Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

UMK 2026 OFFICIAL đŸŽ¶đŸŽ¶đŸŽ¶

Vierailija
25.08.2025 |

Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?

1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen

tÀssÀ tiedot itse kisasta:

https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026

2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026

MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?

Iltapulu TV-opas Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas

Kommentit (17750)

Vierailija
17541/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestĂ€ Romania on ihan hirveĂ€. Kauheat sanat, kuristamisesta laulaa? En ymmĂ€rrĂ€ yhtÀÀn tĂ€mĂ€n ylistĂ€viĂ€ kommentteja. đŸ€ą

Peli on ohi. TĂ€mĂ€ romania tulee voittamaan ainakin limpan ja pempan. Sijoitus top5:ssĂ€. On juuri sellainen mikĂ€ euroviisuissa menestyy. SynkkĂ€ ja dramaattinen ja vihjaus seksuaaliseen perversioon. VĂ€hĂ€n oopperaa mukaan. 

SiitĂ€kin olen varma ettei yksikÀÀn Marketta paheksu tĂ€tĂ€ esitystĂ€, huorittele laulavaa naista kuten Erikaa, vaikka kiehnÀÀ selĂ€llÀÀn ja biisi paljon suorasukaisempi kuin Erikalla. Ich komme sentÀÀn kertoi ihan tavallisista kĂ€ytĂ€nnöistĂ€. 

Ei tule 😂 Katso sen live, ei toimi yhtÀÀn.

Vierailija
17542/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestĂ€ Romania on ihan hirveĂ€. Kauheat sanat, kuristamisesta laulaa? En ymmĂ€rrĂ€ yhtÀÀn tĂ€mĂ€n ylistĂ€viĂ€ kommentteja. đŸ€ą

Serbialla nÀyttÀÀ olevan samaa genreÀ. En tajua noita yhtÀÀn.

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
17543/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peli on ohi. TĂ€mĂ€ romania tulee voittamaan ainakin limpan ja pempan. Sijoitus top5:ssĂ€. On juuri sellainen mikĂ€ euroviisuissa menestyy. SynkkĂ€ ja dramaattinen ja vihjaus seksuaaliseen perversioon. VĂ€hĂ€n oopperaa mukaan. 

SiitĂ€kin olen varma ettei yksikÀÀn Marketta paheksu tĂ€tĂ€ esitystĂ€, huorittele laulavaa naista kuten Erikaa, vaikka kiehnÀÀ selĂ€llÀÀn ja biisi paljon suorasukaisempi kuin Erikalla. Ich komme sentÀÀn kertoi ihan tavallisista kĂ€ytĂ€nnöistĂ€. 

NĂ€in, eka josta tuli jollain tapaa voittajavibat.

Juu nytvei kyllÀ lÀhde tÀmÀ trollaus

Vierailija
17544/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Serbialla nÀyttÀÀ olevan samaa genreÀ. En tajua noita yhtÀÀn.

No eihĂ€n ole. Serbia laulaa rakkaudesta. 

Ei kai laulun aiheella ole mitÀÀn tekemistÀ genren kanssa?

Vierailija
17545/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ares tĂ€ytyy kutsua UMK27:ÀÀn. Kun kreikkalaiset nyt Suomesta on kuulemma kiinnostuneita. Kikkelinkin yllĂ€ oli hype. 

Mutta kun Areksellakin on ongelma ettĂ€ livelaulu/-rĂ€ppĂ€ys ontuu... Koskee melkein kaikkia nĂ€itĂ€ pinnalla olevia rĂ€ppĂ€reitĂ€. 

MÀ oon kuvitellut ettÀ Ares on kuitenkin "puhtaimpia" laulajia nÀistÀ pinnalla olevista rÀppÀreistÀ. En kyllÀ oikeasti ole yhtÀÀn varma, mutta mulla sellainen mielikuva

Vierailija
17546/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Spotifysta puheen ollen, Paalasen instassa oli ettĂ€ Takatukka on noussut Ruotsin viraalisimpien biisien listalle sijalle 4👍

HyvÀ. KyllÀhÀn Takatukka mukavasti jalan alle menee.

Vierailija
17547/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ares tĂ€ytyy kutsua UMK27:ÀÀn. Kun kreikkalaiset nyt Suomesta on kuulemma kiinnostuneita. Kikkelinkin yllĂ€ oli hype. 

Mutta kun Areksellakin on ongelma ettĂ€ livelaulu/-rĂ€ppĂ€ys ontuu... Koskee melkein kaikkia nĂ€itĂ€ pinnalla olevia rĂ€ppĂ€reitĂ€. 

MÀ oon kuvitellut ettÀ Ares on kuitenkin "puhtaimpia" laulajia nÀistÀ pinnalla olevista rÀppÀreistÀ. En kyllÀ oikeasti ole yhtÀÀn varma, mutta mulla sellainen mielikuva

Never hööd joku Ares. Ekaa keraa nÀin viisuissa. Ei kiitos toista kertaa.

Vierailija
17548/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi reaktiovideon tekijÀ ymmÀrsi, ettÀ Pete istui kirkossa tunnustamassa syntejÀÀn ja ettÀ Linda oli pappi.

Se on se kielimuuri. 

Vaikeaselkoinen se on. Suurin osa esityksestÀ katsojalla menee sen selvittÀmiseen mikÀ tÀmÀ on, mitÀ tarkoittaa. En tiedÀ, onko se euroviisubiisulle hyvÀ. KÀÀrijÀ oli sulaa hulluutta hyvÀllÀ tavalla., imaisi heti mukaansa. Vastaavanlaiseksi tajunnanrÀjÀyttÀjÀksi LiekinheittimestÀ ei taida olla.

Petelindan pitÀÀ rakentaa esitykseensĂ€ Wienin lavalle vahva ja yleisölle vĂ€littyvĂ€ keskinĂ€inen tunne. KansainvĂ€lisellĂ€ elekielellĂ€ pÀÀsee pitkĂ€lle, vaikkei tekisi kliseistĂ€ sydĂ€menkaappauselettĂ€. Peten pitÀÀ tehdĂ€ selvĂ€ksi, ettĂ€ riutuu ja palaa halusta pÀÀstĂ€ naisen kanssa navat vastakkain ja Lindan pitÀÀ tehdĂ€ selvĂ€ksi ettĂ€ naisella ovat omat halunsa, mutta kuitenkin vetÀÀ vĂ€lillĂ€ hakurakoa ilmeisesti oman epĂ€varmuuden, haavoittuvuuden tai jonkin muun syyn vuoksi. HeidĂ€n pitÀÀ saada esitykseensĂ€ se elekielellĂ€ vĂ€littyvĂ€ kemia, jonka katsojat ymmĂ€rtĂ€vĂ€t. 

Suositut esitykset sisĂ€ltĂ€vĂ€t aina jonkin vahvan tunteen, joka vĂ€littyy esityksen seuraajalle ja saa hĂ€net ÀÀnestĂ€mÀÀn esitystĂ€. Esityksen pitÀÀ puhutella hĂ€ntĂ€. Jos siihen voi ympĂ€tĂ€ komeutta ja kauneutta sekĂ€ taitavaa musisointia niin sitten homma on vielĂ€ parempi. 

Vierailija
17549/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Menin finaalin aikana heittĂ€mÀÀn hiiren jokeen ja kuselle tĂ€mĂ€n rĂ€p-numeron kohdalla. Kuuntelin sen nyt ekaa kertaa. Tai yritin kun tulin pahoinvoivaksi. TylsÀÀ, suorastaan aivopesevÀÀ,  hokemaa autotune robotin ÀÀnellĂ€! Ja joidenkin mielestĂ€ ihan vıtun parasta. YĂ€k, yĂ€k ja yÀÀk!

Vierailija
17550/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Pete on ehkÀ ujo. Linda on kokenut. Linda on vahvempi tÀstÀ parivalkakosta.

Vierailija
17551/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onks kukaa maistanu sitÀ siideriÀ? Onko mistÀÀn kotosin?

Se on pirtua ja pÀÀrynĂ€mehua. 

Vierailija
17552/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MistÀ sitÀ Lindan siideriÀ saa? Muualta kuin Tuurin kylÀkaupasta. Haluan sitÀ viisuillaksi

Vierailija
17553/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kerran ollut Areksen keikalla, ei se hullummin minusta laulanut/rĂ€pĂ€nnyt, mutta en minĂ€ silti rypisty mitÀÀn tiedĂ€ 

Vierailija
17554/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Rypisty = RÄPISTÄ

Vierailija
17555/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

KyllÀhÀn Pete kiittelee yleisöÀ esityksen lopussa jne. Ei se heidÀn biisi nyt vaan ole semmoinen missÀ voisi kesken esityksen huutaa yleisölle "kaikki mukaan!!"

Viittaan siis siihen kun jotkut vÀittÀvÀt ettei ole kontaktia yleisöön

Vierailija
17556/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuuntelin kaikki jo valitut kappaleet tai pÀtkÀt niistÀ. Taso ei vaikuta olevan korkea, mikÀ on tietysti Suomelle hyvÀ juttu. Australia ehkÀ ainoa potentiaalinen haastaja, toki odotellaan loput vielÀ.

MinĂ€ kuuntelin tĂ€nÀÀn Spotifyn Euroviisulistan lĂ€pi pariin kertaan (maita tietĂ€mĂ€ttĂ€) ja minusta taso oli melko hyvĂ€. Aika montakin kappaletta, joille voisi hyvĂ€llĂ€ livellĂ€ kuvitella kĂ€rkikahinoita. 

Oho, oikein monta on parempaa kuin Liehinheitin. Ihan mielenkiinnosta, mitĂ€ ÀÀnestit UMK:ssa ja veetuttaako lopputulos vielĂ€? Voin hyvin myöntÀÀ, jos jokin biisi on Suomea parempi, mutta ei ole vielĂ€ tullut sellaista tĂ€nĂ€ vuonna. đŸ’ȘđŸ»đŸ”„

Ei kai, kun suljet tĂ€ysin silmĂ€si muilta ehdokailta, pelosta ettĂ€ mieleesi jĂ€isi itĂ€mÀÀn pieni epĂ€ilyksen siemen siitĂ€ voisiko nuo biiisit olla uhka suosikilleai. Se olisi varmasti epĂ€mieluisa, kalvava tunne. EpĂ€varmuus siitĂ€, jos ei voittoa tai edes hyvÀÀ sijoitusta tulekaan. Jos 

eurooppalaisten  keskuudessa, juryissa  herÀÀ samankaltaisia ajatuksia kuin minulla ettĂ€ mikĂ€ biisin focus on, solisti elĂ€ytymiskyvytön, ÀÀni hentoinen. Esitys, se joko onnistuu tai ei. On parempi tai huonompi kuin umkssa. EikĂ€ suosio kannakkaan loppuun saakka. Mites sitten suu pannaan?

Pete ei todellakaan ole elĂ€ytymiskyvytön. PĂ€invastoin ja tÀÀ on minun, suomalaisten ja ulkkisten hallitseva nĂ€kemys. EikĂ€ ÀÀni ole hento jne. Tuossa nĂ€kee, ettĂ€ itsellĂ€si on jonkinlainen asennevamma kohdistuen Suomen edustajaan, koska oma lempparisi ei voittanut. đŸ€­

Vierailija
17557/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menin finaalin aikana heittĂ€mÀÀn hiiren jokeen ja kuselle tĂ€mĂ€n rĂ€p-numeron kohdalla. Kuuntelin sen nyt ekaa kertaa. Tai yritin kun tulin pahoinvoivaksi. TylsÀÀ, suorastaan aivopesevÀÀ,  hokemaa autotune robotin ÀÀnellĂ€! Ja joidenkin mielestĂ€ ihan vıtun parasta. YĂ€k, yĂ€k ja yÀÀk!

Ja tĂ€tĂ€ tehdÀÀn Suomessa nykyÀÀn niin, ettĂ€ pursuaa joka tuutista. Spotify top-listat on tĂ€ynnĂ€ nĂ€itĂ€ rĂ€ppÀÀjiĂ€, joita ei toinen toisistansa edes erota. Samaa luettelon lausumista kirosanoin höystettynĂ€. Ei hemmetti, tylsÀÀkin tylsempÀÀ! MistĂ€ nĂ€ille kymmenille rĂ€ppÀÀjille oikein riittÀÀ kuulijoita? Ihmettelen vaan. 

Vierailija
17558/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Instassa Pete ollut hiljaa monta pÀivÀÀ. Lampenius aktiivinen, esittelee itseÀÀn ja siideriÀÀn.

Heti maanantai-aamuna antoivat haastatteluja telkkariin ja radioon. Pete kertoi olevansa kiitollinen ja onnellinen voitosta, ei siis tarvitse "huolehtia" Peten hyvinvoinnista. 😅 Palaveri toukokuun show'sta oli heillĂ€ tiedossa jo maanantaina.

Vierailija
17559/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oon kerran ollut Areksen keikalla, ei se hullummin minusta laulanut/rĂ€pĂ€nnyt, mutta en minĂ€ silti rypisty mitÀÀn tiedĂ€ 

Keikalla joo kun on autotune ja taustanauha. Mutta umk:ssa pitÀÀainakin toistaiseksi pĂ€rjĂ€tĂ€ ilman. 

Vierailija
17560/17750 |
06.03.2026 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruotsissa ne ei ole nyt saaneet memoa, ettÀ naapurimaan biisejÀ tÀytyy kuunnella. Ovat tÀysin unohtaneet Norjan

Norja on ö-luokan MÄneskin.

Okei. Jos biisi ei ole hyvĂ€, niin sitĂ€ EI kuunnella naapureissa? Miten tĂ€mĂ€ nyt meni? 😉😉

Niin? Juurihan tossa oli, ettÀ ruotsalaiset unohtaneet Norjan. Suomea kyllÀ kuunnellaan naapurimaissa.

TÀÀllĂ€ joku sanoi, ettĂ€ on automaatio, ettĂ€ naapurin biisit kiinnostaa. 

TÀnÀ vuonna naapureitamme: Ruotsi, Norja, Viro, Latvia ja Kypros on kiinnostanut Liekinheitin oikke pal

EntÀ meidÀn uusi ystÀvÀmme Australia? He tykkÀsivÀt aikoinaan windows95manista.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yksi kuusi neljÀ