Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

UMK 2026 OFFICIAL đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?

1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen

tÀssÀ tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026

MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (17806)

Vierailija
17761/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Uusi ystÀvÀ, eiku naapuri on ilmestynyt: Bulgaria

?

NiillĂ€ on kamala biisi imo. KĂ€y hermoon 

Mulla on kaksi pÀivÀÀ soinut pÀÀssÀ se hokema

Bangaranga

Onko se hyvĂ€ vai huono asia? Minusta se on Ă€rsyttĂ€vĂ€ ja biisi hyppii ihan minne sattuu. Ja taas bangaranga. Itselle tulee levoton olo. VĂ€hĂ€n kuin itse biisi ei tietĂ€isi mitĂ€ se haluaa  olla. Ja on sitten vĂ€hĂ€n kaikkea sillisalaatti.

ÄrsyttĂ€vĂ€n puolelle se kallistuu minullakin. Miten voi jÀÀdĂ€kin kertakuuntelulla soimaan pÀÀhĂ€n...

VÀhÀn niinkuin eka kuuntelulla jÀi mieleen takatukkatakatukkatakatuktuktakatuktuk...

-winner-

Vierailija
17762/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeeko Antti vauvapalstaa???

Mulle tuli Takatukka-videosta mieleen ettÀ parturissa istuessa on ollut aikaa eksyÀ AV:lle ja sit kuuluu jjjjjjjooooooooooooooooo!!!

Onhan nÀmÀ viihdyttÀviÀ ketjuja, varsinkin kun jotkut ottavat nettikeskustelut ja Viisut NIIN todella vakavasti ;D

Toivottavasti Antti osallistuu ensi vuonna biisillÀ Alapeukku.

-winner-

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17763/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskan esityksen jÀlkeen Youtubessa tuli KÀÀrijÀn Cha Cha Cha. On se vaan yksinkertaisesti mahtava. KÀÀrijÀstÀ todella tuli yksi Euroviisujen legendaarisimmista esiintyjistÀ, vaikkei raatien takia voittanutkaan - tai ehkÀ juuri sen takia. Ei se voitto siis aina merkitse kaikkea.

En tiedĂ€ olenko jotenkin poikkeava suomalainen, mutta mulle ei koskaan ole iskenyt tĂ€mĂ€ cha cha cha millÀÀn tavalla. Ei huumoribiisinĂ€, ei bilebiisinĂ€, ei yhteislaulubiisinĂ€, ei mitenkÀÀn. MĂ€ en vaan ymmĂ€rrĂ€ sen hienoutta. En jaksa kuunnella yhtÀÀn. 

Et ole. En minÀkÀÀn pitÀnyt CCC, se ei toimi mulle millÀÀn tavalla. EnkÀ tosiaan koskaan ole luukuttanut sitÀ. KÀÀrijÀ hahmona oli onnistunut. KÀÀrijÀ laulajana..niin oli ilmiselvÀÀ miksi Loreen voitti.

KÀÀrijĂ€n myöhemmĂ€t vaiheet ovat kiinnostaneet, kun on esittĂ€nyt muita biisejĂ€ paitsi ei omiaan. Olipa kerran elĂ€mĂ€ :D vai mikĂ€ se oli missĂ€ KÀÀrijĂ€ oli mukana ja esitti muiden biisejĂ€, siinĂ€ hĂ€n oli hyvĂ€.

No mua ei ole kiinnostanut edes KÀÀrijĂ€ tai hĂ€nen tuotantonsa mitenkÀÀn. Tuntuu olevan hauska ja huumorintajuinen tyyppi ihmisenĂ€, ja toki hienoa hĂ€nelle, ettĂ€ saanut niin paljon suosiota myös maailmalla, mutta mulle ei kolahda, ei. En vaan voi sille mitÀÀn, ettĂ€ mun korvissa tuo genren tyyliset kappaleet, mitĂ€ hĂ€n edustaa, on tylsÀÀ, tasapaksua, melodiatonta jumpetta, jota ei pysty kuuntelemaan. MĂ€ en löydĂ€ sisĂ€ltöÀ edes teksteistĂ€, kun hĂ€iritsee niin paljon se kirosanojen viljely. VĂ€kisin noita kappaleita jossain kuulee, vaikka ei aktiivisesti itse kuuntele. YmmĂ€rrĂ€n, ettĂ€ rakennettu tietty artisti-imago jne. mutta ei kiitos. 

KyllĂ€ kiinnostaakin mikĂ€ SUA mahtavaa ihmistĂ€ kiinnostaa. Et saavuta tavoitettasi. EttĂ€ kÀÀnnyttĂ€isit toiset halveksimaan KÀÀrijÀÀ. Olkoon tĂ€mĂ€ yksi monista epĂ€onnistumisista valitettavan elĂ€mĂ€si aikana. 

LĂ€htis tanssimaan niiku cha cha cha

eikÀ pelkÀiskÀÀn tÀtÀ maailmaa...

Mut ei oo kivaa ku muut fa nit taa

eikÀ itse voi biisii ta ju taa...

-winner-

Vierailija
17764/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ranska vie Suomelta ainakin juryn ÀÀnet

Vierailija
17765/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TĂ€nÀÀn on Mellot. Kukahan voittaa Ruotsissa? Delulu on ainakin Ruotsin Spotifyn ykkösenĂ€, mahtavatko ÀÀnestÀÀ sen? 

Vierailija
17766/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TĂ€nÀÀn on Mellot. Kukahan voittaa Ruotsissa? Delulu on ainakin Ruotsin Spotifyn ykkösenĂ€, mahtavatko ÀÀnestÀÀ sen? 

HyvÀ kysymys! Melloissa voittajan ratkaisee yleisö eli ei mitÀÀn raateja ja tuomaristoja?

Vierailija
17767/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

HyvÀ kysymys! Melloissa voittajan ratkaisee yleisö eli ei mitÀÀn raateja ja tuomaristoja?

sori, on siellÀ kv-raadit. Ilmankos Wiwibloggsinkin porukoita on ollut Ruotsissa jo monta pÀivÀÀ.

Vierailija
17768/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Paalanen on pyydetty keikalle Ruotsin viisukarsintaan melodifestivaleille, onko kukaan muu umk:sta menossa?

Vierailija
17769/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllÀ hyvÀ tuo Brittien biisi. Laulattaa yleisöÀ, onkos oikein muita sellaisia tÀnÀ vuonna, joita voi tanssia ja laulaa kuten tÀtÀ?

KÀÀrijĂ€n jĂ€ljissĂ€ omalla tavallaan ja ihan kuin siinĂ€ alussa olisi ollut vĂ€hĂ€n cha cha cha alkua 😄

No Lululaissa ois ollu, vaan ei kelevannu.

Viisubiisin pitÀÀ olla sellainen joka tansittaa 💃ja laulattaa. Aatelkaa miten komialta se olisi nĂ€yttĂ€nyt kun wienissĂ€ viisuyleisö olisi laulanut, tanssinut ja heiluttanut valkoisia liinoja Suomen esityksen tahtiin. MikĂ€ energia siitĂ€ olisikaan vĂ€littynyt  Euroopalle.

Liinan heilutus on ollut kÀytössÀ tanssin yhteydessÀ monessa maassa, kuten Espanjassa, mutta ei Suomessa, joten minulla eka ajatus oli, ettÀ miksi ne antautuu, kun heiluttavat valkoista lippua?

Muistaakseni koskaan aiemmin viisuyleisössĂ€ ei ole nĂ€hty liinanheilutusta. Espanjalaiset ja varmasti on muitakin maita jotka ymmĂ€rtÀÀ miksi liinaa heilutetaan musiikin soidessa. 

YhdessĂ€kÀÀn reaktiovideossa ei ole kyseenalaistettu valkoisen liinan olemassaoloa. Jotkut heistĂ€ ovat itsekin tarttuneet paidanhihaan tai paperiin Lululaita  katsoessaan. Vain suomalaiset voivat vetÀÀ vÀÀrĂ€t johtopÀÀtökset siitĂ€? 

Liinan heilutus luo sitÀ yhteenkuuluvuuden tunnetta sitÀ eivÀt suomalaiset ymmÀrrÀ. Harmi.

Samaa mieltÀ. Vain muutama oudon katkera suomalainen jaksaa jauhaa siitÀ liinan heiluttelusta, vaikka kaikki reagoijat ulkomaillakin ovat olleet siitÀ vain innoissaan

Vierailija
17770/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Finaalissa UMK yleisössÀ suurin osa oli ulkomaalaisia, ilmankos liinat heilui niin vimmatusti. (Liinat oli jaettu tuoleille valmiiksi UMKn toimesta.) Kun ulkkikset nÀytti esimerkkiÀ niin suomalaisetkin uskalsi heiluttaa.

NiitÀ liinanheiluttajia oli nÀhtÀvÀsti koottu Komioitten lavan ympÀrille iso joukko.

SiinÀ kohdissa istuvalle yleisölle oli jaettu liinat jotta voivat heilutella Lululaissa oikeassa kohtaa

Vierailija
17771/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos munkki kĂ€y ni ketkĂ€ juontaisivat Euroviisut Suomessa? 

Paalanen ja Mirella.

Vierailija
17772/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MÀ oon pettynyt Melloihin tÀnÀ vuonna, ei yhtÀÀn oikeasti hyvÀÀ kappaletta, eikÀ edes vaikuttavaa esitystÀ. UMK oli jotenkin paljon parempi - miten tÀmÀ voi edes olla mahdollista?

Vierailija
17773/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ranskan biisi tuntui mulle samalta miltÀ Liekinheitin aluksi eli en löydÀ siitÀ selkeÀÀ melodiaa. Nyt tosin olen jo tottunut Liekinheittimeen.

Vierailija
17774/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi naiset esiintyy puolialasti?

Onneksi KÀÀrijÀ ja Windows95man ei esiintyneet. Eiku...

Vierailija
17775/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

YllÀtyin, kun voittajasuosikkimme video ei ollut ollenkaan Escin helmikuun soitetuimpien videoitten listalla. TOP20:ssa olivat tÀmÀn vuoden ehdokkaista ainakin Kreikka, Kreeta ja Tanska, mutta ei Suomea. KÀÀrijÀ oli sentÀÀn Baby Lasagnan kanssa hyvissÀ asemissa.

Ei olekaan. Se ei ole niin suosittu todellisuudessa, kuin meillĂ€ annetaan ymmĂ€rtÀÀ. 

On kiva, ettÀ luodaan viisuhypettÀ mutta jalat tÀytyy pitÀÀ maassa.

Tuleekohan tÀstÀ toinen vuosi perÀkkÀin, kun Suomessa viisufanit on luoneet fanikuplan ja suuren faniflopin? TÀmÀ on kuitenkin suomenkielinen vanhanaikainen iskelmÀ, jota on vÀhÀn viululla ym tuunattu. Voisin hyvin kuvitella juryjen suosivan enemmÀn esim Ranskaa ja Australiaa,...kaikissa on toki hyvÀt ja huonot puolensa.

Toivon kuitenkin Suomen pÀrjÀÀvÀn, kun tÀllÀ biisillÀ tuli kerta lÀhdettyÀ. Jotenkin vaan tuntuu, ettei isoa hypettÀ ole kun katselee muiden maiden videokommentteja. Onko suomalaiset itse pelanneet oddsit liian mataliksi? Jos Liekinheitinkin jÀÀ top10 ulkopuolelle kaikesta hehkutuksesta huolimatta, niin jotain on pahasti pielessÀ umk:n ympÀrillÀ.

Vierailija
17776/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranska vie Suomelta ainakin juryn ÀÀnet

Eikö juryt anna pisteitÀ kuitenkin useammille biiseille. EivÀt vain yhdelle.

Vierailija
17777/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MÀ oon pettynyt Melloihin tÀnÀ vuonna, ei yhtÀÀn oikeasti hyvÀÀ kappaletta, eikÀ edes vaikuttavaa esitystÀ. UMK oli jotenkin paljon parempi - miten tÀmÀ voi edes olla mahdollista?

HyvĂ€ vaan. Teknisesti (kuvaus ym.) siellĂ€ ollaan edellĂ€, mutta biisit oli meillĂ€ parempia. 

Vierailija
17778/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitenkÀ odssit nyt?

Vierailija
17779/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ranskan esityksen jÀlkeen Youtubessa tuli KÀÀrijÀn Cha Cha Cha. On se vaan yksinkertaisesti mahtava. KÀÀrijÀstÀ todella tuli yksi Euroviisujen legendaarisimmista esiintyjistÀ, vaikkei raatien takia voittanutkaan - tai ehkÀ juuri sen takia. Ei se voitto siis aina merkitse kaikkea.

En tiedĂ€ olenko jotenkin poikkeava suomalainen, mutta mulle ei koskaan ole iskenyt tĂ€mĂ€ cha cha cha millÀÀn tavalla. Ei huumoribiisinĂ€, ei bilebiisinĂ€, ei yhteislaulubiisinĂ€, ei mitenkÀÀn. MĂ€ en vaan ymmĂ€rrĂ€ sen hienoutta. En jaksa kuunnella yhtÀÀn. 

Et ole. En minÀkÀÀn pitÀnyt CCC, se ei toimi mulle millÀÀn tavalla. EnkÀ tosiaan koskaan ole luukuttanut sitÀ. KÀÀrijÀ hahmona oli onnistunut. KÀÀrijÀ laulajana..niin oli ilmiselvÀÀ miksi Loreen voitti.

KÀÀrijĂ€n myöhemmĂ€t vaiheet ovat kiinnostaneet, kun on esittĂ€nyt muita biisejĂ€ paitsi ei omiaan. Olipa kerran elĂ€mĂ€ :D vai mikĂ€ se oli missĂ€ KÀÀrijĂ€ oli mukana ja esitti muiden biisejĂ€, siinĂ€ hĂ€n oli hyvĂ€.

No mua ei ole kiinnostanut edes KÀÀrijĂ€ tai hĂ€nen tuotantonsa mitenkÀÀn. Tuntuu olevan hauska ja huumorintajuinen tyyppi ihmisenĂ€, ja toki hienoa hĂ€nelle, ettĂ€ saanut niin paljon suosiota myös maailmalla, mutta mulle ei kolahda, ei. En vaan voi sille mitÀÀn, ettĂ€ mun korvissa tuo genren tyyliset kappaleet, mitĂ€ hĂ€n edustaa, on tylsÀÀ, tasapaksua, melodiatonta jumpetta, jota ei pysty kuuntelemaan. MĂ€ en löydĂ€ sisĂ€ltöÀ edes teksteistĂ€, kun hĂ€iritsee niin paljon se kirosanojen viljely. VĂ€kisin noita kappaleita jossain kuulee, vaikka ei aktiivisesti itse kuuntele. YmmĂ€rrĂ€n, ettĂ€ rakennettu tietty artisti-imago jne. mutta ei kiitos. 

KyllĂ€ kiinnostaakin mikĂ€ SUA mahtavaa ihmistĂ€ kiinnostaa. Et saavuta tavoitettasi. EttĂ€ kÀÀnnyttĂ€isit toiset halveksimaan KÀÀrijÀÀ. Olkoon tĂ€mĂ€ yksi monista epĂ€onnistumisista valitettavan elĂ€mĂ€si aikana. 

MikĂ€ sinua oikein vaivaa? Aikuisen ihmisen luulisi Ă€lyĂ€vĂ€n, etteivĂ€t aina kaikki samat jutut puhuttele muutenkaan kaikkia ihmisiĂ€ muutenkaan. Jos ei kolahda niin sitten ei kolahda. Ei siinĂ€ ole kyse kenekÀÀn halveksimisesta. 

Vierailija
17780/17806 |
07.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ranskan biisi noussut Tanskan edelle. En ymmÀrrÀ miksi. Yritin kuunnella biisiÀ, mutta en jaksanut kuunnella loppuun, kun oli tylsÀ. Laulu tietysti on upeeta, mutta ei tuo ole mun mielestÀ noin hyvÀ biisi. Ratsastaa pelkÀllÀ oopperalaululla eikÀ biisissÀ ole muuten mitÀÀn ideaa.

Ranskaa ymmĂ€rtĂ€viĂ€ on enemmĂ€n kuin tanskaa ymmĂ€rtĂ€viĂ€. Laulun sanoma avautuu silloin paremmin. 

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: kuusi kuusi kolme