Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen alkanut harrastamaan liikunta ja mun kroppa on ihan romuna

Vierailija
09.08.2025 |

Jostain kohtaa särkee aina. Haluan että hengästyn kunnolla ja hikoan mutta tuntuu että nivelet ei kestäkään sitten sellaista menoa. Joku rauhallinen kävely ei ole minusta kuntoa kohottavaa. Vähän lannistaa intoa tämä. 

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa tutulta. Itse täytyi aloittaa liikunnan harrastaminen todella rauhallisesti, jotta kroppa tottui moiseen. Lämmittely on tärkeää ja lihashuolto. Lisäksi piti vahvistaa tiettyjä keskeisiä lihaksia, esim. polven alueen säryt helpottivat kun sain treenattua jalkojen lihaksia vähän parempaan kuntoon. 

Vierailija
2/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa tutulta. Itse täytyi aloittaa liikunnan harrastaminen todella rauhallisesti, jotta kroppa tottui moiseen. Lämmittely on tärkeää ja lihashuolto. Lisäksi piti vahvistaa tiettyjä keskeisiä lihaksia, esim. polven alueen säryt helpottivat kun sain treenattua jalkojen lihaksia vähän parempaan kuntoon. 

Täytyy toivoa että tämä vähän helpommaksi muuttuu. Esim juokseminen sujuisi muuten, ekan 1,5km tuntuu että ei jaksa ja on vaikeaa mutta sitten kun sen yli pääsee tuntuu että voisi hölkätä vaikka 10 kilsaa, mutta sitten alkaa joku kipu jossain päin enkä ole uskaltanut juosta niin paljon kuin haluaisin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kipu ole aina paha asia. 

Vierailija
4/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järkevä salitreeni tohon lisäksi, niin saa lihaskunnon paremmaksi. Hyväkuntoiset lihakset tukevat niveliä, ja tämän jälkeen hiljalleen hölkkäämään ja juoksemaan. Salitreeniä ei kannata lopettaa. Vapaapainoilla saat monipuolisimmat ja paremmat tulokset. Painoja ei saa missään nimessä nostaa heti suuria määriä, vaan alkuun kohtuu kevyet painot ja useita toistoja. Kun liikerata sujuu ongelmitta, painoa kannattaa kasvattaa ja toistoja vähentää hieman. Salitreeni ei saa koskaan tehdä kipeää!!

Vierailija
5/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mistä erottaa hyvän ja pahan kivun? Esim eilen lenkillä mua alkoi sattumaan tuohon nivuseen/lonkan etuosaan. En halua rikkoa paikkoja i sellaiseen kuntoon että loppuu sen vuoksi liikunnan harrastus. 

Vierailija
6/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mistä erottaa hyvän ja pahan kivun? Esim eilen lenkillä mua alkoi sattumaan tuohon nivuseen/lonkan etuosaan. En halua rikkoa paikkoja i sellaiseen kuntoon että loppuu sen vuoksi liikunnan harrastus. 

Hyvä että lopetit. Lihaksissa saa tuntua poltetta, mutta niveliin ei saa sattua.

Vierailija
7/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järkevä salitreeni tohon lisäksi, niin saa lihaskunnon paremmaksi. Hyväkuntoiset lihakset tukevat niveliä, ja tämän jälkeen hiljalleen hölkkäämään ja juoksemaan. Salitreeniä ei kannata lopettaa. Vapaapainoilla saat monipuolisimmat ja paremmat tulokset. Painoja ei saa missään nimessä nostaa heti suuria määriä, vaan alkuun kohtuu kevyet painot ja useita toistoja. Kun liikerata sujuu ongelmitta, painoa kannattaa kasvattaa ja toistoja vähentää hieman. Salitreeni ei saa koskaan tehdä kipeää!!

Ehdottomasti kuntosalille tai muuten lihaskuntotreeniä. Jos lihakset on heikot niin kaikki rasitus kohdistuu nivelille ja jänteille ja keho tavallaan roikkuu niiden varassa.

Vierailija
8/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota tuon salin lisäksi tavaksi kulkea polkupyörällä hyötyliikunnan muodossa. Suuri osa painostasi on satulan päällä, mutta saat jalkalihaksille töitä ja saat samalla kohotettua aerobista kestävyyttä rasittamatta niveliä liikaa. Kulje ennemmin pienellä vaihteella. 

Vierailija
9/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytyy toivoa että tämä vähän helpommaksi muuttuu. Esim juokseminen sujuisi muuten, ekan 1,5km tuntuu että ei jaksa ja on vaikeaa mutta sitten kun sen yli pääsee tuntuu että voisi hölkätä vaikka 10 kilsaa, mutta sitten alkaa joku kipu jossain päin enkä ole uskaltanut juosta niin paljon kuin haluaisin. 

Olet jo hyvässä kunnossa, kun pystyt juoksemaan 1,5 km.

Vierailija
10/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole asiantuntija, harrastan vain paljon juoksua ja pyöräilyä. Olen monesti juossut kivun kanssa ja se on mennyt itsestään ohi. 

https://www.crossfitbasement.fi/blogi/hyva-kipu-vai-paha-kipu/

Vierailija
11/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mikään ihme, että juoksemalla saa nivelet kipeiksi. Onneksi pyörä on keksitty. Pyöräillessä nimenomaan keuhkot ja verenkierto kehittyy tehokkaasti. Toki pitää hankkia sopiva pyörä ja säätää se oikein, eli järkeäkin tarvitaan muuten siinäkin saa polvet kipeiksi.

Vierailija
12/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee monipuolisesti. Harrastan tanssia, pilatesta, tennistä ja voimajumppaa. Harvemmin on lihakset kipeät. 

Vierailija
13/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ota tuon salin lisäksi tavaksi kulkea polkupyörällä hyötyliikunnan muodossa. Suuri osa painostasi on satulan päällä, mutta saat jalkalihaksille töitä ja saat samalla kohotettua aerobista kestävyyttä rasittamatta niveliä liikaa. Kulje ennemmin pienellä vaihteella. 

Mä fillaroin useamman kerran viikossa. 

Vierailija
14/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kunto kohoaa kevyelläkin liikunnalla, kun sitä tekee systemaattisesti. Toki erittäin raskas stimulaatio ja rikkominen pakottaa kehon korjaamaan ja kehittymään nopeammin, mutta sillä on omat negatiiviset seurauksensa.

Itse teen liikuntaa vain sen verran, mikä tuntuu hyvältä. En koskaan ylitä sitä pistettä, että rikkoisin itseni. Liikunnassa on kyse ihan muista asioista kuin suorituksista.

Vierailija
15/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntotanssi on tosi hyvä. Lattariaskeleet venyttelee kroppaa paremmin kuin mikään. Suositus. 

Vierailija
16/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet jo hyvässä kunnossa, kun pystyt juoksemaan 1,5 km.

Eilen juoksin n.6 km kun katsoin parhaimmaksi lopettaa sen kivun vuoksi. Olisin jaksanut pidempäänkin.

Vierailija
17/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhallinen kävely ei totta tosiaan ole kummoisesti kuntoa kohottavaa, mutta jos kipeydyt ja väsyt noin, niin vähintään reipas kävely tukee siinä että siirryt myöhemmin hölkkäämään.

Juoksu on sellainen laji, jossa saa paikat kipeäksi jos lihakset eivät ole vielä riittävän vahvat. Ei kannata lähteä juoksemaan kunnolla ainakaan kilometriä tai paria pidemmälle, ennen kun olet saanut peruskuntoa ja ennen kaikkea lihaskuntoa kohotettua. Kestävyyskunto tulee kyllä, kunhan liikkuu, mutta jotta liikkuminen olisi kestävällä pohjalla, älä hajota itseäsi juoksemalla väkisin. Ennemmän kävele reippaasti, hölkkää hetki ja siirry taas kävelyyn. Intervallitreeni on myös urheilijoiden suosiossa.

Vierailija
18/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uinti on myös tosi hyvä. Kyllähän siinä tulee lihakset kipeäksi, kun tekee samaa asiaa monta kertaa viikossa. Mielestäni 3-5 lajia kerran viikossa on hyvä. 

Vierailija
19/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat polvet kestävät noin 10 000 askelta päivittäistä kävelyä. Jos kävelen enemmän niin polvet protestoivat.

M55

Vierailija
20/48 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettei olisi kilpirauhasen vajaatoimintaa. Minulla se ilmeni kipuina liikunnan jälkeen, kesti monta päivää palautua pitkistä kävelylenkeistä.