Saako mistään enää laadukkaita ja käyttöä kestäviä pyyhkeitä?
Olen ostanut useita pyyhkeitä vuoden aikana ja aina ne hajoaa. Yleensä lähtee ripustuslenkki, sauma purkautuu tai tulee langanpurkaumia. Kokeiltu on mm. Finlayson, Alvalinen ja Gant
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Mullakin olisi etsinnässä reilun kokoisia froteekylpypyyhkeitä. Ei hamamia vaan paksua froteeta. Ja isompia kuin normaalit 70x150 koska tulevat vieraspyyhkeiksi vilvoittelukäyttöön rantasaunalle. Siis sellaisiksi mikä päällä voi ronskisti istua ulkona eikä vilku genitaalialueet näkyvillä isommillakaan miehillä.
https://www.boozt.com/fi/fi/sisustus/kylpyhuone/pyyhkeet
Tuosta voit naputella haluamasi koon tai kategoria "vieraspyyhkeet". Samanlaisia hakutoimintoja löytyy muistakin verkkokaupoista. Esim. stockmannilla tuskin myydään ihan sekundalaatua.
Vierailija kirjoitti:
Onko kellään kokemuksia niistä Finlaysonin Lonkero-kylpypyyhkeistä? Ovatko laadukkaita? Katsoi, että ne olisi vähän isompaa kokoa kuin tavan pyyhkeet, mutta arvelluttaa Finlaysonin laskenut laatu.
T:se joka etsii isoja pyyhkeitä rantasaunalle
Ei ole tästä kokemusta, mutta finlaysonin laatu muissa tuotteissa ja toiminta yrityksenä on niin ala-arvoista ollut viime vuodet, että en ostaisi.
Vossen ja Ralph Lauren. Kestävät käyttöä ja pesua.
"Nykyajan merkeissä säästetään aineissa ja ne tehdään jossain Pakustanissa."
Ei, vaan nykyään tehdään puuvillatuotteet pääosin Kiinassa ja Intiassa.
Laatupuuvillatuotteet tehtiin ennen ja tehdään vieläkin Egyptissä, Pakistanissa, Yhdysvalloissa, Turkissa ja Portugalissa. Maksavat vain nykyään enemmän. Minulla on 25 vuotta vanhat rantapyyhkeet Made in Egypt ja vielä olleet tänä kesänäkin käytössä. Samoin pyyhkeitä Made in Portugal, paljon käytetty n. 20 vuoden aikana, nyt kuluneita. T-paitoja Made in Usa paikallisesta puuvillasta laatua. Made in Pakistan lakanoita ja pyyhkeitä, huippulaatua. Made in Turkey laatupyyhkeitä.
Nykyiset puuvillatuotteet tehdään pääosin halpatuontimaissa Kiinassa ja Intiassa.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanha pellavapyyhe. On pehmeä mutta jotain hiutuvaa siitä ikävästi lähtee muuhun pyykkiin.
Minulla oli joskus vaaleanpunaiset pellavalakanat, ja koko koti oli täynnä vaaleanpunaisia pölypalloja sen jälkeen. Vastaavaa ei tapahdu puuvillalakanoiden kanssa.
Pellava ei yksinkertaisesti ole kovin hyvä materiaali tekstiiliin, sillä tekstiili prosessoidaan sen kasvin kovasta maavarresta, joka tarkoittaa sitä, että se on murentuva ja hauras. Puuvilla käsitellään pehmeästä pumpulipallosta, joka kasvaa kovan maavarren päässä. Pellavalla on siis oikeastaan vähän turhan hyvä maine siihen nähden, millainen materiaali se todellisuudessa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama juttu, kun palstalla joku tulee kysymään uusien hyvien pyyhkeiden tai lakanoiden perään. Ketjuun tulee monta ihmistä jotka kehuu omia 10-20 vuotta vanhoja tekstiilejä. Mutta kun kysymys koskee uusia tuotteita eikä jotain ikivanhaa Ikeaa...
Meillä on 50 vuotta vanhaa Finlaysonia, eikä vieläkään kulunut. Suomalainen laatu kestää.
1970 ja 1980 lukujen laatui voikin kestää. 2000 luvulla ostetut finlaysonit alkoi purkaantua alle vuodessa. Ihan ala-arvoista laatua hintaansa nähden.
Ei pellavaa koskaan enää tähänkään huusholliin. Sain joskus työpaikalta lahjaksi Lapuan Kankureiden kylpypyyhkeet ja ne on ihan hirveää materiaalia. Vaikka pesisi kuinka kuumassa, niin aina niistä irtoaa nukkaa (tai mitälie kuituja) ja ovat kovia koppuraisia. Imutehoa ei juuri ollenkaan.
Keltainen Designin pyyhkeitä on ollut minulla vuosia, vanhimmat ainakin viisi vuotta. Käytän samoja aina uudelleen ja uudelleen ja ovat pysyneet hyvinä. Ne tehdään Suomessa. Nettikauppa:
Vierailija kirjoitti:
Keltainen Designin pyyhkeitä on ollut minulla vuosia, vanhimmat ainakin viisi vuotta. Käytän samoja aina uudelleen ja uudelleen ja ovat pysyneet hyvinä. Ne tehdään Suomessa. Nettikauppa:
Miksiköhän noissa on pesu max 40 asteessa? Itse en ostaisi siitä syystä, pyyhkeiden pitää kestää pesu 60 asteessa hygieniasyistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksiköhän noissa on pesu max 40 asteessa? Itse en ostaisi siitä syystä, pyyhkeiden pitää kestää pesu 60 asteessa hygieniasyistä.
Tätä ihmettelen myös 🤔 Olisi ihan mahtavaa tukea pientä suomalaista yritystä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli joskus 40 vuotta sitten vohvelikankainen kylpytakki ja se oli todella ihana ja pidin sen ihan riekaleiksi. Löysin sen anoppilasta, en tiedä kenen alkuperin oli. Ostin jokunen vuosi sitten toiveikkaana uuden vohvelikankaisen kylpytakin, mutta pitämättä jäi. Vaikka oli puuvilla, niin oli hiostava ja kovan tuntuinen. En muista mistä ostin.
Jos ripustuslenkki rikkuu niin mikset ompele kanttinauhasta uutta?
Kestää kuulemma pestä 60 asteessa nämä Keltainen Desingin tuotteet. Korjataan tieto verkkosivulle.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on vanha pellavapyyhe. On pehmeä mutta jotain hiutuvaa siitä ikävästi lähtee muuhun pyykkiin.
Kaikesta pellavasta lähtee. Pese pellavan kanssa tai pesupussissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä ihmettelen myös 🤔 Olisi ihan mahtavaa tukea pientä suomalaista yritystä.
Ap
Kyllä voi pestä 60 asteessa. Valmistajalta tieto...
Lapuan Kankureiden pyyhkeisiin olen ollut tyytyväinen. Aikaisemmin oli Marimekon frotee pyyhkeitä mutta en pitänyt niistä kun olivat niin paksuja eli veivät paljon tilaa ja kuivuivat hitaasti.
Vierailija kirjoitti:
Jos ripustuslenkki rikkuu niin mikset ompele kanttinauhasta uutta?
Tätä on tullut harrastettua, mutta arvostaisin alkuperäisten kestävyyttä
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aina sama juttu, kun palstalla joku tulee kysymään uusien hyvien pyyhkeiden tai lakanoiden perään. Ketjuun tulee monta ihmistä jotka kehuu omia 10-20 vuotta vanhoja tekstiilejä. Mutta kun kysymys koskee uusia tuotteita eikä jotain ikivanhaa Ikeaa...
No jotenkin toisaalta pyyhkeen tai lakanan hyvästä kestävyydestä ei voi hirveästi sanoa alle vuodessa, koska eihän ne nyt vuodessa mene miksikään, elleivät ole tosiaan ihan susisurkeita.
Kyllä sen näkee jo ekan pesun jälkeen jos saumat alkavat purkautua tai vaihtoehtoisesti ompelulanka kutistuu niin että pyyhe menee sykerölle pesussa kun kangas ei kutistukaan samassa suhteessa.
Joo? Puhe oli hyvästä kestävyydestä, nuohan on tosi huonoja, eikä tässä kysytty mitkä merkit on HUONOJA. Vai tarkoititko, että kaikki on hyviä, jotka eivät mene ekassa pesussa pilalle? Voihan se tietty niinkin olla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tykännyt noista Luhdan pyyhkeistä. Vaatii vaan muutaman pesun, että niistä tulee karkeita ja kuivaavia.
Pölyäviä🤮
Onko kellään kokemuksia niistä Finlaysonin Lonkero-kylpypyyhkeistä? Ovatko laadukkaita? Katsoi, että ne olisi vähän isompaa kokoa kuin tavan pyyhkeet, mutta arvelluttaa Finlaysonin laskenut laatu.
T:se joka etsii isoja pyyhkeitä rantasaunalle