoitti:
70-luku oli vielä parempi. 8-vuotiaana hain 5-vuotiaan veljeni perhepäivähoidosta koulun jälkeen jos Isä oli vuorotöissä ja Äiti joutui jäämään ylitöihin. Ei varmaan nykysin luovutettaisi lasta alaikäiselle. Todellakin kaipaan niitä vanhoja hyviä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Juu, alle 6-vuotiaat lapset todellakin tykkäävät kertoa itsestään ja kyky salausuuksien säilyttämiseen on vielä erittäin rajallista.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tällainen harvinainen erityistapaus ota itse yhteyttä päiväkotiin ja sovitaan erikseen aika vaativat turvatoimet? Ei kai se nyt rasti ruutuun -papereiden täyttämisellä hoidu?
Mulle ei kyllä avaudu, että miten päiväkodin arjessa on mahdollista, että henkilökunta muistaisi jokaisen lapsen kohdalla noita monia sääntöjä, esim. ettei sitä Niemistä tai Lahtista saa sanoa, mutta Virtasen kyllä. En käsitä en.
Koska merkittävä osa päiväkotilasten vanhemmista on näiden keskustelujen perusteella jotain salaisia agentteja, ehdotan, että lapsen ilmoittautuessa päivähoitoon hänelle arvotaan satunnainen kirjain - numero yhdistelmä pseudonyymiksi, jolla kutsutaan lasta. Se olisi kätevää tyyliin "q14re leikki tänään 34ghijx:n kanssa". Jos lapsen oikeita tietoja tsrvitaan, sovitaan, että varhaiskasvatusjohtajalla on yhdessä kunnan lakimiehen kanssa oikeus avata tiedosto, jossa ne ovat.