Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä 45-vuotiaan kannattaisi nyt mennä opiskelemaan, jotta työllistyisi?

Vierailija
22.08.2025 |

Olen ollut jo jonkin aikaa työttömänä, oma akateeminen ala ei näytä tällä hetkellä millään työllistävän. Mietin jos opiskelisi jonkun uuden alan, jotta saisi töitä. Mutta mikä se voisi olla? Neuvokaa. Asuinpaikka Pk-seutu, ikää 45 (ja sen verran fyysistä kremppaa, että kaikenlaiset nostamistyöt ja vastaavat fyysisesti raskaat työt on lääkärin taholta poissuljettu). 

Kommentit (476)

Vierailija
121/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hahah, itse olin 43-vuotiaana työtön ja te-toimiston opinto-ohjaajalla. Kysyin, mitä mieltä hän olisi, jos opiskelisin varhaiskasvatuksen opettajaksi. Sanoi, että ei, mieti nyt minkä ikäinen olet sitten kun valmistut! 

Niin? Eläkeikä nostettu 69 vuoteen. Pitkä aika olla työttömänä.

Olipa kannustava asenne työkkärillä. Hölmöläisten maa.

Vastaava kokemus mullakin ja olin siinä vaiheessa vasta alle 30-vuotias (ja olisin valmistuessa ollut pari vuotta yli). Kuulemma ei kannata alkaa mitään paria vuotta pidempää koulutusta edes miettimään.

Opiskelin sitten sellaisen tutkinnon mitä työkkäri suositteli / puolsi enkä sillä ole töitä saanut kuin pienissä pätkissä. Nyt on sitten ikää jo sen verran, ettei enää innosta yksikään lyhyempikään tutkinto vaan haluan vihdoin päästä kunnolla töihin eli vakkaripaikka ja säännolliset palkkatulot joiden avulla voisin edes tätä loppuelämää alkaa rakentamaan.

Harmittaa ihan täysillä. Kaikki meni pieleen kun ammatinvalinta meni nuorena / ekalla kertaa pieleen. Huonoin juttu varmasti oli se, että silloin sai lama-ajasta huolimatta aina jotain töitä eli opiskelemaan ei ollut niin kiirekään uudestaan, kun ne paskahommatkin kelpasi ja niitä sai. Enää ei saa niitäkään :( 

Vierailija
122/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaks vuotta sitten olisin sanonut, et sosionomiksi. Kaveri 50v. kouluttautui ja on ollut työssä siitä alkaen. Mut nyt heilläkin muutosneuvottelut...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi outo ajatus, että älä vaan opiskele mitään kun ei tiedetä mikä jatkossa työllistää. Mitä sitten pitäisi tehdä, odotella vuosia tekemättä mitään? On kai nyt parempi ottaa joku suunta kuin olla ottamatta mitään. Ja ketjussa mainitut ammatit tod näk eivät ainakaan kokonaan häviä.

Minä opiskelin nelikymppisenä lääketeknikoksi, kun kuvittelin että se on mainio työ pikkutarkalle yksinpuurtajalle. Kilin kellit. Kassatyötä se aloittelijalle on. Kolmen vuoden jälkeenkään en saanut juuri muuta tehdä kun yksin olla kassalla. Unohdin kaiken oppimani eli en olisi pärjännyt enää niissä töissä, minkä vuoksi alalle hakeuduin. Eli se kaikki lääkkeiden tilaaminen, varastonhoito.. siitä tykkäsin, mutta missään en päässyt niitä töitä tekemään. Lopetin. Sinänsä huono päätös, koska en ole työllistynyt, mutta en vaan kestä aspa-hommaa. Kiintiöni tältä elämältä on täysi.

T. Sivusta huutelija

Vierailija
124/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista duunariammateista sähkäri/putkari sanon sen verran, että kun tässä omakotitaloon muuttaneena heidän palveluun olen tarvinnut, niin fysiikka on oltava kunnossa. Putkarilta vaaditaan välillä voimaa ja työasennot on hankalia. Sähkärikin työskentelee paljon kädet ylhäällä. Näin rannekanavavaivaisena teki pahaa jo katsella sitä!

Vierailija
125/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lentäjäksi 

Vierailija
126/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten demariämmien ainakin kannattaa lähteä opiskelemaan kuinka MENNÄÄN TÖIHIN!!!!!

Sillä kela suljetaan kohta, koska muiden rahat, kärsivällisyys ja maksuhalukkuus ON LOPPU!

Vierailija
127/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toimintaterapeutti tai puheterapeutti. Molemmista on pulaa lähes ympäri maan.

Minä hain yhteen ammattikouluun ja siellä oli psykologin haastattelu. Kerroin ettei amis ollut ensimmäinen vaihtoehtoni, mutta pettymyksekseni en ollut päässyt toimintaterapiakouluun. Psykologi sanoi että sepä mielenkiintoista, hän on niissäkin valinnoissa mukana. Kysyi sitten että oliko mulla kenties huono todistus. Vastasin että ysin keskiarvo. "Jaa, no sinne pitää olla kympin tyttö".

Eli joo, kai ne työllistää jos vaan kouluun pääsee. 500 hakijaa ja 15 paikkaa. 

Vierailija
128/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ammatti isännöitsijöistä alkaa olla pulaa eläköitymisten takia. Liksa n. 5k€ + kokouspalkkio ja kilsat.

miinuksena kusipäiset taloyhtiöt, ei kaikki toki..

Miinuksena myös työajat. Päivällä toimistolla ja milloin missäkin työmaakokouksessa. Iltaisin yhtiökokoukset ja äkäiset hallituksen jäsenet ja asukkaat, kun ovat päivän töissä. Ja jos tälle tielle lähtee, niin ehdottomasti erillinen oma puhelinnumero ja puhelin, minkä voi unohtaa pihavarastoon klo 16 jälkeen. 

Vierailija
129/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noista duunariammateista sähkäri/putkari sanon sen verran, että kun tässä omakotitaloon muuttaneena heidän palveluun olen tarvinnut, niin fysiikka on oltava kunnossa. Putkarilta vaaditaan välillä voimaa ja työasennot on hankalia. Sähkärikin työskentelee paljon kädet ylhäällä. Näin rannekanavavaivaisena teki pahaa jo katsella sitä!

Tämä! Katselin juuri viimeksi kun putkarin työasento pienessä vessassa oli hyvin mielenkiintoinen, että minä 20 vuotta nuorempana naisena, en kykenisi tekemään tuota hommaa. Ja se pönttökin ja lavuaarikin paino jonkin verran yksin nostella. 

Vierailija
130/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pillutieteen kandidaatteja tarvitaan aina.

Vierailija
131/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimintaterapeutti tai puheterapeutti. Molemmista on pulaa lähes ympäri maan.

Minä hain yhteen ammattikouluun ja siellä oli psykologin haastattelu. Kerroin ettei amis ollut ensimmäinen vaihtoehtoni, mutta pettymyksekseni en ollut päässyt toimintaterapiakouluun. Psykologi sanoi että sepä mielenkiintoista, hän on niissäkin valinnoissa mukana. Kysyi sitten että oliko mulla kenties huono todistus. Vastasin että ysin keskiarvo. "Jaa, no sinne pitää olla kympin tyttö".

Eli joo, kai ne työllistää jos vaan kouluun pääsee. 500 hakijaa ja 15 paikkaa. 

Missä ammattikoulussa on psykologin haastattelu? Niistä luovuttiin jo todella pitkä Aija sitten. Ne haastattelijat ovat amiksen opettajia, eivät psykologeja.

Vierailija
132/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oot mies, ei tarjolla toden näköisesti ole yhtään mitään, jos oot nainen, niin yliopiston huorailun peruskurssi vois olla kova noin niin kuin työllistymistä aatellen. Jos Suomessa oli viime kuussa avoimia työpaikkoja 30 000, niin se on käytännössä sama ku nolla. Työttömiä yli 300 000 henkeä ja todellisuudessa luku lienee siellä 600 000 haminoilla...Onnea etsintään kaikille!

Vierailija
133/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. kasvatus- ja ohjausalan perustutkintoon on psykologin haastattelu.

Vierailija
134/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ainakaan kirjastoalaa. 

Vierailija
135/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Ei tuossa ole ikä mikään aihe, vaan ylipäätään se, mihin ammattiin kannattaa opiskella. Hyvin vaikea kysymys. Teknologinen kehitys tarkoittaa, että osa ammateista tulee korvatuksi.

Minusta on ollut erikoista, että kun muutama vuosi sitten rytinällä kauppoihin hankittiin itseoalvelukassoja, nyt niistä jopa luovutaan. Eivät kaikki asiakkaat olekaan rehellisiä ja luotettavia. Meidän omassa pankissa ei juuri voinut hoitaa enää asioita. Aina vain etänä puhelimitse ja verkossa. Minä sanoin lopulta, että kun en omista tietokonetta, näitä teidän allekirjoitettavia asiakirjoja on liian vaikea lukea kännykän näytöltä. Vaihdoin pankin sellaiseen, jonne saa vielä mennä hoitamaan asioita. Ajanvarauksella tietenkin. Minusta muidenkin pitäisi kapinoida ja vaatia palvelua, koska se tuo myös työtä.

Tuttava tilasi halvimman pihasuunnittelijan, siis puutarhahommia. Hänen oli pitänyt itse lähettää kuvia pihasta. Ei siis pelkkää tontin kuvaa, jossa näkyy rajat, vaan ihan valokuvia. Kysyin, miksi ihmeessä hän sellaiseen suostui. Minusta on ihan naurettavaa ottaa pihasuunnittelija, joka ei tee kuin puolet työstä. Hinta oli se syy, oli halvempi. Seuraava askel on se, että kun ostat pihasuunnittelijalta pihan, saat käteen suunnitelman, haet itse kasvit, levität mullat ja sorat ja vielä istuvat kasvit ja kylvet nurmikon. Vanhusten kotihoidossa tuota jo käytetään, että hoidosta maksavat, mutta hoitaja kysyykin etäthteydellä, onko kaikki hyvin ja muistuttaa lääkkeiden otosta ja aamupalan syömisestä eikö tarvitse edes tulla paikalle, niin ei mene hoitotyöhön ja matkoihin aikaa.

Vierailija
136/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikenteenohjaajaksi, kun haku seuraavan kerran aukeaa. Varma työpaikka ja tuolla on paljon kaikenlaisia alanvaihtajia.

https://www.fintraffic.fi/fi/raide/raideliikenteen-palvelut/rautatielii…

Vierailija
137/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa lääkäriksi, mutta käytännössä sinne yliopistoon lähes mahdoton päästä.

Yksi kaverini ei saanut mitään aikaan oikeissa töissä, joten vaihtoi alaa ja lukaisi 45:na lääkäriksi jotta pääsee rahastamaan. Viimeksi kun kuulin, oli seuraavaksi aikomassa kirurgiksi. Ei voi olla liian vaikeaa.

Vierailija
138/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähihoitaja on käytännössä ainoa naisten ala mikä työllistää.

Ei työllistä suomalaisia. Kävin hoivakodissa iltavuoron aikaan. Kaikki töissä olevat olivat itämailta tulleita. 

Vierailija
139/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sos.ja terveysala. Lääkäri, sh, terveydenhoitaja, röntgenhoitaja, hammaslääkäri/ -hoitaja. Puheterapeutti, sosiaalityöntekijä/ sosionomi, psykologi, hieroja (jos oma yritys), fysioterapeutti (etenkin lisäkoulutetut). Varhaiskasvatus. Myös henk.koht. avustajien töitä riittää, joskaan eivät vaadi lisäkoulutusta ja ovat matalapalkkaisia.

Kannattaa katsoa oman paikkakunnan työpaikat läpi: mitä tällä hetkellä haetaan. Ja vaikka yo-opinnoissa menee hetki niin jos on muut yo-opinnot taustalla ja tehnyt avoimessa opintoja niin voi selvitä aika nopeasti harkka/graduvaiheeseen.

Yliopisto-opinnoissa menee viisi vuotta. Mitä väliä sillä siis on, että mitä työpaikkoja paikkakunnalla on tällä hetkellä? Viiden vuoden päästä tilanne on eri.

Minä ymmärsin tuon yleisemmällä tasolla. Monikaan ei katsele työpaikkoja oman alansa ulkopuolelta, eikä siis tajua yhtään, missä muualla on tarvetta työvoimalle. Tietenkään kukaan ei voi luvat varmuudella, että usean vuoden opiskelun jälkeen jollain alalla on töitä. 

Vierailija
140/476 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen keskustelu. Ei tuossa ole ikä mikään aihe, vaan ylipäätään se, mihin ammattiin kannattaa opiskella. Hyvin vaikea kysymys. Teknologinen kehitys tarkoittaa, että osa ammateista tulee korvatuksi.

Minusta on ollut erikoista, että kun muutama vuosi sitten rytinällä kauppoihin hankittiin itseoalvelukassoja, nyt niistä jopa luovutaan. Eivät kaikki asiakkaat olekaan rehellisiä ja luotettavia. Meidän omassa pankissa ei juuri voinut hoitaa enää asioita. Aina vain etänä puhelimitse ja verkossa. Minä sanoin lopulta, että kun en omista tietokonetta, näitä teidän allekirjoitettavia asiakirjoja on liian vaikea lukea kännykän näytöltä. Vaihdoin pankin sellaiseen, jonne saa vielä mennä hoitamaan asioita. Ajanvarauksella tietenkin. Minusta muidenkin pitäisi kapinoida ja vaatia palvelua, koska se tuo myös työtä.

Tuttava tilasi halvimman pihasuunnittelijan, siis puutarhahommia. Hänen oli pitänyt itse lähettää kuvia pihasta. Ei

Ja vanhus vastaa ottaneensa lääkkeet ja syöneensä aamupalan ja lounaan, juoneensa sovitun määrän nestettä, syöneensä iltaruuan ja ottaneensa iltalääkkeet. Oho, miten mummo onkaan luurangoksi laihtunut ja kuivunut sitten, kun jollakin on aikaa käväistä paikan päällä. No, näitä ikävä kyllä aina joskus tapahtuu. Syy ei ole etähoidon, mummohan sanoi kaiken olevan kunnossa. Ei etähoitaja voi tietää, että mummo puhui palturia. Lähtökohtaisesti asiakkaaseen luotetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme