Mikä oli isoäitisi ammatti?
Kommentit (336)
Molemmat olivat maatilan emäntiä.
Tuolla se vilahtaa kaksi kassia kädessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maatilalla mutta enimmäkseen kotiäiti. Vaikutti silti onnellisemmalta kuin oma äitini joka kulki tehtaassa töissä. Isoäiti hoiti enimäkseen meitä lapsiakin. Itse en pystyisi kuvittelemaan että olisin vain kotona lasten kanssa.
Kyllähän maatilalla kotiäitiys varmasti yksitoikkoisen tehdastyön ja päiväkotirallin voittaa. Pitää olla kiinnostava työ, että se on mukavampaa kuin maalla omalla tilalla ns. kotona oleminen. Maatilalla ja lasten kanssahan riittää aina tekemistä, ja myös harrastuksia itselle jos aikaa jää.
Totta. Ja ennen ei puhuttu maatilan emännistä kotiäiteinä. Ne oli emäntiä, arvostettuja henkilöitä, ja usein pitivät miehensä peukalonsa alla. Kerran isän kanssa (s. 1925) laskettiin, kuinka monessa tuntemassamme talossa valta oli naisella ja mies alistui siihen, niin suurimassa osassa.
Ei mikään. Hän vaan hoiti yhdeksää lasta ja lehmiä.
Sentraalisantra ja terveyssisar.
Toinen oli taiteilija, toinen ala-asteen opettaja ja myöhemmin hotelliyrityäjä yhdessä ukkini kanssa.
1909 syntyneen isoäitini koulutus oli ekonomi, mutta ammatti perheenemäntä, hänen omien sanojensa mukaan.
1911 syntynyt isoäitini oli maalaistalosta, mikä ammatti nyt maatalossa on.
Tehdastyöläinen, sittemmin kotiäiti.
Toinen oli maatilan emäntä ja toinen oli pankissa töissä, omien sanojensa mukaan pankkineiti.
Toinen oli nuorena piikana ja sittemmin pienen maatalon emäntä: jonkun verran lehmiä ja kuusi lasta.
Toinen oli myös emäntä, mutta tupa oli pieni, ihan muutama eläin navetassa ja lapsia syntyi 13.
Tämä oli jännä kysymys, en ole koskaan ennen ajatellut tätä. Itse kun täällä yliopistokoulutettuna istun koneen ääressä tekemässä etätöitä asiantuntijapäällikkönä, niin ajattelen, että jopa on maailma muuttunut sadassa vuodessa melkoisesti.
Vierailija kirjoitti:
Kotiäiti. Silloin mies pystyi elättämään koko perheensä ilman suurta ahdinkoa.
Ei se ihan näinkään ollut. Äitini puolelta isovanhempani olivat köyhiä. Pappani pienipalkkaisessa työssä ja sairastui melko nuorena. Silti mummuni ei mennyt töihin, vaikka olisi jonnekin päässyt vaan pysyi kotona. Vaan yksi lapsi heillä eli äitini. Perhe eli pappani sairaus eläkkeellä. Mummuni siis kotiäiti koko elämänsä, vaikka olisi pitänyt elättää perhettä.
Samoin isäni puolelta. Pappa oli myös pienipalkkaisessa työssä ja heillä iso perhe. Rahasta pulaa ja silti mummu ei ikinä töissä ollut. Toki heistä on vaikeaa kirjoittaa, kun kuolivat jo ennen syntymääni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen lääkäri, toinen ekonomi.
Ekonomi ei ole ammatti.
Toimi johtajana työpaikallaan, eli onkohan johtaja sitten ammatti? Täytyy kysyä häneltä, kun on vielä elossa ja järjissään.
Miten niin on? Kyllä isoäitini vieläkin on töissä.
Olen 47- vuotias ja isäni äidin ammatti oli maatalon emäntä + 7:n lapsen äiti, äitini äidin ammatti pankkitoimihenkilö (merkantti) ja pankinjohtajan rouva.
Mistä mä tietäisin.
En tiedä kummastakaan isovanhemmasta enkä kenestäkään sukulaisistani mitään. Mitään suhteita ei ole ollut.
N62