Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhde hajoamassa, auttakaa!

Vierailija
22.08.2025 |

Meillä on yli 20 vuotta kestänyt parisuhde, ja nyt mies ilmoitti, että haluaa erota. Minä en halua. Hän ei halua enää edes yrittää, eikä halua muutosta meidän suhteeseen. Minä päätin, että en luovuta näin helpolla. Olen päättänyt laittaa omat (erittäin raastavat) tunteet taka-alalle ja keskittyä siihen, että miehellä olisi hyvä olla. Hän on ollut todella loppu töidensä vuoksi jo vuosia. Nyt sanoo, että oikeasti on loppu meidän suhteen vuoksi, mitä en täysin usko. Auttakaa, olen niin hajalla. Todella vaikea pitää itseni kasassa, mutta jos en saa sitä tehtyä niin lamaannun täysin. Sitten en ainakaan saa tehtyä mitään hyvää suhteemme eteen. Rakkaus on kuulemma kuollut kokonaan. Ainakin väittää tosissaan, ettei ketään uutta ole kuvioissa.

Kommentit (74)

Vierailija
61/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää. Olen monta kertaa sanonut, että ihan sama mitä niin haluan tietää totuuden.

ap

Haluaisit tietää mitä? 

Että miksi haluaa erotako? Hänhän on kertonut. Ei ole toista naista ja on kuormittunut parisuhteestanne niin ettei enää jaksa. Oikein luonnollinen syy erolle. 

Hänen ei ole enää hyvä elää kanssasi, voi olla ettei enää kenenkään kanssa vaan yksineläminen voi olla ainoa mahdollisuus miehelle. Minulla on näin, siinä meni 23v avioliitto, kun lapset muutti kotoa.

M50

Lisään epäsuositun mielipiteen. Minä mietin muutama vuosi sitten samaa, olin eroamassa ja muuttoa jo järjestämässä. Ahdisti erityisesti harrastamiseen liittyvät ongelmat, aina olisi pitänyt olla kotona nysväämässä vaikka lapsetkin muuttaneet jo kotoa. Suurempi ongelma oli seksissä, vaimo oli tyytymätön. Pariterapiassa ratkottiin ongelmat yhdessä, päädyttiin siihen ettei erota ainakaan vielä ja taas parisuhde voi paremmin. Päätin jos ero tulee etten enää uutta halua, aivan liian raskasta uhrata koko elämänsä parisuhteelle kun ilmankin viihtyy ja lapsetkin aikuisia. Ainakin minulla suhde ottaa enemmän kuin antaa tällä hetkellä. Vaimo on tyytyväinen, minä en. 

Vierailija
62/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kovasti keksit selityksiä erohalun syyksi, työjutut ym. Miksi et voi uskoa mitä miehesi sanoo? Lähipiirissä tullut nähtyä montakin vastaavaa tapausta, mies haluaa erota, nainen laittaa omat tarpeet taka-alalle, ripustautuu ym.ym. aina on selvinnyt viimein että miehellä on toinen nainen.

Kaikki miehet eivät petä. On muitakin syitä erota,

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi olenkin pannut omat tunteet syrjään ja panostanut miehen hyvinvointiin, kun sanoo, että on niin loppu.

ap

Älä tee sitä. Pahennat vain tilannetta, omia tunteita EI pidä tulahduttaa. Joko menette molemmat pariterapiaan tai sitten menet yksin terapiaan ja eroatte. Löydät kyllä toisen joka palvoo juuri sinua. 

M51

Vierailija
64/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eri kuin jolta kysyit, mutta minä olen eronnut avopuolisosta ihan vain siksi, että elämä hänen kanssaan kävi liian raskaaksi. Hän haastoi riitaa tyhjästä, eikä ollut ikinä tyytyväinen mihinkään. Ketään muuta ei ollut eron aikaan, eikä kahteen vuoteen sen jälkeenkään. 

M44

Tämähän on se normaali ja yleinen syy. Syystä tai toisesta yhteiselo ei enää toimi tai kiinnosta.

Tuo että mies haluaa eron vain kun on jo toinen nainen on jotain todellisuudesta vieraantuneiden miesvihatanttojen palstalegendaa, siihenhän liittyy koko sukupuolen maalaaminen elinkelvottomiksi tumpeloiksi ilman huolehtivaa äitihahmoa eli naista elämässä ja kaikkea muuta älyvapaata.

Itse en tiedä yhtäkään eroparia, missä eron syy olisi ollut toinen nainen. 

Myös itse erosin lasten äidistä 20 vuoden suhteen jälkeen ihan vaan koska se riivinrauta kävi hermoon ja pelotti lapsia riehumisellaan eikä vuosien yrityksistäni korjata asioita piitannut pätkääkään. Seuraavan puolisoni tapasin vasta yli vuoden kuluttua eropäätöksestä ja yli puoli vuotta erilleen muuttamisesta.

Toinen M44

Vierailija
65/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kovasti keksit selityksiä erohalun syyksi, työjutut ym. Miksi et voi uskoa mitä miehesi sanoo? Lähipiirissä tullut nähtyä montakin vastaavaa tapausta, mies haluaa erota, nainen laittaa omat tarpeet taka-alalle, ripustautuu ym.ym. aina on selvinnyt viimein että miehellä on toinen nainen.

Jep. Työuupumus, mikä vie kaikki mehut, eikä ajatus kulje järjellä enää. Toinen on tiedostamaton masennus. Lisäksi yksi miestä muuttava on keski-iän kriisi ja esim. erektio-ongelmat ja kaikki seksuaalisuuteen liittyvä muutokset, itsetunto-ongelmat, riittämättömyyden tunne, ikäkriisi jne. Ihmismielessä tapahtuu kaikenlaista, mitä ei itse edes tajua.

On vaan niin helppo sanoa, että erotaan, vaikka rakastaisikin, vaikka ei olisikaan tarkoitus loukata sitä kumppania. Kova halu päästä ahdistuksesta pois ajaa eteenpäin. Helposti tulee sitten tehtyä typeryyksiä ja äkkinäisiä päätöksiä ja ratkaisuja. Luullaan että kaikki muuttuu paremmaksi, kun vaikka juo pään täyteen ja pääsee kaikesta vanhasta eroon.

Aika monille on puhuminen ja asioiden selvittäminen hyvin vaikeaa, olen kuullut kerrottavan.

Vierailija
66/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertoisitko vähän millaisia ihmisiä, sinä ja mies, ylipäätään olette? Entä millainen arki?

Jotta saisi vähän jotain otetta asiaan.

Oho! Joku haluaa lisätietoa ennen vuorenvarmoja kommenttejaan. Todella harvinaista ja arvostettavaa.

Vierailija
67/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan saanut suhdetta kuntoon ja liittoa jatkettua vastaavassa tilanteessa?

ap

Ei ollut ihan vastaava tilanne. Meillä oli vasta 2 yhteistä vuotta takana (ei oltu vielä naimisissa), kun vaimo sanoi että jos en muutu, hän jättää minut. En muuttunut, joten erottiin. Puolentoista vuoden päästä kuitenkin alettiin taas lähentyä, ja nyt on avioliittoa jo 22 vuotta takana, lmolemmat lapsetkin aikuisia ja opiskelemassa muualla. 

M52

Vaimosi paransi menoaan, kuin sika juoksuaan. Alun muuttumisleikit ja uhkailut saivat jäädä kestävän avioliiton tieltä.

Vierailija
68/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä on oikeus ottaa ero eikä sen tarvitse tehdä tai selitellä mitään.

Vierailija
69/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna mennä sinäkin voit löytää muuta mukavaa elämään.

Väkisin turha roikkua toisessa.

Vierailija
70/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Työuupumus, mikä vie kaikki mehut, eikä ajatus kulje järjellä enää. Toinen on tiedostamaton masennus. Lisäksi yksi miestä muuttava on keski-iän kriisi ja esim. erektio-ongelmat ja kaikki seksuaalisuuteen liittyvä muutokset, itsetunto-ongelmat, riittämättömyyden tunne, ikäkriisi jne. Ihmismielessä tapahtuu kaikenlaista, mitä ei itse edes tajua.

On vaan niin helppo sanoa, että erotaan, vaikka rakastaisikin, vaikka ei olisikaan tarkoitus lou

Juuri näin meilläkin. Ongelma ei ollutkaan parisuhde, vaan muu väsymys, työuupumus, tunne että on seinä vastassa joka suunnassa. 

Onneksi mies suostui odottamaan eron kanssa. Eikä sitä eroa sitten tullutkaan.

Vastaaja 53

Vierailija
71/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehellä on oikeus ottaa ero eikä sen tarvitse tehdä tai selitellä mitään.

Jokaisella on oikeus erota, mutta inhimillisyyteen ja kunnioitukseen nyt vaan kuuluu tilannetta avaava keskustelu ja nimenomaan kertoa niistä syistä ja yleensäkin tunteista ja tapahtumista, jotta se vastapuoli ymmärtää mistä on kyse. Siitä kumppanistaan pääsee kyllä eroon, vaikka hieman fiksummin eron tullen käyttäytyykin.

Jos ollaan yhdessä kymmeniä vuosia, on yhteiset lapset, asuntovelkaa jne. niin jotain on pahasti päässä vikaa sillä, joka häipyy vaan sanomatta sanaakaan.

Jos minulle olisi tehty jotain noin häijyä, niin aivan varmasti saisi miehen uusi kumppani tietää jokaisen likaisen yksityiskohdan tuollaisen sian käytöksestä. Ei ole iso vaiva sanoa totuus. Vain selkärangaton raukka pakenee paikalta ja vastuutaan.

Vierailija
72/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On vaan niin helppo sanoa, että erotaan, vai

-----------

Hyvin kävi sitten onneksi teillä :)

Minä tunnistin miehen masennuksen ja passitin lääkäriin, kun muuttui niin kummalliseksi. Kyllä siinä kävi kaikki mahdollinen mielessä, mutta ei ykkösvaihtoehtona heti ollut "toinen nainen", kun ei piilotellut kännykkäänsä tai alkanut pukeutua paremmin tai tuoksua voimakkaammin tai muutakaan selviä merkkejä.

Parani siitä ja nyt tajuaa itsekin olla varuillaan, jos alkaa esim. uupumus painaa. Masennus on kavala, sitä ei vaan millään huomaa, ainakaan useimmiten itse.

Vierailija
73/74 |
23.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä on toinen nainen.

Vierailija
74/74 |
25.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tietenkään tilannetta tunne, mutta itse olen nyt hukannut 7 v elämästäni mieheen joka jo vuosia sitten sanoi, ettei ole tunteita ja nyt taas hän haluaa erota. Kaikki on pitänyt tehdä kuten hän haluaa, ei ole suostunut terapiaan tai mitään niin nyt voikin sitten syyttää mua että olen niin ikävä ihminen   ettei hän kestä. No kappas. 

Parhaani kyllä yritin mutta neuvona itsellekin ja muille samassa tilanteessa antaisin  että ei ehkä kannata kuitenkaan.  Sinä et toisen tunteille mitään voi ja katkeroidut itse, kun kaikkesi yrität etkä sittenkään kelpaa. 

Tiedän, että yksinolo pelottaa ja varsinkaan jos ei sukua ja isoa ystäväpiiriä ole. Mutta lopulta se ero on vaan edessä  koska mies ei ole sinulle oikea ihminen.  Eikä hänestä sellaista sulle tule. Totuus on rankka asia hyväksyä, mutta lopulta se on edessä.