Paluu norjasta suomeen oli järkytys
Olin vuoden työprojektissa Oslossa. Helsinkiin palattuani tuntui kuin olisin johonkin slummiin tullut -ihmiset näyttää köyhiltä, syrjäytyneiltä, päihdeongelmaisilta ja näitä on niin paljon!
Hinnat ovat tosi korkeat, vaikka täällä palkkataso paljon norjaa alhaisempi. Mielessä on takaisinmuutto norjaan koska hyvinvointi on tosi korkea verrattuna suomeen.
Kommentit (492)
Norjassa on niin köyhää, että siellä ei ole edes isoja alkukirjaimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, samaa mieltä ja jos ulkomaan elätit ja suöpäläiset saadaan pois niin kokonaistilanne paranisi huomattavasti.
Turhaan niitä syytät. Norjalla menee silti paljon paremmin vaikka heillä on jopa enemmän tulokkaita kuin täällä. Ruotsikin pärjää taloudellisesti paremmin kyseisestä ongelmasta huolimatta. Joten miten Suomi voi olla näin totaalisen epäonnistunut maa, vaikka elättejä on vähemmän?
Vastoin yleistä käsitystä Suomessa on paremmat sossutuet kuin Ruotsissa, Tanskassa tai Norjassa. Laskentamenetelmä ei huomioi Suomen avokätistä asumistukea vaan saa näyttämään että Suomessa olisi huonommat tuet. Muualla Pohjolassa myös on tiukemmat ehdot paljonko lapseton sinkku saa tukia.
Höpö höpö.
Vierailija kirjoitti:
Itse tyrmistyn joka kerta ulkomaanmatkalta palatessani suomalaisesta töykeydestä. Pari vuotta sitten saavuttuani aamu kuudelta Helsinki-Vantaalle naistullivirkailija huusi minulle kuin hinaaja, kun erehdyin kulkemaan väärästä portista ( finskin lentoemännät olivat neuvoneet minua väärin). Taannoin pudotettuani passin saapuessani Lontoon Heathrow:lle sain nopeaa ja asiallista palvelua. Eikä virkailija huutanut mi
---
Suomessa edelleen aggressiivinen ja törkeä neuvostomeininki.
Vierailija kirjoitti:
Kun aikoinaan muutin Turusta Helsinkiin, koin samankaltaisen kulttuurisokin kuin ap.
Turussa ihmiset pukeutuivat tyylikkäästi; kaupungille ei voinut lähteä "mökkirönttösissä" kuten hesoissa näköjään voi.
Turussa huomaa että se on Suomen vanhin kaupunki. Siellä on sellaista eurooppalaisen kaupungin tunnelmaa mitä ei muualta Suomesta löydy. Ja lisäksi sinne ei ole muuttanut junalasteittain savoilaisia ja pohjoispohjalaisia sun muita maalaisia kuten Helsinkiin.
Karjalaiset on perinteisesti sellaisia oikein pirskahtelevia ja pulpahtelevia, iloisia ja ulospäinsuuntautuneita, elämässään hyvin pärjänneitä ihmisiä.
Näkyykö Oslossa yhtä paljon niqabeita ja burkia katukuvassa kuin Helsingissä? Itse kävin siellä viimeksi pari vuotta sitten, eikä ainakaan silloin juuri näkynyt.
Karjalaisissa on myös samaa sinnikkyyttä kuin vaikkapa juutalaisissa, että jos joudutaan evakkoon, niin pidetään pää kylmänä, opiskellaan ja työskennellään sinnikkäästi ja näin taas seuraava sukupolvi voi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Karjalaiset on perinteisesti sellaisia oikein pirskahtelevia ja pulpahtelevia, iloisia ja ulospäinsuuntautuneita, elämässään hyvin pärjänneitä
---
Joten kannattaa liittyä Ruotsiin.
Suomen kansa saa elämänhalunsa takaisin.
Orpopurran ja muiden amatöörien hallitukset katoavat
synkkään historiaan.
Ruotsalaiset ja saksalaiset yrittivät tuoda keskiluokkaiset tavat suomalaisille.
Huomenta, hyvää päivää ja herra sitä ja rouva tätä.
Edelleenkään suomalaiset ei mielellään tervehdi naapuria edes nyökkäämällä.
Se ei kuulu meidän perintöön. Tuntuu oudolta kassaakin moikata kaupassa ihan turhan päiväistä lässytystä.
Se ei kuulu meidän tapoihin. Suomessa on vähemmistö joka sanoo huomenta ja tervehtii pitäen sitä normaalina.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsalaiset ja saksalaiset yrittivät tuoda keskiluokkaiset tavat suomalaisille.
Se ei kuulu meidän perintöön. Tuntuu oudolta kassaakin moikata kaupassa ihan turhan päiväistä lässytystä.
Se ei kuulu meidän tapoihin. Suomessa on vähemmistö joka sanoo huomenta ja tervehtii pitäen sitä normaalina.
Itä-Suomessa on paikkakuntia, joissa todellakin tervehditään aina kaikkia ja auton ratistakin nostellaan kättä vastaantulijoille. Hautajaissaattueen ajaessa kaikki muu liikenne pysähtyy, mopopoikia myöten, ja miehet ottavat hatut pois päästä (mopopojat ottavat kypärät käteen). Siis AIVAN KAIKKI. Vain hautajaissaattue liikkuu.
Suomessa valtio investoi tapetoimalla sikaloiden seiniä satasilla. Maan mineraalivarojen hyödyntämiseen ei kannata investoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tyrmistyn joka kerta ulkomaanmatkalta palatessani suomalaisesta töykeydestä. Pari vuotta sitten saavuttuani aamu kuudelta Helsinki-Vantaalle naistullivirkailija huusi minulle kuin hinaaja, kun erehdyin kulkemaan väärästä portista ( finskin lentoemännät olivat neuvoneet minua väärin). Taannoin pudotettuani passin saapuessani Lontoon Heathrow:lle sain nopeaa ja asiallista palvelua. Eikä virkailija huutanut mi
---
Suomessa edelleen aggressiivinen ja törkeä neuvostomeininki.
Olin tuttujen kanssa ennen korona-aikaa kaivopuistossa ja jenkkiläinen serkkuni pisti palamaan. Hänellä oli iso ja mahtava kannabissätkä, niin ohi kulkenut rouva aloitti käkätyksen laittomuudesta ja soitti häkeen sätkästä.
Tuli kova hätä koska rouva huusi täyttä häkää ja jenkki kyseli että onko nyt paha, kun mummo on raivona?
Niin totesin että en tiedä, ehkä kannattaa kuitenkin ottaa jalat alle. Lähdimme juoksemaan kovaa, niin rouva alkoi kuvaamaan kuin ikiaikainen kommunistikansalainen neuvostoliiton satelliitti alustalta. Jenkkiserkku totesi että eipä ole koskaan saanut niin kovia kuumotuksia sätkästä ja epäili että oli huonoa lajiketta. Hän sanoi ettei Suomessa ole mukava pössytellä.
Nyökkäsin ja siksi en käytä. Suomessa ruohosta saa vainoharhoja, koska ympärillä on neuvostokansalaisia ja ilmiantajia. Meillä ei tunneta yksilönvapauksia.
Vierailija kirjoitti:
Se ei kuulu meidän tapoihin. Suomessa on vähemmistö joka sanoo huomenta ja tervehtii pitäen
--
Minä tervehdin automaattisesti. Ja hymyilen.
Todella kauheaa nähdä hapan suomalainen ilme ja kummallinen luimistelu.
Vähemmästäkäkin masentuu.
Turha yrittää mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se ei kuulu meidän tapoihin. Suomessa on vähemmistö joka sanoo huomenta ja tervehtii pitäen
--
Turha yrittää mitään.
Osa suomalaisista on omaksunut eurooppalaiset käytöstavat omakseen. Perinteisessä suomalaisuudessa ei ole tervehdyksiä.
Mitä tää ees tarkoittaa käytännössä?
Romania sentään on kehittynyt aika paljon viimeisen 10v aikana, mut eihän me olla nähty täällä mitään konkreettista kasvua 2008 finakriisin jälkeen.
294/295
Tuo oli hyvä esimerkki neukkusuomalaisista ilmiantajista.
Itse en pössyttele enkä kannata pössyttelyä.
Mutta tuo esimerkki oli hyvä kuvaus.
Ajelimme Suomessa kesällä ja samanlainen reissu tehty muissa pohjoimaissa. Suomen pienett kaupungit ovat kuin pula-ajan pikkukyliä, tyhjiä myynnissä olevia liikerakennuksia, rempallaan olevia röttelötaloja. Aivan hirvittävää katseltavaa Ainoa hoidettu asia suomalaisessa pikkukylässä on kirkko ja hautausmaa.
Miksi suomalaiset kuvittelevat Suomen olevan joku länsimainen hyvinvointivaltio? Joku joka niin luulee, ei ole koskaan matkustanut missään
Opetelkaa pohjoimaiset kielet, menkää tyylineuvojalle ja käykää muutama kerta kirurgilla, jos ette ole länsimaista perimää (lättänää päätä on jonniseenkin vaikea muuttaa, mutta jotain voi tehdä). Raajoja on vaikea pidentää mutta vartalotyypistä riippuen tarvittavat toimet. Muissa Pohjoismaissa on asiat paremmin eli sinne siis, mutta ei minään finnjävelinä. Jo toista vuosikymmentä maailmaa kolunneena suosittelen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
--
Turha yrittää mitään.
Osa suomalaisista on omaksunut eurooppalaiset käytöstavat omakseen. Perinteisessä suomalaisu
---
En ole varsinaisesti omaksunut vaan se on luonteessa. Sitä ei edes ajattele.
Ruotsalaisvihasta huolimatta sanon, että olen oikeasti osittain ruotsalainen alkuperältäni.
Ja olen huomannut että olen luonteeltani yleisesti valoisampi ihminen.
En ole ikinä tajunnut suomalaisten umpimielisyyttä ja negatiivisuutta. Kuin vetäisi perässään raskasta kivirekeä.
Hyvät käytöstavat ihmisten kesken saavat aikaan paljon hyvää.
Kanssakäynti on paljon kevyempää ja vaivattomampaa. Tulee aurinkoisempi mieli.
Kokeilkaa.
Eihän kaikki suomalaiset todellakaan olekaan mitenkään synkkiä.
Esimerkiksi karjalaiset ovat todella sosiaalisia, ulospäinsuuntautuneita, lämpimiä, nauravaisia ja iloisia ihmisiä. Aivan toista maata kuin vaikkapa nyreät ja kylmän oloiset turkulaiset.