Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Parisuhde hajoamassa, auttakaa!

Vierailija
22.08.2025 |

Meillä on yli 20 vuotta kestänyt parisuhde, ja nyt mies ilmoitti, että haluaa erota. Minä en halua. Hän ei halua enää edes yrittää, eikä halua muutosta meidän suhteeseen. Minä päätin, että en luovuta näin helpolla. Olen päättänyt laittaa omat (erittäin raastavat) tunteet taka-alalle ja keskittyä siihen, että miehellä olisi hyvä olla. Hän on ollut todella loppu töidensä vuoksi jo vuosia. Nyt sanoo, että oikeasti on loppu meidän suhteen vuoksi, mitä en täysin usko. Auttakaa, olen niin hajalla. Todella vaikea pitää itseni kasassa, mutta jos en saa sitä tehtyä niin lamaannun täysin. Sitten en ainakaan saa tehtyä mitään hyvää suhteemme eteen. Rakkaus on kuulemma kuollut kokonaan. Ainakin väittää tosissaan, ettei ketään uutta ole kuvioissa.

Kommentit (74)

Vierailija
41/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkuin se Esko tv-sarjassa Tahdon asia kippas ne puolukat pöydälle ja sanoi "puolukoita hyi s*atana", eron kynnyksellä. Henna oli tehnyt kaikkensa rakentaakseen kotia ja perhe-elämää niin kuin itse piti täydellisenä. Sellaista se on. Kummallakin oma (usein salainen)  näkemyksensä siitä. 

Vierailija
42/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tekis naisenkaan pahaa joskus kysyä mieheltään miten hänellä menee.

Tämä.

Kaikki ei aina pyöri naisen jaksamisen ja hyvinvoinnin ympärillä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää. Olen monta kertaa sanonut, että ihan sama mitä niin haluan tietää totuuden.

ap

Miehet todella todella harvoin eroaa tuolla tavalla, ilman että tietävät jo etukäteen minne seuraavaksi tekevät pesän. Miehille se on niin tärkeää, että on joku joka pyörittää arkea, ja on seksiä ja lisäksi kun erosta tulee yleensä taloudellisesti takkiin. Suhtautuisin nyt niin, että mies on rakastunut toiseen. Asia varmistuu sinulle kyllä jossain vaiheessa ja saat totuuden selville. Mutta turhaan taistelet.

Mistä sinä voit tietää että sillä on toinen Teit aikamoisia yleistyksiä miehistä. Minä en ole esimerkiksi yhtään kuvailemasi kaltainen. Ero voi johtua vain siitä että hän on henkisesti loppu niin kiin sanoi,  ja

Sinä olet mieheksi harvinaisuus. Mietippä kaikkia omiakin tuttujasi. Onko siellä yhtään toista miestä, joka olisi eronnut oma-aloitteisesti ilman että on jo uusi katsottuna. En minä sano että kaikki miehet on tuollaisia, vain että suurin osa. Stereotypiat perustuu johonkin.

Olen eri kuin jolta kysyit, mutta minä olen eronnut avopuolisosta ihan vain siksi, että elämä hänen kanssaan kävi liian raskaaksi. Hän haastoi riitaa tyhjästä, eikä ollut ikinä tyytyväinen mihinkään. Ketään muuta ei ollut eron aikaan, eikä kahteen vuoteen sen jälkeenkään. 

M44

Vierailija
44/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kovasti keksit selityksiä erohalun syyksi, työjutut ym. Miksi et voi uskoa mitä miehesi sanoo? Lähipiirissä tullut nähtyä montakin vastaavaa tapausta, mies haluaa erota, nainen laittaa omat tarpeet taka-alalle, ripustautuu ym.ym. aina on selvinnyt viimein että miehellä on toinen nainen.

Vierailija
45/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti mitään ei ole tehtävissä, jos toinen sanoo, että ei ole rakkautta enää. Olen pahoillani, mutta lähes aina syynä on toinen nainen, joskus harvemmin voi olla myös toinen seks. suuntautuminen päätöksen taustalla. Se ettei rakasta on useimmiten myös ollut tilanne jo pitkään. 

Hanki itsellesi apua, mene terapiaan ja eroryhmään. Älä koeta taivutella miestä perumaan päätöstä, sinulle tulee siitä itsellesi todella huono olo jälkikäteen. Turvaudu ystäviin, puhu läheisille ja kerro mitä tapahtuu. Älä jää yksin.

Vierailija
46/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi ikävää, kun miehet hyvin usein eivät sano, että heillä on toinen nainen. Tiedän kymmenkunta sellaista tapausta, yhdessä uusi nainen oli jopa raskaana ja asia selvisi vasta, kun vauva oli jo syntynyt. Parhaillaankin on tilanne, missä pariskunta on jo muuttanut erilleen, välit paremmat kuin koskaan ja vaimo luulee, että pari ehkä palaa yhteen, mutta olen sataprosenttisen varma, että mies on joko rakastunut toiseen tai sitten suhde on jo meneillään. On kiva olla hyvissä väleissä exän kanssa, kun on uusi rakkaus jo tulilla. Sydäntäsärkevää.

Usko, kun mies sanoo, että rakkaus on lopussa, sellaista ei sanota turhaan. Valmistaudu tulevaan ja hanki itsellesi apua ja juttele ystäville.

Vierailija
47/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin tietää. Olen monta kertaa sanonut, että ihan sama mitä niin haluan tietää totuuden.

ap

Miehet todella todella harvoin eroaa tuolla tavalla, ilman että tietävät jo etukäteen minne seuraavaksi tekevät pesän. Miehille se on niin tärkeää, että on joku joka pyörittää arkea, ja on seksiä ja lisäksi kun erosta tulee yleensä taloudellisesti takkiin. Suhtautuisin nyt niin, että mies on rakastunut toiseen. Asia varmistuu sinulle kyllä jossain vaiheessa ja saat totuuden selville. Mutta turhaan taistelet.

Mistä sinä voit tietää että sillä on toinen Teit aikamoisia yleistyksiä miehistä. Minä en ole esimerkiksi yhtään kuvailemasi kaltainen. Ero voi johtua vain siitä että

Olen eri kuin jolta kysyit, mutta minä olen eronnut avopuolisosta ihan vain siksi, että elämä hänen kanssaan kävi liian raskaaksi. Hän haastoi riitaa tyhjästä, eikä ollut ikinä tyytyväinen mihinkään. Ketään muuta ei ollut eron aikaan, eikä kahteen vuoteen sen jälkeenkään. 

M44

Suurin osa eroista otetaan kuitenkin naisten aloitteesta ja empiirisen kokemuksenkin mukaan miehet vaihtavat yleensä lennosta.

Vierailija
48/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän on kuitenkin totta, että rakkaus on loppu, oli se syy rakkauden loppumiseen sitten toinen henkilö tai mikä tahansa. Rakkauden loppuminen on riittävä syy semmoisenaan.

Vierailija
49/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myöhäistä rykiä, kun paska on jo housuissa. Ala vain pakkaamaan.

... pakkaamaan miehen tavaroita?

Aikamoinen oletus, että mies vois heittää naisen noin vain pihalle omasta kodistaan. 

Sitä paitsi minulle kerrottiin, että on sellainen "kirjoittamaton sääntö", että se, joka eron haluaa, pakkaa tavaransa ja lähtee.

Vierailija
50/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää ap nyt laittaa itsesi etusijalle. Mistä ikinä saat iloa ja voimaa, tee niitä asioita.

Vierailija
51/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat ihmiseltä joka niin henkisesti raskas, että miehen kaikki sielullinen energia on kadonnut. Haluaa vain levätä ja olla omassa rauhassaan ilman että tapailee yhtään ketään.

Voi mennä loppuelämäkin kun toipuu kaltaisestasi puolisosta. Tuollaista eropäätöstä ei kevyesti tehdä.

Vuosien työpaineet, kertoo ap. Miehen mielestä ap on syyllinen huonoon oloon.

Onko sellainen ahdistava ihminen, joka haluaa ottaa asioista selvää ja kuulla totuuden, kun on sentään yli 20 vuotta antanut itsestään toiselle ihmiselle. Aika tylyä vaan tokaista, että se oli tässä. Mutta niin nykyaikaa. Kas kun ei eroa tekstarilla tai peräti häipymällä kuin tuhka tuuleen.

Moni kieltää itseltään tilanteen oikean laidan ja ne työt on sydämen asia niin, että se taustalla oleva perhe ja lapset voivatkin olla se riippakivi. Kun pitäisi jaksaa, ja kotona odottavat toisenlaiset velvollisuudet. Vaimo odottaa myös suhteelta ja perhe-elämältä elämisenarvoisuutta ja huomioon ottamista. Mites väsynyt jaksaa siihen vastata?

No ei jaksakaan, vaan voi vaan todeta, että haluaa erota, kun se tuntuu joltain pakokeinolta, eikä jaksaisi uupuneena  mitään parisuhteen eteen alkaa ponnistelemaan. Kumppani kun siinä vaatii kenties jotain terapiaa yms.

Taustalla voi ihan hyvin olla vakava ja hoitoa vaativa masennus. On selvitettävä myös onko siellä taustalla salasuhde. Tästä lähdetään, avoimesti puhumaan. Jätettävällä osapuolella on oikeus tietää missä mennään, jotta voi alkaa rakentaa uutta ja kukaties selvitä ilman katkeruutta.

Vierailija
52/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun melkein 20v suhde päättyi myös miehen aloitteesta, oli ollut jo pitkään stressaantunut ja etäinen kunnes lopulta sai kakistettua ettei ole onnellinen minun kanssa ja haluaa erota. No ei menny kuin pari kuukautta niin "suhde naispuolisen ystävän kanssa oli syventynyt" ja alle puolen vuoden sisällä muuttivat yhteen. Justiinsa joo.

Haluaisin uskoa häntä kun hän sanoi että ei ole pettänyt kun kysyin tätä kerran suoraan, mutta vaikeaa se on.

Vierailija
53/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksanut lukea ketjua, joka on taas täynnä ilkeilyä. Mutta kyllä, ollaan oltu samassa tilanteessa. Vieläpä melko tarkkaan saman pituisen yhdessäolon jälkeen. Meillä oli ollut vähän riitaa miehen eräästä rahasotkusta johtuen jo aiemmin, ja sitten hän vaan ilmoitti, ettei enää rakasta minua ja haluaa erota. Tuli täysin puun takaa.

Seuraavana päivänä keskusteltiin ja ehdotin, että katsottaisiin vielä loppuvuosi. Miehen ilmoitus tuli syys-lokakuulla ja ehdotin että jos hän on vielä vuodenvaihteessa eron kannalla, niin erotaan. Tämä sopi miehelle.

Pian tän jälkeen mies alkoi saada paniikkikohtauksia elämänsä ekan kerran, ja nämä tapahtui aina työpaikalla. "Onneksi" hän samoihin aikoihin loukkaantui harrastuksessaan, ja joutui sairauslomalle useaksi kuukaudeksi. Nukkui ja lepäsi, ja tajusi olleensa täysin työuupunut. 

Ei erottu.

Vierailija
54/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Haluaisit tietää mitä? 

Että miksi haluaa erotako? Hänhän on kertonut. Ei ole toista naista ja on kuormittunut parisuhteestanne niin ettei enää jaksa. Oikein luonnollinen syy erolle. 

Hänen ei ole enää hyvä elää kanssasi, voi olla ettei enää kenenkään kanssa vaan yksineläminen voi olla ainoa mahdollisuus miehelle. Minulla on näin, siinä meni 23v avioliitto, kun lapset muutti kotoa.

M50

kaikella on aikansa

Vierailija
55/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Been there, toinen nainen. Ei tullut rakastamattomuus mieleen vasta, kun oli uuteen naiseen tutustunut. Joutaa mennä. 

Vierailija
56/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi ikävää, kun miehet hyvin usein eivät sano, että heillä on toinen nainen. Tiedän kymmenkunta sellaista tapausta, yhdessä uusi nainen oli jopa raskaana ja asia selvisi vasta, kun vauva oli jo syntynyt. Parhaillaankin on tilanne, missä pariskunta on jo muuttanut erilleen, välit paremmat kuin koskaan ja vaimo luulee, että pari ehkä palaa yhteen, mutta olen sataprosenttisen varma, että mies on joko rakastunut toiseen tai sitten suhde on jo meneillään. On kiva olla hyvissä väleissä exän kanssa, kun on uusi rakkaus jo tulilla. Sydäntäsärkevää.

Usko, kun mies sanoo, että rakkaus on lopussa, sellaista ei sanota turhaan. Valmistaudu tulevaan ja hanki itsellesi apua ja juttele ystäville.

Samaa mieltä. Totta kai ero on tosiasia jos toinen ei rakasta, liittyi siihen muita tai ei. Totuuden kertominen voisi kuitenkin säästää toista paljolta miettimiseltä. Minulle oli suuri helpotus kun myöhemmin kuulin että mies jätti toisen takia. Oikeastaan sillä hetkellä vuosia kestänyt eron käsittely sai päätöksensä ja minä vihdoin rauhan. Kaikki se, mikä oli tuntunut täysin epäloogiselta ja pitänyt minua hereillä yökaudet, vihdoin selkeni ja muuttui ymmärrettäväksi. Hän olisi säästänyt minulta paljon aikaa jos olisi kertonut totuuden heti. Ilmeisesti ei kuitenkaan pitänyt minua sen arvoisena että olisin ansainnut kuulla totuuden.

Vierailija
57/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketään ei voi omistaa.  Jos on mennäkseen, anna mennä. Parempaa on tulossa.

Vierailija
58/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna vähän omaakin tilaa miehelle, ja etsi itsellesi vaikka uusia harrastuksia. 

Vierailija
59/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen tarpeiden asettaminen ykköseksi ei ole ratkaisu ellet ole hänen omaishoitajansa. Mies tulee ahdistumaan entisestään höösäyksestä ja siitä, että tietyllä tavalla häntä nostetaan jalustalle minkä takana on oikeasti manipulointi (tällä saan hänet rakastamaan itseäni).

Kuten aiempi kommentoija kertoi, lähentyminen on mahdollista ja yhteinen tulevaisuus ja loppuelämä yhdessä on mahdollista rakentaa uudestaan. Mutta niin, että sinä asetat rajasi ja pidät niistä kiinni. Omat rajat voivat olla esim.: Olen vain suhteessa missä minua rakastetaan ja kunnioitetaan ja kanssani halutaan olla. Puolisoni haluaa huolehtia itse omasta hyvinvoinnistaan ja silloin molemmat voimme hyvin kun otamme itsestämme vastuun.

Jos tähän ei toinen pysty, niin kerrot, että tilanne tekee sinut surulliseksi, mutta kunnioitat hänen eropäätöstään.

Sitten keskityt omaan hyvinvointiisi. Aluksi se on selviytymistä. Pienin askelin suunnittelet tulevaisuuttasi jne.

Kun tämänhetkinen ahdistava vetäytymis-pakoonpyrkimys vs. perässä juokseminen ja toisen mielipiteeseen yrittämisvaikutus -suhdedynamiikka vähän hellittää ja molemmat saavat ilmaa ympärilleen, voi tilanne vielä muuttua. Mutta vaatii a)hyväksyt toisen valinnan - aidosti (saat toki olla surullinen!)

Ja b)keskityt itseesi ja ilman manipulointiyritystä taka-ajatuksena (nyt annan tilaa ja sitten se muuttaa mielensä kun huomaa että pärjään yksin tai sitten se muuttaa mielensä kun huomaa, että minusta ovat muut miehet kiinnostuneita tms.)

Vierailija
60/74 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miehen tarpeiden asettaminen ykköseksi ei ole ratkaisu ellet ole hänen omaishoitajansa. Mies tulee ahdistumaan entisestään höösäyksestä ja siitä, että tietyllä tavalla häntä nostetaan jalustalle minkä takana on oikeasti manipulointi (tällä saan hänet rakastamaan itseäni).

Kuten aiempi kommentoija kertoi, lähentyminen on mahdollista ja yhteinen tulevaisuus ja loppuelämä yhdessä on mahdollista rakentaa uudestaan. Mutta niin, että sinä asetat rajasi ja pidät niistä kiinni. Omat rajat voivat olla esim.: Olen vain suhteessa missä minua rakastetaan ja kunnioitetaan ja kanssani halutaan olla. Puolisoni haluaa huolehtia itse omasta hyvinvoinnistaan ja silloin molemmat voimme hyvin kun otamme itsestämme vastuun.

Jos tähän ei toinen pysty, niin kerrot, että tilanne tekee sinut surulliseksi, mutta kunnioitat hänen eropäätöstään.

Sitten keskityt omaan hyvinvointiisi. Aluksi se on selviytymistä. Pi

Miten viisaita sanoja! Ap, lue tämä vastaus huolella.