Mitä yli 50 vuotta vanhoja töitä ei enää ole olemassa?
Kommentit (127)
Vierailija kirjoitti:
hovinarri
Ainakin yksi Alexander Stubb-niminen on.
Vierailija kirjoitti:
maailman vanhin ammattai voi ja porskuttaa hyvin.
En usko, että on maailman vanhin. Metsästäjä-keräilijä varmaan on.
En ole varma, mikä on virallinen nimitys, mutta entisaikaan kaupungeissa oli naisia, jotka pitivät majapaikkaa opiskelijoille, tarjosivat näille ruokaa jne. Mahdollisesti kortteerinpitäjä? Tällaisia ei enää ole. Ymmärtääkseni täysihoitolan pitäjä on vähän eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Lähetti
Mitä nää "wolttikuskit" sitten on?
(Ison organisaation) sisäpostin jakelija
Henkilökohtainen autonkuljettaja
Matkatoimistoja ei taida juuri enää olla
Vierailija kirjoitti:
(Ison organisaation) sisäpostin jakelija
Meillä on vielä sisäposti teoriassa. Käytännössä mitään postia, ulkoista tai sisäistä, tulee ehkä kaksi kertaa vuodessa. (Hyvä, että tuli puheeksi. Muistin juuri, että olen katsonut viimeksi toukokuussa töissä postilaatikkooni.)
Vierailija kirjoitti:
Matkatoimistoja ei taida juuri enää olla
Yritykset käyttävät vielä matkatoimistoja jonkin verran. Vaikka suurin osa matkoista varataankin itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähetti
On kyllä vieläkin. Keskipalkka 2005€/kk
Linkkiä en saanut, mutta kirjoita ite Googleen.
Ehkä jossain työpaikkojen ulkopuolista hommaa on, mutta en usko, että sellaista lähetin työtä enää on, jollaista minä nuorena jonkin aikaa tein. Olin 80-luvulla eräässä tehtaassa ns. juoksutyttönä. Keräsin toimihenkilöiden huoneista ruskeissa kuorissa ollutta postia ja vein niitä sitten kuoriin kirjoitetuille työntekijöille. Näitä oli päärakennuksessa ja tehdasalueen eri komponenttihalleissa. Vein ja toin postia, ja kerran kuussa toimitusjohtajan sihteeri oli tehnyt eräänlaisen tehtaan "lehden", joka meni tehtaan toimihenkilöille. Minä kopsasin ne "lehden" sivut erivärisille kopiopapereille kopiokoneella, niittasin sivut yhteen nitojalla ja vein niitä sitten eteenpäin. Eläkkeellä oleville toimihenkilöille ne pistettiin kuoreen ja postitettiin. Siinä meni paljon aikaa varsinaisen homman lisäksi ja yleensä se perjantai menikin ylitöiksi.
Tuollainen sisälähetin homma on varmasti jo menneisyyttä, sähköposti on taatusti hävittänyt jo ajat sitten jaloilla tehtävän tiedon kuljettamisen.
Vierailija kirjoitti:
Bussiemäntä
Ja hyttiemäntä. Vanhoja mainoksia tässä taannoin youtubesta katsoessani näin Silja Linen mainoksen laivaemännän kertomana. Blondi nainen, nimikin mainittiin, Seija joku. Hyttiemäntä otti vastaan hytin asukkaat kullakin risteilyllä ja toimi niiden "vastuuhenkilönä" koko risteilyn ajan. "Se on palvelua!" napautti Seija videossa. Joo, palvelua ei nykyään enää mistään saakaan. Se on menneisyyttä.
Karjakkoa ehkä nykyään sanotaan karjanhoitajaksi ja tarkastuskarjakkoa karjantarkkailijaksi, mutta itse työtehtävät eivät ole kadonneet minnekään.
Peräreiänporari puuhevostehtaalla.
Eiköhän toi aloittaja tarkoittanut ammatteja...