Mitä 45-vuotiaan kannattaisi nyt mennä opiskelemaan, jotta työllistyisi?
Olen ollut jo jonkin aikaa työttömänä, oma akateeminen ala ei näytä tällä hetkellä millään työllistävän. Mietin jos opiskelisi jonkun uuden alan, jotta saisi töitä. Mutta mikä se voisi olla? Neuvokaa. Asuinpaikka Pk-seutu, ikää 45 (ja sen verran fyysistä kremppaa, että kaikenlaiset nostamistyöt ja vastaavat fyysisesti raskaat työt on lääkärin taholta poissuljettu).
Kommentit (476)
Kuinka kauan olet valmis opiskelemaan? Ja mikä on aiempi tutkinto? Ammatillinen opettaja? Entäs seurakunnalle, jotain diakoniatyötä? Mihin palkkaan olisit tyytyväinen? Tiedän useamman hoitajan, jotka opiskelleet insinööriksi, ja ovat tyytyväisiä alan vaihtoon.
Valmistuin 2023 sosionomiksi (yli kolmekymppisen) ja opintojen alussa kerrottiin, että meidät revitään töihin. Suurin osa on käsittääkseni työllistynyt, minä myös, mutta osa tekee sosionomi-nimikkeellä lähihoitajan hommia. Suurin osa luokkakavereista kun oli ennestään lähihoitajia. Minä en ole, enkä hoidollista työtä kyllä tekisi, kun en ole sellaiselle alalle kouluttautunut, eikä osaamista ole.
Itse olen aika turvallisessa työpaikassa, vaikka monessa paikassa on yt:t. Harmi vaan, että koen työn kuormittavana ja en tiedä, onko ala oikea. Tässä vaiheessa vaan ei jaksaisi enää miettiä uusia opintoja, koska en todennäköisesti jaksaisi töiden ohella opiskella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisopettajaksi. Työvoimapula. Saat IHAN VARMASTI VIRAN. Keskivertopalkka, koululaisten lomat. Saat ehdottomasti työn, jonka koet merkitykselliseksi. Yleensä pienet ryhmät (hae pieniin kuntiin), saat aika vapaat kädet tehdä työtäsi. Mutta siinä täytyy olla sydän mukana.
Onpas ruusuinen kuva. Ei ihan pidä paikkaansa. Väkivallan uhka on päivittäistä ja hakkaat päivästä toiseen päätä seinään, kun näet, että mitään ei ole tehtävissä lapsen hyväksi ja hukkaan menee kummankin aika ja hermot.
Ei ole ruusuinen kuva, olen ope vuodelta 1999. Monissa kouluissa asiat ovat hyvin. Koko Suomi ei ole mikään Vuosaari. Omassa kunnassani on ihan kiva meininki. Oken ollut ennen töissä pk-seudulla, sielläkin vaihtelevaa. Paljon voidaan tehdä nuorten hyväksi. Joka päivä saa aikaan hyviä asioita.
Ohis puhuttiin erityisopettajan työstä, ei opettajan.
Tämä on taidettu sanoa jo tässä ketjussa, mutta miten n.50-vuotias, juuri valmistunut ja ilman kyseisen alan työkokemusta omaava saa työn, jos jo nuorilla on vaikeaa?
Vierailija kirjoitti:
Isännöitsijä, karmivaa työtä mutta töitä riittää
Tämä voisi olla. Vähän kiinteistönhoidon peruskurssia ja lainsäädäntöä kursseilla pohjille ja kokeilemaan.
Jos ajattelit duunari-ammattia niin ainakin sähköasentajista on huutava pula. Sähkö työllistää myös ammattikorkean ja yliopiston käyneitä hyvin.
Yliopistotasolla ainakin matematiikan ja fysiikan aineenopettajat ja oppilaanohjaajat saa käytännössä valita minne menee töihin.
Marjanpoiimjoille on aina töitä ja työn oppii helposti jopa 50 vuotias
Varhaiskavastuksessa tarvitaan lisää väkeä ja varsinkin miehiä kaivataan isän korvikkeeksi
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskavastuksessa tarvitaan lisää väkeä ja varsinkin miehiä kaivataan isän korvikkeeksi
Mutta se on fyysisesti yllättävän raskasta.
Ainakin ennen työttömyysetuudella pystyi opiskelemaan tutkinnon, jos se työllistää paremmin kuin nykyinen ala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta se on fyysisesti yllättävän raskasta.
Joo. Ei miehille sovi.
Vierailija kirjoitti:
Lähihoitaja on käytännössä ainoa naisten ala mikä työllistää.
"Naisten ala"??
Metsäkonekuski. Kaikille jotka vaan on tarpeeksi nopeita hommassa on töitä tarjolla. Ja sitä nopeutta ei tiedä, ennenkun koulussa asian opettelee. Ok palkka, työmatkaa voi tulla ja työajat voivat vaihdella. Jonkin verran pitää sietää öljyn hajua ja pientä koneen ruuvausta. Ei kuormita fyysisesti eikä tarvitse kantaa henkisesti töitä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sos.ja terveysala. Lääkäri, sh, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, hammaslääkäri/ -hoitaja. Puheterapeutti, sosiaalityöntekijä/ sosionomi, psykologi, hieroja (jos oma yritys), fysioterapeutti (etenkin lisäkoulutetut). Varhaiskasvatus. Myös henk.koht. avustajien töitä riittää, joskaan eivät vaadi lisäkoulutusta ja ovat matalapalkkaisia.
Kannattaa katsoa oman paikkakunnan työpaikat läpi: mitä tällä hetkellä haetaan. Ja vaikka yo-opinnoissa menee hetki niin jos on muut yo-opinnot taustalla ja tehnyt avoimessa opintoja niin voi selvitä aika nopeasti harkka/graduvaiheeseen.
Yliopisto-opinnoissa menee viisi vuotta. Mitä väliä sillä siis on, että mitä työpaikkoja paikkakunnalla on tällä hetkellä? Viiden vuoden päästä tilanne on eri.
Suomi on konkassa viiden vuoden jälkeen, täällä asutaan teltoissa ja siltojen alla.
Vierailija kirjoitti:
Isännöinnille ääni täältäkin, ei vaadi mitään 5 vuoden koulutusta, töitä riittää ja palkka >4k kuussa. Työ itsessään voi toki olla kamalaa, riippuu kohteista ja firmasta. Kun on pari vuotta kokemusta voi siirtyä vuokratalopuolelle missä yritysasiakkaita eikä iltakokouksia.
No miksi helvetissä nyt joku menisi tekemään työtä joka jo valmiiksi on itsessään kamalaa? Laitatko ilmoituksen, hei tule opiskelemaan alaa joka kyllä voi toki olla erittäin kamalaa!
Vierailija kirjoitti:
Mikä tämä isännöitsijän työ käytännössä on? Joo tiedän toki mikä isännöitsijä on, mutta en tiedä mitä siihen työhön käytännössä kaikkea kuuluu. Pitääkö ymmärtää jostain tekniikasta, rakentamisesta, rakennuksista tai numeroista jotain? Kaikissa niissä olen aika surkea. Ap
Pitää, vähintään kyetä oppimaan. Asiakaspalvelu on vahvasti mukana myös.
Sihteeriopisto. Moni pääsee lopulta hyville tuloille vielä ihan keski-ikäisenäkin.
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen ope. 3,5 vuotta opinnot ja nopeamminkin, kun sulla on jo akateeminen tutkinto, josta saa korvaavuuksia
Minä opiskelin vakaopeksi, koska ajattelin että töitä on. Onhan niitä, mutta en pidä yhtään työstä ja nyt 10 työvuoden jälkeen alkaa olla takki aivan tyhjä, burnout. Ei ole terveyden menettämisen arvoista. Palkka surkea, arvostus surkea, resurssit surkeat. En suosittele. Ehkä tämä härdelli jollekin sopii, en sitä kiistä.
Ikävä vain yhteiskunnalle, että kohta olen sairaslomalla tai jollain kuntouttavalla, kun veivät aikuisopintotuen. Olisin mielelläni kokoaikatöissä jos se vaan olisi mielekästä. olisin opiskellut uuden alan jos edes vähän olisi tuettu rahallisesti osa-aikatyön rinnalla.
Opintotukikuukaudet käytetty, opintolainaa ei saa, ei ole puolisoa joka elättäisi. Pankki ei anna lainaa jos irtisanoudun työstäni. Osa-aikatyön palkka taas ei riitä yksinään elämiseen jos opiskelee.
Minulla olisi vielä kymmeniä vuosia antaa työelämälle, mutta kun ei niin ei. Jos joku keksii keinon niin otan kiitollisena vastaan.
Onko oikeasti niin, että toisen asteen tutkintoon saisi opintotukea vaikka olen ne käyttänyt korkeakoulututkintoon? Tämä on uusi tieto ja avaa hieman tilannetta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varhaiskasvatuksen ope. 3,5 vuotta opinnot ja nopeamminkin, kun sulla on jo akateeminen tutkinto, josta saa korvaavuuksia
Minä opiskelin vakaopeksi, koska ajattelin että töitä on. Onhan niitä, mutta en pidä yhtään työstä ja nyt 10 työvuoden jälkeen alkaa olla takki aivan tyhjä, burnout. Ei ole terveyden menettämisen arvoista. Palkka surkea, arvostus surkea, resurssit surkeat. En suosittele. Ehkä tämä härdelli jollekin sopii, en sitä kiistä.
Ikävä vain yhteiskunnalle, että kohta olen sairaslomalla tai jollain kuntouttavalla, kun veivät aikuisopintotuen. Olisin mielelläni kokoaikatöissä jos se vaan olisi mielekästä. olisin opiskellut uuden alan jos edes vähän olisi tuettu rahallisesti osa-aikatyön rinnalla.
Opintotukikuukaudet käytetty, opintolainaa ei saa, ei ole puolisoa joka elättäisi. Pankki ei anna lainaa jos irtisanoudun työstäni
Lainaa ei ole pakko nostaa. Ja elämän voi mitoittaa pienempien tulojen mukaan. Valintakysymyksiä.
Aika moni ehdottanut lääkistä, mutta et tule ikimaailmassa selviämään edes opinnoista, jos nyt jo noin nuorena on työkykyä rajoittavaa "fyysistä kremppaa". Ei kannata lähteä alalle saikuttamaan. Sori.