Olitteko lapsina vanhemmillenne työvoimaa
Aina oli jotain työtä. Itse olivat työnjohdossa.
Kommentit (43)
Mut saatiin jotenkin ajattelemaan, että multa vaaditaan äärimmäisen vähän kotitöitä, lähinnä astiapesukoneen tyhjentäminen ja täyttäminen. Koin syyllisyyttä siitä, että inhosin sitäkin vähää. Todellisuudessa ainoa vanhempani ei tehnyt itse yhtään mitään muita kotitöitä kuin kävi kaupassa ja pesi pyykin. Aojittain hänellä oli kumppaneita, jotka siivosivat ja tekivät ruokaa, mutta suurimmaksi osaksi minä olin vastuussa siitä että koti ei hukkunut roskaan ja että sain jotain syödäkseni. Vanhempani ei siis kuitenkaan komentanut minua tekemään muuta kuin nuo astianpesukonejutut, mutta olin sen verran siisteyttä rakastava että pyrin pitämään kodin järjestyksessä muutenkin. En vaan jotenkin tajunnut, että mun kaverit (jotka valitti kotitöistä) eivät joutuneet kaivamaan keittiönpöytää sanomalehtikasan (vanhempani suuri intohimo oli tilata hirveästi erilaisia sanomalehtiä ja levitellä niitä keittiönpöydälle) alta aina kun halusivat vaikka syödä tai tehdä läksyjä pöydän äärestä. Astianpesukoneen tyhjentämisestä vanhempani viesti äärimmäisen ärsyttävästi, mahdollisimman tylysti ja sellaiseen aikaan, kun olin uppoutunut johonkin muuhun. Jälkikäteen ajatellen koko tuo komentelu oli loukkaavaa siksikin, että ei hän ollut mikään kotitaloutemme kapteeni vaan ainoastaan terroristi, joka sotki ja roskasi.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsille kuulu aikuisten työt. Lapsityövoiman käyttö on kielletty aikoja sitten.
Ja sitten ihmetellään kun jo nuoret masentuu pienimmästäkin vastoinkäymisestä eivätkä hallitse elämäänsä. Lapset oppii autellessan ja monet haluavat osallistua jos heidän niin annetaan tehdä. Lapsityövoima on aivan eri asia kuin kotityöt.
Hahhahhaaa. Toi oli se "tee sinä nuoremmaksesi" -asenne. Aina vanhemmat ja isovanhemmat käski tekemään. Ja sitten kun oli oman perheensä vanhin lapsi, nakitettiin aina kodin työt sulle, koska "olet vanhin, ei tuo pikkuveli osaa".
"Vie mennessäs, tuo tullessas ja tee perillä ollessas", niinhän se oli.