Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olitteko lapsina vanhemmillenne työvoimaa

Vierailija
24.08.2025 |

Aina oli jotain työtä. Itse olivat työnjohdossa.

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmille emme olleet, mutta isovanhemmille kyllä. Kaikki raskaat hommat nakitettiin meille ja itse katsoivat vieressä. Ja vittuilut tuli niskaan, jos uskalsi valittaa, että nämä puiset isot tikkaat on vähän vaikea kannettava 6-vuotiaalle.

Vierailija
22/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua, että ei ne puut itsestään pilkkoudu sinne liiteriin, ja ei ne muutkaan kotihommat itsestään tuu valmiiksi. En käsitä näitä ihmisiä, jotka luulee että täysin normaalit kodin hommat on jotenkin työtä, ne kuuluu arkeen. 

Mutta onko oikeasti lasten tehtävänä varmistaa kodin lämmitys? Aikuisillehan tuon luulisi kuuluvan. 

Ei ole lasten tehtävä varmistaa, mutta he saavat kyllä siihen osallistua. Aikuiset varmistavat, että puita on ja niitä haetaan, mutta lapset saavat sitten tehdä puuhommia, esim. pinota puita liiteriin ja hakea niitä liiteristä sisälle. Miksi sinun mielestäsi heidän ei pitäisi osallistua siihen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, olin esim. siivoja. Näin jälkikäteen se, että 8 vuotiaasta asti pakotettiin siivoamaan kerran viikossa 73 neliön asunto, oli henkistä väkivaltaa. Harrastuksia tai menoja ei saanut olla lauantaisin, koska se oli siivouspäivä. N.14 vuotiaana se päivä vaihtui perjantaiksi ja jatkui ihan siihen asti kun muutin 21 vuotiaana pois. Myös marjojen poiminta oli pakollista monen monta vuotta. Tuotot meni tietenkin vanhemmille. Emme olleet edes mitään köyhiä. 

N.53

Vierailija
24/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Navetta- ja muut kotityöt ennen läksyjentekoa. Maatilayritys. Työnteko oli luonnollista ja hyvä kasvualusta. Terve asia. Ilmaisia harrastuksia sai olla,  jos jäi aikaa. Jäihän sitä, koska terve, energinen poika. M 65

Vierailija
25/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen tehtävä on OSALLISTUA kodin arjen tapahtumiin, jotta ne ei kasva tuollaisiksi, mitä nyt on suomi pullollaan. Pienestä asti kun opettaa elämän tavat ja hommat, ei mene sormi suuhun sitten vanhempanakaan. Meillä on esim jo 8v poika pessyt itse pyykkinsä, nyt jo siis18v. 

Vierailija
26/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsen tehtävä on OSALLISTUA kodin arjen tapahtumiin, jotta ne ei kasva tuollaisiksi, mitä nyt on suomi pullollaan. Pienestä asti kun opettaa elämän tavat ja hommat, ei mene sormi suuhun sitten vanhempanakaan. Meillä on esim jo 8v poika pessyt itse pyykkinsä, nyt jo siis18v. 

Aloittaja varmaan tarkoitti sellaista sairasta asetelmaa, että vanhemmat vain katsovat sivusta ja neuvovat tekemättä itse mitään. Meillä isovanhempien luona oli tuollainen asetelma. Tai lähinnä vaari oli sellainen, että itse istui sivussa neuvomassa, kun pienet lapset raatoivat.

Vierailija
27/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. En saanut tehdä oikeastaan mitään. Kaiken opettelin itse kunnlähdin kotoa pois 18vuotiqana.

Vierailija
28/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hoitanut ns. viikkosiivouksen siitä asti, kun olin 14-vuotias. Äitini meni osa-aikatyöhön myymälään ja oli niin väsynyt niistä hommista, että mun piti laittaa arkisin ruuatkin ja tiskata. Kuvaavaa on, että kun läksin opiskelemaan ja muutin pois, vanhemmat ostivat astianpesukoneen!

Ulkoilutin päivittäin koiran, joka sitten muualle muutettuani pääsi ulkoilemaan ovesta takapihalle.

Nuorempana tehtäviin kuuluivat muun muassa pihan sora-alueen jatkuva haravointi, lumityöt ja mattopyykki. Tunteja on kulunut esimerkiksi räsymattojen hapsujen suoristelussa ja pölyjen pyyhkimisessä sekä kasvimaan kitkemisessä.

Vierailija
29/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut. Nuorena aikuisena omillaan asuessa oli hankaluuksia sitten omaksua järkeviä rutiineja vaikkapa siivoukseen, kun kotona oli vaadittu niin vähän eikä opetettu oikeastaan mitään tällaisia asioita. Rajansa kaikella toki, mutta jossain määrin lasten on syytä osallistua kaikkiin kodin tekemisiin ikätasonsa mukaan.

Vierailija
30/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maatilan lapsena ihan normi, että perunoiden nostoon piti osallistua, jos meinas niitä syödä. 

Vetelehtijöitä ei katseltu.

Vierailija
31/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja varmaan tarkoitti sellaista sairasta asetelmaa, että vanhemmat vain katsovat sivusta ja neuvovat tekemättä itse mitään. Meillä isovanhempien luona oli tuollainen asetelma. Tai lähinnä vaari oli sellainen, että itse istui sivussa neuvomassa, kun pienet lapset raatoivat.

Totta tuokin. Suomalaisia johdetaan edestä, ei takaa kuten ryccciä ja muita orja- eli ongelm a r o t u j a.

Vierailija
32/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso maatalo jonka isäntänä juoppo isäni. Mitäpä luulet? Pitäisi laittaa laskun perään.

Vierailija
33/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tavallaan, vanhempien hommiin osallistuttiin ja autettiin. Ei mitään orjatyötä vaan ihan normaalia toimintaa.  Isä pilkkoi puita, niin me kannettiin niitä pinoon ja sen sellaista. Siivouksessa autettiin, pestiin ikkunoita jne. 

Vierailija
34/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo vanhempien ravintolassa tuli tehtyä töitä kuusi vuotiaasta ilmaiseksi. Alkuun tiskausta ja pöytien pyyhkimistä. 

Vierailija
35/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä tavallaan, vanhempien hommiin osallistuttiin ja autettiin. Ei mitään orjatyötä vaan ihan normaalia toimintaa.  Isä pilkkoi puita, niin me kannettiin niitä pinoon ja sen sellaista. Siivouksessa autettiin, pestiin ikkunoita jne. 

Viisas kasvatus: mukana, ei orjuutettuna yksin hommiin, paitsi jos sovittu tietystä urakasta, kuten meillä. Usein porukalla metsässä jne.

Vierailija
36/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin jo lapsena olemaan näkymätön ja kuulumaton, koska tekemättömiä töitä oli loputtomiin.

Vierailija
37/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maatilan lapsena ihan normi, että perunoiden nostoon piti osallistua, jos meinas niitä syödä. 

Vetelehtijöitä ei katseltu.

Oppilaitoksissa oli syksyisin perunannostolomaksi kutsuttu viikko, jolloin pystyi menemään vanhempien tilalle auttamaan. 

Vierailija
38/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti, kotitöihin piti osallistua mutta minusta ihan kohtuullisissa määrin. Näistä tosin ei voinut neuvotella, vaan äiti päätti että mikä homma kenellekin kuuluu, ja joustoa ei  myöskään ollut, vaan piti kipeänäkin esimerkiksi imuroida kämppä. Pikkusisarukseen oli iso ikäero (yli 10v) ja häntä jouduin hoitamaan välillä enemmän kuin olisin jaksanut. Enimmäkseen hoidin ihan mielelläni.

Vierailija
39/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lapsille kuulu aikuisten työt. Lapsityövoiman käyttö on kielletty aikoja sitten.

Vierailija
40/43 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsille kuulu aikuisten työt. Lapsityövoiman käyttö on kielletty aikoja sitten.

Ei sekään ääripää hyvä ole, että opetetaan ettei mitään tarvi leipänsä eteen tehdä. Sitten kasvaa niitä laiskoja uusavuttomia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kolme