Autisteille räätälöidään oma asevelvollisuus
https://www.hs.fi/urheilu/art-2000011443544.html
"Jos ajatellaan, että on ihminen, joka on autismin kirjolla, ja hänellä on suuria vaikeuksia toimia ryhmässä tai nukkua tuvassa ison ryhmän kanssa, niin hän ei voi asialle mitään, vaikka maanpuolustustahtoa olisikin. On olemassa kyberpuolta, dronepuolta ja niin edelleen. Kaikkien ei tarvitse tehdä kaikkia asioita, Kiuru sanoo."
Kommentit (87)
suuria vaikeuksia toimia ryhmässä tai nukkua tuvassa ison ryhmän kanssa
Tavallisissa varusmiehissä on ihan yhtä lailla ole niitä, joille nämä asiat ovat vaikeita. Ei tämmöiseen mitään autismin kirjo-diagnoosia tarvita. Harvempi on tottunut jakamaan makuuhuoneensa parinkymmenen muun kanssa yms.
Vierailija kirjoitti:
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Tiedän intin käyneitä nepsyjä. Myös nenttejä jotka ovat saaneet vapautuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten voi ihan antaa vapautuksen.
Entä jos autisti ei halua?
Sitäpaitsi jos joku dronehomma tms. on autistin ekko, se voi olla puolustusvoimille kullanarvoinen resurssi. Ei nykysodankäynti ole enää mitään juoksuhautojen vyöryttämistä ja mieslaumassa korsussa nukkumista.
Itse asiassa Tony Atwood, yksi tunnetuimpia autismitutkijoita, on todennut että sotilasura sopii autisteille, koska on säännöt ja struktuuri ja autistit ei yleensä anna tunteiden hämärtää päätöksentekoa.
Töykeä yleistys taas. Assi täällä, virallinen diagnoosi. Olen kärsinyt vuosi vuodelta pahemmiksi käyneistä nukkumisvaikeuksista. Olen viimeksi tänään valvonut noin 36 tuntia kun elimistöni ei tee yhteistyötä. Nukkumatta jäänyt päivä on osaltani täysin menetetty, enkä enää näin keski-iän ylitettyäni aio seistä ja kuunnella kun jokin parikymppinen nulikka alikessu yrittää haukkua minut aivan tyhmäksi, läskiksi ja paskaksi ilmiselvän parantumattoman terveysvaivan tuoman ongelman takia. Ja kaiken tämän törkeyden on oikeuttavinaan pari metallinpalaa jätkän takinpielessä.
Itsellänihän ei ole muutenkaan enää aikomusta ryynätä, tai edes yrittää teeskennellä että jaksaisin tai pystyisin. Ei ole aikomustakaan enää asento lepo, tai taaksepoistu, tai alokas te, tai viedä lippaan ja "herra" kapteeni saa luvan avata ne ovensakin ihan itse. Sotilasvalaakaan en ehtinyt vannoa, joten tämä vartalo ei tule asepukua enää pitämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Armeija ei nyt oikein ymmärrä ettei autisti tai ahdistunut halua palveluksia. Ellei ole oikeasti ihminen joka kestää töissä tai koulussa. Kaikki eivät kestä melua, valoa, yhtään mitään määräilyjä, kyttäyksiä. Osa viihtyy mökissä ja ovi kiinni, lähiluonnossa. Mutta siitä sitten vaan.
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeijaan. Minä en suostu tykin ruuaksi tämä maa ei muut
Mitä jos inttiin saisi ensin ne runkkukopit ettei tarvitse mennä oikeuteen istumaan ja maksamaan sakkoja peitonalla runkkailusta.
Lähdetään niistä helpoista tavoitteista, jotka on mahdollista toteuttaa. Joku intiimi koppi tai tila mihin muut ei näe?
Olisko mahdollista toteuttaa?
Tää että autisteista räätälöidään comandoja on vähän sellaista settiä, että jos saataisi ne helpot asiat toimimaan ensin intissä?
Vierailija kirjoitti:Maa ei ole antanut mitään? Tuon litanian perään laitoit sen sitten.
Siis on meitä joille 9 vuotta peruskoulua oli elämässä ihan tarpeeksi. Me vihattiin joka tuntia sielä. Kiusaamista ja pakko-opiskelua tuottavaksi mahdollisimman halvalla. Vapaus riistettiin täysin ja koko koulu oli kuin armeija jostain full metal jacketista.
Miksi on pakollinen oppivelvollisuus ja pakko olla yhteiskunnassa?
Pakko hakea tukia ja pakko asua laatikossa ja pakko käydä töissä josta ei säästy rahaakaan. Olla vain pelkkä vanki.
Miksi ei voinut olla tekemättä lasuja antaa mun elää vapaana Kainuun metsissä isovanhempien hoidossa. Olsiin vieläkin siellä enkä Espoon lähiöissä tukirumbassa. Tukien hakeminen on helvetin raskasta ja vaikeaa.
Miksi ei voisi olla perustuloa jos on pakko olla yhteiskunnassa kiusattavana?
t. peruskoulu oli kamalin kokemus ikinä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen autisti.. mua ahdistaisi aseen käyttö ja koska kompastun ja loukkaan itseäni siviilissä niin minusta todennäköisesti olisi vain harmia lisäksi pelkään kaikkea maailmassa ja olen pasifisti.
Minusta kenenkään ei pitäisi joutua pakolla tappamaan ketään tai vaarantaa omaa henkeä vaan siksi että nyt on vaan sattunut syntymään tähän maahan.. kun poiskaan ei valitettavasti pääse kun on autisti ja ei ole rahaa.
Mitä seuraavaksi? Vammaiset ja sokeat armeija
Luulisi ettei kopin rakentaminen olisi suuri ongelma. Nähtävästi on ja sitten haaveillaan jostain räätälöinnistä aspergereille. Aika iso harppaus haasteesta toiseen.
Vai ei ole Suomi antanut mitään. Miten pärjäisit autistina somaliassa?