Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pelkäät potkulakia?

Vierailija
25.08.2025 |

Oletko alisuoriutuja? Tai saikuttaja?

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nämähän ne juuri pelkää, ei kunnollisella työntekijällä ole mitään vaaraa saada potkuja.

Tekoäly korvaa myös kunnolliset työntekijät

Vierailija
82/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen huono työntekijä ja tiedän sen.

No skarppaa heti tai varaudu potkuihin.

Mieluummin vedän työnantajaa turpaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pelkää, olen hyvä työntekijä ja silloin kun organisaatiomuutoksen takia olen joutuinut yksikköön jonkan johdon kanssa kemiat ei pelaa, olen vaihtanut työpaikkaa. Ainoastaan se muutrosturva potkujen jälkeen saisi olla vähän parempi. Ihan vaan siksi että nykyään reksryt kestää ikuisuuden. Toki sekin saisi muuttua, onhan jatkossa työantajallakin pienempi riski palkkaamiseen.

Vierailija
84/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pelkää, olen hyvä työntekijä ja silloin kun organisaatiomuutoksen takia olen joutuinut yksikköön jonkan johdon kanssa kemiat ei pelaa, olen vaihtanut työpaikkaa. Ainoastaan se muutrosturva potkujen jälkeen saisi olla vähän parempi. Ihan vaan siksi että nykyään reksryt kestää ikuisuuden. Toki sekin saisi muuttua, onhan jatkossa työantajallakin pienempi riski palkkaamiseen.

Ei hyviä työntekijöitä on ole olemassakaan. Vain paskoja ja sairaita.

-Työnantaja

Vierailija
85/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole unelmatyössäni ja pelkään sen näkyvän.

Siksi pelkään potkulakia

Vierailija
86/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottavinta laissa on se, että ikääntymiseen tai sairauteen liittyvä työtehon lasku voidaan tulkita alisuoriutumiseksi. Kärjistäen: jos työntekijä on neljä viikkoa sairaslomalla vaikkapa työtapaturman vuoksi (esimerkiksi työkaveri ajaa asfalttijyrällä jalan yli), niin teho laskee edellisvuoteen verrattuna ja hänelle voi antaa potkut?

Mielivaltariski on olemassa ja mitään määriteltyä mittaria millekään ei ole. Tästä seurannee aika paljon oikeusjuttuja. Jos mittarina käytetään menneitä tuloksia, jokaisen olisi ihan just nyt syytä laskea työtehoaan mahdollisimman alas ennen lain voimaantuloa.

Veikkaan myös, että alasta, työtehtävistä ja työnantajasta riippuen lakia tultaisiin soveltamaan eri tavoin, jolloin se lisää työelämän epätasa-arvoisuutta nykyisestä. Eduskunta-avustaja voi edelleen olla pari viikkoa deekiksellä, kun siivooja saa kenkää yhdestä myöhästymisestä. Yli 50-vuotiailla on jo nyt ongelmia työpaikan vaihdossa ja/tai työllistymisessä, tähän ei kaivata mitään lisävaikeuttimia. 

Vierailija
87/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole, olen työtön ja en tule sekunttiakaan enää töitä tekemän tämän psk..maan eteen.

Ei voisi vähempää kiinnosta miten huonosti suomella menee nyt ja tulevaisuudessa.

Vierailija
88/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole, olen työtön ja en tule sekunttiakaan enää töitä tekemän tämän psk..maan eteen.

Ei voisi vähempää kiinnosta miten huonosti suomella menee nyt ja tulevaisuudessa.

Kiinnostaa siinä vaiheessa kun lopetetaan VASTIKKEETON TUKI

Vierailija
89/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sopimukset ovat kahden välisiä, eivätkä yhdensuuntaista sanelua. Bonuksena potkulain muotoilu on järkyttävän tumpelon käsialaa. Lakien pitäisi olla yksiselitteisiä, eikä tulkinnan varaisia. T. ikänsä töissä käynyt

Vierailija
90/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä koskee kaikki työntekijöitä jopa niitä jotka tekee työnsä, ovat tunnollisia ja tulevat vaikka pää kainalossa töihin, kukaan ei ole turvassa ja voi sattua omalle kohdalle, en tiedä pelkäänkö mutta oman kohteen menettämisen puolesta saatan pelätä jos kilpailutetaan ja otetaan se halvin vaihtoehto. 

Vierailija
91/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikka potkulaki joissain tilanteissa voi olla perusteltu ja yritys pääsee näin oikeasti eroon haitallisesta työntekijästä potkulakia voi myös käyttää väärin. On myös mahdollista että pomojen mielistely ja työkavereiden selkäänpuukottaminen lisääntyy koska kaikkien työpaikka on huterammalla pohjalla. 

Tämä! Valitettavasti tämä työnantajan vallan lisääntyminen on alkanut jo nyt näkymään nykyisessä työpaikassani. Ja varsinkin kun työnantaja tietää, että avoimia työpaikkoja ei alallamme tällä hetkellä juurikaan ole. 

Surullista, että tällaista työelämää nykyhallituksen äänestäjät halusivat. 

Vierailija
92/92 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te veltto kansa! Omalla laiskuudellanne te olette saaneet tämän aikaan. 

Suurten ikäluokkien aikaan homma pelasi, kun jokainen duunari vielä muisti elävästi sen ajan kun raskasta ja vaarallista työtä tehtiin mukisematta 10 - 12 tuntia päivässä, 6 päivää viikossa, mt-saikulla ei oltu päivääkään koko elämän aikana ja lopputilin sai pienestäkin vetelehtimisestä tai työtapaturmasta. Välittömästi ja ilman korvauksia tai irtisanomisaikoja. Aikana jolloin kelasossusta ei saanut penniäkään! Siis työttömyyskorvaus, toimeentulotuki ja kaikki muutkin (myös kansaneläke) tasan 0 mk! Tajuatteko? Työtön ei saanut penniäkään tukia. Vain kunnan köyhäinavusta saattoi saada säkin jauhoja silloin tällöin. Eläkkeelle jäätiin sitten kun säästössä oli niin paljon rahaa että sillä pärjäsi kirjaimellisesti lopun ikänsä. Siis ihan omalla työllä piti säästää, mitään ei saanut automaattisesti taikaseinästä. 

Sitten heidän lapset ja varsinkin lapsenlapset tottuivat ns. saavutettuihin etuihin, vetelehtimiseen ja asenteeseen, että kun on kerran päässyt listoille niin ahkeruuden saa lopettaa siihen.

Painaisitte niska limassa, kuten esivanhempanne, niin ei tarvitsisi potkulakeja keksiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme