Kokemusta tuttipullojen sterilointi laitteesta? :)
Äitin oli hankkinut minulle sellaisen vempeleen ja mietin että onko kukaan koskaan käyttänyt sellaista ja millaisilla tuloksilla? Laite on isokokoinen ja olisin kyllä voinut pullot keitelläkin, mutta kun mummo oli innoissaan sellaisen tahtonut hankkia :)
Ninnu ja " Peruna 14+3"
Kommentit (17)
Kuinka usein pullot tartee keittää? Eikö kerta päivään riitä ettei yöllä tarvitsisi keitellä? Kun eikö käy jos on iltasella kaikki keittänyt niin voi käyttää niitä yön ja seuraavan päivän, eikai juuri ennen käyttöä tarvitse steriloida?
Tuo laite on semmonen kananmuna keittimen oloinen joka toimii vedellä ja sähköllä :)
ainakin se Aventin mikroon laitettava. Jos siis pulloruokintaan tarvetta, niin suosittelin. Itse ainakin unohdin aina keittoveden porisemaan ja on muutenkin hankalaa ja jopa vaarallinen sitten kun lapsi hyörii jo jaloissa... tietysti kuumaa vettähän tuossakin kojeessa sitten on, mutta eipä jää kuumia levyjä päälle....
että on kyllä tuo saamasi härveli taas näitä " uusavuttomille" sopivia juttuja.... ;D
En tunne KETÄÄN joka olis enää siinä vaiheessa tuttipulloja steriloinut kun lapsi liikkuu :-O Eiköhän se oo ihan vaan siinä alkuaikoina tarpeen.. noh, kukin tyylillään.
Olen kanssa käsittänyt että ei enää alkukuukausien jälkeen kun liikkuu ja alkaa jo syömään muutakin kuin maitoa niin ei tarvitsisi enää pulloja keitellä vaan ihan tavallinen pesu riittäisi?!?Kun sittenhän kaikki lautaset, lusikat yms pitäisi keittää myöskin...
Noh katsotaan miten laitteen kanssa käy, jääkö nurkaan ja kattila porisee ruuan ohessa liedellä :) Itse en olisi kaupasta mennyt sellasiat ostamaan, mutta minkäs mummolle voi :)
Heissan!
Tykkäsin laitteesta. Pullojen ja tuttien kanssa sinne mahtui vielä rintapumppukin. Illalla laitoin aina porisemaan. Suosittelen.
-Ghattis
Omat lapset on olleet pääosin rintaruokinnassa, joten tarvetta sterilointilaitteelle ei ole juuri ollut. Rintapumppua olen kyllä käyttänyt, varsinkin alussa, ja sen steriloin kattilassa. Ehkä siinä olisi sterilointilaite ollut avuksi.
Mutta kun laitteen kerran lahjaksi sait, niin varmaan sitä pääset hyödyntämään.
Rupesipa pari kommenttia ärsyttämään näin hormonihuuruissa. Kyllä alkuvaiheessa (joka kestää kuitenkin usean kuukauden), kun lapsi luonnollisesti syö/valvoo ympäri vuorokauden, tutteja ja pulloja piti steriloida eri vuorokaudenaikoihin. Siitäkin huolimatta, että niitä oli paljon. Minä en ollut niin suunnitelmallinen pää hormoneista ja synnytyskomplikaatioista sekaisin, että olisin aina osannut steriloida niitä riittävästi varastoon. Moni muu äiti varmasti on. Jos lapsi tarvitsee ruokaa yöllä eikä puhtaita pulloja ole, pakkohan se on puhdistaa, eikös? Meillä ei tosiaan ollut vielä silloin kun yksi lapsi, mutta nyt kun toinen on tulossa, on hyvä, ettei tosiaan kiehuvat kattilat ole alvariinsa levyllä. Sen sijaan meillä on lemmikkejä, jotka kielloista huolimatta pomppivat pöydillä jne ja minimoin mielelläni riskit. En kutsuisi uusavuttomuudeksi lainkaan sitä, että käyttää arkeaan helpottavia apuvälineitä, päinvastoin! Onkohan nyt niin, että näitä kriittisiä kommentteja tulee henkilöiltä, jotka eivät ko. laitetta ole kokeilleet. Itsekin pidin laitetta ihan puppuna, ennenkuin mies kantoi sen kotiin. Enkä kokeilun jälkeen keitellyt pulloja kertaakaan. Meillä myös mies hoiti sen steriloinnin, kun oli hankittu sopiva " laite" asiaan. Muuten työ olisi taatusti jäänyt yksin minulle. Monelta muulta äidiltä olen kuullut, kuinka jatkuva pullorumba alussa stressaa. Minä vältyin tältä kokemukselta. Suosittelen siis edelleen!
Meillä on todella kalkkipitoinen vesi, joten " sterilointikattilaa" sai olla putsaamassa etikalla kerran-parikertaa viikossa. Lisäksi kattilassa on, se että juuri kun olet saanut se hellalle niin tiwetenkin vauva herää ja haluaa rintaa/pulloa, joten joko lähdet kesken syöttämisen sammuttelemaan hellaa tai siirrät sterilointia myöhempään...
Kuukauden kattilalla keittelyjen jälkeen hankin Aventin sterilointilaitteen ja pois en antaisi on kyllä aivan ehdoton!
vaikka omalla esikoisella ei pulloja käytetykään.Rintapumpun keittelin kattilassa,mikä sopi silloin mainiosti. Mutta nyt,kun 1.8kk pojan viikari pyörii jaloissa,ja osaa omin avuin kiivetä jopa sinne hellalle,sellainen laite olis todellakin tarpeen.....Siis keittelen pikkukakkosen,en tämän vanhemman tarpeeseen..:) Toisilla nimittäin saattaa olla useampiakin lapsia:)
Oletkko laittanut koneeseen myöskin ihan huvitutitkin?
Kun juuri kuulin muutamalta äidiltä, että pullojen keittäminen olisi ihan vanhanaikaista puppua....???? Että suomessa vesijohtovesi on niin puhdasta ettei pulloja tarvisisi erikseen enää keitellä vaan pesu vaan riittäisi. Ja ajattelin kyllä itse tehdä niin että kerran päivässä keitän ja muuten pesen vain ja käytän samaa pulloa, en ajatellut joka käyttökerran jälkeen todellakaan keittää niitä aina uudelleen ennen seuraavaa käyttöä, kerran päivässä saa riittää. On elämässä muutakin kuin pulloje keitto. Muutenhan saisi olla kokoajan keittämässä tai olla 50 pulloa varastossa. Jos nyt edes pulloruokintaa kolmeen ensimmäiseen kuukauteen tarvitaan.
...vauvalla kaytettavat pullot pitaisi steriloida joka kayttokerran jalkeen. Sen jalkeen voi laittaa astianpesukoneeseen. Nama olivat siis saksalaisen katilon ohjeet vm. 2003.
...vesijohtovesi voi ollakin puhdasta mutta pullot ja varsinkin niiden tutit keitetaan sen takia etta _maidossa_ rupeavat kasvamaan bakteerit hyvin nopeasti, ja ne saa vain keittamalla varmasti pois. Alle 5kk vatsa on viela niin herkka ettei vastustuskykya vahaisellekaan maaralle bakteereita ole.
Ei ole kokemusta kyseisestä laitteesta, mutta mullekin on kyllä neuvolasta sanottu ja kirjoista ym. lukenut, että jos vauvalle tarjoaa janojuomaksi vettä, niin vesi täytyy keittää. Eli ilmeisesti se suomalainenkaan vesijohtovesi ei kuitenkaan niin puhdasta ole, että sitä voisi vauvalle tosta noin vaan tarjota (joten riittääkö myöskään pelkkä vesijohtovedellä pesu pulloille ja tuteille).
Esikoiselle jouduin alussa antamaan myös korviketta kunnes maito nousi kunnolla rintoihin ja lisäksi tosiaan sitä keitettyä vettä tarjoilin (seuraaville en kylläkään ole vesiä tarjonnut, vaan omaa maitoa vaan) ja joka käyttökerran jälkeen keitin pullot ja tutit. Samoin kuin joka käyttökerran jälkeen olen keittänyt rintapumpun. Onhan se ärsyttävän työlästä useamman kerran päivässä sitäkin pumppua kaikkine osineen keitellä, joten varmaan tuollainen sterilointilaite on kätevä. Varsinkin niille, jotka ruokkivat alusta lähtien pelkästään pullolla.
neronja rv 36+3
Veljen vaimon suosituksesta ostin laitteen. Hän kehui maasta taivaisiin ja kertoi steriloineensa sillä kaikki tuteista lähtien. Helppo käyttää ja tosi nopea! Fisher Pricen sterilointilaite on muuten hiukan Aventin vastaavaa edullisempi ja mukana tulee pulloja ja pulloharja. Ainakin www.pikkupingviini.fi myy kyseistä laitetta.
Minun ymmärtääkseni se on aika turha laite. Ainakin jotkut terveysihmiset olivat sanoneet että pullojen paras desinfiointi on niiden keittäminen. Meillä pullot keitettiin joka syötön jälkeen koska vauveli syntyi alle kilon painoisena keskosena ja hygieenia oli tärkeää.
Meille hankittiin esikoiselle sellainen Aventin pullojen oma sterilointilaite, jota käytetään mikrossa. Helpotti arkea ihan hirveästi, koska lapsi oli pääosin pulloruokinnassa. Ei tarvinnut umpiväsyneenä vaikka keskellä yötä läträtä kiehuvalla vedellä jne. Tosi hyvä laite.