Olen sairaanhoitaja määräaikaisella sopparilla ja mietin hakemista lähihoitajan työhön
Lähihoitajien paikkoja on tällä alueella auki, mutta ei sairaanhoitajien paikkoja. Nykyisessä työpaikassa todella epävarma tilanne jatkon suhteen.
Mun aiempi koulutus on lähihoitaja, mutta mietin, että meneekö lähihoitajien paikat sivun suun koska olen myös sairaanhoitaja? Katsovat mun olevan liian koulutettu ja ajattelevat mun lähtevän heti kun tulee sopiva sairaanhoitajan paikka tarjolle.
Ei mulla olisi varaa jäädä työttömäksi enkä edes halua olla työtön. Olen vasta muutama kuukausi sitten valmistunut sairaanhoitajaksi ja nyt jo tilanne tämä. Enkä ole ainoa jolla vaikeuksia töiden suhteen.
Kommentit (61)
Mulla on sosionomin ja lähihoitajan paprut, ihan helposti olen saanut lähihoitajan töitä. Ei niitä hyviä lähihoitajia joka oksalla kasva, kiljuen ottavat töihin myös ylipäteviä 😃
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sosionomin ja lähihoitajan paprut, ihan helposti olen saanut lähihoitajan töitä. Ei niitä hyviä lähihoitajia joka oksalla kasva, kiljuen ottavat töihin myös ylipäteviä 😃
Sosionomi ja sairaanhoitaja on kaksi täysin eri asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä koulutukset menneet hukkaan. Sekä yhteiskunnan varat koulutusten osalta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä sitä verrattukkaan, vaan että huolitaanko sairaanhoitajaa lähihoitajaksi. Esim. kehitysvammalaitoksissa, lastensuojelussa ja varhaiskasvatuksessa sosionomit ja lähärit työskentelevät hyvin samoissa tehtävissä, rinta rinnan. Ihan helposti pääsee lähärin töihin sekä sosionomi että sh, jos vaan löytyy ne lähärit paperit 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä on kyllä koulutukset menneet hukkaan. Sekä yhteiskunnan varat koulutusten osalta!
Miten mukamas? Ihan normaali koulutuspolku: peruskoulu -> amis -> amk. Voi olla monta syytä, miksi ihminen valitsee tehdä alemman koulutustason tehtäviä esim. hetkellisesti elämässään. Pääasiahan on se, ettei ole työtön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tässä sitä verrattukkaan, vaan että huolitaanko sairaanhoitajaa lähihoitajaksi. Esim. kehitysvammalaitoksissa, lastensuojelussa ja varhaiskasvatuksessa sosionomit ja lähärit työskentelevät hyvin samoissa tehtävissä, rinta rinnan. Ihan helposti pääsee lähärin töihin sekä sosionomi että sh, jos vaan löytyy ne lähärit paperit 😂
Sä et nyt ymmärtänyt. On täysin eri asia mennä tekemään sairaanhoitajana johonkin lähihoitajan työtä, kun sulla tiedetään olevan se sairaanhoitajan koulutus ja koitetaan nakittaa niitä sairaanhoitajan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko oikeasti noin tyhmä? Miten tuossa on mennyt ihan jokainen koulutus hukkaan?
Joko olet ap hakenut noita paikkoja?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nuo lähihoitajan ja sairaanhoitajan työt keskenään niin paljon eroa toisistaan, ettet voisi tehdä noita lähihoitajan töitä. Vai onko kysymyksessä joku periaatte kun minä olen sairaanhoitaja niin lähihoitajan töitä en voi tehdä? Taitaa Ap olla joku nirppanokka tiukka nuttura tätsy.
Sinä taidat olla sisälukutaidoton?
Vai pelkästään lukutaidoton?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin loisena odottamassa sohvalla kun töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun aiempi koulutus on lähihoitaja, mutta mietin, että meneekö lähihoitajien paikat sivun suun koska olen myös sairaanhoitaja? Katsovat mun olevan liian koulutettu ja ajattelevat mun lähtevän heti kun tulee sopiva sairaanhoitajan paikka tarjolle.
Lukekaa tämä ihan ajatuksella. Koittakaa miettiä. Etenki tuon tummennettu kohta. Ei taida ymmärrys riittää. Lisäksi voisitte oikaista sen typerän harhaluulon päässänne, että sairaanhoitajat ei tee perushoitoa.
Ap
Tuo tummennettu kohta ei ole nykypäivää. Ei työnantajat odota, että valittu ihminen on paikassa eläkeikään asti. Moni ihminen tekee työtä, joka ei vastaa koulutustasoa. Nykytilanteessa ymmärretään, että kaikille tietyn alan ammattilaisille ei työtä riitä. Voi olla myös muita syitä, miksi haluaa ehkä
"Kotihoidossa on kiirettä ja stressiä kyllä lähihoitajillakin. Toki vähemmän silti vastuuta kuin sairaanhoitajilla. Kotihoidossa kuitenkin joutuu myös lähihoitajat arvioimaan tilanteita ja soittamaan hätäkeskukseen. Kotihoidossa joutuu olemaan paljon yksin vastuussa. Ap"
Se stressi on hyvin pitkälle itse aiheutettu, ei mopolla mahdottomia. Tekee juuri sen mitä normaalisti ehtii ja jatkaa päivää ylitöinä, mutta ei juokse paikasta toiseen. Näin saatiin esimieskin ymmärtämään, yksi hoitaja tuli lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähärin paperit,hae lähärin töitä niillä papereilla. Ei kai siinä tartte mainostaa sairaanhoitajan papereita?
No tuntuisi jotenkin oudolta jättää tuollainen tieto pois ja kun kyse pienistä paikkakunnista niin kyllä tieto leviää jossakin kohtaa kuitenkin. Kyse naapurikunnan työpaikoista ja piirit on pienet.
Ap
Ja kai nyt cv:ssä lukee aiemmat työtehtävät.
Ja se kolme vuotta, jonka ap on opiskellut sairaanhoitajaksi. Jos tuon kolme vuotta jättää cv:stä pois, herää kysymys, mitä on tehnyt sinä aikana. Onko vaikka ollut vankilassa 3 vuotta?
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähärin paperit,hae lähärin töitä niillä papereilla. Ei kai siinä tartte mainostaa sairaanhoitajan papereita?
No tuntuisi jotenkin oudolta jättää tuollainen tieto pois ja kun kyse pienistä paikkakunnista niin kyllä tieto leviää jossakin kohtaa kuitenkin. Kyse naapurikunnan työpaikoista ja piirit on pienet.
Ap
Ja kai nyt cv:ssä lukee aiemmat työtehtävät.
Ja se kolme vuotta, jonka ap on opiskellut sairaanhoitajaksi. Jos tuon kolme vuotta jättää cv:stä pois, herää kysymys, mitä on tehnyt sinä aikana. Onko vaikka ollut vankilassa 3 vuotta?
Sairaanhoitajan opinnot kestää 3,5 vuotta. Koko tuon ajan olen ollut vakituisessa työssä lähihoitajana.
Ap
"Tehyn juristi:Määräaikaisuuksien helpottaminen lisää raskaussyrjintää.
Hallitus aikoo helpottaa määräaikaisuuksia sillä, että työsopimuksen voisi tehdä ilman perustetta vuoden ajaksi."
https://www.tehylehti.fi/fi/uutinen/tehyn-juristi-maaraaikaisuuksien-he…
En suostuisi tekemään lähihoitajan työtä jos olen sairaanhoitaja. Sitä vartenhan sä opiskelit lisää 3,5 Vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ymmärtänyt. On täysin eri asia mennä tekemään sairaanhoitajana johonkin lähihoitajan työtä, kun sulla tiedetään olevan se sai
Ymmärrän kyllä vallan hyvin, ihan sama toimii tossa sosionomi- lh kombossa ja oikeastaan vielä räikeämmin, koska laki määrittelee paljon tarkemmin mitä sh saa tehdä ja lh ei. Kuin että mitä sosionomi saa tehdä ja lh ei; silloin raja on paljon häilyvämpi. Ja sit siellä työpaikalla pitää avata suu ja sanoa, et tämä ei kuulu omaan työnkuvaan, koska minut on palkattu tehtävään x palkalla y. Ei sun tarvitse lähärinä alkaa suorittamaan sh:lle kuuluvia töitä, tai sit siitä pitää maksaa palkkaa.
Ap:n murhe aloituksessa kuitenkin oli ettei häntä edes huolittaisi lähäriksi enää, kun on sh tutkinto. Ja mielestäni se on turha huoli; kyllä huolitaan. Ihan helposti, sen kun hakee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, hienosti hoiti hallitus hoitajapulan. Suljetaan paikkoja, tehdään sijaiskiletoja ja kas, homma hoidettu.
Sitten raahataan Aasiasta kielitaidotonta väkeä töihin. Meilläkin näitä on ja todella hankalaa muistisairaiden ihmisten kanssa. Eikä nämä ulkomaalaiset uskalla koskaan soittaa lääkärille tai hätänumeroon. Eikä oteta niitä puhelimia mihin omaiset soittaa. Kuormittaa todella paljon meitä suomalaisia hoitajia tämä kun suurin vastuu jää aina meille.
Ap
Suomalaiset hoitajat hoitavat kieliasiat työpaikalla. Olen kuullut, että on paikkoja, joissa ulkomaalaiset pakottavat suomalaisia hoitajia puhumaan kanssaan englantia, koska he eivät osaa suomea ja jos et puhu englantia, sinua kiusataan. Kiitos Suomen hallitus. Kiitos, että sain syntyä Suomeen. Miksi ette saman tien heitä meitä suomalaisia pois ja raahatkaa kaikki ulkomaalaiset tänne? Isovanhempani ja vanhempani kääntyisivät haudassaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä et nyt ymmärtänyt. On täysin eri asia mennä tekemään sairaanhoitajana johonkin lähih
Etkä edelleenkään ymmärtänyt kun jankutat vain. Sä et ole sairaanhoitaja, joten sä et tätä asiaa ymmärrä. Hyvästi.
En olisi mäkään lähtenyt opiskelemaan, jos olisin tämän tiennyt. Mulla olisi edelleen lähihoitajan vakipaikka eikä olisi pelkoa työttömyydestä määräaikaisuuden loppuessa.
Ap