Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi jotkut ajattelevat, että duunari on keskiluokkaa?

Vierailija
26.08.2025 |

Duunari on työväenluokkaa. Keskiluokassa on jo koulutusta vähintään amk ja ylemmällä keskiluokalla yliopistotutkintoja. 

Kommentit (86)

Vierailija
1/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän työväenluokka ei enää ole ylpeä roolistaan? Toisaalta onhan työväenpuolueetkin hylänneet sen. 

Vierailija
2/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

tulot ratkaisevat ei koulutus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosa duunareista on ihan täysin keskiluokkaa.

Vierailija
4/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Jos on duunari, eli tekee suorittavaa töitä käsillään, on työväenluokkaa. 

Vierailija
5/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella humanisti ja hoiva-alan AMK ammateissa tienaa huomattavasti huonommin kuin ihan  duunarihommissa. Tämä rikkoo pahasti aloituksen väittämää.

Vierailija
6/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen entisellä tekun teknikon tutkinnolla tehnyt työnjohtajan, päällikön ja asiantuntijan töitä hyvällä palkalla viimeiset 30 vuotta. Omaisuuttakin on jo miljoona.

En minä osaa edes provosoitua enää, kun kirkasotsainen, nuori, pätkätöitä tekevä maisterityttönen kehuskelee vuokrayksiössään olevansa luokkahierarkiassa minua korkemmalla.

Vierailija
7/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johonkin luokkaan synnytään. Ei ne tulot siihen vaikuta. Esimerkiksi kahden tohtoriksi väitelleen lapsi on vähintäänkin keskiluokkaa. Työläisillä on usein hyvät tulot ( ei kukaan suostuisi muuten tekemään jotain tehdastyötä). Työväenluokkaan he silti kuuluvat.

Vierailija
8/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella humanisti ja hoiva-alan AMK ammateissa tienaa huomattavasti huonommin kuin ihan  duunarihommissa. Tämä rikkoo pahasti aloituksen väittämää.

Humanisti on todennäköisesti aineenpettaja, joka tienaa 4000 - 5000/kk tai psykologi, joka tienaa tuotakin paremmin. Vain työväenluokkainen arvioi asiat pelkästään rahassa. 

Vierailija
9/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen entisellä tekun teknikon tutkinnolla tehnyt työnjohtajan, päällikön ja asiantuntijan töitä hyvällä palkalla viimeiset 30 vuotta. Omaisuuttakin on jo miljoona.

En minä osaa edes provosoitua enää, kun kirkasotsainen, nuori, pätkätöitä tekevä maisterityttönen kehuskelee vuokrayksiössään olevansa luokkahierarkiassa minua korkemmalla.

No, minkäslaisesta taustasta sinä tulet? Mistä aiheesta äitisi teki väitöskirjan?

Vierailija
10/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän työväenluokka ei enää ole ylpeä roolistaan? Toisaalta onhan työväenpuolueetkin hylänneet sen. 

Ennen oli talonpojat, porvarit, aateliset ja papisto. Työväenluokka kuuluu samaan sarjaan. Oma lajittelunsa on köyhät, keskiluokka, ja rikkaat.

Vierailija
11/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen oli talonpojat, porvarit, aateliset ja papisto. Työväenluokka kuuluu samaan sarjaan. Oma lajittelunsa on köyhät, keskiluokka, ja rikkaat.

No ei kuulu, mutta sinä olet kyllä sivistymätön. Työväenluokka ei kuulu sääty-yhteiskuntaan, jonka jokainen vähintään lukion käynyt pitäisi tietää. 

Vierailija
12/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun edellinen oli duunari ja sai 5000e/kk bruttona. Oli kyllä yli määritelmäsi.

Vierailija
13/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kuulu, mutta sinä olet kyllä sivistymätön. Työväenluokka ei kuulu sääty-yhteiskuntaan, jonka jokainen vähintään lukion käynyt pitäisi tietää. 

Niin, ennen vanhaan työväenluokkaa kutsuttiin maattomiksi.

Vierailija
14/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Jos on duunari, eli tekee suorittavaa töitä käsillään, on työväenluokkaa. 

Kirurgikin tekee töitä käsillään. Alhainen autokauppias taas tekee pikkutakki päällä siistiä sisähommaa. Se on huono mittari tekeekö käsillään.

Vierailija
15/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi joku (sinä) välittää asiasta niin paljon?

Vierailija
16/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiluokkaan kuulutaan tulojen perusteella.

Vierailija
17/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Humanisti on todennäköisesti aineenpettaja, joka tienaa 4000 - 5000/kk tai psykologi, joka tienaa tuotakin paremmin. Vain työväenluokkainen arvioi asiat pelkästään rahassa. 

Aineenopettaja tai psykologi ei kumpikaan valmistu AMKn kautta.

Vierailija
18/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tulot ratkaisevat ei koulutus

Tämä. Kun uutisissakin mainitaan keskiluokka, puhutaan tietyn verran tienaavista ihmisistä.

Vierailija
19/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eivät valtaosa, vaan kaikki. Ja samalla kaikki nämä amkit ja masterit ja mestarit ja inssit ja vinssit ja punssit ovat "duunareita", jos käyvät töissä tai tekevät töitä muodollisesti ja näennäisesti itsenäisinä yrittäjinä, kuitenkin taloudellisista motiiveista.

Ja jos nämä eivät tee töitä, he ovat alaluokkaa eli työttömiä tai eläkeläisiä.

Kas kun sen yhdyssanan "työväenluokka" ensimmäisenä osana on työ, niin että kaikki jotka sitä tekevät ovat työväenluokkaa eli ns. "duunareita", kuten nämä epähienot ja rahvaanomaiset amkit ja maisterikoulutetut ja mitä muita taviksia niitä onkin, brukaavat sanoa tarkoituksellisen halventavasti, lainkaan ymmärtämättä, että hehän itse ovat juuri sitä työväenluokkaa.

Tosin, tätä asiaa on turhaa heille yrittää selittää: eivät he ymmärrä.

Frank Eläkeläinen Alaluokkainen Köyhä

Vierailija
20/86 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mul on duunarikavereita, jotka tienaa 5000-8000€.

Ja köyhiä yliopisto rottia.