Suositukset stressaavat ja syövät ilon lapsiperheitä
Olen käynyt vauvan kanssa ahkerasti eri vauvatapahtumissa ja törmään jatkuvasti samaan keskustelunavaukseen: suositukset aiheuttavat ahdistusta ja pahaa mieltä. 6kk ryhmäneuvolassakin terveydenhoitajat yrittivät korostaa, että suosituksiin kannattaa suhtautua lähinnä arkea helpottavina ohjenuorina, mikäli kohtaa arjessa haasteita. Osa suosituksista liittyy tietysti turvallisuuteen ja niissäkin maalaisjärjen ja oman harkinnan käyttö on ihan ok. Ovathan vauvat keskenään hyvin erilaisia ja jokaisella on eri ikäisenä oma osaamistasonsa ja tapansa toimia ja nämä on ihan sallittua huomioida pohtiessaan sitä miten suosituksia soveltaa omassa elämässään. Ongelma on lähinnä someryhmissä missä suosituksista puhutaan siihen tyyliin, että olisi vain yksi oikea tapa toimia ja kaikki muut tavat asettavat vauvan vakavasti vaaraan. Eräs sukulaisisä avautui siitä miten kaikenlainen pelonlietsonta syö hänellä ilon asioista. Tiedän, että kyseessä on lapsensa turvallisuudesta ja hyvinvoinnista syvästi välittävä osallistuva ja rakastava isä, eli siitäkään ei ole kyse.
Miksi äidit eivät voisi keskittyä lähinnä tukemaan toisiaan? Edes virallisista tahoista ei tule niin tuomitsevaa ja jyrkkää tulkintaa suosituksista kuin muilta äideiltä.
Kommentit (73)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän on fakta että vauva on fysiologisesti tosi erilainen olento kuin aikuinen, ja siksi maalaisjärki ei aina ohjaa oikeaan mitä tulee vauvan hoitoon, eli normaalijärkinenkin ihminen tarvitsee paljon ohjeita vauvan terveyden ja turvallisuuden maksimoimiseksi. Toisaalta virallisten suositusten paljous ilmeisesti jotenkin inspiroi tietyntyyppisiä ihmisiä kehittelemään omiakin suosituksia ja tuomitsemaan toisia, mikä ei tietenkään ole asianmukaista. Lisäksi aina varmaan voisi perustella suositukset paremmin. Tosiaan osa suosituksista pyrkii ehkäisemään välitöntä hengenvaaraa, osa tulevia terveyspulmia ja osa maksimoimaan perheen hyvinvoinnin ja jaksamisen, ja viimemainittuihin voi toki suhtautua niin että omaksutaan se mikä itsestä sopivalta tuntuu. Tämä siis vaan näkökulmana siihen, että ei viralliset tahot siis ilkeyttään tai huvikseen keksi hirveästi
Vaisto tai kokemus auttaa joihinkin asioihin, mutta ei kaikkeen. Vaisto tai pitkäkään kokemus ei esimerkiksi osaa kertoa, että samaa lusikkaa vauvan kanssa ei kannata käyttää. Itse asiassa vanha "perintötieto" oli juurikin saman lusikan käyttäminen. (Vauvaa syöttäessä helposti esimerkiksi maistaa itse samasta lusikasta, ettei ruoka ole kuumaa.) Tiede sen sijaan löysi karies-bakteerin ja tajusi sen tarttuvaksi, suositukset taas saattoivat sen minun tietooni.
Kannatan sitä, että suosituksista kerrottaisiin useammin mihin ne perustuvat. Silloin stressiäkin tulisi vähemmän, kun osaa arvioida tekemisiensä vaikutuksia.
Joo varmasti ne suositusten lukemiset on hyväksi, jos ei ole mitään kokemusta lapsista.
Tuo, ettei saa syöttää samasta lusikasta on niin vanhaa perustietoa, ettei sitäkään ole tarvinnut suosituksista kuulla.. Ollaan kuitenkin 2020-luvulla..
Siis miten tää on näin vaikeaa joillekin ymmärtää. Täysin normaalijärkiset ihmiset on antaneet lapsilleen mehua ja alkoholia viime vuosisadalla, ja tästä on päästy eroon NEUVOLAN SUOSITUSTEN AVULLA. Jos niitä ei olisi koskaan ollut, meillä olisi riisitaudin rampauttamia lapsia, joiden aivosoluja olisi tuhottu alkoholilla. Tieteellisten tutkimusten avulla on saatu näyttöä D-vitamiinin tärkeydestä, karieksesta ym. ja aktiivinen tutkkimus vauvojen terveydestä jatkuu edelleen ja tuottaa tulosten perusteella lisää suosituksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaista neuvolasta saamistani vinkeistä oli vinkki vauvan harrastuksista... eli se, että ne ovat lähinnä tarkoitettu vauvan vanhemmille, eivätkä mitenkään tarpeellisia tai pakollisia vauvoille.
Niinpä vältyttiin perhekerhoilta, joissa juurikin tapasi näitä "meidän Samu Petteri Inkivääri käveli jo synnärillä mites teillä" äitityypit.
Vauva nukkui tyytyväisesti päiväuniaan ja minä omiani muiden kerhoillessa.
Joo ja nämä "meidän vauva on uudelleensyntynyt palosireeni ja siksi leikkasimme häneltä kielijänteen ja vaipat vaihdetaan peltorit päässä".
Tuo uusi trendi joillain äideillä on kyllä todella karu. Että ollaan korvatulpat päässä, vaikka taloudessa on vauva.
Olen törmännyt ihan fiksuihinkin naisiin, jotka saattavat olla lapsensa edessä pelto
En ole tuohon ilmiöön törmännyt kuin koliikkivauvojen kanssa, joita samaan aikaan kyllä rauhoitellaan, mutta vauva itkee silti.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen vanhempi ja noudatan totta kai neuvalasta ja muualta saamiani ohjeita. Yhteiseksi parhaaksihan ne on laadittu eivätkä ne ole edes kovin vaikeita tai rajoittavia. Katson myös velvollisuudekseni kertoa näistä ohjeista tuttavaperheiden vanhemmille. Noudatetaan yhdessä yhteisiä sääntöjä niin kaikilla on helpompaa!
Tsemppiä sulle, ihmisiä on monenlaisia ja jopa sinullekin löytyy ilmeisesti kavereita :D Ellet ole trolli, nimittäin sarkastiselta trollailulta kuulostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi parhaista neuvolasta saamistani vinkeistä oli vinkki vauvan harrastuksista... eli se, että ne ovat lähinnä tarkoitettu vauvan vanhemmille, eivätkä mitenkään tarpeellisia tai pakollisia vauvoille.
Niinpä vältyttiin perhekerhoilta, joissa juurikin tapasi näitä "meidän Samu Petteri Inkivääri käveli jo synnärillä mites teillä" äitityypit.
Vauva nukkui tyytyväisesti päiväuniaan ja minä omiani muiden kerhoillessa.
Ei kai kukaan aikuinen ihminen oikeasti voi luulla, että vauva tarvitsisi harrastuksia? :D
No ihan varmasti luulee. En tiedä mikä nykypäivän tilanne on, mutta jo 20 vuotta sitten vauvoille oli esim. muskaria, runokerhoa, sormivärikerhoa, perhekerhoa, vauvauintia jne...
Naisilla menee helposti överiksi. Tulee yksi ja ainoa tapa hoitaa pilkuntarkasti jokin asia. Pikkutarkkuus ja tunnollisuus on näiden vahvuus, mutta se kääntyy helposti heikkoudeksi. Silloin ei nähdä kokonaisuuksia. Metsä katoaa, kun puut ovat tiellä.
Nykyihmisillä on tarve päteä. Tiedä johtuuko se somesta vai mistä, mutta aina löytyy joku joka haluaa tehdä kaiken prikulleen jonkin ohjekirjan, mukaan todistaakseen olevansa parempi. Kannattaa kuitenkin pitää järki päässä (niin kuin itse teetkin) ja muistaa ettei lasten kasvatus ole rakettitiedettä. Sinä tiedät mikä on lapsellesi parasta lopulta.
Joo, onneksi olen välttynyt noilta neuvolan ohjeilta ja niiden aivopestyjen äitien paheksunnalta täällä ulkomailla. Ihmeellistä, että lapset kasvavat ja kehittyvät muuallakin maailmassa ja ihan ilman suomalaisen neuvolan ohjeita. Ei ole todellakaan tarvinnut vääntää mistään imetyksen pituudesta tai ulkona nukuttamisesta kenenkään kanssa. Lapsen on tutkinut joka kerta lastenlääkäri, eikä ole tarvinnut olla terveydenhoitajien armoilla.
Yksi sukulainen Suomessa on neuvolan terveydenhoitaja ja yritän vältellä häneen törmäämistä, kun käymme isovanhemmilla. Muutaman kerran joutunut sanaharkkaan, joten otan osaa niiden äitien puolesta, jotka joutuvat olemaan hänen kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Siis miten tää on näin vaikeaa joillekin ymmärtää. Täysin normaalijärkiset ihmiset on antaneet lapsilleen mehua ja alkoholia viime vuosisadalla, ja tästä on päästy eroon NEUVOLAN SUOSITUSTEN AVULLA. Jos niitä ei olisi koskaan ollut, meillä olisi riisitaudin rampauttamia lapsia, joiden aivosoluja olisi tuhottu alkoholilla. Tieteellisten tutkimusten avulla on saatu näyttöä D-vitamiinin tärkeydestä, karieksesta ym. ja aktiivinen tutkkimus vauvojen terveydestä jatkuu edelleen ja tuottaa tulosten perusteella lisää suosituksia.
Tuskin kukaan pitää suosituksia täysin tarpeettomina. Ongelma on siinä, jos aletaan tuomita muita vanhempia siitä etteivät he noudata näitä suosituksia. Itse ajattelen suositukset niin, että jos maapallolle tulisi robotti millä ei olisi mitään ymmärrystä ihmisrodusta saati vauvoista eikä sillä olisi maalaisjärkeä, suositusten tiukalla noudattamisella onnistuttaisiin silti todennäköisesti pitämään ihmislapsi elossa. Suurimmalla osalla meistä on kumminkin maalaisjärkeä ja ymmärrys oman lapsen kyvyistä ja muista ominaisuuksista milloin jokaista suositusta ei tarvitse noudattaa pilkun tarkasti, vaan niitä voi soveltaa parhaaksi näkemällään tavalla.
Jokainen tekee kuten itse parhaaksi katsoo.
Minä en ole suosituksia lukenut kuin Raamattua. Ainoa, joka niiden kautta on vienyt iloa, on muut lapsiperheet tai jopa lapsettomat jotka kyttäävät muiden suositusten noudattamista.
Vierailija kirjoitti:
Olen kahden lapsen vanhempi ja noudatan totta kai neuvalasta ja muualta saamiani ohjeita. Yhteiseksi parhaaksihan ne on laadittu eivätkä ne ole edes kovin vaikeita tai rajoittavia. Katson myös velvollisuudekseni kertoa näistä ohjeista tuttavaperheiden vanhemmille. Noudatetaan yhdessä yhteisiä sääntöjä niin kaikilla on helpompaa!
Oletko ammatiltasi kirjanpitäjä?
Pahinta on, että siitä on tullut lasun paikka jos ei noudata suosituksia. Käytännössä neuvolassa ja muualla on pakko valehdella noudattavansa suosituksia jos halua välttyä joutumasta vaikeuksiin.
Mä olen ikäpolvea, jota syötettiin 4h välein, väillä annettiin vettä tuttipullosta ja ekat ruuat oli appelsiinimehu ja maksamakkara. Ja ihan hengissä ja siitepölyallergiaa lukuunottamatta terveenäkin tässä elelen. Ei olisi pieneen mieleen tullut tehdä samoin omille lapsille 2000-luvulla. Eli sekin on hyvä ymmärtää, että vaikka joku suositus on vanhentunut, ei se mitenkään vaarallinen ollut.
Ärsyttää se, että etenkin netti on pullollaan mammoja, jotka olettavat, että jotenkin kuitenkin aion livetä suosituksen noudattamisesta ja siitä pitää varmuuden vuoksi opastaa.
Kyselin vinkkejä tiettyyn budjettiin sopivasta turvaistuimesta ja mainitsin, ettei käyttöä ole monelle vuodelle. Mammalauma oli kertomassa, että kannattaa ostaa kallis istuin ja kyllä vielä monta vuotta menee ja enhän hanki mitään palkkia (no ei mennyt, kun lapsella tuli odotettavasti kasvupyrähdys enkä kyllä harkinnut kuin testattuja ja turvalliseksi todettuja). Samoin kyselin vinkkejä imetyksen lopettamiseen, niin sain vastauksia, että WHO:n suositus on kaksi vuotta. No voi olla, mutta se ei lämmitä, kun joutuu lopettamaan terveydellisistä syistä ja lapsikin oli jo reippaasti yli vuoden ikäinen.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttää se, että etenkin netti on pullollaan mammoja, jotka olettavat, että jotenkin kuitenkin aion livetä suosituksen noudattamisesta ja siitä pitää varmuuden vuoksi opastaa.
Kyselin vinkkejä tiettyyn budjettiin sopivasta turvaistuimesta ja mainitsin, ettei käyttöä ole monelle vuodelle. Mammalauma oli kertomassa, että kannattaa ostaa kallis istuin ja kyllä vielä monta vuotta menee ja enhän hanki mitään palkkia (no ei mennyt, kun lapsella tuli odotettavasti kasvupyrähdys enkä kyllä harkinnut kuin testattuja ja turvalliseksi todettuja). Samoin kyselin vinkkejä imetyksen lopettamiseen, niin sain vastauksia, että WHO:n suositus on kaksi vuotta. No voi olla, mutta se ei lämmitä, kun joutuu lopettamaan terveydellisistä syistä ja lapsikin oli jo reippaasti yli vuoden ikäinen.
Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Äitiys todistetusti laskee älykkyysosamäärää (vaikutus muistiin varmaan suurin), mutta osalla se laskee selvästi enemmän kuin muilla. Tsemppiä kaikille täyspäisille!
36
meidän lapset ovat nukahtaneet hyvin ilman mainitsemaasi rituaalia.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat sitten, että olet ainoa vanhempi, jolle terveydenhoitaja jakaa suosituksia?! Kyllä minua keljuttaisi, jos joku tulisi kylään ja alkaisi neuvomaan suositusten mukaisesti! Se ei ole sinun velvollisuus! Voi taivas mikä päällepäsmäri 😂