Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joku antaa sinulle itse tekemänsä säilykkeen. Mitä teet sille.

Vierailija
25.08.2025 |

Vaikea tilanne, eikö totta?

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas ihmiset taas erkaantuneet todellisuudesta. Mieluummin teollista kuin naapurin tekemään. Huh! :D Aivan sairasta ajattelua.

No, joo. Mä en ota äitini tekemiä kurkkuja vastaan. Se ei ole reseptiään muuttanut 40 vuoteen ja ne kurkut ovat aivan kamalan makuisa. Lähinnä maistuu neilikalle ja suolaa ei käytä nimeksikään. Hillot sitten taas ovat niin äkkimakeita, että diabetes vaaniin nurkan takana.

Pysyn omissani, enkä jakele muille. Koska olen itsekäspaska.

Vierailija
42/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syön itse tehtyjä säilykkeitä. Toki teen itsekin mehuja ja hilloja, mutta en säilykkeeksi vaan pakkaseen. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tiedän ihmisen siistiksi ja hygieeniseksi, niin uskallan syödä.

On silti voinut lipsahtaa joku hius tai nuhassa räkäklimppi purkkiin. Kiva vedellä hiusta suusta hillon seasta. 

Se tekijä syö niitä itsekin.

Vierailija
44/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin en söisi, jos antaja kertoisi kuinka on aadamartti pikkuapurina ollut mukana tekemässä. 

Vierailija
45/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty vaikka mansikkasäilykehillo on taatusti parempaa kuin kaupan. Tai kirsikkahillo. Tai vaikka suolakurkut. Eikö ihmiset uskalla enää syödä niitä? Pitää olla ruokateollisuuden tekemiä ja mahdollisimman halvalla kilohinnalla tehtyjä, joten tuotetta vähän ja sokeria ja muuta halpaa paljon?

Hillon säilyvyys perustuu pitkälti siihen, että siinä on paljon sokeria. Sokeria tulisi olla noin 500-700 grammaa per 1 kg marjoja tai hedelmiä. Jos alat pihistellä sokerin kanssa niin saat mikrobeille hyvän kasvualustan.

Ap:n kysymykseen vastaus: Heitän pois

T. Elintarvikeinsinööri

Vierailija
46/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

1 - raaka-aineiden pitää olla priimaa 

2- hillosokeripaketin ohjetta tulee noudattaa ja suhteita. marmeladisokerilla saa vähemmän sokerista 

Kas ei oo ikinä homehtuneet 

toki jos keittää hilloksi homemarjaa . Ei se sokeri sitä paranna 

Vierailija
47/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä kuka se joku on ja mikä säilyke on kyseessä. Moni tuttu osaa tehdä säilykkeitä niin että hyvillä mielin voin syödä. Sitten on niitä huusholleja, joissa en suuhuni laita mitään mikä ei tule suoraan tehtaan paketista, niin en kyllä heidän kotikutoisia säilykkeitäkään syö.

Vierailija
48/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain joululahjaksi itsetehtyä sinappia. En tykkää sinapista, mutta aloin laittamaan sitä salaatinkastikeeseen tl kerralla. Puolessa vuodessa sain purkin tyhjäksi

Vierailija
49/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollenkaan vaikeaa. Purkki auki, sisältö hävitykseen ja tyhjä purkki kierrätykseen.

Tyhmä !

Vierailija
50/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on asiatonta antaa säilykkeitä. Siinä toinen joutuu niin kiusalliseen tilanteeseen.

Kertoo ainoastaan sinun heikosta itsetunnosta mikäli tunnet olosi kiusalliseksi. 

Vierailija
51/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tehty vaikka mansikkasäilykehillo on taatusti parempaa kuin kaupan. Tai kirsikkahillo. Tai vaikka suolakurkut. Eikö ihmiset uskalla enää syödä niitä? Pitää olla ruokateollisuuden tekemiä ja mahdollisimman halvalla kilohinnalla tehtyjä, joten tuotetta vähän ja sokeria ja muuta halpaa paljon?

Hillon säilyvyys perustuu pitkälti siihen, että siinä on paljon sokeria. Sokeria tulisi olla noin 500-700 grammaa per 1 kg marjoja tai hedelmiä. Jos alat pihistellä sokerin kanssa niin saat mikrobeille hyvän kasvualustan.

T. Elintarvikeinsinööri

N0  ei tarvitse ylipuolta sokeria kun purkittaa  kuumaan purkkiin kiehuvana ja säilyttää kylmässä

Eikö insinööri erota mikä on säilynyttä ja mikä ei ?

Vierailija
52/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Elintarvikeinsinööri

Mielenkiintoinen juttu tuo sokerilla kyllästyminen, en olisi tiennyt sen estävän mikrobikasvua. 

Etkö söisi edes säilykkeitä, joiden kansi naksahtaa avatessa?

Vierailija
53/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön. On mulla tuolla nytkin marjahilloa ja säilykehirveä.

Vierailija
54/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Elintarvikeinsinööri

Reps. Ilmankos kaupassa myydään niin paskaa. Vai että oikein insinööri.

Vierailija
55/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roskiin ovat yleensä menneet.

Vierailija
56/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En söisi. Torilta kerran ostin kurkkusalaattia ja siinä seassa oli koirankarvoja. Meillä ei ole eläimiä, niin ei todellakaan ollut voinut tulla meiltä. 

Toinen kerta, kun eräs tuttu antoi hievenlihasäilykettä. En onneksi kerennyt edes avaamaan purkkia, kun kuulin toiselta henkilöltä, että ne säilykkeeseen laitetut lihat olivat lojuneet pakkasessa useamman vuoden ja sitten pakastin oli hajonnut ja tämä tyyppi joka säilykkeen antoi, oli huomannut, että hirvenlihat olivat sulaneet, niin oli sitten kiikuttanut lihat purkitettaviksi. Että kyllä minulta jää toisten tekemät säilykkeet syömättä. 

Vierailija
57/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on asiatonta antaa säilykkeitä. Siinä toinen joutuu niin kiusalliseen tilanteeseen.

Etikkasäilykkeet on hyviä. Kurkku-, sipuli- ym. Nam pikkelöidyt.

Vierailija
58/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain joululahjaksi itsetehtyä sinappia. En tykkää sinapista, mutta aloin laittamaan sitä salaatinkastikeeseen tl kerralla. Puolessa vuodessa sain purkin tyhjäksi

Sinappi on hyvä mausteenakin, yleensä käytän sinappijauhetta, jos ruokaan haluaa vähän potkua, mutta ei kovin      chilitulista.

Vierailija
59/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei antanut mun tehdä oikein mitään keittiössä, etten olisi pilannut ruoka-aineita.

Kun mentiin naimisiin, ostin Suuren Suomalaisen Keittokirjan ja sieltä opeteltiin tekemään varmaan lähes kaikki reseptit. Tehtiin esim. halpankaaliakin ja kurkkusäilykkeitä ja vaikka mitä.

Toki silloin ei ollut kaupoissa näin hyvää valikoimaa yleensäkään ruokia.

Nyt syödään aika vähän, niin elämään on jäänyt vain sen loistava peltipiirakkapohja, johon voi laittaa  marjoja tai omenoita tai mitä tahansa täytteeksi, mies sitä ohjetta  käyttää.

Nyt ruokaa menee niin vähän, että kaikki oikeastaan ostetaan kaupasta, paitsi marjoja kerätään puutarhasta ja metsästä pakastimeen. Ja omenapuitakin on pari.

Vierailija
60/82 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Elintarvikeinsinööri

Reps. Ilmankos kaupassa myydään niin paskaa. Vai että oikein insinööri.

Ihan on vanhaa perimätietoa tuo hillon valmistus. Kannattaa perehtyä sokerin tarkoitukseen hillossa, sitä ei suinkaan laiteta, jotta saataisiin hintaa alas. Kysy vaikka mummoltasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän viisi