UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (17750)
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestĂ€ Romania on ihan hirveĂ€. Kauheat sanat, kuristamisesta laulaa? En ymmĂ€rrĂ€ yhtÀÀn tĂ€mĂ€n ylistĂ€viĂ€ kommentteja. đ€ą
Serbialla nÀyttÀÀ olevan samaa genreÀ. En tajua noita yhtÀÀn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestĂ€ Romania on ihan hirveĂ€. Kauheat sanat, kuristamisesta laulaa? En ymmĂ€rrĂ€ yhtÀÀn tĂ€mĂ€n ylistĂ€viĂ€ kommentteja. đ€ą
Peli on ohi. TÀmÀ romania tulee voittamaan ainakin limpan ja pempan. Sijoitus top5:ssÀ. On juuri sellainen mikÀ euroviisuissa menestyy. SynkkÀ ja dramaattinen ja vihjaus seksuaaliseen perversioon. VÀhÀn oopperaa mukaan.
SiitÀkin olen varma ettei yksikÀÀn Marketta paheksu tÀtÀ esitystÀ, huorittele laulavaa naista kuten Erikaa, vaikka kiehnÀÀ selÀllÀÀn ja biisi paljon suorasukaisempi kuin Erikalla. Ich komme sentÀÀn kertoi ihan tavallisista kÀytÀnnöistÀ.
NĂ€in, eka josta tuli jollain tapaa voittajavibat.
Juu nytvei kyllÀ lÀhde tÀmÀ trollaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Serbialla nÀyttÀÀ olevan samaa genreÀ. En tajua noita yhtÀÀn.
No eihÀn ole. Serbia laulaa rakkaudesta.
Ei kai laulun aiheella ole mitÀÀn tekemistÀ genren kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ares tÀytyy kutsua UMK27:ÀÀn. Kun kreikkalaiset nyt Suomesta on kuulemma kiinnostuneita. Kikkelinkin yllÀ oli hype.
Mutta kun Areksellakin on ongelma ettÀ livelaulu/-rÀppÀys ontuu... Koskee melkein kaikkia nÀitÀ pinnalla olevia rÀppÀreitÀ.
MÀ oon kuvitellut ettÀ Ares on kuitenkin "puhtaimpia" laulajia nÀistÀ pinnalla olevista rÀppÀreistÀ. En kyllÀ oikeasti ole yhtÀÀn varma, mutta mulla sellainen mielikuva
Vierailija kirjoitti:
Spotifysta puheen ollen, Paalasen instassa oli ettĂ€ Takatukka on noussut Ruotsin viraalisimpien biisien listalle sijalle 4đ
HyvÀ. KyllÀhÀn Takatukka mukavasti jalan alle menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ares tÀytyy kutsua UMK27:ÀÀn. Kun kreikkalaiset nyt Suomesta on kuulemma kiinnostuneita. Kikkelinkin yllÀ oli hype.
Mutta kun Areksellakin on ongelma ettÀ livelaulu/-rÀppÀys ontuu... Koskee melkein kaikkia nÀitÀ pinnalla olevia rÀppÀreitÀ.
MÀ oon kuvitellut ettÀ Ares on kuitenkin "puhtaimpia" laulajia nÀistÀ pinnalla olevista rÀppÀreistÀ. En kyllÀ oikeasti ole yhtÀÀn varma, mutta mulla sellainen mielikuva
Never hööd joku Ares. Ekaa keraa nÀin viisuissa. Ei kiitos toista kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi reaktiovideon tekijÀ ymmÀrsi, ettÀ Pete istui kirkossa tunnustamassa syntejÀÀn ja ettÀ Linda oli pappi.
Se on se kielimuuri.
Vaikeaselkoinen se on. Suurin osa esityksestÀ katsojalla menee sen selvittÀmiseen mikÀ tÀmÀ on, mitÀ tarkoittaa. En tiedÀ, onko se euroviisubiisulle hyvÀ. KÀÀrijÀ oli sulaa hulluutta hyvÀllÀ tavalla., imaisi heti mukaansa. Vastaavanlaiseksi tajunnanrÀjÀyttÀjÀksi LiekinheittimestÀ ei taida olla.
Petelindan pitÀÀ rakentaa esitykseensÀ Wienin lavalle vahva ja yleisölle vÀlittyvÀ keskinÀinen tunne. KansainvÀlisellÀ elekielellÀ pÀÀsee pitkÀlle, vaikkei tekisi kliseistÀ sydÀmenkaappauselettÀ. Peten pitÀÀ tehdÀ selvÀksi, ettÀ riutuu ja palaa halusta pÀÀstÀ naisen kanssa navat vastakkain ja Lindan pitÀÀ tehdÀ selvÀksi ettÀ naisella ovat omat halunsa, mutta kuitenkin vetÀÀ vÀlillÀ hakurakoa ilmeisesti oman epÀvarmuuden, haavoittuvuuden tai jonkin muun syyn vuoksi. HeidÀn pitÀÀ saada esitykseensÀ se elekielellÀ vÀlittyvÀ kemia, jonka katsojat ymmÀrtÀvÀt.
Suositut esitykset sisÀltÀvÀt aina jonkin vahvan tunteen, joka vÀlittyy esityksen seuraajalle ja saa hÀnet ÀÀnestÀmÀÀn esitystÀ. Esityksen pitÀÀ puhutella hÀntÀ. Jos siihen voi ympÀtÀ komeutta ja kauneutta sekÀ taitavaa musisointia niin sitten homma on vielÀ parempi.
Menin finaalin aikana heittÀmÀÀn hiiren jokeen ja kuselle tÀmÀn rÀp-numeron kohdalla. Kuuntelin sen nyt ekaa kertaa. Tai yritin kun tulin pahoinvoivaksi. TylsÀÀ, suorastaan aivopesevÀÀ, hokemaa autotune robotin ÀÀnellÀ! Ja joidenkin mielestÀ ihan vıtun parasta. YÀk, yÀk ja yÀÀk!
Pete on ehkÀ ujo. Linda on kokenut. Linda on vahvempi tÀstÀ parivalkakosta.
Vierailija kirjoitti:
Onks kukaa maistanu sitÀ siideriÀ? Onko mistÀÀn kotosin?
Se on pirtua ja pÀÀrynÀmehua.
MistÀ sitÀ Lindan siideriÀ saa? Muualta kuin Tuurin kylÀkaupasta. Haluan sitÀ viisuillaksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kerran ollut Areksen keikalla, ei se hullummin minusta laulanut/rÀpÀnnyt, mutta en minÀ silti rypisty mitÀÀn tiedÀ
KyllÀhÀn Pete kiittelee yleisöÀ esityksen lopussa jne. Ei se heidÀn biisi nyt vaan ole semmoinen missÀ voisi kesken esityksen huutaa yleisölle "kaikki mukaan!!"
Viittaan siis siihen kun jotkut vÀittÀvÀt ettei ole kontaktia yleisöön
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntelin kaikki jo valitut kappaleet tai pÀtkÀt niistÀ. Taso ei vaikuta olevan korkea, mikÀ on tietysti Suomelle hyvÀ juttu. Australia ehkÀ ainoa potentiaalinen haastaja, toki odotellaan loput vielÀ.
MinÀ kuuntelin tÀnÀÀn Spotifyn Euroviisulistan lÀpi pariin kertaan (maita tietÀmÀttÀ) ja minusta taso oli melko hyvÀ. Aika montakin kappaletta, joille voisi hyvÀllÀ livellÀ kuvitella kÀrkikahinoita.
Oho, oikein monta on parempaa kuin Liehinheitin. Ihan mielenkiinnosta, mitĂ€ ÀÀnestit UMK:ssa ja veetuttaako lopputulos vielĂ€? Voin hyvin myöntÀÀ, jos jokin biisi on Suomea parempi, mutta ei ole vielĂ€ tullut sellaista tĂ€nĂ€ vuonna. đȘđ»đ„
Ei kai, kun suljet tÀysin silmÀsi muilta ehdokailta, pelosta ettÀ mieleesi jÀisi itÀmÀÀn pieni epÀilyksen siemen siitÀ voisiko nuo biiisit olla uhka suosikilleai. Se olisi varmasti epÀmieluisa, kalvava tunne. EpÀvarmuus siitÀ, jos ei voittoa tai edes hyvÀÀ sijoitusta tulekaan. Jos
eurooppalaisten keskuudessa, juryissa herÀÀ samankaltaisia ajatuksia kuin minulla ettÀ mikÀ biisin focus on, solisti elÀytymiskyvytön, ÀÀni hentoinen. Esitys, se joko onnistuu tai ei. On parempi tai huonompi kuin umkssa. EikÀ suosio kannakkaan loppuun saakka. Mites sitten suu pannaan?
Pete ei todellakaan ole elĂ€ytymiskyvytön. PĂ€invastoin ja tÀÀ on minun, suomalaisten ja ulkkisten hallitseva nĂ€kemys. EikĂ€ ÀÀni ole hento jne. Tuossa nĂ€kee, ettĂ€ itsellĂ€si on jonkinlainen asennevamma kohdistuen Suomen edustajaan, koska oma lempparisi ei voittanut. đ€
Vierailija kirjoitti:
Menin finaalin aikana heittÀmÀÀn hiiren jokeen ja kuselle tÀmÀn rÀp-numeron kohdalla. Kuuntelin sen nyt ekaa kertaa. Tai yritin kun tulin pahoinvoivaksi. TylsÀÀ, suorastaan aivopesevÀÀ, hokemaa autotune robotin ÀÀnellÀ! Ja joidenkin mielestÀ ihan vıtun parasta. YÀk, yÀk ja yÀÀk!
Ja tÀtÀ tehdÀÀn Suomessa nykyÀÀn niin, ettÀ pursuaa joka tuutista. Spotify top-listat on tÀynnÀ nÀitÀ rÀppÀÀjiÀ, joita ei toinen toisistansa edes erota. Samaa luettelon lausumista kirosanoin höystettynÀ. Ei hemmetti, tylsÀÀkin tylsempÀÀ! MistÀ nÀille kymmenille rÀppÀÀjille oikein riittÀÀ kuulijoita? Ihmettelen vaan.
Vierailija kirjoitti:
Instassa Pete ollut hiljaa monta pÀivÀÀ. Lampenius aktiivinen, esittelee itseÀÀn ja siideriÀÀn.
Heti maanantai-aamuna antoivat haastatteluja telkkariin ja radioon. Pete kertoi olevansa kiitollinen ja onnellinen voitosta, ei siis tarvitse "huolehtia" Peten hyvinvoinnista. đ Palaveri toukokuun show'sta oli heillĂ€ tiedossa jo maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oon kerran ollut Areksen keikalla, ei se hullummin minusta laulanut/rÀpÀnnyt, mutta en minÀ silti rypisty mitÀÀn tiedÀ
Keikalla joo kun on autotune ja taustanauha. Mutta umk:ssa pitÀÀainakin toistaiseksi pÀrjÀtÀ ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruotsissa ne ei ole nyt saaneet memoa, ettÀ naapurimaan biisejÀ tÀytyy kuunnella. Ovat tÀysin unohtaneet Norjan
Norja on ö-luokan MÄneskin.
Okei. Jos biisi ei ole hyvĂ€, niin sitĂ€ EI kuunnella naapureissa? Miten tĂ€mĂ€ nyt meni? đđ
Niin? Juurihan tossa oli, ettÀ ruotsalaiset unohtaneet Norjan. Suomea kyllÀ kuunnellaan naapurimaissa.
TÀÀllÀ joku sanoi, ettÀ on automaatio, ettÀ naapurin biisit kiinnostaa.
TÀnÀ vuonna naapureitamme: Ruotsi, Norja, Viro, Latvia ja Kypros on kiinnostanut Liekinheitin oikke pal
EntÀ meidÀn uusi ystÀvÀmme Australia? He tykkÀsivÀt aikoinaan windows95manista.
Ei tule đ Katso sen live, ei toimi yhtÀÀn.