Kun oma biologia sotii omia arvoja vastaan. Kiusallinen totuus parinvalinnasta
Olen joutunut viime aikoina käymään syvällistä itsetutkiskelua luettuani parinvalinnan dynamiikasta ja evoluutiopsykologiasta. Minun on myönnettävä itselleni kiusallinen totuus, joka tuntuu olevan tabu.
Olen kolmekymppinen, korkeakoulutettu nainen ja pidän itseäni feministinä. Uskon vakaasti tasa-arvoon ja siihen, että titteli tai tulotaso eivät määritä ihmisarvoa. Mutta kun olen deittailumarkkinoilla, huomaan alitajuisesti seulovani miehiä tavalla, joka tuntuu... primitiiviseltä.
Jos mies kertoo työskentelevänsä esimerkiksi lähihoitajana tai opettajana ammateissa, joita arvostan yhteiskunnallisesti valtavasti kiinnostukseni vain lopahtaa. Samalla joku investointipankkiiri tai menestyvä yrittäjä, joka puhuu isoista visioista, saa minut syttymään, vaikka hän ei ihmisenä olisi yhtä empaattinen tai läsnäoleva.
Tuntuu kamalalta myöntää tämä, mutta pelkkä "kiltteys" ja tasa-arvoinen asenne eivät riitä. Kaipaan mieheltä kompetenssia, vahvaa kunnianhimoa ja tietynlaista sosioekonomista pääomaa.
Onko tämä hypergamia vain biologinen fakta, jota vastaan moderni nainen taistelee turhaan? Yritämmekö me kieltää tuhansien vuosien evoluution muovaaman taipumuksen resurssien ja turvan varmistamiseen?
Miten pääsen eroon tästä ristiriidasta? Tuntuu, että petän omat ihanteeni, mutta en voi pakottaa itseäni tuntemaan vetoa miehiin, joilta puuttuu se selittämätön 'draivi'."
Kommentit (83)
"Onko tämä hypergamia vain biologinen fakta, jota vastaan moderni nainen taistelee turhaan?"
Ei. Tämä on Pertti, joka taas kokee olevansa nainen.
Taas lassukkalaasolainen sepustaa.
Vierailija kirjoitti:
"Onko tämä hypergamia vain biologinen fakta, jota vastaan moderni nainen taistelee turhaan?"
Joo "Naisena minä" Pertsahan se tämä.
Mä luulin otsikon perusteella että olet joku himouskovainen lesbo/homo
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo "Naisena minä" Pertsahan se tämä.
Eikö Ap idari tajua, että hän on tunnistettavissa.
Ap, miten sinä jaksat tuottaa tätä samaa paskaa aina uudelleen? Eikö sinulla ole muuta elämää?
Ehkä olet vain idiootti, ei sen kummempaa!
"Samalla joku investointipankkiiri tai menestyvä yrittäjä, joka puhuu isoista visioista, saa minut syttymään, vaikka hän ei ihmisenä olisi yhtä empaattinen tai läsnäoleva."
Sanoi kukaan nainen ei koskaan!!
Pertti, ota käsi pois housuista ja mene ulos.
Ei liity välttämättä biologiaan vaan synnynnäisiin persoonan piirteisiin. Kaikkia naisia ei nimittäin todellakaan kiinnosta erityisesti nämä "menestyjät". Eli todennäköisemmin olet itse kunnianhimoinen ja eteenpäin suuntautuva ja etsit kaltaista. Ihmisillähän on huomattavia eroja temperamenttipiirteissä ja esim. just kunnianhimossa. Sanoisin ettei kyse ole sukupuolesta tai biologisista tekijöistä vaan luonteesta.
En jaksa lukea kun sattuu silmiin tämä teksti, mutta uskon saaneeni ideasta kiinni silmäilemällä. Eli takapulpetin Pertin filosofia naisesta, eli siis hän ei ole tavannut naista mieleikuvituksen ulkopuolella ja avaa nyt kuvitelmiaan ja runkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, miten sinä jaksat tuottaa tätä samaa paskaa aina uudelleen? Eikö sinulla ole muuta elämää?
Pakkomielteinen tyyppi
Vierailija kirjoitti:
"Samalla joku investointipankkiiri tai menestyvä yrittäjä, joka puhuu isoista visioista, saa minut syttymään, vaikka hän ei ihmisenä olisi yhtä empaattinen tai läsnäoleva."
Sanoi kukaan nainen ei koskaan!!
Ihanniinkuin maailmassa olisi vain muutamaa eri ihmistyyppiä, jotka ovat sitten lähes identtisiä keskenään. Pertti kokee kuuluvansa johonkin sielunheimoon, jotka ovat naisista vääränlaisia. Ja tämä on sitten epäoikeudenmukaista. Mun on jotenkin vaikea saada kiinni, että tässä olisi jokin logiikka.
Nää reppanat eivät millään malta jättää incelslangia pois näistä viritelmistään.
Hypergamia = game over.
Naiset eivät kiinnostu luusereista, hyvin yksinkertaista. Miten tästä voi paisuttaa näin monimutkaisia teorioita?
Vierailija kirjoitti:
Ei liity välttämättä biologiaan vaan synnynnäisiin persoonan piirteisiin. Kaikkia naisia ei nimittäin todellakaan kiinnosta erityisesti nämä "menestyjät". Eli todennäköisemmin olet itse kunnianhimoinen ja eteenpäin suuntautuva ja etsit kaltaista. Ihmisillähän on huomattavia eroja temperamenttipiirteissä ja esim. just kunnianhimossa. Sanoisin ettei kyse ole sukupuolesta tai biologisista tekijöistä vaan luonteesta.
Kuitenkin jotkut asiat on primitiivisiä kuten turvallisuuden hakuisuus. Naiset hakee turvaa ja siinä ei ole mitään väärää. Menestynyt mies on taloudellisesti turvallinen valinta ja siksi se tulee hankkia mahdollisimman varhain.
Aina kun naiset kuulee totuuden toisen naisen suusta he kiistää tämän olevan nainen. Jos saman asian sanoo mies he alkaa halventaa miehen miehisyyttä. Itse asiaan he ei kykene ottaa kantaa kun tunteet tulee ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuitenkin jotkut asiat on primitiivisiä kuten turvallisuuden hakuisuus. Naiset hakee turvaa ja siinä ei ole mitään väärää. Menestynyt mies on taloudellisesti turvallinen valinta ja siksi se tulee hankkia mahdollisimman varhain.
Okei no miksi sitten haaskaat aikaasi tällä palstalla kun voisit hankkia sitä taloudellista turvaa? Ei varmaan ole itsellekään kiva olla koko elämää gettoluukussa.
Opettajalla ei voi olla kompetenssia ja kunnianhimoa?