Joku antaa sinulle itse tekemänsä säilykkeen. Mitä teet sille.
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Roskiin, en halua botulismia
Tiedän henkilön, joka sairastui botulismiin syötyään säilykepurkista vanhempiensa tekemää riistakeittoa. Oli vaikeasti sairas ja sairaalassakin pari viikkoa. Itse en ymmärrä tuota täyssäilykkeen valmistusmenetelmää. Hygieninen siinä täytyy olla, varsinkin liha- ja kalasäilykkeiden kanssa. Hillot ja suolakurkut ovat vähän eri asia.
Riippuu henkilöstä, säilykkeestä ja sen tekoajasta. En mä sulta ottais edes sun pientä ja hikistä pipelsiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty vaikka mansikkasäilykehillo on taatusti parempaa kuin kaupan. Tai kirsikkahillo. Tai vaikka suolakurkut. Eikö ihmiset uskalla enää syödä niitä? Pitää olla ruokateollisuuden tekemiä ja mahdollisimman halvalla kilohinnalla tehtyjä, joten tuotetta vähän ja sokeria ja muuta halpaa paljon?
Hillon säilyvyys perustuu pitkälti siihen, että siinä on paljon sokeria. Sokeria tulisi olla noin 500-700 grammaa per 1 kg marjoja tai hedelmiä. Jos alat pihistellä sokerin kanssa niin saat mikrobeille hyvän kasvualustan.
Ap:n kysymykseen vastaus: Heitän pois
T. Elintarvikeinsinööri
N0 ei tarvitse ylipuolta sokeria kun purkittaa kuumaan purkkiin kiehuvana ja säilyttää kylmässä
Hillo säilyy monia kuukausia, kun
- sokeria käytetään vähintään 500 g/marjakilo
- purkki on puhdstettu uunissa kuumentamalla tai keittämällä ennen käyttöä
- purkki suljetaan ilmatiiviisti ja varastoidaan viileässä.
https://www.martat.fi/ruoka/sailonta/sailonta-sokerilla/hillot/
En uskalla syödä muiden tekemiä säilykkeitä kun ihmisillä on niin jäätävä elintarvikehygienia. Joku toisen tekemä riista- tai kalasäilyke tai joku sienisalaatti saa lähinnä oksennuksen kurkkuun. Kylässäkin ikävä jos tarjotaan pöydässä, närpin silloin ihan minimäärän ja pidättelen oksennusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tehty vaikka mansikkasäilykehillo on taatusti parempaa kuin kaupan. Tai kirsikkahillo. Tai vaikka suolakurkut. Eikö ihmiset uskalla enää syödä niitä? Pitää olla ruokateollisuuden tekemiä ja mahdollisimman halvalla kilohinnalla tehtyjä, joten tuotetta vähän ja sokeria ja muuta halpaa paljon?
Hillon säilyvyys perustuu pitkälti siihen, että siinä on paljon sokeria. Sokeria tulisi olla noin 500-700 grammaa per 1 kg marjoja tai hedelmiä. Jos alat pihistellä sokerin kanssa niin saat mikrobeille hyvän kasvualustan.
T. Elintarvikeinsinööri
Kaikki ymmrärtää, että hillossa pitää olla sokeria, että se säilyy. Elintarvikeinsinööri varmaan tasan tarkkaan tietää, kuinka ruokateollisuudessa tehdään tuotteita, joiden kilohinta saadaan mahdollisimman alas. Ja et taida itse olla mikään kulinaristi, jos pidät kaupan hilloja parempana kuin kotona tehtyjä. Se iso ero on se, että kun teen vaikka mansikkahilloa, niin mansikat ovat tuoreita 1 kg mansikkaa ja 0,5 kg sokeria. Te laitatte hilloon sokeria enemmän kuin mansikkaa, mansikka on ulkomaailta pakasteena raahattua ja lisäätte vielä vettäkin. Tämä tekee sen, että kotona tehty mansikkahillo on ihan erituote, kuin kaupan mansikkahillo. Ero on kuin yöllä ja päivällä!
Miten niin vaikea tilanne? Vien säilykkeen biojätteisiin, pesen purkin ja vien sen sinne, minne se kuuluu.
Syön. Milä tässä on vaikeaa? Ystävä-ja tuttavapiirissäni on ihan normaalin toimintakyvyn osaavia ihmisiä.
Riippuu säilykkeestä. Onko se hilloa, säilöttyjä valkosipuleita, hillosipuleita, lihasäilykettä, jotain chutneyta?
Vierailija kirjoitti:
Syön. Milä tässä on vaikeaa? Ystävä-ja tuttavapiirissäni on ihan normaalin toimintakyvyn osaavia ihmisiä.
Ai niin. Tämän letjun ihmiset eivät huoli villasukkiakaan.
En uskaltaisi syödä. Tosin ei näitä ole ollut tarjollakaan, mikä on vain hyvä asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Elintarvikeinsinööri
Kaikki ymmrärtää, että hillossa pitää olla sokeria, että se säilyy. Elintarvikeinsinööri varmaan tasan tarkkaan tietää, kuinka ruokateollisuudessa tehdään tuotteita, joiden kilohinta saadaan mahd
"Mielenkiintoinen juttu tuo sokerilla kyllästyminen, en olisi tiennyt sen estävän mikrobikasvua. "
Uskaltaisin syödä jokaisen ystäväni tekemää säilykettä. Ihan fiksuja ihmisiä kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai niin. Tämän letjun ihmiset eivät huoli villasukkiakaan.
Ei ei.
Heitän roskikseen. Olen hyvin tarkka hygienia-asioista. Ei sen vaikeampaa.
Kiitän kauniisti ja ihastelen miten on jaksanut nähdä vaivaa ja että tämä on varmasti tosi hyvää.
Sitten se purkki varmaan jää johonkin kaapin perälle pyörimään mistä se lopulta heitetään avaamattomana pois
Riippuu keneltä se on.
Jos se on joltain, jonka tiedän desinfiovan purkit kuumassa ja jolla on siisti keittiö, niin ok. Jos ei, niin tiskialtaan alapuolella on pussilla varustettu lahjaämpäri.
Hymyilyttää, kun tuollainen operaatio minulla menossa. Siikaa säilykepurkissa. Siika on yksi lempikalani, mutta en oikein luota tuohon kotona säilömiseen. Ollut kaapissa jo toista vuotta, taitaa mennä sisältö biojätteeseen.