onko kellään oolut tällaisia " oireita" ??
Siis mä olen nyt ihan ymmälläni! Poika on nyt 1v2kk ikäinen ja imetyksen olen lopettanut jo yli puoli vuotta sitten. Nyt on muutaman viikon ajan rinnoissa tuntunut kummaa kihelmöintiä ja tänä aamuna oli paita kastunut, eli maitotippoja tulee! Samaten mulla on ollut omituista pientä vuotoa muutaman viikon.
Uusi lapsi ei ole suunnitelmissa ja pillereitä olen syönyt säännöllisesti, menkat on tullu normaalisti. Yhden lapsen kokemuksella nää kuitenkin on kuin raskausoireita! Onko jollain muulla tullut maitoa vielä pitkän ajan päästä imetyksestä ja siis yhtä-äkkiä? on kai tämä jotain hormonisekamelskaa vain? mietin vaan kun olen niitä pillereitäkin syönyt...hui, mitähän ne ovat jo mahdolliselle vauvalle tehneet jos olenkin raskaana??
Kommentit (5)
Onko lähipiirissäsi raskaana olevia? Siskoni oli lopettanut kuopuksensa imetyksen aikapäiviä sitten, kun satuimme viettämään kesää mökillä samanaikaisesti. Mä olin silloin raskaana. Sisko hermostui, kun aina oli paita maidossa. Vaiva katosi, kun mä palasin kaupunkiin.
niin että en pystyny imettämään (syistä joita en jaksa selittää) ja maidon tuo lakkas suht pian. vuoden päästä kaveri sai lapsen ja mulla alko uudelleen maidon tihkuminen.
nyt kun oon raskaana ja onnistuin saamaan rintatulehduksen ja tuli tuosta puhetta niin tarkkaan lääkäri kyseli että tutkitiinko sitä ollenkaan ja mainitsinko siitä terkkarille tai lääkärille ikinä jne.
Esikoisen imetys loppui jo alta puolen vuoden ikäisenä ja tissit " lysähti" saman tien. Muistan kun olin kerran nukuttamassa esikoista (silloin reilun vuoden) viekussa päikkäreille maitopullon kanssa ja oli juuri ollut puhetta uudesta vauvasta, taisin haaveilla asiasta, niin muistan kunka maito herahti sen verran että paita tipan verran kastui ..se tuntui ihmeellisetä!
Olen kyllä kuullut että joillain imetyksen jälkeen kauankin maitoa erittyy. En sen enempää ole kuullut asiasta.
kävi minullekin, imetyksen lopetin kun poika oli 1v, ja yhtenä aamuna kun otin syliin niin paita kastui vähän ja rintaa kivisti.Poika tuolloin 1v 4kk. rinnat tuntuivat muutenkin ' isommilta ja vähän kipeiltä.Mileeni tuli myös että olenko raskaana. En ollut. Se menikin ohi ihan muutamassa minuutissa..Olin myös miettinyt uuden vauvan haluamista lähipäivinä, olisiko ollut jokin tahaton kropan vastareaktio aatoksiin.. :)
Ei välttämättä johdu siitä että olisit raskaana vaan maitohormonin eli prolaktiinin liikatuotannosta. Jos ei mene itsestään ohi niin ota yhteys lääkäriin joka katsoo verikokeella prolaktiinihormonin ja kilpirauhashormonin. Vika on hyvin helposti hoidettavissa lääkkeillä. tai sitten menee itsestään ohi. mutta tosiaan kokemuksesta neuvon että jos ei mene muutamassa viikossa ohi niin sitten lääkäriin.