Olen sairaanhoitaja määräaikaisella sopparilla ja mietin hakemista lähihoitajan työhön
Lähihoitajien paikkoja on tällä alueella auki, mutta ei sairaanhoitajien paikkoja. Nykyisessä työpaikassa todella epävarma tilanne jatkon suhteen.
Mun aiempi koulutus on lähihoitaja, mutta mietin, että meneekö lähihoitajien paikat sivun suun koska olen myös sairaanhoitaja? Katsovat mun olevan liian koulutettu ja ajattelevat mun lähtevän heti kun tulee sopiva sairaanhoitajan paikka tarjolle.
Ei mulla olisi varaa jäädä työttömäksi enkä edes halua olla työtön. Olen vasta muutama kuukausi sitten valmistunut sairaanhoitajaksi ja nyt jo tilanne tämä. Enkä ole ainoa jolla vaikeuksia töiden suhteen.
Kommentit (61)
Meillä kotihoidossa on monia sairaan- ja terveydenhoitajia lähärin paikoilla. Samaa työtä tekevät, eivät sairaanhoitajan töitä. Osa ei ole saanut koulutusta vastaavaa työtä, osa ei edes halua.
Huomaa hoitsulla joka nainen on pieni aivo.
Tällaisen lauseen kirjoittaja haukkuu muita. :D :D :D
Koska sulla on sairaanhoitajan pätevyys, ne laittaa sulle sit kuitenkin sairaanhoitajan töitä lähihoitajan palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kotihoidossa on monia sairaan- ja terveydenhoitajia lähärin paikoilla. Samaa työtä tekevät, eivät sairaanhoitajan töitä. Osa ei ole saanut koulutusta vastaavaa työtä, osa ei edes halua.
Kyllä mä ajattelin noita paikkoja hakea. Olin jo ajatellut ennen kuin tein tämän aloituksen. Kunhan mietin ääneen asiaa. Paskan sain niskaani joltakin häiriköltä. Ilmiannoin turhat kommentit ja niin teen jatkossakin. On selvästi paljon mielenvikaista porukkaa tällä palstalla. Purkavat omaa pahaa oloaan toisiin. Mäkin tein täysin asiallisen aloituksen ja silti piti alkaa riehumaan ja sekoilemaan haukkuen mua. Ennen täällä pystyi asiallisesti keskustelmaan, mutta nykyään meno täysin sairasta.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mun aiempi koulutus on lähihoitaja, mutta mietin, että meneekö lähihoitajien paikat sivun suun koska olen myös sairaanhoitaja? Katsovat mun olevan liian koulutettu ja ajattelevat mun lähtevän heti kun tulee sopiva sairaanhoitajan paikka tarjolle.
Lukekaa tämä ihan ajatuksella. Koittakaa miettiä. Etenki tuon tummennettu kohta. Ei taida ymmärrys riittää. Lisäksi voisitte oikaista sen typerän harhaluulon päässänne, että sairaanhoitajat ei tee perushoitoa.
Ap
Tuo tummennettu kohta ei ole nykypäivää. Ei työnantajat odota, että valittu ihminen on paikassa eläkeikään asti. Moni ihminen tekee työtä, joka ei vastaa koulutustasoa. Nykytilanteessa ymmärretään, että kaikille tietyn alan ammattilaisille ei työtä riitä. Voi olla myös muita syitä, miksi haluaa ehkä hakea pykälän alempaa olevia paikkoja, esim. työajat, sijainti, vähempi vastuu ja stressi. Ehkä omat syyt kannattaa hakiessa avata. Esim. se, että ei halua olla työtön saattaa kertoa ihmisen olevan tekevä tyyppi eikä mikään erakko sohvalla lojuaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, hienosti hoiti hallitus hoitajapulan. Suljetaan paikkoja, tehdään sijaiskiletoja ja kas, homma hoidettu.
Sitten raahataan Aasiasta kielitaidotonta väkeä töihin. Meilläkin näitä on ja todella hankalaa muistisairaiden ihmisten kanssa. Eikä nämä ulkomaalaiset uskalla koskaan soittaa lääkärille tai hätänumeroon. Eikä oteta niitä puhelimia mihin omaiset soittaa. Kuormittaa todella paljon meitä suomalaisia hoitajia tämä kun suurin vastuu jää aina meille.
Ap
Itselläni on havainto, että filippiiniläidet eivät ole edes kovin ahkeria ja koulutuskaan ei ole Suomen tasoa. Samaa olen kuullut kaikilta, että rasittavat muita työntekijöitä, koska eivät osaa yhtä paljon ja kielimuuri on suuri ongelma.
Kyllä meillä filpparit töitä tekee, mutta siis sitä perushoitoa yms. Kaikki mitkä vaatii kielitaitoa jää tekemättä tai ne sysätään suomalaisille. Muistisairailla on vaikeuksia ymmärtää murteellista suomea mitä nämä filpparit puhuu.
Ap
Ennen sairaalaosastoilla oli selvää, että lääkekaapin avaimet ja vastuu lääkejaoista on sairaanhoitajilla, ei apu/perus/nyk.lähihoitajilla. Silloin sairaanhoitajan vastuu painoi ja lähihoitajan haasteet enemmän fyysisiä.
Koulutuksen pituuteen vaikutti myös oliko ylioppilastutkinto suoritettu. Nykyään ei taida yleissivistys painaa yhtään. Missään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaa tämä ihan ajatuksella. Koittakaa miettiä. Etenki tuon tummennettu kohta. Ei taida ymmärrys riittää. Lisäksi voisitte oikaista sen typerän harhaluulon päässänne, että sairaanhoitajat ei tee perushoitoa.
Ap
Tuo tummennettu kohta ei ole nykypäivää. Ei työnantajat odota, että valittu ihminen on paikassa eläkeikään asti. Moni ihminen tekee työtä, joka ei vastaa koulutustasoa. Nykytilanteessa ymmärretään, että kaikille tietyn alan ammattilaisille ei työtä riitä. Voi olla myös muita syitä, miksi haluaa ehkä hakea pykälän alempaa olevia paikkoja, esim. työ
Kotihoidossa on kiirettä ja stressiä kyllä lähihoitajillakin. Toki vähemmän silti vastuuta kuin sairaanhoitajilla. Kotihoidossa kuitenkin joutuu myös lähihoitajat arvioimaan tilanteita ja soittamaan hätäkeskukseen. Kotihoidossa joutuu olemaan paljon yksin vastuussa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähärin paperit,hae lähärin töitä niillä papereilla. Ei kai siinä tartte mainostaa sairaanhoitajan papereita?
Tämä. Varsinkin kun alempikin tutkinto on. Itse kun työttömänä ylikoulutettuna hain töitä, rupesin pääsemään haastatteluihin vasta kun jätin ylimmät koulutukset cv:stä pois. Kokonaisella cv:llä jätettiin huomiotta tai parhaimmillaan sain pilkallisen vastauksen
Pitää rekrytoijan ottaa selvää laillistetut koulutukset. Kas, siellä on myös sh. Ei se voi salaan jäädä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sulla on lähärin paperit,hae lähärin töitä niillä papereilla. Ei kai siinä tartte mainostaa sairaanhoitajan papereita?
Tämä. Varsinkin kun alempikin tutkinto on. Itse kun työttömänä ylikoulutettuna hain töitä, rupesin pääsemään haastatteluihin vasta kun jätin ylimmät koulutukset cv:stä pois. Kokonaisella cv:llä jätettiin huomiotta tai parhaimmillaan sain pilkallisen vastauksen
Pitää rekrytoijan ottaa selvää laillistetut koulutukset. Kas, siellä on myös sh. Ei se voi salaan jäädä.
Niin tämä. Mun nimellä kun hakee tietoja julkiterhikistä, niin siellä lukee lähihoitaja ja sairaanhoitaja.
Ap
On se surullista että orpopurra sai aikaan jopa sairaanhoitajien massatyöttömyyden.
Sama oli 1990-luvun laman aikana. Silloinkin kiitos kokoomus.
Olen tätä ketjua seurannut ja on nyt kyllä jollakin pahasti jotakin hampaankolossa sairaanhoitajia kohtaan kun pitää ap:n kimppuun hyökätä typerästi. Monta kommenttia on ketjusta poistettu ja saa näköjään edelleen poistaa.
T: Sairaanhoitaja itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinpä, hienosti hoiti hallitus hoitajapulan. Suljetaan paikkoja, tehdään sijaiskiletoja ja kas, homma hoidettu.
Sitten raahataan Aasiasta kielitaidotonta väkeä töihin. Meilläkin näitä on ja todella hankalaa muistisairaiden ihmisten kanssa. Eikä nämä ulkomaalaiset uskalla koskaan soittaa lääkärille tai hätänumeroon. Eikä oteta niitä puhelimia mihin omaiset soittaa. Kuormittaa todella paljon meitä suomalaisia hoitajia tämä kun suurin vastuu jää aina meille.
Ap
Itselläni on havainto, että filippiiniläidet eivät ole edes kovin ahkeria ja koulutuskaan ei ole Suomen tasoa. Samaa olen kuullut kaikilta, että rasittavat muita työntekijöitä, koska eivät osaa yhtä paljon ja kielimuuri on suuri ongelma.
Onko näistä yhteenvetoa miten koulutukset eroaa toisistaan, mitä on enemmän ja missä kohtaa jää vajaaksi? Toimintaympäristön erilaisuudet myös. Asiakkaanakin olisi hyvä tietää mitä voi odottaa ja missä ehkä notkahtaa. Vanhuksilla. pesut, haavanhoito ja sellaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ainakin meille tulleet filippiiniläiset on kotimaassaan sairaanhoitajia, mutta se koulutus ei kelpaa Suomessa. Heidät sitten koulutetaan oppisopimuksella lähihoitajiksi.
Vierailija kirjoitti:
On se surullista että orpopurra sai aikaan jopa sairaanhoitajien massatyöttömyyden.
Sama oli 1990-luvun laman aikana. Silloinkin kiitos kokoomus.
On kyllä järjetöntä menoa. Sairaanhoitajia valmistuu työttömäksi, opiskelijat ei saa kesätöitä ja jopa harkkapaikoista on kova pula.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuntuisi jotenkin oudolta jättää tuollainen tieto pois ja kun kyse pienistä paikkakunnista niin kyllä tieto leviää jossakin kohtaa kuitenkin. Kyse naapurikunnan työpaikoista ja piirit on pienet.
Ap
Ja kai nyt cv:ssä lukee aiemmat työtehtävät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tuntuisi jotenkin oudolta jättää tuollainen tieto pois ja kun kyse pienistä paikkakunnista niin kyllä tieto leviää jossakin kohtaa kuitenkin. Kyse naapurikunnan työpaikoista ja piirit on pienet.
Ap
Ja kai nyt cv:ssä lukee aiemmat työtehtävät.
Tietenkin lukee. En mä ala valehtelemaan cv:seen, että olenkin tehnyt viime kuukaudet lähihoitajan töitä. Lisäksi löytyy julkiterhikistä kyllä mun nimellä, että olen niin lähihoitaja kuin sairaanhoitaja.
Ap
Itse olen sh ja tehnyt myös lh:n töitä. Silloin odotan, että vuorossa on sh, joka hoitaa lääkäritapaamiset ja verinäytteiden otot. Itseäni, ei haittaa tehdä perushoitotyötä, jos olen lupautunut sijaisuuteen lh:na ja toki autan verinäytteiden otossa, mutta jos tämä alkaisi olla päivittäistä..sitten älähtäisin
Hei ap ! Ymmärrän sua täysin. Työskennellyt lähihoitaja yli 10 vuotta ja opiskelen nyt sairaanhoitajaksi. Minua pelottaa ja stressaa etten tule saamaan töitä sairaanhoitajana koska töitä ei enää ole ! Jos olisin tämän tiennyt en olisi lähtenyt opiskelemaan. 3,5 vuotta on pitkä aika opiskella ammattiin johon ei ehkä pääse :(