UMK 2026 OFFICIAL 🎶🎶🎶
Kohta se huuma taas alkaa. Mitä tiedämme nyt?
1. Haku UMK:hon päättyi eilen
tässä tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetäänkin sitten Wienissä 16.5.2026
Millä mielellä odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lähetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (19157)
Vierailija kirjoitti:
Lukeeko Antti vauvapalstaa???
Mulle tuli Takatukka-videosta mieleen että parturissa istuessa on ollut aikaa eksyä AV:lle ja sit kuuluu jjjjjjjooooooooooooooooo!!!
Onhan nämä viihdyttäviä ketjuja, varsinkin kun jotkut ottavat nettikeskustelut ja Viisut NIIN todella vakavasti ;D
Toivottavasti Antti osallistuu ensi vuonna biisillä Alapeukku.
-winner-
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskan esityksen jälkeen Youtubessa tuli Käärijän Cha Cha Cha. On se vaan yksinkertaisesti mahtava. Käärijästä todella tuli yksi Euroviisujen legendaarisimmista esiintyjistä, vaikkei raatien takia voittanutkaan - tai ehkä juuri sen takia. Ei se voitto siis aina merkitse kaikkea.
En tiedä olenko jotenkin poikkeava suomalainen, mutta mulle ei koskaan ole iskenyt tämä cha cha cha millään tavalla. Ei huumoribiisinä, ei bilebiisinä, ei yhteislaulubiisinä, ei mitenkään. Mä en vaan ymmärrä sen hienoutta. En jaksa kuunnella yhtään.
Et ole. En minäkään pitänyt CCC, se ei toimi mulle millään tavalla. Enkä tosiaan koskaan ole luukuttanut sitä. Käärijä hahmona oli onnistunut. Käärijä laulajana..niin oli ilmiselvää miksi Loreen voitti.
Käärijän myöhemmät vaiheet ovat kiinnostaneet, kun on esittänyt muita biisejä paitsi ei omiaan. Olipa kerran elämä :D vai mikä se oli missä Käärijä oli mukana ja esitti muiden biisejä, siinä hän oli hyvä.
No mua ei ole kiinnostanut edes Käärijä tai hänen tuotantonsa mitenkään. Tuntuu olevan hauska ja huumorintajuinen tyyppi ihmisenä, ja toki hienoa hänelle, että saanut niin paljon suosiota myös maailmalla, mutta mulle ei kolahda, ei. En vaan voi sille mitään, että mun korvissa tuo genren tyyliset kappaleet, mitä hän edustaa, on tylsää, tasapaksua, melodiatonta jumpetta, jota ei pysty kuuntelemaan. Mä en löydä sisältöä edes teksteistä, kun häiritsee niin paljon se kirosanojen viljely. Väkisin noita kappaleita jossain kuulee, vaikka ei aktiivisesti itse kuuntele. Ymmärrän, että rakennettu tietty artisti-imago jne. mutta ei kiitos.
Kyllä kiinnostaakin mikä SUA mahtavaa ihmistä kiinnostaa. Et saavuta tavoitettasi. Että käännyttäisit toiset halveksimaan Käärijää. Olkoon tämä yksi monista epäonnistumisista valitettavan elämäsi aikana.
Lähtis tanssimaan niiku cha cha cha
eikä pelkäiskään tätä maailmaa...
Mut ei oo kivaa ku muut fa nit taa
eikä itse voi biisii ta ju taa...
-winner-
Ranska vie Suomelta ainakin juryn äänet
Tänään on Mellot. Kukahan voittaa Ruotsissa? Delulu on ainakin Ruotsin Spotifyn ykkösenä, mahtavatko äänestää sen?
Vierailija kirjoitti:
Tänään on Mellot. Kukahan voittaa Ruotsissa? Delulu on ainakin Ruotsin Spotifyn ykkösenä, mahtavatko äänestää sen?
Hyvä kysymys! Melloissa voittajan ratkaisee yleisö eli ei mitään raateja ja tuomaristoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys! Melloissa voittajan ratkaisee yleisö eli ei mitään raateja ja tuomaristoja?
sori, on siellä kv-raadit. Ilmankos Wiwibloggsinkin porukoita on ollut Ruotsissa jo monta päivää.
Paalanen on pyydetty keikalle Ruotsin viisukarsintaan melodifestivaleille, onko kukaan muu umk:sta menossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvä tuo Brittien biisi. Laulattaa yleisöä, onkos oikein muita sellaisia tänä vuonna, joita voi tanssia ja laulaa kuten tätä?
Käärijän jäljissä omalla tavallaan ja ihan kuin siinä alussa olisi ollut vähän cha cha cha alkua 😄
No Lululaissa ois ollu, vaan ei kelevannu.
Viisubiisin pitää olla sellainen joka tansittaa 💃ja laulattaa. Aatelkaa miten komialta se olisi näyttänyt kun wienissä viisuyleisö olisi laulanut, tanssinut ja heiluttanut valkoisia liinoja Suomen esityksen tahtiin. Mikä energia siitä olisikaan välittynyt Euroopalle.
Liinan heilutus on ollut käytössä tanssin yhteydessä monessa maassa, kuten Espanjassa, mutta ei Suomessa, joten minulla eka ajatus oli, että miksi ne antautuu, kun heiluttavat valkoista lippua?
Muistaakseni koskaan aiemmin viisuyleisössä ei ole nähty liinanheilutusta. Espanjalaiset ja varmasti on muitakin maita jotka ymmärtää miksi liinaa heilutetaan musiikin soidessa.
Yhdessäkään reaktiovideossa ei ole kyseenalaistettu valkoisen liinan olemassaoloa. Jotkut heistä ovat itsekin tarttuneet paidanhihaan tai paperiin Lululaita katsoessaan. Vain suomalaiset voivat vetää väärät johtopäätökset siitä?
Liinan heilutus luo sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta sitä eivät suomalaiset ymmärrä. Harmi.
Samaa mieltä. Vain muutama oudon katkera suomalainen jaksaa jauhaa siitä liinan heiluttelusta, vaikka kaikki reagoijat ulkomaillakin ovat olleet siitä vain innoissaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Finaalissa UMK yleisössä suurin osa oli ulkomaalaisia, ilmankos liinat heilui niin vimmatusti. (Liinat oli jaettu tuoleille valmiiksi UMKn toimesta.) Kun ulkkikset näytti esimerkkiä niin suomalaisetkin uskalsi heiluttaa.
Niitä liinanheiluttajia oli nähtävästi koottu Komioitten lavan ympärille iso joukko.
Siinä kohdissa istuvalle yleisölle oli jaettu liinat jotta voivat heilutella Lululaissa oikeassa kohtaa
Vierailija kirjoitti:
Jos munkki käy ni ketkä juontaisivat Euroviisut Suomessa?
Paalanen ja Mirella.
Mä oon pettynyt Melloihin tänä vuonna, ei yhtään oikeasti hyvää kappaletta, eikä edes vaikuttavaa esitystä. UMK oli jotenkin paljon parempi - miten tämä voi edes olla mahdollista?
Ranskan biisi tuntui mulle samalta miltä Liekinheitin aluksi eli en löydä siitä selkeää melodiaa. Nyt tosin olen jo tottunut Liekinheittimeen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi naiset esiintyy puolialasti?
Onneksi Käärijä ja Windows95man ei esiintyneet. Eiku...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, kun voittajasuosikkimme video ei ollut ollenkaan Escin helmikuun soitetuimpien videoitten listalla. TOP20:ssa olivat tämän vuoden ehdokkaista ainakin Kreikka, Kreeta ja Tanska, mutta ei Suomea. Käärijä oli sentään Baby Lasagnan kanssa hyvissä asemissa.
Ei olekaan. Se ei ole niin suosittu todellisuudessa, kuin meillä annetaan ymmärtää.
On kiva, että luodaan viisuhypettä mutta jalat täytyy pitää maassa.
Tuleekohan tästä toinen vuosi peräkkäin, kun Suomessa viisufanit on luoneet fanikuplan ja suuren faniflopin? Tämä on kuitenkin suomenkielinen vanhanaikainen iskelmä, jota on vähän viululla ym tuunattu. Voisin hyvin kuvitella juryjen suosivan enemmän esim Ranskaa ja Australiaa,...kaikissa on toki hyvät ja huonot puolensa.
Toivon kuitenkin Suomen pärjäävän, kun tällä biisillä tuli kerta lähdettyä. Jotenkin vaan tuntuu, ettei isoa hypettä ole kun katselee muiden maiden videokommentteja. Onko suomalaiset itse pelanneet oddsit liian mataliksi? Jos Liekinheitinkin jää top10 ulkopuolelle kaikesta hehkutuksesta huolimatta, niin jotain on pahasti pielessä umk:n ympärillä.
Vierailija kirjoitti:
Ranska vie Suomelta ainakin juryn äänet
Eikö juryt anna pisteitä kuitenkin useammille biiseille. Eivät vain yhdelle.
Vierailija kirjoitti:
Mä oon pettynyt Melloihin tänä vuonna, ei yhtään oikeasti hyvää kappaletta, eikä edes vaikuttavaa esitystä. UMK oli jotenkin paljon parempi - miten tämä voi edes olla mahdollista?
Hyvä vaan. Teknisesti (kuvaus ym.) siellä ollaan edellä, mutta biisit oli meillä parempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskan esityksen jälkeen Youtubessa tuli Käärijän Cha Cha Cha. On se vaan yksinkertaisesti mahtava. Käärijästä todella tuli yksi Euroviisujen legendaarisimmista esiintyjistä, vaikkei raatien takia voittanutkaan - tai ehkä juuri sen takia. Ei se voitto siis aina merkitse kaikkea.
En tiedä olenko jotenkin poikkeava suomalainen, mutta mulle ei koskaan ole iskenyt tämä cha cha cha millään tavalla. Ei huumoribiisinä, ei bilebiisinä, ei yhteislaulubiisinä, ei mitenkään. Mä en vaan ymmärrä sen hienoutta. En jaksa kuunnella yhtään.
Et ole. En minäkään pitänyt CCC, se ei toimi mulle millään tavalla. Enkä tosiaan koskaan ole luukuttanut sitä. Käärijä hahmona oli onnistunut. Käärijä laulajana..niin oli ilmiselvää miksi Loreen voitti.
Käärijän myöhemmät vaiheet ovat kiinnostaneet, kun on esittänyt muita biisejä paitsi ei omiaan. Olipa kerran elämä :D vai mikä se oli missä Käärijä oli mukana ja esitti muiden biisejä, siinä hän oli hyvä.
No mua ei ole kiinnostanut edes Käärijä tai hänen tuotantonsa mitenkään. Tuntuu olevan hauska ja huumorintajuinen tyyppi ihmisenä, ja toki hienoa hänelle, että saanut niin paljon suosiota myös maailmalla, mutta mulle ei kolahda, ei. En vaan voi sille mitään, että mun korvissa tuo genren tyyliset kappaleet, mitä hän edustaa, on tylsää, tasapaksua, melodiatonta jumpetta, jota ei pysty kuuntelemaan. Mä en löydä sisältöä edes teksteistä, kun häiritsee niin paljon se kirosanojen viljely. Väkisin noita kappaleita jossain kuulee, vaikka ei aktiivisesti itse kuuntele. Ymmärrän, että rakennettu tietty artisti-imago jne. mutta ei kiitos.
Kyllä kiinnostaakin mikä SUA mahtavaa ihmistä kiinnostaa. Et saavuta tavoitettasi. Että käännyttäisit toiset halveksimaan Käärijää. Olkoon tämä yksi monista epäonnistumisista valitettavan elämäsi aikana.
Mikä sinua oikein vaivaa? Aikuisen ihmisen luulisi älyävän, etteivät aina kaikki samat jutut puhuttele muutenkaan kaikkia ihmisiä muutenkaan. Jos ei kolahda niin sitten ei kolahda. Ei siinä ole kyse kenekään halveksimisesta.
Vierailija kirjoitti:
Ranskan biisi noussut Tanskan edelle. En ymmärrä miksi. Yritin kuunnella biisiä, mutta en jaksanut kuunnella loppuun, kun oli tylsä. Laulu tietysti on upeeta, mutta ei tuo ole mun mielestä noin hyvä biisi. Ratsastaa pelkällä oopperalaululla eikä biisissä ole muuten mitään ideaa.
Ranskaa ymmärtäviä on enemmän kuin tanskaa ymmärtäviä. Laulun sanoma avautuu silloin paremmin.
Vähän niinkuin eka kuuntelulla jäi mieleen takatukkatakatukkatakatuktuktakatuktuk...
-winner-