Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Marrasmasut viikkoon 39

22.09.2008 |

Enpäs nähnyt meillä vielä olevan uutta pinoa tälle viikolle, joten tässä siis.

Minä nyt ajattelin tulla ilmoittelemaan, että lähdemme ihan pian sairaalaan. Supistellut on yön ja aamun ja äsken lorahti lapsivettä pöksyihin

Kerkisin jo edelliseenkin pinoon hieman valottamaan tilannetta eli kohdallamme vauvan synytmää ei estellä enään kun on kerran kortisonit saanut.

Hieman jännittää, mutta eiköhän tuo hyvin mene.

Mukavaa viikkoa kaikille!

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
25.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erika76: taustaa vähän, eli täällä on jo aikaisemmissa ketjuissa märehditty lääkäreiden erilaisia "tuomioita". Eli minulla myös tuo 30mm ja rapiat saatiin ultralla, ei käsimittauksella. Lähinnä kai poden huonoa omaa tuntoa sairaslomista, joita määräilty pitkin matkaa. Yhden lääkärin vähättelyä siis... :-)

sirilii

Vierailija
22/29 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ei Hopen vauva vielä syntynyt! Mutta tosissaan en sitä vielä oo tajunnut, että ensi kuussa saattaapi "hätäisimmät" vauvat jo maailmaan putkahtaa, itellä kun on vasta marraskuun lopussa la. Hope oli saanut kummaa "palvelua" synnärillä... Vaikka niillä olis kuin kiire, ei se saa vaikuttaa palveluun!!!

Murunmamma, mäkin oon kattellu noita käytettyjä tuplavaunuja, muttei olla vielä niitä ostettu, josko vaikka saatais tää talo myytyä ennen vauvan tuloa... Tuskinpa vaan, musta on alkanut tuntumaan, että me asutaan tässä vielä monen vuoden päästäkin...

Monella on alkamassa pikapuoliin äippälomat, ihanaa! Mulla alkaa virallisesti vasta lokakuun 20. mutta oon nyt ollu puolisentoista viikkoo pitämässä vanhoja lomia, ja kyllä tää vaan on tuntunut taivaalliselta, kun saa tehä mitä haluu, millon haluu, ja saa mennä ja tulla miten tykkää, tosin esikon ruokailut ja päikkärit vähän rajoittaa, muttei kauheesti, ja oikeestaan me ollaan kyllä enempi oltukin kotosalla kuin missään menossa... Tänään tosin tarttis taas vähän pakkailla, kun ollaan menossa miehen kanssa Tampereelle teatteriin ja esikko viedään hoitoon mun tädille siksi aikaa.

Zel oli saanut mielenkiintoista infoa esikon päikkäristä, hui! Siis oikeesti 3,5minuuttia, mä järkytyin!!!

Lippulainen, meillä kyllä terkka osaa kokeilla miten päin vauva on tuolla... Esikko oli "alusta" saakka oikein päin, toisin kun tää eemeli... No, onhan hällä vielä aikaa kääntyä, mä meinaan pelkään sitä sektioo enempi kuin alatiesynnytystä.

Simpulle onnittelut uudesta kodista ja muutosta!

Korallikin oli käynyt, vilkutus sinne! Meillä esikoinen jäi siis kotiin mun kanssa, heti kun mäkin jäin. Mutta hällä vasta ikää 2v7kk, ja säästäähän siinä hoitomaksuissakin jonnin verran...

Omaa napaa vielä vähän... Mulla on nyt ollut pari päivää maha ihan älyn kipee, mielestäni on supistuksia, tosin mulla maha niin kovalla kun vaan voi olla, joten voi olla myös sitä... No, josko maanantaina puhuis terkalle, kun on neuvola. Ei eemelin tarttis vielä kuitenkaan syntyä... Sitten toinen mikä on alkanut ahistamaan mua on se, että miehen työpaikalla on nyt lomautusuhka, antavat siis 3-4henkilölle lomautuksen parin viikon päästä ellei tule lisää tilauksia, ja mä oon varma että mies kuuluu tohon porukkaan, valitettavasti! No, se tarkoittaa, että jos mies on lomautettuna vielä ensi syksynäkin, niin mä joudun menemään töihin, enkä saa viettää kotona sitä haluamaani 2-3vuotta, mikä mun piti olla!!! Mutta se selvinnee tässä matkan varrella...

Nyt on pakko mennä kattomaan niitä tavaroita mitä ottaa mukaan...

napero ja eemeli 31+3 sekä esikko 2v7kk

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin ihan lyhyitä matkoja esim. kauppaan 2 minuuttia.. Työmatkapyöräilyt jouduin jättämään jo syyskuun alusta, kun maha sanoi seis. Mutta odotan kyllä niiin innolla, että ensi viikon keskiviikosta lähtien pääsee vaikka päivittäin valoisaan aikaan kävelylle, jos sattuu hyvä syyssää. Mun mäihällä tosin siellä kuitenkin päättää sataa seuraavat neljä viikkoa..

Sirilii, hyvä huomio. Yhteisöllisyydelläkö meidän tosiaan pitäis korvata se, että terveyspalveluja ei saa kohta enää kukaan muuten kuin kovan rahan yksityislääkäreiltä? Kotisynnytykset vaan kunniaan ja onhan sitä ennenkin ilman kätilöitä pärjätty.. Ai mitenniin lapsikuolleisuus lisääntynyt? No, sellaista nyt sattuu, tehkää uus.

Samaan liittyy tää avohuollon jatkuva korostuminen laitoshoidon sijasta. Sinänsä joo joo kaunis ajatus, että tuetaan sitä, että ihmisillä olis mahdollisuus olla kotona ja poissa laitoksista, ja vältetään samalla liika laitostuminen. Mutta kun käytäntö on mitä on, niin siitä on tullut yleinen säästötoimenpide eikä yksilöllisesti harkittava kaikkien osapuolten kesken neuvoteltu ratkaisu. Lopputulos on, että esim. mielenterveyspotilaan omaiset ja "yhteisöt" vastuutetaan huolehtimaan sairaasta ihmisestä ilmaiseksi, ja auta armias niitä joilla ei tällaisia "yhteisöjä" ole tai joiden lähipiiri vähitellen uupuu ja väsyy...

Koskakohan opitaan, että ennaltaehkäisevän hoidon ja myös nyt tarvittavan hoidon riittävien resurssien takaaminen tarkoittais oikeasti pitkällä aikavälillä huomattavia säästöjä? Koska mitä pidemmälle tämän huomaaminen menee, sen pidemmälle siirtyy myös se pitkä aikaväli. -huokaus-

Sori, tää oli tooosi sivuraide..

-zel & z, 34+6, innolla synnytystä odotellen, päästäänköhän mekin matkustamaan Tampereelle synnyttämään jos kaikki pääkaupunkiseudun ja lähiseutujen ja kaikkien sairaalat on ihan täynnä?

Vierailija
24/29 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällähän alkaa olla erittäin Odottavat tunnelmat! :) Itsekin tuossa mietiskelin, että kyllä se keskiraskauden aika taisi sittenkin olla melko kukoistavaa näin jälkikäteen ajateltuna. Myötätuntoiset jaksamisen toivotukset kaikille erilaisista vaivoista kärsiville!

Kun alkuviikosta luin Hope4:n viestin, tuntui ihan epäuskoiselta, että meistä joku tässä vaiheessa voisi vielä synnyttää. No sitten seuraavana päivänä kävin itse lääkärissä kasvukontrolliultrassa, minkä seurauksena sain käskyn viettää viikon vaakatasossa, kun kohdunsuu oli pehmentynyt ja vauva niin hoikkanen, että tarvii ehdottomasti vielä lisäaikaa kohdussa. Sf-mitta 24 cm ja pää tarjolla niin alhaalla, että lääkärikin taisi säikähtää. Tulipa sitten vähän vauhtia täällä kotonakin valmisteluihin. Onneksi ehdittiin käydä reilu viikko sitten etelämpänä lomailemassa ja saatiin kaikki tarvittavat hankinnat tehtyä yhdellä kertaa (en muuten suosittele moista urakkaa kenellekään).

Tänään jouduin kuitenkin jo soittamaan kätilölle ja anomaan lupaa istua tai liikuskella. Alaselkä äityi niin kipeään kuntoon, että viime yö meni panadolin voimin. Ihan järjettömän vaikea olla! Kaikki vauvan liikkeet aiheuttaa hengen salpaavaa jomotusta ja oma liikkuminen supistuksia. Maanantaina vauvan sydänkäyrä ja sitä seuraavalla viikolla uusi kasvukontrolli. Toivon todellakin, että Rovaniemelle saataisiin niitä erikoislääkäreitä, sillä täältä olisi sinne Kuopioon vaivaiset 780 km ja Ouluunkin yli 500 km.

Kiitos Zel piristävistä, uusista keskustelunavauksista, joihin haluan palata myöhemmin, kun nyt on pakko nousta jaloittelemaan. Taidan mennä kuistille ihmettelemään lunta, jota viime yönä on satanut.

Ruskanodotus, rv 33+6

Vierailija
25/29 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

*Napero79* Minulla on myös insuliinit käytössä, toivottavasti hieman jarruttavat tulokkaan kasvua ettei kovin iso olisi. Mikä on teidän vauvasta painoarvio? meillä oli viimeksi reilu viikko sitten jo 2,3kg. Onko sulle mainittu mitään mahdollisesta käynnistämisestä koon vuoksi?

*Tiitikkä* Onpas sinullakin ollut alhainen hemppa. Ajattelin vinkata, että itse sain hempan lopullisesti nousuun kun otin rautatabletit c-vitamiiniporeen kera ja vältin samaan aikaan maitotuotteita. Nyt olen raudan jo lopettanut ja silti hemppa pysynyt hyvänä, ollen nyt 124. Kannattaa kokeilla kun onhan se hyvä olla hieman varaakin siinä arvossa kun synnytyksessä kuitenkin jonkin verran menettää verta niin ei rupea huippaamaan niin helpolla.

*Murunmamma6* Hui! Saas nähdä kurvaatko ennen minua vauvanhaku-reissulle. :) Onneksi kuitenkin aletaan olemaan jo melko hyvillä viikoilla ja monet vauvat pärjäilee ilman hengitysapujakin suhteellisen hyvin rv34 jälkeen mikäli sattuu syntymään. Toivotaan kuitenkin, että jokainen meistä pääsisi ainakin sinne 36 viikolle asti. :)

*Ellenlelli* Tuosta kääntämisestä. Suurimmalla osallahan se sujuu oikein hyvin ja on kivuton juttu. Kuitenkin suosittelisin kokeilemaan ensin käännösyritystä esim. vyöhyketerapian voimin, olen lukenut paljon positiivisia kokemuksia netistäkin. Toinen millä voi saada vauvan kääntymään on olla kontillaan kyynärvarsien varaan nojaten niin, että peppu on korkeammalla kuin muu kroppa, 10 minsaa päivässä voipi auttaa. Vauvaa voi houkutella rt:hen myös taskulampun avulla eli pitää lamppua tuolla bikinirajalla ihoa vasten jolloin vauva voi suunnata valoa kohti katsomaan mitä siellä oikein onkaan. :) Minulla tuo toimi ja sain tämän vauvan houkuteltua oikein päin, mokoma kun oli poikittain.

Itse en enään uskaltaisi antaa kääntää vauvaa sillä edellisessä raskaudessa vauva jäi jumiin ja kääntäminen sattui. Kääntämisen seurauksena napanuora meni tiukasti kaulan ympärille ja reiden ympärille ja sykkeet laski synnytyksessä 30:een ym. MUTTA tuo oli kohdallani vaan todella huonoa tuuria eli turkin ihan helpolla kenellekään toistunee. Kannattaa kysellä lääkäriltä kaikkea mikä hiukankaan arveluttaa. Tsemppiä!

*kaikille* äitiyslomaa aloitteleville onnittelut! =) On varmaan todella ihanaa aloittaa loma ja olette sen ansainneet! :) Itse kun tässä saikutellut melkein koko ajan niin voin vaan nostaa hattua miten jotkut ovat jaksaneet olla töissäkin vielä. :)

*Lippulainen* Kyllä neuvolassa pitäisi osata katsoa käsituntumalla se, että mitenpäin vauva masussa on ja onko kiinnittynyt. :)

*Siriliille* kans voimia! Toivottavasti jakselet jo paremmin eikä mikään mahatauti ole selättänyt sua.

*Simppu* Onnea uuteen kotiin! =) Kiva lukea, että muutto on nyt takanapäin. Tuon synnytyssairaalan suhteen kyllä kuulostaa kovin kummalliselta systeemiltä, eihän vauva etukäteen ilmoita milloin aikoo syntyä. Toivottavasti tekevät asialle ja pian jotain!

*Koralli* Kiva lukea sinunkin kuulumisiasi pitkästä aikaa. :)

*Zel* Eipä se tilanne Tampereellakaan kummoinen ole eli siellähän minäkin visiittini tein. Olisi kyllä paljon korjaamisen varaa tässä systeemissä. =/

Jospa nyt lähtisi ulkoilemaan välillä ja palailisi sitten illemmalla vielä kurkkimaan kuulumisia!

Hope rv34+0

Vierailija
26/29 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä että kaikki marraskuiset ovat vielä kohdun suojissa!

Näin unta viime yönä että synnytyn KOTONA vauvan, rv oli 33 ja vauva oli 3kg!!! poika tuli! :) Kun vauva oli syntynyt niin soitin sairaalaan ja sanoivat sieltä että tulkaa tänne kunhan kerkiätte että ei ole mitään kiirettä. Mä sit kotona siivoilin, imetin ym ja lähdin sitten sairaalaan vauva sylissä... Muutenkin mulla on ollut joka yö ihan ihme unia!

Tänään oli neuvola, kaikki muuten ok mutta lapsivettä terveydenhoitajan mielestä vähänlaisesti. tuntee sen kun kokeilee vauvaa onko vettä paljon vai vähän. Mihin se on hävinnyt kun 2 viikkoa sitten sitä oli normaalisti????

MUTTA napero yllätti mut perusteellisesti. terv.hoitaja sanoi että aivan varmasti tämä on pääalaspäin!!!!! Ilmankos mahan yläosa on kipeä, vaikka en potkuja tunne. Muutama päivä sitten vauveli mutkus todella paljon ja mun mielestä oli poikittain. Mä, mies ja toinen pojista kannustettiin naperoa että "käänny, käänny". Oli sit pyyntö mennyt perille asti! :)

Pitää vaan nyt toivoa että pysyy sit pääalaspäin!

Kaikille hyvää viikonloppua!!

Vaikka vaatteita vauvalle on jo varmaankin riittävästi, niin ostin tänään kirpparilta 62cm podyn ja uudenveroiset 60cm potkarit. Ja postissa tuli huutiksesta huudetut hahtuva vaippavillahousut.

ellelelli ja 32+4

Vierailija
27/29 |
26.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko viikko menny niin töissä ettei teidän juttuja ole ehtinyt lueskelemaankaan. Huomenna onneks vika työpäivä kun ma alkaa äippäloma!!!

Toissa päivänä ekan kerran vihlas oikeesta pakarasta ja sen jälkeen tuntu että jalka menee alta mutta sit vaan seisoskelin hetken ja odottelin niin olo helpotti. Sen jälkeen sitten aina välillä vihlonu muttei kuitenkaan pahasti. Sanovat töissä että olis joku hermojuttu että painaa johonkin. Vauveliini hikottelee päivittäin ja pyörii ympyrää. Joinain hetkinä mahaan sattuu tosi reippaasti ja siitä tiedän että vaihtaa asentoa mutta ei kuitenkaan vielä ole asettunut oikeinpäin kuin hetkellisesti. Seur neuvola ens ma ja omalle lääkärille ultraan menen 6.10 jolloin toivon että olis jo oikeinpäin :) Ei tuo kääntäminenkään oikein houkuttele. Tämä epeli ei ole edes kauhean ylhäällä ollutkaan eli mun maha näyttää kokoajan siltä et olis jo vauva laskeutunut vaikkei olekaan. Tavaroita eli pinnistä ja vaunuja aletaan laitella kuntoon ens viikolla kun olen varautunut siihen että vauveli syntyy 4-6vkon sisään eli alkaen rv38. Mutta tuo lääkärillä käynti sitten antaa tarkempaa tietoa missä mennään.

Hurjalta kuulosti Hope4 juttu. Onneks kuitenkin saa vielä vauva kasvaa masussa ettei pois tullut.

Johan on lapset pellossa kun äiti on koneella joten taitaa olla aika laittaa iltapalaa pöytään. Huomenna vielä viimeinen työrutistus ja sit laakereille lepäämään!!

Vointeja kaikille muruille!

Moschino rv 34+3

Vierailija
28/29 |
27.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoilen täällä, kun mies tulee sieltä reissulta niin olisi edes ihmisasumuksen näköistä täällä :) Ainoo vaan, että alkaa heti supistella niin pitää pitää taukoja koko ajan. Äsken en meinannut lattialta enää ylös päästä.

Moschino: mulla on toi ihan sama ongelma oikean pakaran suhteen. Välillä vihloo äkkinäisistä liikkeistä niin, että tekis mieli huutaa kivusta. Inhottavaa.

Hope4 ja Ruskanodotus: meitähän on monta joiden vauvat on jo tulossa. Mulla ei tosi kohdunkaulan tilanteesta oo mitään tietoa, kun eihän se terkka sellaisia kattonut, eikä lääkärille laittanut. 1,5 viikkoa niin on neuvolalääkäri jos sinne selvitään. En saanut mitään ohjeitakaan, levon tai muun suhteen eli ihan normaalisti elelen. Ruskanodotus, minkä kokoinen teidän vauveli oli? Meidän oli rv 31+6 reilut 2kg. Mun sf-mitta on kyllä aika paljon isompi, 33cm.

zel: mä rupesin oikein miettimään, että paljonko oikein puhun tuon esikoisen kanssa, mutta me kyllä keskustellaan paljonkin. Johtuu varmasti siitä että ollaan 24h yhdessä ja nyt ollaan vielä oltu kahdestaan:) Useimmiten jutellaan kaikkea kun kävellään puistoon tai kauppaan tai kun laitan tytsyä unille. Aikamoinen höpötäti meillä, puhuu koko ajan eli vaikeeta ois siivuuttaa kaikki jutut. Mutta hyvä pointti kyllä, koska usein kyllä silti käy niin että sanon vaan joo, joo, enkä kuuntele.

Jokohan sitä uskaltaisi jatkaa siivousta.

Viikonlopun jatkoja!

murunmamma ja vilpertti rv 33+5

Vierailija
29/29 |
28.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin, nyt käy jo tämä istuminenkin, ihanaa! Toissayö oli niin kauheaa selkäkramppien ja siitä aiheutuvien supistusten kierrettä, että lähdettiin eilen aamulla päivystykseen tarkistamaan vauvan hyvinvointia. Kaikki oli onneksi hyvin. Supistuksia tuli tasaisesti, mutta koska kohdunsuun tilanne oli pysynyt samana - pehmeä, mutta kiinni - pääsin kotiin, eikä tarvinnut lähteä Rovaniemelle tasoittamaan tilannetta estolääkkeillä. Syön nyt panadolia niin, ettei kipu tuntuisi ja pääsisi aiheuttamaan ylimääräisiä supistuksia. Vihlonta onkin rauhoittunut sen verran, että uskallan päästää miehen yhden yön reissulle. Hieman huvittavaa, että saa itsensä lepäämällä huonompaan kuntoon! :D

Murunmamma ottaa myös rauhallisesti siellä! Tässä vaiheessa on vielä syytä jättää kaikki supistuksia aiheuttavat puuhat jonkun muun hoidettavaksi. Meidän vauva oli pienen sf-mitan vuoksi tehdyssä kasvukontrolliultrassa rv 33+3 noin 1800-1900 grammaa, mikä on sekin kuulemma ihan ok. Luumitat olivat keskikäyrillä, mutta ympärysmitta sen verran pieni, että sen ja pehmenneen kohdunsuun vuoksi sain kehoituksen viettää enemmän aikaa makuulla. Nyt toki saan olla ihan normaalisti voinnin mukaan, kun tuo vaakataso vei ojasta allikkoon.

Pitää vielä palata noihin yhteisöllisyyttä ja yhteiskuntaa sivuaviin aiheisiin - ei tosin mitenkään selkeänä yhteenvetona. Itselläni kun on särähtänyt korvaan tuo viime aikojen uutisoinnille tyypillinen tapa kääntää keskustelu aina äkkiä soveliaan abstraktiksi yhteiskunnan tai yhteisöllisyyden kritiikiksi. Välillä sitä alkaa jo epäillä, että vika on omien korvien välissä, kun tuntuu niin absurdilta, että parin tunnin päästä jostain murhenäytelmästä syy on vieritetty yhteiskunnalle, tietokonepeleille tai melkein mille tahansa yhteisölle, joka ei ole puuttunut ajoissa ja sisäministeriltä kysytään, aikooko hän erota tehtävästään. Hetkinen, taisin pudota kärryiltä?

Terveydenhuollon tällä hetkellä ahkerana asiakkaana taas tuntuu, että resursseja tuhlaillaan sillä saralla jotenkin väärissä paikoissa. Kuten varmaan monella muullakin pikkupaikkakunnalla, lääkäripula on täällä ykköskestopuheenaihe. Neuvolalääkäripäivänä tarjolla on liukuhihnaa tai vähintäänkin aika on pahasti myöhässä, mutta päivystykseen tullessa lääkäri saattaa tulla kotoaan paikalle vahvistamaan ihan saman, minkä kätilö on jo todennut. Jää ihan "hälytysrahastuksen" fiilis. Kätiöiltä saa täällä uskomattoman hyvää palvelua, mutta kuinka kauan, kun heillä kuulostaa aina jääneen lounaat väliin ja nopealla päättelyllä työajatkin näyttävät lipsuvan ihan käsistä? Saisko siihen lääkäripulakeskusteluunkin jotain konkretiaa tuosta Zelin mainitsemasta tutkimuksesta: "Mitä tehdään? Mitä sitten tehdään? Ja sitten?"

Ruskanodotus, rv 34+1