Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 45-vuotiaan kannattaisi nyt mennä opiskelemaan, jotta työllistyisi?

Vierailija
22.08.2025 |

Olen ollut jo jonkin aikaa työttömänä, oma akateeminen ala ei näytä tällä hetkellä millään työllistävän. Mietin jos opiskelisi jonkun uuden alan, jotta saisi töitä. Mutta mikä se voisi olla? Neuvokaa. Asuinpaikka Pk-seutu, ikää 45 (ja sen verran fyysistä kremppaa, että kaikenlaiset nostamistyöt ja vastaavat fyysisesti raskaat työt on lääkärin taholta poissuljettu). 

Kommentit (476)

Vierailija
141/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen asteen, eli amis opintoihin saat tukea ja lainaa rajoituksetta. AMK ja yliopisto on rajoitettu tuet.

Vierailija
142/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöitsijä, karmivaa työtä mutta töitä riittää

Mikä siinä niin karmivaa on?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimintaterapeutti tai puheterapeutti. Molemmista on pulaa lähes ympäri maan.

Minä hain yhteen ammattikouluun ja siellä oli psykologin haastattelu. Kerroin ettei amis ollut ensimmäinen vaihtoehtoni, mutta pettymyksekseni en ollut päässyt toimintaterapiakouluun. Psykologi sanoi että sepä mielenkiintoista, hän on niissäkin valinnoissa mukana. Kysyi sitten että oliko mulla kenties huono todistus. Vastasin että ysin keskiarvo. "Jaa, no sinne pitää olla kympin tyttö".

Eli joo, kai ne työllistää jos vaan kouluun pääsee. 500 hakijaa ja 15 paikkaa. 

Missä ammattikoulussa on psykologin haastattelu? Niistä luovuttiin jo todella pitkä Aija sitten. Ne haastattelijat ovat amiksen opettajia, eivät psykologeja.

Helsingissä, Stadin AO. Tästä on kuusi vuotta aikaa.

Vierailija
144/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinehuoltajaksi hammashoitolaan tai sairaalan (instrumenttien sterilointi yms.)

Vierailija
145/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sopisitko ap opettajaksi tai koulunkäynninohjaajaksi? Jos olet hyvä tyyppi, niin hakeudu firmaan tarjolle, josta rekrytään ihmisiä kouluihin sijaisiksi. Hyvä tyyppi pääsee taatusti sijaistamaan ja paljon, kun flunssakausi alkaa, varsinkin jos olet valmis aamun klo 7 puheluihin vastaamaan ja tulet aina koululle pyydettäessä. Jos ala alkaa vaikuttaa omalta, niin opiskelet vaikka ohessa avoimessa kursseja ja sitten niiden kanssa voi irrota myös määräaikaisia tehtäviä, koska esimerkiksi erityisluokille ei juuri päteviä hakijoita ole. Meidänkin kouluun valittiin juuri lähihoitaja erkkaopeksi. Fyysiset heikkoudet ei useinkaan haittaa, henkisesti toki oltava hyvässä hapessa.

Missäpäin?

Helsingissä

Vierailija
146/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bioanalyytikko, mikromekaanikko.

Vierailija
147/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isännöinnille ääni täältäkin, ei vaadi mitään 5 vuoden koulutusta, töitä riittää ja palkka >4k kuussa. Työ itsessään voi toki olla kamalaa,  riippuu kohteista ja firmasta. Kun on pari vuotta kokemusta voi siirtyä vuokratalopuolelle missä yritysasiakkaita eikä iltakokouksia.

Siis onko tuohon joku koulutus? Enkä ole varmaan koskaan nähnyt vapaita isännöitsijän paikkoja mollissa ja duunitorissa, kun olen niitä 20 vuotta selaillut. Eli miten alalle opiskellaan ja töihin hakeudutaan?

Vierailija
148/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen it-alalla ja meillä on yt:t päällä. Veikkaan, että omat hommat jatkuu mutta satavarma ei voi olla. Leikittelen ajatuksella opiskelemaan lähdöstä mutta samaa mietin kuin ap, että mikä se kannattava ala olisi. Hyvää keskustelua täällä. Itselleni ainakin on selvää, että terveydenhuoltoalalle en lähtisi kirveelläkään

Vierailija
149/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokki sitten Norjaan.

Vierailija
150/476 |
26.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisten demariämmien ainakin kannattaa lähteä opiskelemaan kuinka MENNÄÄN TÖIHIN!!!!!

Sillä kela suljetaan kohta, koska muiden rahat, kärsivällisyys ja maksuhalukkuus ON LOPPU!

Saadaan NATO:n myötä ammattimainen palkka-armeija pakollisen sosialistisen armeijan tilalle.

Sitten on töitä kaikille.

Vierailija
151/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimintaterapeutti tai puheterapeutti. Molemmista on pulaa lähes ympäri maan.

Minä hain yhteen ammattikouluun ja siellä oli psykologin haastattelu. Kerroin ettei amis ollut ensimmäinen vaihtoehtoni, mutta pettymyksekseni en ollut päässyt toimintaterapiakouluun. Psykologi sanoi että sepä mielenkiintoista, hän on niissäkin valinnoissa mukana. Kysyi sitten että oliko mulla kenties huono todistus. Vastasin että ysin keskiarvo. "Jaa, no sinne pitää olla kympin tyttö".

Eli joo, kai ne työllistää jos vaan kouluun pääsee. 500 hakijaa ja 15 paikkaa. 

Pääsiskö tuonne avoimen väylän kautta?

Vierailija
152/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja on käytännössä ainoa naisten ala mikä työllistää.

Ei työllistä suomalaisia. Kävin hoivakodissa iltavuoron aikaan. Kaikki töissä olevat olivat itämailta tulleita. 

Sama tilanne kohta kaikissa duunariammateissa. Suomalaiset eivät enää kelpaa työnantajille. Mihin työllistyvät suomalaiset, jotka eivät pysty korkeakouluttautumaan?

Vierailija
153/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa lähteä liikkeelle siitä, mistä on itse kiinnostunut. Mutta joo. Sosiaaliala taitaa olla sellainen, joka on varma nakki ainakin pääkaupunkiseudulla. 

Sosionomeista (AMK) on ylitarjontaa ainakin Lounais-Suomessa. Samoin sosiaaliajan ohjaajista (lähihoitajan ammattikoulu-tason perustutkinto). Sosiaalityöntekijöistä on pulaa etenkin lastensuojelun ja lapsiperheiden sosiaalityön puolella, mutta sinne taas ei ole kovin helppo päästä. Pitäisi tehdä sijaisuuksia jo opintojen loppupuolella heti, kun on sijaispätevyys, ja ne paikat ovat kiven alla. Se on se sama vanha virsi, että pitäisi olla jo valmiiksi kokemusta, mutta miten sitä saa, jos ei ikinä saa sitä ensimmäistä paikkaa.

Vierailija
154/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabiankielen tulkiksi. Tulijat ei lopu niin kauan kuin kassassa on rahaa eikä tarkoituskaan ole opetella suomenkieltä.

Vierailija
155/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattikouluun liiketalouden puolelle

Vierailija
156/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välinehuoltajan työ on usein aika raskasta, labralasitelineiden ym. nostelua, ja joka tapauksessa jaloillaan oloa koko päivän. Ei kannata lähteä, jos on jo valmiiksi kremppainen. Työtilannekaan ei ole niin hyvä kuin oli joskus. 

Vierailija
157/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mihinkäään sossu tai hoitoalalle! Tapat itses sairailla potilailla ja asiakkailla. Kiitosta et saa etkä kirkasta kruunua. Joku vielä pökiö ehdottaa näitä aloja.

Terveisin nivelrikkoinen apuhoitaja/ sis.kir sairaanhoitaja..

Vierailija
158/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulkapalvelut sais loppua pikku hiljaa.

Vierailija
159/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittumaisen työparin kanssa hampaita hoitamaan 

Vierailija
160/476 |
28.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isännöinnille ääni täältäkin, ei vaadi mitään 5 vuoden koulutusta, töitä riittää ja palkka >4k kuussa. Työ itsessään voi toki olla kamalaa,  riippuu kohteista ja firmasta. Kun on pari vuotta kokemusta voi siirtyä vuokratalopuolelle missä yritysasiakkaita eikä iltakokouksia.

Siis onko tuohon joku koulutus? Enkä ole varmaan koskaan nähnyt vapaita isännöitsijän paikkoja mollissa ja duunitorissa, kun olen niitä 20 vuotta selaillut. Eli miten alalle opiskellaan ja töihin hakeudutaan?

Isännöitsijän ammattitutkinto esim. Kiinkossa. Duunitorissa on jatkuvasti isännöitsijän paikkoja haussa, itse kun haen sellaista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan