UMK 2026 OFFICIAL đ¶đ¶đ¶
Kohta se huuma taas alkaa. MitÀ tiedÀmme nyt?
1. Haku UMK:hon pÀÀttyi eilen
tÀssÀ tiedot itse kisasta:
https://eurovisionworld.com/national/finland/umk-2026
2. Euroviisut pidetÀÀnkin sitten WienissÀ 16.5.2026
MillÀ mielellÀ odotatte ja kenen toivotte olevan mukana?
Katso lÀhetysajat : UMK26 - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (5050)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
PitĂ€iskö Umk:n vĂ€hĂ€n uudistua. Joka vuosi ei ole pakko olla se kaava ettĂ€ on balladi, seksibiisi, huumoria sisĂ€ltĂ€vĂ€ biisi ja radiosoittobiisejĂ€. Voisi ottaa ihan vaan hyviĂ€ biisejĂ€ genrestĂ€ riippumatta, kuten toi Alavilla mailla. Olen aika vihainen siitĂ€ ettĂ€ sitĂ€ ei ole otettu mukaan đĄ
Umk:ssa voisi tehdÀ henkilövaihdoksia.
SiellÀhÀn tehtiinkin KÀÀrijÀ-vuoden jÀlkeen. SiitÀ se tason lasku alkoi taas.
Vierailija kirjoitti:
Humppa on suomalainen genre 1900-luvun alusta. MistÀpÀ ulkomaalaiset sitÀ tietÀisivÀt? Mutta Komioitten tÀmÀn biisin rytmi ei taida kuitenkaan olla varsinaisesti humppa?
Tahtilaji kuulostaa humpalta.
Vierailija kirjoitti:
Tissibimbot ja limaiset gigolot on jo nÀhty viisuissa. Nyt jotain muuta! Vaikka Komiat. RehellistÀ suomalaisia menoa.
Jo vain, raikasta ja esiintyjillÀ vaatteet pÀÀllÀ. EikÀ turhan monimutkaista, ilon kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mua vÀhÀn mietityttÀÀ Peten ja Lindan live-esitys, ehdottoman taitavia molemmat siinÀ mitÀ tekevÀt! Mutta eivÀt ole esiintyneet yhdessÀ, ja haastattelujen ym. yhteydessÀ ei tule nÀkyviin mikÀÀn erityinen kemia mikÀ kantaisi esitystÀ.
MÀkin oon katsonut niitÀ haastatteluja enkÀ huomaa mitÀÀn kemiaa heidÀn vÀlillÀ. Pete on jotenkin vaivautuneen oloinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Humppa on suomalainen genre 1900-luvun alusta. MistÀpÀ ulkomaalaiset sitÀ tietÀisivÀt? Mutta Komioitten tÀmÀn biisin rytmi ei taida kuitenkaan olla varsinaisesti humppa?
Tahtilaji kuulostaa humpalta.
VÀhÀn, mutta on liian nopea puhtaaksi humpaksi. KÀÀntyykö kantriksi. Ei ole mitÀÀn vÀliÀ mitÀ on, kun menee mukavasti jalan alle ja nostaa mielialaa niin siitÀ on jo kylliksi hyvÀÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paalaselle sopii pidemmÀt biisit.
PienemmÀn porukan friikkimusaa, ei normaali jaksa kuunnella pitempÀÀn.
SehÀn se kun ei kyetÀ enÀÀ keskittymÀÀn mihinkÀÀn a ihminen on sivuseikka ja mikÀÀn uusi ei mahdu nÀihin ihmisten kuvioihin.
Vierailija kirjoitti:
Tuo Lululai oltais varmaan tehty ilman umk-kilpailuakin. Siksi se erottuu aitoudella.
LÀhetetÀÀn se! Video oli ihana ja uskon ettÀ livenÀkin heillÀ homma toimii.
Vierailija kirjoitti:
1-2-3 sauna & 1-2-3- 2026 . Ei samaa bliis.
Aika kaukaa haettua ku ei olleet ees Umk, ite en seksibiisiÀ ÀÀnestÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo Lululai oltais varmaan tehty ilman umk-kilpailuakin. Siksi se erottuu aitoudella.
Joo, lÀhetetÀÀn vaan. TÀmÀ passaa hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Aleksi on niin valoisa, ettÀ hÀnen olemuksensa ja laulunsa tulee kuvaruudusta kuin lÀmmin valo ja sulattaa sydÀmen. Olen ihan tÀynnÀ lÀmmintÀ oloa kun katson hÀnen esitystÀÀn.
Ei kyetÀ sanomaan muuta kuin, ei kÀy , en tykkÀÀ, se on ihan paska. On aika analysoida ja puhua myös hyvistÀ puolista. Kokonaan mennyt myönteisyys. Sellaista bangeria suositaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ihanalla" ei ole ikinÀ voitettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liikaa koitettiin matkia bara bara bastua tÀllÀ takatukka hoilauksella. Ei nappaa
Ei mitÀÀn samaa.
No esim haitari ja se yksi-kaksi-kolme (kaj:lla yksi-kaksi-sauna)
MikÀ ihmeen yksi kaksi kolme
YLE, pliis... ei enÀÀ yhtÀÀn huumoriukkonumeroa ensi vuoden UMK:hon. Olen niin vÀsynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tökkii vÀhÀn tÀssÀ Takatukassa se, ettÀ jos tÀmÀ valitaan niin sitÀ tullaan varmasti vertaamaan Bara Bada Bastuun ja siitÀ taas tulee sellainen vaikutelma, ettÀ nyt yritetÀÀn ratsastaa Ruotsin viimevuotisen suosion perÀssÀ. Kurkkulaulu-hanuriyhdistelmÀ vois olla mielenkiintoinenkin, mutta nÀmÀ humoristiset elementit mitÀ kappaleessa on alkaa olla jo aivan liian nÀhtyjÀ viisuissa.
EihĂ€n siinĂ€ ole mitÀÀn samaa kuin bara bada bastussa đź
Ei mitÀÀn samaa? Mieslaulaja, haitari, kansanmusiikkivibat, humoristisuus, laulussa lasketaan yksi-kaksi-kolme.
No voi herran tÀhden. Sama sana. Ei voi lÀhettÀÀ..
cha cha chassakin oli vaikka kuinka monta samaa sanaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaisissa reaktiovideoissa luokitellaan Komioitten biisi Finnish countryksi. "
EhkÀ yksi kaksi sanoo niin.
Ja sinÀ sitten muutat sen genren kantriksi, Koska joku ulko mainen reagoija ei tiedÀ oikeaa genreÀ?
VÀhÀn nyt ylpeyttÀ omaan k ulttuuriin.
Vinkki; usan kult tuuri ei ole nyt huudossa.. ja kantri on juuri sitÀ.
Komiat ei ole kantria.
MitÀ komiat sinusta on, siis englanniksi?
Itse olen myös nÀhnyt kun moni reagoija sanoo finnish country tai finnish folk.
Folk olisi kai se oikeampi mÀÀritelmÀ
Voisi kyllÀ vÀlillÀ kokeilla sitÀkin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luin ensin tÀÀllÀ keskustelua Paalasen biisistÀ. Ajattelin, ettÀ no eihÀn se sitten varmaan ole niin hyvÀ. Mutta menin kuitenkin kuuntelemaan ja katsomaan, ja kyllÀhÀn se on se luvattu haitaribÀngeri! Tarttuva ja iloinen.
Se haitari on siinÀ minustakin kiva. Kuulee, ettÀ Paalanen osaa todella soittaa sitÀ. Biisin sanat on vaan kököt ja se ÀÀntely on kamalaa. Tuo haitari-iloittelu yhdistettynÀ johonkin melodiseen, kauniiseen kappaleeseen vahvalla, taidokkaalla ÀÀnellÀ olisi voittaja-ainesta.
Esimerkiksi Diandra ja haitari voisi toimia. Paalanen voi osallistua ensi vuonna uudestaan, mutta vain soittajana.
No ei varmana mitÀÀn Dianran kimitystÀ vaan Antin möreÀÀ kurkkulaulua! SehÀn on parasta tuo
Et nÀköjÀÀn tunne Diandraa yhtÀÀn, hÀn on monipuolinen ja ammattitaitoinen laulaja laajalla ÀÀnialalla, soittaa myös viulua. Olisi todella hyvÀ edustaja euroviisuihin.
Totesin katsoessani Komioitten videota ettĂ€ kyllĂ€ minĂ€ samaa kieltĂ€ heidĂ€n kanssa puhun. ĂĂ€ni heille, varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Ulkomaisissa reaktiovideoissa luokitellaan Komioitten biisi Finnish countryksi. "
EhkÀ yksi kaksi sanoo niin.
Ja sinÀ sitten muutat sen genren kantriksi, Koska joku ulko mainen reagoija ei tiedÀ oikeaa genreÀ?
VÀhÀn nyt ylpeyttÀ omaan k ulttuuriin.
Vinkki; usan kult tuuri ei ole nyt huudossa.. ja kantri on juuri sitÀ.
Komiat ei ole kantria.
MitÀ komiat sinusta on, siis englanniksi?
Itse olen myös nÀhnyt kun moni reagoija sanoo finnish country tai finnish folk.
Folk olisi kai se oikeampi mÀÀritelmÀ
Voisi kyllÀ vÀlillÀ kokeilla sitÀkin
KyllÀ oli mongerrusta ulkomaalaisilta. EestilÀinen osasi lausua. Vaan ei se lausumisesta ole kiinni. ReaktÀÀrit nyt kiireessÀÀn sanovat mitÀ tahansa. Nyt yöllÀ tuli reaktioita a ne vasta oli kiireessÀ kyhÀttyÀ.
Katsoin Georginan asiallisia reaktiovideoita niistÀ maista jotka jo olivat pÀÀttÀneet osallisuutensa. SiinÀ hÀn kertoi vatsan alueen ÀÀnistÀ ja kurkun ja nenÀn ÀÀnistÀ, en nyt osaa niitÀ nimityksiÀ kÀÀntÀÀ. Hyvin arvosteli.
Mun mielestÀ olisi kerrankin freesiÀ, ettÀ Suomi lÀhettÀisi jonkun puhdasverisen poppibiisin, kuten l&p. Suomelta odotetaan aina jotain friikkiÀ, niin tÀssÀ nyt nÀhtÀisiin pÀrjÀtÀÀnkö samassa kategoriassa kuin Ruotsi tai mikÀ tahansa muu maa, joka tosissaan sitÀ poppia tuottaa. Ja olisi varsinainen yllÀtys, kun Suomi ei lÀhetÀ jotain mitÀ sitten muu Eurooppa ihmettelee, ettÀ mitÀs tÀmÀ nyt onkaan tyyliin "ooh, how excotic, but not sure if this is my cup of tea".
1-2-3 sauna & 1-2-3- 2026 . Ei samaa bliis.