UMK 2026 OFFICIAL 🎶🎶🎶
Kohta se huuma taas alkaa. Mitä tiedämme nyt?
1. Haku UMK:hon päättyi eilen
tässä tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetäänkin sitten Wienissä 16.5.2026
Millä mielellä odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lähetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (19157)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskan esityksen jälkeen Youtubessa tuli Käärijän Cha Cha Cha. On se vaan yksinkertaisesti mahtava. Käärijästä todella tuli yksi Euroviisujen legendaarisimmista esiintyjistä, vaikkei raatien takia voittanutkaan - tai ehkä juuri sen takia. Ei se voitto siis aina merkitse kaikkea.
En tiedä olenko jotenkin poikkeava suomalainen, mutta mulle ei koskaan ole iskenyt tämä cha cha cha millään tavalla. Ei huumoribiisinä, ei bilebiisinä, ei yhteislaulubiisinä, ei mitenkään. Mä en vaan ymmärrä sen hienoutta. En jaksa kuunnella yhtään.
Et ole. En minäkään pitänyt CCC, se ei toimi mulle millään tavalla. Enkä tosiaan koskaan ole luukuttanut sitä. Käärijä hahmona oli onnistunut. Käärijä laulajana..niin oli ilmiselvää miksi Loreen voitti.
Käärijän myöhemmät vaiheet ovat kiinnostaneet, kun on esittänyt muita biisejä paitsi ei omiaan. Olipa kerran elämä :D vai mikä se oli missä Käärijä oli mukana ja esitti muiden biisejä, siinä hän oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulinko jonkun mainitsevan Il Volon 😍😍😍
Niistäkin pojista on nyt tullut aikuisia miehiä. Yksi niistä taisi mennä naimisiin missin kanssa.
Niin tietenkin. Oliko taas joku instapimu?
Meni vähän maku, vaikka tykkäänkin Il Volosta tosi paljon. Olisipa kerrankin joku tuonluokan mies, jonka vaimo olisi paleontologi, tähtitietelija tai joku vastaava, eikä aina joku muovinen "somevaikuttaja" tai missukka.
Eiks missi ole kuitenkin väliaikainen vaihe? Ei me voida aina tietää mitä ihmiset tekevät ja toteuttavat sen rinnalla tai sen jälkeen.
Aika usealla se vaihe jää pysyväksi, myös tyylillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, kun voittajasuosikkimme video ei ollut ollenkaan Escin helmikuun soitetuimpien videoitten listalla. TOP20:ssa olivat tämän vuoden ehdokkaista ainakin Kreikka, Kreeta ja Tanska, mutta ei Suomea. Käärijä oli sentään Baby Lasagnan kanssa hyvissä asemissa.
Ei olekaan. Se ei ole niin suosittu todellisuudessa, kuin meillä annetaan ymmärtää.
On kiva, että luodaan viisuhypettä mutta jalat täytyy pitää maassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kyllä hyvä tuo Brittien biisi. Laulattaa yleisöä, onkos oikein muita sellaisia tänä vuonna, joita voi tanssia ja laulaa kuten tätä?
Käärijän jäljissä omalla tavallaan ja ihan kuin siinä alussa olisi ollut vähän cha cha cha alkua 😄
No Lululaissa ois ollu, vaan ei kelevannu.
Viisubiisin pitää olla sellainen joka tansittaa 💃ja laulattaa. Aatelkaa miten komialta se olisi näyttänyt kun wienissä viisuyleisö olisi laulanut, tanssinut ja heiluttanut valkoisia liinoja Suomen esityksen tahtiin. Mikä energia siitä olisikaan välittynyt Euroopalle.
Liinan heilutus on ollut käytössä tanssin yhteydessä monessa maassa, kuten Espanjassa, mutta ei Suomessa, joten minulla eka ajatus oli, että miksi ne antautuu, kun heiluttavat valkoista lippua?
Muistaakseni koskaan aiemmin viisuyleisössä ei ole nähty liinanheilutusta. Espanjalaiset ja varmasti on muitakin maita jotka ymmärtää miksi liinaa heilutetaan musiikin soidessa.
Yhdessäkään reaktiovideossa ei ole kyseenalaistettu valkoisen liinan olemassaoloa. Jotkut heistä ovat itsekin tarttuneet paidanhihaan tai paperiin Lululaita katsoessaan. Vain suomalaiset voivat vetää väärät johtopäätökset siitä?
Liinan heilutus luo sitä yhteenkuuluvuuden tunnetta sitä eivät suomalaiset ymmärrä. Harmi.
Finaalissa UMK yleisössä suurin osa oli ulkomaalaisia, ilmankos liinat heilui niin vimmatusti. (Liinat oli jaettu tuoleille valmiiksi UMKn toimesta.) Kun ulkkikset näytti esimerkkiä niin suomalaisetkin uskalsi heiluttaa.
Vierailija kirjoitti:
Finaalissa UMK yleisössä suurin osa oli ulkomaalaisia, ilmankos liinat heilui niin vimmatusti. (Liinat oli jaettu tuoleille valmiiksi UMKn toimesta.) Kun ulkkikset näytti esimerkkiä niin suomalaisetkin uskalsi heiluttaa.
Niitä liinanheiluttajia oli nähtävästi koottu Komioitten lavan ympärille iso joukko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskan esityksen jälkeen Youtubessa tuli Käärijän Cha Cha Cha. On se vaan yksinkertaisesti mahtava. Käärijästä todella tuli yksi Euroviisujen legendaarisimmista esiintyjistä, vaikkei raatien takia voittanutkaan - tai ehkä juuri sen takia. Ei se voitto siis aina merkitse kaikkea.
En tiedä olenko jotenkin poikkeava suomalainen, mutta mulle ei koskaan ole iskenyt tämä cha cha cha millään tavalla. Ei huumoribiisinä, ei bilebiisinä, ei yhteislaulubiisinä, ei mitenkään. Mä en vaan ymmärrä sen hienoutta. En jaksa kuunnella yhtään.
Et ole. En minäkään pitänyt CCC, se ei toimi mulle millään tavalla. Enkä tosiaan koskaan ole luukuttanut sitä. Käärijä hahmona oli onnistunut. Käärijä laulajana..niin oli ilmiselvää miksi Loreen voitti.
Käärijän myöhemmät vaiheet ovat kiinnostaneet, kun on esittänyt muita biisejä paitsi ei omiaan. Olipa kerran elämä :D vai mikä se oli missä Käärijä oli mukana ja esitti muiden biisejä, siinä hän oli hyvä.
No mua ei ole kiinnostanut edes Käärijä tai hänen tuotantonsa mitenkään. Tuntuu olevan hauska ja huumorintajuinen tyyppi ihmisenä, ja toki hienoa hänelle, että saanut niin paljon suosiota myös maailmalla, mutta mulle ei kolahda, ei. En vaan voi sille mitään, että mun korvissa tuo genren tyyliset kappaleet, mitä hän edustaa, on tylsää, tasapaksua, melodiatonta jumpetta, jota ei pysty kuuntelemaan. Mä en löydä sisältöä edes teksteistä, kun häiritsee niin paljon se kirosanojen viljely. Väkisin noita kappaleita jossain kuulee, vaikka ei aktiivisesti itse kuuntele. Ymmärrän, että rakennettu tietty artisti-imago jne. mutta ei kiitos.
Naapurilista: Ruotsi, Viro, Norja, Tanska, Kypros, Kreikka, Bulgaria, Liettua.
Tanska ja Bulgaria oli siis eilen uusia viraalimaita. Tanskan listalla meni heti sijalle 5.
Viron listalla on myös Takatukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllätyin, kun voittajasuosikkimme video ei ollut ollenkaan Escin helmikuun soitetuimpien videoitten listalla. TOP20:ssa olivat tämän vuoden ehdokkaista ainakin Kreikka, Kreeta ja Tanska, mutta ei Suomea. Käärijä oli sentään Baby Lasagnan kanssa hyvissä asemissa.
Ei olekaan. Se ei ole niin suosittu todellisuudessa, kuin meillä annetaan ymmärtää.
On kiva, että luodaan viisuhypettä mutta jalat täytyy pitää maassa.
Joo, kun vielä mennään niin herkästi tuohon reaktiovideoiden harhaan. "Eurooppalaiset tykkää" "saa paljon kehuja" "12 points" "winner!" 🙄
Katsokaapas näitten ns. reagoijien muita videoita. Erittäin harva heistä pystyy antamaan minkäänlaista kritiikkiä yhtään millekään kappaleelle, vaikka aihettakin monesti olisi. Saatikka, että sanoisivat että eivät kappaleesta tykkää. Kyllä se on sitä samaa kehumista ja mielistelyä lähes aina. Mainostulojen toivossa ne sitä hommaa tekee. Mitä enemmän klikkauksia saavat, sitä enemmän kilahtaa rahaa kassaan. Mä en enää viitsi noita edes katsoa. Niin ärsyttävää tuo tyhjä lässytys, kun kaikki on vaan niin wow!
Vierailija kirjoitti:
Tanska ja Bulgaria oli siis eilen uusia viraalimaita. Tanskan listalla meni heti sijalle 5.
Viraalilistoilla on hönkäsen pöläyksen verran merkitystä 😂 Liekinheitin on Ruotsin viraalilistan ykkösenä, mutta ei ole vieläkään noussut varsinaisella listalla edes 200 eniten soitetun joukkoon.
Jos munkki käy ni ketkä juontaisivat Euroviisut Suomessa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mua ei ole kiinnostanut edes Käärijä tai hänen tuotantonsa mitenkään. Tuntuu olevan hauska ja huumorintajuinen tyyppi ihmisenä, ja toki hienoa hänelle, että saanut niin paljon suosiota myös maailmalla, mutta mulle ei kolahda, ei. En vaan voi sille mitään, että mun korvissa tuo genren tyyliset kappaleet, mitä hän edustaa, on tylsää, tasapaksua, melodiatonta jumpetta, jota ei pysty kuuntelemaan. Mä en löydä sisältöä edes teksteistä, kun häiritsee niin paljon se kirosanojen viljely. Väkisin noita kappaleita jossain kuulee, vaikka ei aktiivisesti itse kuuntele. Ymmärrän, että rakennettu tietty artisti-imago jne. mutta ei kiitos.
Reaktiovideoitten tekijöiltä (henkilöstä riippuen) löytyy kyllä myös mielenkiintoisia huomioita sekä kappaleista että niitten esittäjistä. Enemmän näillä keskustelupalstoilla mennään mutun varassa ja lauotaan mitä päähän pälkähtää.
Vierailija kirjoitti:
Jos munkki käy ni ketkä juontaisivat Euroviisut Suomessa?
Tunkua varmasti tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viraalilistoilla on hönkäsen pöläyksen verran merkitystä 😂 Liekinheitin on Ruotsin viraalilistan ykkösenä, mutta ei ole vieläkään noussut varsinaisella listalla edes 200 eniten soitetun joukkoon.
Suomalaisen biisin taitaa olla aikas lailla vaikeaa nousta Ruotsin varsinaisille listoille, ainakaan mihinkään kärkipäähän. Kyllä Ruotsin musiikkipiirit omiaan suojelevat ja omistaan huolta pitävät.
En ole näitä asioita seurannut. Kuka suomalainen tuolla Ruotsin top-listoilla viimeksi on edes ollut, jos saunabiisi jätetään pois laskuista.
Look Mum No Computer sanoi vitsaili, että viisulavalla olisi iso kasa Nokia 3310 jonka seasta kömpisi sitten esiin 😄
Chachi voittaa euroviisut, tämä on varma tieto!
Viraali: Biisiä kuunnellaan ja jaetaan (someen, kavereille). Biisiä oli kuunneltu ulkomailla jo n. 1,2 miljoonaa kertaa.
Eipä noita viraalilistoja ja videoiden katselukertoja kannata niin vakavasti ottaa, ja mitä se haittaa vaikka joku asiaan suhtautuisikin vähän liian positiivisesti? Ihan hyvä vaan, jos suomalaiset pääsisi eroon meille tyypillisestä "ei me kuitenkaan koskaan menestytä" tai "miksi edes yrittää" ajatusmallista.
Vierailija kirjoitti:
Eipä noita viraalilistoja ja videoiden katselukertoja kannata niin vakavasti ottaa, ja mitä se haittaa vaikka joku asiaan suhtautuisikin vähän liian positiivisesti? Ihan hyvä vaan, jos suomalaiset pääsisi eroon meille tyypillisestä "ei me kuitenkaan koskaan menestytä" tai "miksi edes yrittää" ajatusmallista.
Seuraaminen on vaan hauskaa. Nähdä miten aiheuttaa vähän pöhinää ympäri eurooppaa. Tänään tulee taas iltamassa uudet viraalit. Saa nähdä onko tullut uusia maita mukaan. Nyt biisiä kuuntelee varmasti lähinnä viisufanit ja aika paljon kyllä kerää huomiota siltä yleisöltä 🎉