Autisteille räätälöidään oma asevelvollisuus
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011443544.html
"Jos ajatellaan, että on ihminen, joka on autismin kirjolla, ja hänellä on suuria vaikeuksia toimia ryhmässä tai nukkua tuvassa ison ryhmän kanssa, niin hän ei voi asialle mitään, vaikka maanpuolustustahtoa olisikin. On olemassa kyberpuolta, dronepuolta ja niin edelleen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkia asioita, Kiuru sanoo."
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei.
Tullaaks mua hakee Tanskasta asti sinne?
Kyllä se niin on että Suomen valtio etsii jokaisen suomalaisen ihmisen ja hakee heidät rintamalle. Ei ole sellaista kiveä jonka alle pystyisi piiloutumaan kun Suomi ja sota kutsuvat.
Mitäs, kun itse olen neljän kamppailulajin taitaja, ja harrastan ampuma-aseita. Onko Suomella sodassa varaa selvittää muutaman kadonneen viranomaisen kohtaloa, kun lähtivät minua ulkomailta hakemaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei.
Kyllä se niin on että Suomen valtio etsii jokaisen suomalaisen ihmisen ja hakee heidät rintamalle. Ei ole sellaista kiveä jonka alle pystyisi piiloutumaan kun Suomi ja sota kutsuvat.
Mitäs, kun itse olen neljän kamppailulajin taitaja, ja harrastan ampuma-aseita. Onko Suomella sodassa varaa selvittää muutaman kadonneen viranomaisen kohtaloa, kun lähtivät minua ulkomailta hakemaan?
Tyhjän uhoaja sinä vain olet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvittelet olevasi kovakin jätkä mutta kieltäytyisit sodasta? Justjust
Oi sitä sodan hurmosta josta nyt myös autistit pääsevät vihdoin nauttimaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muut
Sodat loppuisivat täysin jos kaikki ajattelisivat kuin hän. Sodat jatkuu ja on olemassa vaan kun on tappamismyönteisiä normoja armeijakaupalla..
Vierailija kirjoitti:
ei sinne kaikkia tarvita
Mutta tuilla makaavia lusmuja jotka kieltäytyvät lähtemästä itärajalle jos sota syttyisi, pitäisikö laske kuin lammas veräjästä.
Assit armeijaan, vaikka sitten lyhennetty palvelusaika tai pieniä muutoksia (esim. tupakoko).
Onhan tää nyt naurettavaa, että perustelut on suunnilleen "noku sit mä suutun ja tulee paha mieli :(". Meitä nepsyjä on muitakin, jotka kuormittuvat paljon valosta, äänistä, luoja ties mistä. Mutta jotenkin sitä on aikuiseksi kasvettu ja pakon edessä siedetty muita ihmisiä.
Mites sotatilassa, kuka jää näitä mammanpoikia hyysäämään? Ja miten silloin varmistetaan ettei joku assi vaan joudu samaan huoneeseen muiden ihmisten kanssa? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autisminkirjolla oleva poika ja enpä ole sairaampaa ideaa kuullut, kuin että tällainen ihminen laitetaan armeijaan. Ei hyvää päivää nyt sentään näitä juttuja taas.
niin taustahommiin..ei rynkyn kanssa metsään juoksemaan. Toki riippuu pojastasi, osa autismikirjoilla olevista on oikeasti taitavia ja älykkäitä ja osat jotakin muuta.
Tuossa artikkelissa nyt oli paljon mielipiteitä, mutten nähnyt mitään konkreettista suunnitelmaa mistään erityisestä autistien joukko-osastosta tai palvelushaarasta. Täällä on taas paljon toiveajattelua.
Vierailija kirjoitti:
Assit armeijaan, vaikka sitten lyhennetty palvelusaika tai pieniä muutoksia (esim. tupakoko).
Onhan tää nyt naurettavaa, että perustelut on suunnilleen "noku sit mä suutun ja tulee paha mieli :(". Meitä nepsyjä on muitakin, jotka kuormittuvat paljon valosta, äänistä, luoja ties mistä. Mutta jotenkin sitä on aikuiseksi kasvettu ja pakon edessä siedetty muita ihmisiä.
Mites sotatilassa, kuka jää näitä mammanpoikia hyysäämään? Ja miten silloin varmistetaan ettei joku assi vaan joudu samaan huoneeseen muiden ihmisten kanssa? Niinpä.
Kyllä me täällä kotijoukoissa teidän tyttöystävät lämmitellään kun sinä mätänet Karjalan metsissä. Älä huoli. Sukusi jatkuu minun siemenestäni.
Kyse on laajemmasta kuvasta:
Kaikki varusmiehet eivät sovellu ensilinjan taistelutehtäviin, esimerkiksi terveydellisistä syistä, kuten ylipainon tai muun toimintakykyyn vaikuttavan rajoitteen vuoksi. Tästä huolimatta he voivat osallistua merkityksellisiin ja kriittisiin tehtäviin, jotka tukevat Puolustusvoimien kokonaisvaltaista suorituskykyä, selonteossa sanotaan.
Mielestäni armeijan sisältöä voitaisiin laajentaa pitämään sisällään myös huoltovarmuuteen liittyviä tekijöitä, jotka voi määräytyä jopa oman toivomansa koulutuksen mukaan. (Jos vaikka haluaa hoitajaksi, niin voisi opetella sairaalatyöskentelyä tai jos haluaa sähkömieheksi, niin opiskelee sähköntuotannosta sota- tai poikkeustilassa.)
palkka-armeija Suomeen, otetaan asiasta kansanäänestys, se on demokratiaa
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autisminkirjolla oleva poika ja enpä ole sairaampaa ideaa kuullut, kuin että tällainen ihminen laitetaan armeijaan. Ei hyvää päivää nyt sentään näitä juttuja taas.
Kyllä autistit ennenkin kävivät armeijan, nyky autistit on vaan niin lellittyjä että ei pysty
Kleopatroja maassa jääkö ne tänne sotimaan itärajalle ?
Moni mongoloidi on väkivaltainen . Mutta huumejengit voi laittaa etulinjaan niin ne kameroin varustettuina . Nehän huumeen voimalla kävelee suoraan vihollisen linjojen taakse jopa ostamaan lisää huumeita . Eikö . Miten lienee Alaskan tukikohtaan päästetty venäläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei myös naisille? Synnyttämien ei käy enää nykyään perusteeksi välttä asevelvollisuutta ja meidän perustuslakikin kieltää syrjimästä sukupuolen mukaan. Naisen henki ei ole sen arvokkaampi kuin miehenkään.
Todennäköisesti jos ja kun sota syttyy, rintamalle menee enemmän naisia kuin miehiä, teistä vinkuvista inceleistä kun ei ole sielläkään mitään hyötyä, pllunpuutettanne ym. vaan vinkuisitte.
Onko sinusta tasa-arvoon pyrkiminen vinkumista?
Tasa-arvoahan se on jo nyt kun osa naisista käy sen armeijan ihan vapaaehtoisesti ja jopa nekin jotka eivät käy, menevät mielellään rintamalle puolustamaan omaa kotimaataan kun te incelit jäätte paapimaan sinne homeiseen kellariinne sitä pientä tattianne ja halailemaan puhallettavaa Barbaraanne.
Teikäläisistä ei tosipaikan tullen muuhun ole.
Ja pllunsaanti ei muuten ole mikään ihmisoikeus eikä automaattinen jokapojan etu.
Onko seuraava Trumpin vierailu Venäjän armeijan tukikohtaan ??? Vertaa Alaska .
Voisitte käyttää ehkäisyä jos synnyttää vain vammaisia .
Tuskin se "asepalvelusta" silloin on, jos tekee muuta kuin asepalvelusta.
Mamma siellä vaan hermostui kun ei itse rintamalle halua ja hänen mielestä se on miehisten miesten homma.