Mitä mieltä olette EU:n chat control-asetuksesta?
"Jos ehdotus toteutuu suunnitellun kaltaisena, kaikkien EU-kansalaisten yksityistä viestintää aletaan valvoa automatisoidusti."
https://www.is.fi/digitoday/tietoturva/art-2000011439744.html
Todella huono juttu...
Kommentit (103)
Aivan järjettömän typerä aloite ja demokratian loppu
Lopetan ainakin itse viestisovellusten käytön. Kasvokkain käytävät keskustelut tulevat lisääntymään.
Yksityisyys on todella tärkeä arvo ihmisen elämässä; mutta mitä ovat mieltä nämä uudet sukupolvet?
Minusta tämä Chat Control on ihmisoikeuksia loukkaava. Miten maa kuten Tanska voi olla tässä veturina?
Vai onko Chat Control vain uusi laillistettu tapa kerätä meistä yhä enemmän dataa, jota sitten myydään eteenpäin?
Vierailija kirjoitti:
Lopetan ainakin itse viestisovellusten käytön. Kasvokkain käytävät keskustelut tulevat lisääntymään.
Oikeastaan hyvä. Saadaan paremmin rikolliset kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan hyvä. Saadaan paremmin rikolliset kiinni.
:D
Eli kaikki mun viestit ladataan johonkin palvelimelle skannattavaksi ja sitten pyörivät siellä kunnes joku tietomurto tapahtuu ja sitten näkevät kaikki viestini, kuulostaa hyvältä.
Enitenhän tässä ottaa aivoon se että päättäjät jättävät itsensä näiden valvontojen ulkopuolelle. Tiedä mitä groomausbileitä naamarit päässä harrastavat siellä kaavuissa perjantaisin. Varmaan aika isolla prosentilla lähtisi väkeä sieltä käsiraudoissa jos valvonta olisi reilusti kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Eli kaikki mun viestit ladataan johonkin palvelimelle skannattavaksi ja sitten pyörivät siellä kunnes joku tietomurto tapahtuu ja sitten näkevät kaikki viestini, kuulostaa hyvältä.
Ja salausohjelmiin pakotetaan koodi jolla viranomaiset saa salatut viestit auki. Ne sehän koodi ei tietenkään voi vuotaa kriminaaleille, ei.
No eiköhän tule viestisovelluksia joilla voi viestitellä ilman kyyliä kuten tähänkin asti. Vai miten aikovat estää nämä sovellukset. Joo ei niitä varmaan mistään playkaupasta saa mutta jostain muualta.
Rikollisilla on kyllä muitakin kanavoita viestintään. Tässä ei edes yritetä peitellä sitä että pääosassa on tavallisten kansalaisten seuranta ja kontrollointi.
Ja osa heti kaakattamassa miten heillä ei ole mitään salattavaa. Olisipa itsekin yhtä yksinkertainen, elämä olisi varmasti helpompaa.
Ei ole somea ja tekstareita lähetän äidille
Tarkalleen mitä oikeuksia meillä on enää kohta jäljellä? Onko meilla muka joku sananvapaus kun jo yksityisviesteissä joutuu alkaa varomaan ettei sano vääriä sanoja?
Eikö korona-ajoista lähtien ole ollut selvää mihin ne pyrkii?
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Mitä luulet nykyään tapahtuvan?
Kannattaa siis liittää pomminteko-ohjeet kaikkiin viesteihin
Vierailija kirjoitti:
Enitenhän tässä ottaa aivoon se että päättäjät jättävät itsensä näiden valvontojen ulkopuolelle. Tiedä mitä groomausbileitä naamarit päässä harrastavat siellä kaavuissa perjantaisin. Varmaan aika isolla prosentilla lähtisi väkeä sieltä käsiraudoissa jos valvonta olisi reilusti kaikille.
Sama vapaus heillä myös rahaliikenteen kanssa ja pankit kiusaa vain tavallisia kansalaisia satasten talletuksista.
Vierailija kirjoitti:
Rikollisilla on kyllä muitakin kanavoita viestintään. Tässä ei edes yritetä peitellä sitä että pääosassa on tavallisten kansalaisten seuranta ja kontrollointi.
Ja osa heti kaakattamassa miten heillä ei ole mitään salattavaa. Olisipa itsekin yhtä yksinkertainen, elämä olisi varmasti helpompaa.
Miksi sitten heitä on myös täällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota... Mitä luulet nykyään tapahtuvan?
Kirjoitan viestin, se salataan ja lähetetään vastaanottajalle. Keskustelu säilyy puhelimessani vain jos olen näin asetuksista säätänyt. Ei niitä minnekään palvelimille säilötä.
Myös verhojen pitäminen ikkunoissa on kiellettävä. Taatusti on jotain salattavaa, jos estät sisälle näkemisen.