Mitä yli 50 vuotta vanhoja töitä ei enää ole olemassa?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
Karjakko, piika, renki
Eikö renkejä enää ole?
Minä olen 32v, ja lapsuudessani/teini-iässäni maalla oli ainakin meidän naapurin maatilalla renkipoikia töissä.
Atk-operaattori, reikäkorttilävistäjä, telexinhoitaja, konekirjoittaja
Minkä takia täällä ehdotetaan aina vain sitä lähettiä tai konekirjoittajaa? Ette ole tainneet olla isossa sairaalassa kukaan töissä? Lähetin näen joka päivä ja konekirjoittajat on vain nykyään nimikkeeltään tekstinkäsittelijöitä. Jos nyt ihan pitää vääntää, niin tietenkin ne kirjoittavat nykyään tietokoneella. Mutta yhtä hyvin voisi väittää, että kirjailijoita ei enää ole, kun ennen ne puhtaaksikirjoittivat tekstinsä kirjoituskoneella ja nyt tietokoneella.
Vierailija kirjoitti:
Kielenkääntäjät /tulkit.
Sitä vain ei kaikki ole vielä tajunneet että AI hoitaa tuon kaiken kun tärkeämpää on tuhlata verorahoja tulkkien käyttöön.
Sitä ei vain kaikki ole vielä tajunneet, että tekoälyä voi käyttää kyllä apuna, mutta vain, jos itse oikeasti osaa sitä kieltä, jolle se kääntää. Olen nähnyt viime aikoina tosi surkeita käännöksiä, kun sellainen, joka ei osaa arvioida käännöksen oikeellisuutta, alkaa kääntää tekoälyllä jotain ja laittaa täysin kritiikittä ne jutut nettisivuille.
läkkiseppä, lukkari, linnanvouti, pyöveli
Vierailija kirjoitti:
Ennen vanhaan Linnanmäellä oli ns. vedenneidot.
Tässä olisi kesätöitä edelleen, en ymmärrä miksi nämä on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Konekirjoittaja
Hissipoika
Juoksupoika
Rakennuksilla apupoika
Kotiapulainen
Keskusneidit
Rahastajat
Talonmies. Se perinteinen joka asui talossa eikä ollut huoltoyhtiön palveluksessa
Puhelinasentaja
Kotiapulaiset on tulleet takaisin pääkaupunkiseudulle. Ylempää keskiluokkaa olevat ihmiset palkkaavat maahanmuuttajanaisia tähän. Siitä oli ihan vastikään juttu lehdessä.
Kyllä mun taloyhtiössä on ihan perinteinen talonmies.
Harvassahan ovat nykyään, mutta kyllä niitä on.
Asemalla kantaja ja rakennuksilla naulanrepijä (otti purettavista rakenteista naulat talteen ja suoristi ne että voitiin käyttää uudelleen)
maailman vanhin ammattai voi ja porskuttaa hyvin.
Kielenkääntäjät /tulkit.
Sitä vain ei kaikki ole vielä tajunneet että AI hoitaa tuon kaiken kun tärkeämpää on tuhlata verorahoja tulkkien käyttöön.