Taas Lidlissä naisten vaatteita S-L kokoja. Kun avaa pakkauksen, vaatteen koko M ei vastaa Suomen kokonumeroa M.
Missä ne on valmistettu? Maassa jolla on eri kokonumerot käytössä kuin Suomessa? Esim. koko L vastaa Suomessa kokoa M.
Eli L kokoisille ne eivät ole.
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Suomen koko? Lähes kaikki vaatteet ovat jostain muualta ja kokomitoitus sen mukainen. Käytän esim. M-kokoa Lindexiltä ja Zarasta XL. Kotimaisia vaatteita joutuu ihan metsästämään, mutta niissä on kyllä usein reilu mitoitus.
Tarkoitettiin varmaan EU kokoa?
Ei ole mitään standardisoituja kokoja ja se on vain hyvä asia. Jokainen yritys tekee juuri sellaisilla mitoilla millä haluaa. He valitsevat kohderyhmän ja pyrkivät käyttämään sen kohderyhmän tyypillisimpiä mittoja. Ja sellaisia mitkä mitat ovat tyypillisimpiä mittoja, taulukoita on tarjolla, mutta kukaan ei pakota käyttämään niitä. Espanjalaiset tekevät tyypillisellä etelä Euroopan mitoilla. Lidl saksalaisten. Nuorisomerkit teinien mitoilla ja tätivaatteita tekevät eläkeläisten mitoilla. Jos haluaa voi täysin perustaa firman joka tekee vaatteita pienirintaisille, mutta isopyllyisille tai omenavartaloisille lyhytjalkaisille. Joka ikisen firman vaatteet eivät ole kaikille, mutta toivottavasti ainakin joku firma tekee jokaiselle jonkun sopivan vaatteen.
Toisille se koko kirjain on näköjään todella tärkeää, mutta tärkeintä on lopulta se mahtuuko se vaate päälle ja istuuko se. Ottakaa mittanauha mukaan ja mitatkaa se rinnan ympärys tai vyötärönympärys. Luulen, että Lidlissä voi vaihtaa tai palauttaa jos koko on väärä tai ostakaa vain kaupoista joissa voi sovittaa.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni Lidlin vaatteissa s on 38 (tai 36/38?), joka on aiemmin ollut m (38/40). Nykyään monessa muussakin kaupassa 38 on s. Ei siis pelkästään Lidlin juttu.
Se on ihan oikeasti ihan yksi ja sama lukeeko siinä s,m, 38 tai sininen. Vaatteiden koko riippuu siitä millainen se alkuperäinen mittataulukko on ja millaiseksi se vaate on kaavoitettu. Jos se on kaavoitettu vakka xs kooksi, mutta over size tyyliksi asiakas saatta kuvitella, että se on aivan liian suuri, koska hän luulee sen vaatteen olevan istuvaa mallia. Joku L voi pistää sen päälle ja ajatella, että onpa kiva istuva malli ja ihmetellä kuinka koko merkintä on väärin, koska se xs mahtuu hänelle päälle. Varsinkin nyt kun on paljon leveitä farkkuja ja over size neuleita monella on todella paljon vaikeuksia löytää se ns. oikea koko. Moni on saattanut käyttää pieniä kokoja, koska ne on tarkoitettu löysiksi, mutta mahtuvat päälle tiukkoina. Se tietysti vääristää kun sitten tuleekin vastaan tiukaksi mitoitettu samalla merkinnällä tehty vaate. Näitä numeroita firmat voivat laittaa tai vaihtaa ihan miten haluavat ja mikä parhaiten myy. Jos he huomenna haluavat laittaa, että heidän S vastaa kokoa 42, he laittavat.
Miesten vaatekoossa asia tuntuu olevan päinvastoin. M on oikeasti XL.
Vastaa ne. Mutta jos on tottunut ostamaan jotain Citymarketin My Wear-vaatteita, niin silloin ei tietenkään vastaa. Itse käytin Citymarketin S-kokoa äitiysvaatteina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on Suomen koko? Lähes kaikki vaatteet ovat jostain muualta ja kokomitoitus sen mukainen. Käytän esim. M-kokoa Lindexiltä ja Zarasta XL. Kotimaisia vaatteita joutuu ihan metsästämään, mutta niissä on kyllä usein reilu mitoitus.
Tarkoitettiin varmaan EU kokoa?
Ei ole mitään standardisoituja kokoja ja se on vain hyvä asia. Jokainen yritys tekee juuri sellaisilla mitoilla millä haluaa. He valitsevat kohderyhmän ja pyrkivät käyttämään sen kohderyhmän tyypillisimpiä mittoja. Ja sellaisia mitkä mitat ovat tyypillisimpiä mittoja, taulukoita on tarjolla, mutta kukaan ei pakota käyttämään niitä. Espanjalaiset tekevät tyypillisellä etelä Euroopan mitoilla. Lidl saksalaisten. Nuorisomerkit teinien mitoilla ja tätivaatteita tekevät eläkeläisten mitoilla. Jos haluaa voi täysin perustaa firman joka tekee
Kyllä Lidliin voi palauttaa / vaihtaa vaatteet jos ei ole sopivia samalla tavalla kuin muihinkin paikkoihin.
Sitten ap jättää vaatteet ostamatta sieltä.
Joo. Orjauiguurienkin kinkeissä neuloma XXL-kokoinen t.paitakin mahtuu vain suomiklopille. Tai nälkää nähneelle kissille.
Lidlin vaatteiden "laatu" on todella heikko. Ostan mieluummin laadukkaan käytetyn vaatteen kirpparilta, kestää pidempään ja paremman näköinen, kuin nuo yhden pesun kestävät rätit.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin vaatteet on kyllä mielestäni isompaa kokoa.
Edelleen menee Lidlin M, vaikka olen muuten L kokoinen
Ehkä jotkut " mekko mallia teltta" ovat niitä. Housuissa ei kannata kuvitella että M koko mahtuisi minulle, kun länsimainen valmiste vaate on sopiva.
BMI22 ,170 cm.
Varsinkin housujen lahkeenpituus auttamatta liian lyhyt. Laitan kierrätyksen housut, jonka koko on L ja ei mahdu minulle 38 kokoiselle Aasiassa valmitettuja ja koot ovat sikäläisen pienen ihmisen mitoilla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas kokemus että lidlin vaatteet on tavallista isompia.
Lyhyitä ja leveitä.
Juuri niin. Etenkin lyhyet lahkeet housuissa harmittaa.
Monet Lidlin vaatteet ovat isompia mutta on tullut vastaan myös sellaisia, jotka oli yllättävän pieniä. Esim heillä oli sellainen kietaisumekko, joka vielä koossa M oli ihan makkarankuori. Käytän tavallisesti kokoa S.
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Vierailija kirjoitti:
Joo noin se menee, eri valmistajilla on eri mitoituksia.
Zaran koot on lähellä niitä oikeita virallisia kokotaulukoita, kun taas Lindexin koot on jättimäisiä. Lindexin S-koko on käytännössä L, ovat todella isoja vaatteita. Zarassa taas S on S eli pitää olla hoikka ollakseen sitä kokoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo noin se menee, eri valmistajilla on eri mitoituksia.
Zaran koot on lähellä niitä oikeita virallisia kokotaulukoita, kun taas Lindexin koot on jättimäisiä. Lindexin S-koko on käytännössä L, ovat todella isoja vaatteita. Zarassa taas S on S eli pitää olla hoikka ollakseen sitä kokoa.
Muotitaloilla on perinteisesti tiukat kokomitoitukset. Pidän tätä alan normina. Suomessa myytävät halpisvaatteiden koot ovat enimmäkseen suurempia poislukien nuorisoketjut.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä! Ja käytän pääasiassa L-koon vaatteita, niin Lidlin vaatteista paras on ollut M.
Vierailija kirjoitti:
AIna kun on jokin kiinnostava miestenkin vaatteissa, kokoja on vain koripalloilijoille, peikoille, ja muille jättiläisille. Miksi noita XXL -kokoja edes tilataan kun suurin osa on S, M L
Jotta meillä peikoilla olisi jotain ylle pantavaa? Tyköistuvat vaatteet tuntuu pahalta pitää.
Päinvastoin. Mulle käy Lidln vaatteissa M koko, vaikka yleensä käytän L kokoa.
Laittakaas sitten Suomessa valmistettuja 70-luvun vaatteita päällenne! Itselleni menee noista koko 42 ja olen über-hoikka, vähän päälle 50-kiloinen nainen.
Vierailija kirjoitti:
Lidlin vaatteet on kyllä mielestäni isompaa kokoa.
Edelleen menee Lidlin M, vaikka olen muuten L kokoinen
Sukat on tosi isoja. Muissa vaatteissa menee normi tai kokoa pienempi, mutta niiden housut ei vaan kertakaikkiaan istu mulle. Mun treenatut pakarat ei mahdu niihin. Ja jos ostan normikokoa suuremmat, ne ei sitten istu muuten. Onko sakuilla lattaperseet?
Punnitsin itseni viimeksi v. 2000 ennenkuin vaaka meni rikki. Mihin tämä maailma on menossa kun hoikalle ihmiselle sopii vain L-koko.