Ensitreffit alttarilla 2025 OFFICIAL
Onko yhtä paska kuin aiempina kausina eikä mikään pari jatka?
Katso lähetysajat : Ensitreffit alttarilla - Iltapulu.fi TV-opas
Kommentit (15726)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elisa sanoi jo alussa, että pahin mitä hän tietää on muuttua näkymättömäksi. Tuo lause kiteyttää kaiken hänen ajattelumaailmasta. Hän haluaa huomiota, hyvää tai pahaa, kunhan hänet huomataan. Tuo jatkuvan huomion hakeminen on turmiollista elämässä.
Siihen viittaa myös punaiset mekot mihin pukeutuu.
No, herra jumala nyt sentään. Peruspsykologiaa on, että ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi ihmissuhteissaan eli kukaan ei halua olla näkymätön. Ja punaisen mekon käyttökin on merkki jostain...Tottakai. Kun on puolensa valinnut, näkee kaikkialla vain merkkejä.
/Minäkään en ole oppinut terveen itsekkääksi enkä pitämään puoliani. Katsoin ihaillen kerran, miten nelivuotias hoiti homman tyylikkäästi ja piti rajansa. Itse en ole päässyt koskaan sellaista harjoittelemaan, joten joustan ja joustan ja joustan.... (nyt kun olen tiedostanut sen, olen opetellut uusia tapoja/
Jatkuva joustaminen ja toisen tahdon mukaan meneminen väsyttää henkisesti. Silloin voi käydä herkästi niin, että uupuu siihen parisuhteeseen. Esim. Katrin ja Jannen suhde vaikuttaa siltä, että Janne on väsynyt parisuhteeseen Katrin kanssa. Matti uupui Elisan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaikea on kuvitella Elisaa elämäniloisena ihmisenä, kuten hän itseään kuvailee. Joka kohtaamisessa Matin kanssa tuntuu vuodattavan vain syytöksiä,katkeruutta ja kiukkua.
Huvittavaa oli vaatimus, että Matin olisi pitänyt lukea Elisen kirjoittama käyttöopas ja toimia sen mukaan. En ole koskaan ennen kuullut tällaisesta tutustumismuodosta.
En ollut minäkään kuullut puolison käyttöohjeesta, mutta kun Elisa nyt sellaisen lanseerasi, niin minusta ihan loistava idea! Siis jos tutustuisin vaikka netin deittipalstalla miehen, jonka tapaisin ja haluaisimme tutustua lähemmin, olisn aivan innoissani tämmöisestä konkreettisesta käyttöohjeesta! Taatusti lukisin sen tarkkaan, ja oletettavasti keskustelisin ohjeen mahdollisesti herättämistä ajatuksista. Eli käyttöohje olisi oiva keskustelunaloitus samalla. Siinä voisi peilata
Minäkään en jaksa nytnpesutella, mutta olen täysin eri mieltä. Koska vaikka ihmissuhteet ovat yksilöllisiä ja suhde muovautuu ajan mittaan, minä itse olen kumminkin samanlainen persoona koko ajan. Eli käyttöohjeessa voin kertoa, mistä kuormitun, milloin tarvin tilaa ja omaa rauhaa ym.
En ymmärrä, MIKSI uudessa ihmissuhteessa kaikki pitäisi opetella kantapään, yrityksen ja erehdyksen, väärinymmärrysten kautta - onko niin kivaa olla törmäyskurssilla, setviä ja selitellä?(!) Olen inssiluonteinen nainen, ja minusta tämmöinen käyttöohje - JA SEN LUKEMINEN + SISÄISTÄMINEN - pitäisi kuulua pakollisena jokaisen vakavaan parisuhteeseen aikovan portfolioon.
"Erittäin hyvä pointti. He tukevat paria, jos alku ei ole kitkaton. Tässä meidän versiossa odottavat, että paskaon jo etulasissa, minkä jälkeen vievät auton vaan varikolle eli ilmoittavat että näiden yhteiselo ei jatku."
Jaahas, ja palstalaisilla on näköjään paljon sisäpiiritietoa ja -tuntemusta järjestettyjen avioliittojen kulttuureista. On ehkä.hyvä tietää, että näissä eivät aina (useln) ihanat vanhemmat ja tulevat appivanhemmat mätsäile suloisesti lapsiaan yhteen piirre piirteeltä, vaan monasti tytöltä ei paljon kysellä ja se money joka talks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miksi täällä kirjoitellaan Juliasta noin törkeään sävyyn. Asiantuntijoiden olisi pitänyt valita hänelle puoliso, jolla ei ole noin paljon "elettyä elämää" takana kuin Artulla. Joku älykäs ja positiivisella tavalla ulospäinsuuntautunut mies, joka olisi vähitellen rohkaissut Juliaa pois kuorestaan. Arttu on ehkä vähän liian koheltaja juuri Julian puolisoksi.
Kuule älykkäillä ei ole mitään puhuttavaa jonkun tuulilasimuijan kanssa. Se siitä. Piste.
Julialla on rakennusalan koulutus. Mikäs se olikaan Artun ammatti? Oliko se trukkikuski?
Julia on hieno esimerkki siitä, että työtä tehdään vaikkei täsmälleen omaa alaa olisikaan, kun on laskusuhdanne ja työpaikat kortilla. Rakennusala on ollut suurissa vaikeuksissa pitkään.
Mitä väliä, mitä ihminen tekee työkseen noin niinku parisuhteen kannalta? Tunnen eri ammateissa olevia ihmisiä harrastuksen kautta ja mukaan mahtuu monta ihastuttavaa ihmistä ja myös molopäätä koulutuksen tasoon katsomatta. Ja tässä porukassa on tohtoreita ja hitsareita.
Millainen mies Julialle sopisi ja millainen Julia olisi paremmin sopivan miehen kanssa?
Kovasti täällä tunnutaan pääsevän muiden osallistujien parisuhteisiin kiinni, mutta ainakin itselle Julia ihmisenä jäi jonkun loukkaantumisepisodin taakse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elisa sanoi jo alussa, että pahin mitä hän tietää on muuttua näkymättömäksi. Tuo lause kiteyttää kaiken hänen ajattelumaailmasta. Hän haluaa huomiota, hyvää tai pahaa, kunhan hänet huomataan. Tuo jatkuvan huomion hakeminen on turmiollista elämässä.
Siihen viittaa myös punaiset mekot mihin pukeutuu.
No, herra jumala nyt sentään. Peruspsykologiaa on, että ihminen haluaa tulla nähdyksi ja kuulluksi ihmissuhteissaan eli kukaan ei halua olla näkymätön. Ja punaisen mekon käyttökin on merkki jostain...Tottakai. Kun on puolensa valinnut, näkee kaikkialla vain merkkejä.
Just näin. Palstan mielipidepoliisit ovat yhteistuumin lynkanneet Elisan. Kaikki hänessä on pahaa, ilkeää, rumaa ja ja vastenmielistä. Kyllä on ala-arvoinen keskustelu muutenkin tämä koko ketju. Hohhoijaa.
Minusta Elisa oli paras osallistuja ulosantinsa puolesta: hän puhui rehellisesti kaikenmjuuri niin kuin koki asiat. Ei mitään pyöristelyä, vaikeuksien kiertelyä ja tunnelässyä. Elisa oli piristävä poikkeus. Hyvä niin! Toki hänelle oli valittu ihan vääränlainen kumppani.
Vierailija kirjoitti:
Tuosta "käyttöohjeesta"... siis ihan vekkuli idea ja silleen, mutta jos nyt ajatellaan hetki vähän kyynisemmin: deittimarkkinoiden rasittavimpiin tapauksiin lukeutuvat ihmiset, jotka äärimmäisessä minäkeskeisyydessään kokevat itsensä jyrkästi tietynlaisena valmiina pakettina, joilla on tarkasti rajattu mukavuusalue ja joiden parisuhdefilosofia on se vanha tuttu myrkyllinen "mun on kelvattava sellasena ku oon".
Ja monet meistä tietävät millaista on olla suhteessa "mä oon mikä oon enkä muuksi muutu" -näätien kanssa: siinä on sitten itse muuttua, joustaa ja sopeutua. Tasa-arvoisessa suhteessa molemmat tekevät sen, epätasa-arvoisessa valtadynamiikkaan perustuvassa suhteessa toinen jyrähtää "mä oon mikä oon" ja toinen sitten sopeutuu, alistuu ja muuttuu sopivaksi siihen.
Eli sen sijaan että uuteen ihmiseen tutustuessaan nämä minäminät aloittaisivat ihan uuden matkan myös itseensä, alkaen vastavuoroisesti kasvaa sitä toista ko
samaa mieltä. Ja tuon "minun käyttöohjeen" olisi voinut kehittää muotoon "meidän yhteinen käyttöohje". Siinä olisi jo alussa sisällytetty toinenkin ihminen mukaan omaan elämään. Meillä on tuollainen yhteinen käyttöohje, johon ollaan joskus alussa kirjattu kodin ja parisuhteen yhteisiä sääntöjä. On tehty ne niin, että molempien uniikit tarpeet tulee huomioonotetuksi. Ei pelkästään listausta siihen miten miehen pitää käyttäytyä, jotta saa parhaimmat puolet minusta esiin.
Vierailija kirjoitti:
"Erittäin hyvä pointti. He tukevat paria, jos alku ei ole kitkaton. Tässä meidän versiossa odottavat, että paskaon jo etulasissa, minkä jälkeen vievät auton vaan varikolle eli ilmoittavat että näiden yhteiselo ei jatku."
Jaahas, ja palstalaisilla on näköjään paljon sisäpiiritietoa ja -tuntemusta järjestettyjen avioliittojen kulttuureista. On ehkä.hyvä tietää, että näissä eivät aina (useln) ihanat vanhemmat ja tulevat appivanhemmat mätsäile suloisesti lapsiaan yhteen piirre piirteeltä, vaan monasti tytöltä ei paljon kysellä ja se money joka talks.
Kyllä Intiassa keskiluokkaisella naisella saa olla mielipide ja hänen oma suostumuksensa on ehdoton, että avioliittoa voidaan alkaa suunnitella. Vanhemmat ovat tarkkoja, että naimakauppa on tasapuolinen, molempien (sukujen) maine ja asema on tärkeä. Koulutusta arvostetaan, vaikka nainen ei olisikaan perheen pääasiallinen elättäjä.
--Just näin. Palstan mielipidepoliisit ovat yhteistuumin lynkanneet Elisan. Kaikki hänessä on pahaa, ilkeää, rumaa ja ja vastenmielistä. Kyllä on ala-arvoinen keskustelu muutenkin tämä koko ketju. Hohhoijaa.
Minusta Elisa oli paras osallistuja ulosantinsa puolesta: hän puhui rehellisesti kaikenmjuuri niin kuin koki asiat. Ei mitään pyöristelyä, vaikeuksien kiertelyä ja tunnelässyä. Elisa oli piristävä poikkeus. Hyvä niin! Toki hänelle oli valittu ihan vääränlainen kumppani.--
Aika kaksinaismoraalista. Elisa on hyvä tyyppi kun sanoo asiat suoraan ja kaunistelematta ajatuksiaan. Palstan keskustelu on ala-arvoista kun täällä on kirjoiteltu suoraan ja kaunistelematta ajatuksia.
Vierailija kirjoitti:
Jos on käynyt Intiassa, muualla kuin Goalla, ja nähnyt sen järkyttävän köyhyyden, niin ymmärtää, että asia on juurikin niin, että tyttärelle koitetaan järjestetyssä avioliitossa löytää niin varakas mies kuin se vain kastin sisällä on mahdollista, joka sitten elättää tyttären ja todennäköisesti osin tyttären vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä Jannella on ainakin 30 ellei 40 kiloa liikaa, samat kuin Katrilla.
Jos molemmat laihduttaisi 40 kiloa niin Katri olisi varsin kaunis, mutta Jannesta ei tule komeaa silläkään. Katrilla kun on kauniit kasvot ja lihaksia joilla lihavanakin kantaa itseään hyvin. Jannen olemukseen ei auta vain laihdutus. Vaikka voisi laihtuminen tehdä kyllä hänestäkin energisemmän joka muuttaa olemusta. Mutta joo, molemmilla on yhtä paljon liikakiloja, koskapa Katri on nainen, jolla luonnostaan on enemmän rasvaa. Typerää esittää naiselle samaa rasvaprosenttia ihanteeksi kuin miehelle.
Janne on ameeba. Katri kaunis ja fiksu. Mies vain toteilee, tämmönen juntti mää nyt oon, ota tai jätä. Tulisi jättää tämä mies.
Janne ja Elisa voisivat mennä kelpailemaan tosilleen sellaisina kuin ovat.
""Ja mitä Mattiin tulee, niin en kyllä jaksais viikkotolkulla katella, syntyykö kiinnostusta. Kyllä sen tietää jo parin tapaamisen jälkeen, onko kemiaa vai ei.""
olen itse introvertti (sitä en tiedä onko matti, mutta omaan silmään vaikuttaa sellaiselta) ja tajuan oikein hyvin miksi Matti sulkeutui. OIkealla kohtelulla olisi avautunut ehkä nopeastikin.
Vierailija kirjoitti:
/Minäkään en ole oppinut terveen itsekkääksi enkä pitämään puoliani. Katsoin ihaillen kerran, miten nelivuotias hoiti homman tyylikkäästi ja piti rajansa. Itse en ole päässyt koskaan sellaista harjoittelemaan, joten joustan ja joustan ja joustan.... (nyt kun olen tiedostanut sen, olen opetellut uusia tapoja/
Jatkuva joustaminen ja toisen tahdon mukaan meneminen väsyttää henkisesti. Silloin voi käydä herkästi niin, että uupuu siihen parisuhteeseen. Esim. Katrin ja Jannen suhde vaikuttaa siltä, että Janne on väsynyt parisuhteeseen Katrin kanssa. Matti uupui Elisan kanssa.
Nyt en ymmärrä. Miten se Janne on venyttänyt niitä rajojaan Katrin kanssa ja siitä sitten väsynyt?
Eihän janne ole mennyt katrin tahdon mukaan ei henkisesti eikä ainakaan fyysisesti.
Janne on kyllä väsynyt ihan muuten vaan, ei Katrin takia. Alusta astihan tuo on ollut kuin lumiukko pihalla.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä Matti Ei halunnut läheisyyttä Elisan kanssa siksi, koska ei vaan yksinkertaisesti näe Elisaa viehättävänä ulkonäön ja luonteen perusteella.
Matti kertoi kaverilleen menneensä lukkoon, kun Elisa olisi halunnut häämatkalla kosketella. Toistan 458. kerran, että kyse ei ollut seksistä eikä sen esileikistä, vaan nimenomaan lähellä olemisesta ja kevyestä kosketuksesta sanan platonisessa merkityksessä.
Elisa ei ollut munahaukka, mutta Matti väisti notkeasti kaikki Elisan pyrkimykset läheisyyteen.
Janne hyvin pohti omia toiminta tapojansa. Pystyi jopa näkemään miten ne ovat haitanneet aiemmissa parisuhteissa. Samaa pohdintaa ei ole Katrilta löytynyt. Hän toki tunnistaa omia käytösmallejaan, mutta oikeuttaa ne mitä ihmeellisemmillä selityksillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta "käyttöohjeesta"... siis ihan vekkuli idea ja silleen, mutta jos nyt ajatellaan hetki vähän kyynisemmin: deittimarkkinoiden rasittavimpiin tapauksiin lukeutuvat ihmiset, jotka äärimmäisessä minäkeskeisyydessään kokevat itsensä jyrkästi tietynlaisena valmiina pakettina, joilla on tarkasti rajattu mukavuusalue ja joiden parisuhdefilosofia on se vanha tuttu myrkyllinen "mun on kelvattava sellasena ku oon".
Ja monet meistä tietävät millaista on olla suhteessa "mä oon mikä oon enkä muuksi muutu" -näätien kanssa: siinä on sitten itse muuttua, joustaa ja sopeutua. Tasa-arvoisessa suhteessa molemmat tekevät sen, epätasa-arvoisessa valtadynamiikkaan perustuvassa suhteessa toinen jyrähtää "mä oon mikä oon" ja toinen sitten sopeutuu, alistuu ja muuttuu sopivaksi siihen.
Eli sen sijaan että uuteen ihmiseen tutustuessaan nämä minäminät aloittaisivat ihan uuden matkan myös itsee
Missä vaiheessa ihmisen oma kyky huomioida muut muuttuu sellaiseksi, että tehdään ohjevihko itsestä tyyliin näin tulet toimeen minun kanssani.
Vierailija kirjoitti:
Janne oli väsynyt parisuhteeseen ja Katriin heti häiden jälkeen. Eihän hän ole laittanut tikkua ristiin ollakseen edes mukava puoliso, alusta asti ärisi ja murjotti kuin joku joka on tilanteessa vasten tahtoaan. Kärsi aamuäreydestä ja alkoi urputtaa väärästä ääntämisestä. Oli poikkiteloin koko ajan häämatkalla. Spoileri: Hän ajoi Katrin luotaan pois, kunnes yhtäkkiä alkoi kai ymmärtää että töppäsi ja paluuta ei ole vaikka nainenhan onkin oikeasti ihan hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt en ymmärrä. Miten se Janne on venyttänyt niitä rajojaan Katrin kanssa ja siitä sitten väsynyt?
Eihän janne ole mennyt katrin tahdon mukaan ei henkisesti eikä ainakaan fyysisesti.
Janne on kyllä väsynyt ihan muuten vaan, ei Katrin takia.
Ja tiedät nuo esittämäsi faktat mistä?
Janne on ameeba. Katri kaunis ja fiksu. Mies vain toteilee, tämmönen juntti mää nyt oon, ota tai jätä. Tulisi jättää tämä mies.