Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Autisteille räätälöidään oma asevelvollisuus

Vierailija
21.08.2025 |

https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011443544.html

"Jos ajatellaan, että on ihminen, joka on autismin kirjolla, ja hänellä on suuria vaikeuksia toimia ryhmässä tai nukkua tuvassa ison ryhmän kanssa, niin hän ei voi asialle mitään, vaikka maanpuolustustahtoa olisikin. On olemassa kyberpuolta, dronepuolta ja niin edelleen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkia asioita, Kiuru sanoo."

Kommentit (87)

Vierailija
41/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.

Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.

Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa. 

Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muutenkaan koskaan ole juuri antanut minulle mitään tu

Minäkin olen autisti, naispuolinen sellainen ja vähän helvetin hyvä ampumaan. Rakastan ampumista, en tiedä mitään yhtään rentouttavaa. Tämän lisäksi minulla ei ole ajatuksen tasolla mitään estoja tappamisen suhteen, olen usein ajatellut että rakastaisin olla sniper. Se tarkkuus ja täsmällisyys, laaki ja vainaa meininki, se että pitää ottaa huomioon kaikki tuulijutut ja luodin lentoradan muutos pitkällä matkalla jne. 

Joten älä viitsi yleistää omia heikkouksiasi koskemaan meitä kaikkia. Se, että pelkäät aseita, ei liity autismiin mitenkään vaan ihan muuhun luonteen heikkouteen. 

Tappajien geenit meillä kaikilla ihmisillä on, koska ne, jotka ei tappaneet, kuoli. Joten on ihan älytöntä tuollainen itkeskely, että byääh, en voisi tappaa. Totta hemmetissä voisit jos oma henkesi olisi katkolla tai joku uhkaisi lastasi. Jos lapsesi olisi vaarassa, tappaisit aivan kenet hyvänsä silmää räpäyttämättä. 

Ja siitähän sodassa tappamisessa on kyse. Jokainen suojelee rakkaitaan ja läheisiään. 

Vierailija
42/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten voi ihan antaa vapautuksen.

Entä jos autisti ei halua? 

Sitäpaitsi jos joku dronehomma tms. on autistin ekko, se voi olla puolustusvoimille kullanarvoinen resurssi. Ei nykysodankäynti ole enää mitään juoksuhautojen vyöryttämistä ja mieslaumassa korsussa nukkumista. 

Itse asiassa Tony Atwood, yksi tunnetuimpia autismitutkijoita, on todennut että sotilasura sopii autisteille, koska on säännöt ja struktuuri ja autistit ei yleensä anna tunteiden hämärtää päätöksentekoa. 

Niin no jotkut autistit voi sopia sinne jos on joku ekko.. mutta siitäkin voi tulla meltdown, kun se ekko voi mennä yli ja ainakin mulle on käynyt niin monta monta kertaa . Harrastus kestää viisi tuntia ja siinä välissä täysin unohtanut syödä ja juoda tms.

Ja sitten siitä seuraa meltdown.

Mutta useimmat autistit on rauhaa rakastavia ja meillä on suurempi oikeiden taju kuin normoilla tai ainakin korostunut sellainen

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.

Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.

Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa. 

Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muut

Puhuin itsestäni.. hyvä hienoa jos osaat ampua siistiä varmasti olla noin hyvä jossain.

Ja tottakai voisin mutta siinä se ero onkin,.että on oikeus valita mitä tekee. Sitä paitsi jos me ihmiset tappaisimme toisiamme jokaisessa impulsiivisessa viha tilassa mikä meille tulee niin ei täällä olisi ketään enää hengissä

Vierailija
44/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on Aspergerin syndrooma. Kävin normaalisti intin A-miehenä.

Suurin osa autismin kirjolla olevista pystyy suorittamaan varusmiespalveluksen.

Reservi korpraali

Vierailija
45/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minäkin olen autisti, naispuolinen sellainen ja vähän helvetin hyvä ampumaan. Rakastan ampumista, en tiedä mitään yhtään rentouttavaa. Tämän lisäksi minulla ei ole ajatuksen tasolla mitään estoja tappamisen suhteen, olen usein ajatellut että rakastaisin olla sniper. Se tarkkuus ja täsmällisyys, laaki ja vainaa meininki, se että pitää ottaa huomioon kaikki tuulijutut ja luodin lentoradan muutos pitkällä matkalla jne. 

Joten älä viitsi yleistää omia heikkouksiasi koskemaan meitä kaikkia. Se, että pelkäät aseita, ei liity autismiin mitenkään vaan ihan muuhun luonteen heikkouteen. 

Tappajien geenit meillä kaikilla ihmisillä on, koska ne, jotka ei tappaneet, kuoli. Joten on ihan älytöntä tuollainen itkeskely, että byääh, en voisi tappaa. Totta hemmetissä voisit jos oma henkesi olisi katkolla tai joku uhkaisi lastasi. Jos lapsesi olisi vaarassa, tappaisit aivan kenet hyvänsä silmää räpäyttämättä. 

Ja siitähän sodassa tappamisessa on kyse. Jokainen suojelee rakkaitaan ja läheisiään. 

Toisaalta en minä nyt noin tarkoittanut sitä. Vaan sitä että Venäjä tarjoaa meille miehille enemmän ja erityisesti meille vanhanliiton miehille. Venäjällä on lapsenkin hyvä kasvaa perinteisten arvojen alla, kuin tässä liberaalissa hössötyksessä.

Miehen ylivalta. Venäjällä mies on mies isosti ja ihmiset on kristittyjä. Ei ole vokettamista tai homoparaateja. Venäjällä sinäkin olisit hiljaa kun minä miehenä sanoisin viimeisen sanan ja siivoisit ja tekisit ruokaa. Etkä jankkaisi päivän selvistä asioista. Minä haluan lapsilleni konservatiivisen ja kristillisen valtion. Siksi mieluummin Venäjä.

Siksi en taistelisi

Vierailija
46/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V i t u n vammaset.

Vierailija
47/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sinne armeijaan kuitenkaan vammaisia tarvitse ottaa. Nämä autistit ja muut olkoon muissa puuhissa.

Vierailija
48/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykinruuaksi vaan. Päästään kaikki helpommalla. 

Vierailija
49/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rantasen ja Hintzin vois vapauttaa myös olympiajoukkueesta. 

Vierailija
50/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on Aspergerin syndrooma. Kävin normaalisti intin A-miehenä.

Suurin osa autismin kirjolla olevista pystyy suorittamaan varusmiespalveluksen.

Reservi korpraali

Mä tiiän ihan diagnosoidun autistin joka kävi aukin 

Vierailija
51/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei myös naisille? Synnyttämien ei käy enää nykyään perusteeksi välttä asevelvollisuutta ja meidän perustuslakikin kieltää syrjimästä sukupuolen mukaan. Naisen henki ei ole sen arvokkaampi kuin miehenkään.

Vierailija
52/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei. 

Tullaaks mua hakee Tanskasta asti sinne?

Kyllä se niin on että Suomen valtio etsii jokaisen suomalaisen ihmisen ja hakee heidät rintamalle. Ei ole sellaista kiveä jonka alle pystyisi piiloutumaan kun Suomi ja sota kutsuvat.

Kaikki voi halutessaan lähteä turvapaikanhakijoiksi, sotaan käymään maahan ei saa ihmisiä palauttaa. Ihmisoikeudet sanoo näin.

Vierailija
53/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei se armeija voisi olla kaikille vapaaehtoinen? Vähän väliä uutisoidaan miten korkea suomalaisten puolustustahto on joten kutsuntamäärät ei tippuisi yhtään.

Vierailija
54/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksei myös naisille? Synnyttämien ei käy enää nykyään perusteeksi välttä asevelvollisuutta ja meidän perustuslakikin kieltää syrjimästä sukupuolen mukaan. Naisen henki ei ole sen arvokkaampi kuin miehenkään.

Todennäköisesti jos ja kun sota syttyy, rintamalle menee enemmän naisia kuin miehiä, teistä vinkuvista inceleistä kun ei ole sielläkään mitään hyötyä, pllunpuutettanne ym. vaan vinkuisitte. 

Vierailija
55/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli autistit saisivat oman huoneen ja sitten vaan nypläävät palveluksessa tietokonetta aivan kuin kotonaan, pelailevat jotain dronen pommituspelejä. Olisipa mukavaa.

Vierailija
56/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti jos ja kun sota syttyy, rintamalle menee enemmän naisia kuin miehiä, teistä vinkuvista inceleistä kun ei ole sielläkään mitään hyötyä, pllunpuutettanne ym. vaan vinkuisitte. 

Ei se iha noi taida mennö

Vierailija
57/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä hermostuit?

Vierailija
58/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muutenkaan koskaan ole juuri antanut minulle mitään tu

Maa ei ole antanut mitään? Tuon litanian perään laitoit sen sitten. No ei mennä siihen ettei armeijaan (ei sota) mennä "tappamaan ihmisiä" tai siihen ettet oikein osaa valita sen linjalla oletko peloissasi, avuton vai periaatteiden pohjalta liikkeellä. Ymmärrän että tuo pitkälle (öhm..) kantanut eh, kuvio on puolustuksesi siinä ettei yksinkertainen argumentointi (näennäisen kovilla panoksilla, no pun intended) onnistu. Katsos jos jossain on pohjaa edes koetusti niin sillä mennään. Ei laiteta kaikkea mitä tulee mieleen koska se näyttää missä mennään. Hups.

Vierailija
59/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisille on jo räätälöity oma asepalvelus ja nyt autisteille räätälöidään myös asepalvelus.

Vierailija
60/87 |
21.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko sinusta tasa-arvoon pyrkiminen vinkumista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kuusi