Miksi työttömiä ei velvoiteta työhön kunnille esim. viideksi työpäiväksi kuussa?
Olen itse ollut työtön ja tuskastutti, ettei pääse tekemään mitään.
Olisi työtä kunnan puutarhoissa ja uimahalleissa siisteyden ylläpitoon. Sellaisia tehtäviä, johon helppo osallistua.
Mielipiteitä?
Kommentit (207)
Työttömyysturva lakkaa olemasta 21.1.2026 ja siirrytään yleistukeen. Yleistuki ei ole työttömyysperustainen korvaus työttömyydestä, vaan sosiaalituki joka voidaan laittaa vastikkeelliseksi ja se on harkinnanvarainen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi näin moni vastustaa? Ihmisen tilille tulee 1500 euroa kuussa muiden maksamana, sen rahan eteen voi tehdä 5 työpäivää ja loput työnhakua.
No heilautapas sitä taikasauvaasi ja taio mut terveeksi.
Eikä se ole mitään 1500, vaan paljon vähemmän.
Menkää työttömät töihin ja lopettaa valittaminen. Ihme valitusta kun koko ajan on kymmeniä tuhansia työpaikkoja auki.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyysturva lakkaa olemasta 21.1.2026 ja siirrytään yleistukeen. Yleistuki ei ole työttömyysperustainen korvaus työttömyydestä, vaan sosiaalituki joka voidaan laittaa vastikkeelliseksi ja se on harkinnanvarainen.
Siis 31.1.2026 loppuu työttömyystuet ja 1.2.2026 alkaa yleistuki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei työttömiä velvoiteta marjametsään. 90...95% marjoista jää poimimatta. Miksi pitää lennättää poimijoita maapallon toiselta laidalta kun työtön pirjo vetää kela.korvauksia ja nukkuu pitkiä päiväunia?
Oon herännyt säännöllisesti joka aamu 5 aikoihin. Eli paljon ennen kuin sä. Käyn marjassa mutta en poimi sulle ja muillekaan. Itse syön. Jatka sä siis vain uniasi!
Kun katsoo marjojen myyntihintoja ja terveysvaikutuksia, niin todellakin kannattaa itse poimia ja itse syödä.
Ei ole ketään maksamassa palkkaa, AP.
Eli siis...työsuhteeseen? Sitähän varmaankin tarkoitit.
Kuka haluaa jonkun peukalo keskellä kämmentä amatöörin säheltämään viideksi päiväksi? Siitä on useimmissa töissä enemmän haittaa kuin hyötyä. Taitaa ap itse olla syrjäytynyt työelämästä ja kuvittelee, että töihin marssitaan tuosta noin vain kuten sata vuotta sitten tukkijätkät.
Vierailija kirjoitti:
Jos johonkin työhön on saatavissa ilmaiseksi työntekijä, sitä hommaa aiemmin tehnyt palkkatyöläinen saa kenkää. Tämä konsepti on kuin hölmöläisten peiton jatkamista.
Ja palkkatyöt katoavat kun jotkut suostuu ilmaiseksi tekemään töitä. Koko järjestelmä romuttuu täysin.
Vierailija kirjoitti:
Menkää työttömät töihin ja lopettaa valittaminen. Ihme valitusta kun koko ajan on kymmeniä tuhansia työpaikkoja auki.
Ihan miljoonia auki, huh huh!
Taidat puhua Norjasta. Norjassa ei ikärasismia eikä pakkomielteistä koulutuspakkoa.
Riittää, että osaa ja on työkokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis 31.1.2026 loppuu työttömyystuet ja 1.2.2026 alkaa yleistuki.
Työkkärin tanttara ei tiennyt tosta mitään. Näin hyvin ovat yhteiskunnan asioista perillä.
No ei akateemista velvoiteta, kun hän on pätevämpi kuin ne vakinaiset viranhaltijat.
Varmaan siksi kun kunnat eivät halua maksaa palkkaa siitä työstä.
Kunnat maksavat mieluummin työttömistä sakkomaksuja valtiolle.
Olisi yhteiskunnalle parempi, jos kunnat palkkaisivat työttömiä edes osa-aikatöihin.
Säädetään 3000e kk ja kaikilla jotain pakkotyötä.
Vierailija kirjoitti:
Ja satoja tuhansia työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Säädetään 3000e kk ja kaikilla jotain pakkotyötä.
Liikaa. 2900e kk perustuloa kaikille ja pakkotyö. Jos on jo töitä matalammalla palkalla, niin jättäytyy työttömäksi ja työllistyy paremmin perustulolla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on tärkeä uudistus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos johonkin työhön on saatavissa ilmaiseksi työntekijä, sitä hommaa aiemmin tehnyt palkkatyöläinen saa kenkää. Tämä konsepti on kuin hölmöläisten peiton jatkamista.
Ja palkkatyöt katoavat kun jotkut suostuu ilmaiseksi tekemään töitä. Koko järjestelmä romuttuu täysin.
Suomella olisi ilmaistyötön aivan kaikkiin työtehtäviin toimitusjohtajista lähtien. Aivan kaikkien tutkintojen ja osaamisten edustajia on rivitolkulla.
Joo, aivan loistava idea!
Ja kun uimahallin siivooja irtisanotaan yt-neuvotteluissa, "pakotetaan" hänet tekemään samaa työtä työttömyystukea (ei siis palkkaa!) vastaan. Tällähän me saadaan Suomi nousuun! Lopetetaan palkanmaksut kokonaan kunnan ja valtion työntekijöille ja maksetaan heille vain 500€ työttömyystukea!
Kuntatyökkäri ei voi myöskään laittaa tai määrätä ketään asiakastaan yksityiselle avoimeen paikkaa. Yksityinen sektori valitsee itse työntekijänsä. Jää vähän ihmeellinen maku suuhun kuntatyökkärin roolista ja tarkoituksesta.