Autisteille räätälöidään oma asevelvollisuus
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011443544.html
"Jos ajatellaan, että on ihminen, joka on autismin kirjolla, ja hänellä on suuria vaikeuksia toimia ryhmässä tai nukkua tuvassa ison ryhmän kanssa, niin hän ei voi asialle mitään, vaikka maanpuolustustahtoa olisikin. On olemassa kyberpuolta, dronepuolta ja niin edelleen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkia asioita, Kiuru sanoo."
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei.
Tullaaks mua hakee Tanskasta asti sinne?
Kyllä se niin on että Suomen valtio etsii jokaisen suomalaisen ihmisen ja hakee heidät rintamalle. Ei ole sellaista kiveä jonka alle pystyisi piiloutumaan kun Suomi ja sota kutsuvat.
Persujen ja kokkareiden jälkeen mulla ei ole siellä mitään.
Mieti että autistit ja incelitkin kykenee puolustamaan maataan, mutta naiset ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne jotka tappaa se on synti muistakaa se ei poikkeuksia . Minusta kaikki sotilaat on psykopaatteja ja persoonallisuushäiriöstä kärsiviä jotka ihannoi väkivaltaa ja haluaa itselleen tai samankaltaisilleen sankari viitan.. tappaja on tappaja ei sankari
Tämä. Minusta on aina ollut _naurettavaa_ perustella tappamista sodalla. Joku sanoi sotaveteraania murhaajaksi, ja hirveä haloo että täysin asiatonta. No kun ei ole vaan totta!
No siihen aikaan se on muutenkin ollut niin, että aseista kieltäytyä on ammuttu tai vankilaan laitettu.. ei sitä voi sinänsä verrata siksi nykypäivään ja luulis , että niistä asioista olis jo kasvettu, että ihmisellä on oikeus omiin periaatteisiin ja uskontoon ilman pelkoa siitä, että menettää vapauden tai kuolee.
Minä esim voisin kyllä auttaa haavoittuneita t
Ja lisään vielä, että minusta on epäreilua että pojilta vaaditaan toista.kukaan kun ei tiedä mihin C miehet joutuu tai sivarit jos sota syttyisi sehän koskee vaan rauhan aikaa
Vierailija kirjoitti:
Kaikki ne jotka tappaa se on synti muistakaa se ei poikkeuksia . Minusta kaikki sotilaat on psykopaatteja ja persoonallisuushäiriöstä kärsiviä jotka ihannoi väkivaltaa ja haluaa itselleen tai samankaltaisilleen sankari viitan.. tappaja on tappaja ei sankari
Puolustautuminen ei voi olla väärin!
Jos emme puolustaude, meidät liitetään maahan, jossa jokaisen on pakko mennä armeijaan. Varsinkin vähemmistökansalaisen tai pakkoliitetyn maan asukkaan.
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa ei ole ketään tai mitään puolustettavaa!
Puolustan oikeuttani saada aseen haltuuni, on niin maan maittavaa kun pääsee pyssyllä paukuttelemaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos emme puolustaude, meidät liitetään maahan, jossa jokaisen on pakko mennä armeijaan. Varsinkin vähemmistökansalaisen tai pakkoliitetyn maan asukkaan.
Persut ja kokkareet on leikkaamassa tukia. Eli saman saa Venäjältäkin. Samat jutut.
Sotaleikit näytti tyhmiltä jo pentuna. Neppis-autot oli kivoja.
Kuulostaa ihan hyvältä, itsekin olisin halunnut käydä asepalveluksen, jos olisin saanut olla omassa rauhassani siellä. Eihän tuollainen uudistus luultavasti tarkoita sitä, että niitä autisteja, jotka olisivat kertakaikkisen kelpaamattomia asepalvelukseen, pakotettaisiin sinne väenvängällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muutenkaan koskaan ole juuri antanut minulle mitään tu
Forrest Gumb elokuva pohjautuu tositapahtumiin. Siinä amerikan persu liittyy armeijaan ja ei ole välkymmästä päästä, mutta menestyy ja hänestä tulee presidentin kaveri ihan ja koska on hyväsydäminen ja Jeesukseen uskova mies, niin Jumala palkitsee hänet. Hänestä tulee Applen suunnittelija ja miljonääri, huippu-urheilija olympialaisissa asti jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Persut ja kokkareet on leikkaamassa tukia. Eli saman saa Venäjältäkin. Samat jutut.
Ei valloitettu suomalainen saisi itänaapurissa samoja etuja kuin heidän kantikset.
Suomalaisia alettaisiin sortaa. Viedä täältä arvokas sinne ja käyttää suomalaista työvoimaa ja sotilaita heidän hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rattoisaa se on, ja kun sota koittaa niin jokainen meistä sinne pääsee, halusi tai ei.
Tää on vähän kuin se päivällinen kun Pate saa kylmää maksalaatikkoa ketsupilla ja hän inhoo sitä. Sen lisäksi kärpänen lentää ruuan päälle ja lennähtää tiehensä. Pate näki sen.
Niin Pate kuitenkin nauttii tilanteesta, koska ruokapöydässä on myös pikkusisko ja isoveli, eivätkä he pidä kylmästä ruuasta.
Äiti kuitenkin vaatii kaikkia syömään ja kaikki syö kakoen.
PAte ei olisi nauttinut tilanteesta jos pikkusisko olisi saanut vapautuksen kylmän maksalaatikon syömisestä. Hänelle tuottaa nautintoa kakoa ja päästellä pieniä oksennusröyhyjä nieleskellen hitaasti ruokaa vetisin silmin. Pikkusisko itkee ja Pate kehoittaa siskoa olemaan kuin ihminen ja syömänä lautaisen tyhjäksi.
Isoveli päästää ison oksennuksen ja kaa
Näihä se on nähtävä. mukavamp oksennella porukassa paskat housuissa kuin yksin. siksi ap varmasti haluaa pakottaa muutki mukaan kun ei haluaisi itsekään mennä kun on pelkuri.
Vierailija kirjoitti:
"Ärsyttää" Suomessa aina sana räätälöidään. Joku muu räätälöi väkisin ja toinen tottelee? Entä jos sekin ahdistaa autistia. Vai onko sellainen jolle se toimii. Mitä jos vihollinen ei tykkää osallistuvasta autistista.
Niin suutaroiminen olisi parempi sana, koska suutari käyttää lestiä joka on 3d malli ja tarkka suunnitelma kun taas räätäli käyttää paperia ja muutenkin siitä tulee mieleen tilkkutäkki siitä sanasta.. joten ei me haluta, että meidän armeija on tilkkutäkki joka on ruma jaa epäkäytännöllinen muualla kuin mökin sohvalla vaan haluamme kengän joka sopii säähän kuin säähän ja maastoon kuin maastoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei valloitettu suomalainen saisi itänaapurissa samoja etuja kuin heidän kantikset.
Suomalaisia alettaisiin sortaa. Viedä täältä arvokas sinne ja käyttää suomalaista työv
Nii. Nyt viimeistään jos leikataan tukia, iin kannattaa lähteä pois ruottiin, tanskaan, norjaan tai saksaankin. Saman paskan saa muualtakin.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on autisminkirjolla oleva poika ja enpä ole sairaampaa ideaa kuullut, kuin että tällainen ihminen laitetaan armeijaan. Ei hyvää päivää nyt sentään näitä juttuja taas.
Minulla on autismin kirjolla oleva sukulainen, joka on sotilasarvoltaan aliluutnantti. Hän sai autismidiagnoosin jo lapsena, ennen näiden diagnoosien "yleistymistä".
Vierailija kirjoitti:
Tässä maassa ei ole ketään tai mitään puolustettavaa!
Tämä. En ole Aspergerina saanut yhteiskunnalta mitään tarvitsemiani tukitoimia. Minä lähinnä nauran kun täältä alkaa kaatua jengiä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muut
Tarkkana tuon ymmärtämisen vaikeuksien ja lukiongelmien kanssa siellä armeijassa 🤭
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi ihan antaa vapautuksen.
Entä jos autisti ei halua?
Sitäpaitsi jos joku dronehomma tms. on autistin ekko, se voi olla puolustusvoimille kullanarvoinen resurssi. Ei nykysodankäynti ole enää mitään juoksuhautojen vyöryttämistä ja mieslaumassa korsussa nukkumista.
Itse asiassa Tony Atwood, yksi tunnetuimpia autismitutkijoita, on todennut että sotilasura sopii autisteille, koska on säännöt ja struktuuri ja autistit ei yleensä anna tunteiden hämärtää päätöksentekoa.
Silloin kun mä saan meltdown kohtauksen jos en ole syönyt tai nukkunut itken ja huudan ja lyön itseäni ja saatan rikkoa tavaroita.. miettikää jos tuossa olotilassa mut laitettaisiin armeijaan..eikä sile voi mitään se ylikuormitus tulee, jos on tarpeeksi epämukavuus alueella.
Varmasti moni autisti tietää sen tilanteen moni häpeää ja katuu . Montakohan puhelinta mullakin on sen takia menny hajalle...enään kohtauksia ei tule kun on rutiinit omat sellaiset.
Katsokaa huvikseen meltdown videoita ja miettikää vielä..
Vierailija kirjoitti:
ei sinne kaikkia tarvita
Hätätilanteessa kaikkia tarvitaan. Armeijassa on paljon muitakin tehtäviä, kuin juosta pusikoissa aseen kanssa.
"Ärsyttää" Suomessa aina sana räätälöidään. Joku muu räätälöi väkisin ja toinen tottelee? Entä jos sekin ahdistaa autistia. Vai onko sellainen jolle se toimii. Mitä jos vihollinen ei tykkää osallistuvasta autistista.