Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ovatko taiteellisesti lahjakkaat ihmiset myös lahjakkaita matematiikassa?

Vierailija
20.08.2025 |

Kokemuksia/tietoa asiasta.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luovuus tulee oikeasta aivopuoliskosta ja logiikka vasemmasta. Mutta kyllä voi olla hyvä molemmissa. Kaikki ei ole.

Minusta kyllä tuntuu, että on ihmiskohtaista. Ei ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa määritelmää. 

Vierailija
42/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihminen on lahjakas tieteellisesti kun hän lopettaa tunteilemasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataide 10 ja matikka 6 

Minulla just samoin! Maalaan tauluja ja lisäksi soitan useita soittimia. Mut matikka kutonen.

Millä sä elät? Montako jo lasta? 

Soitat .ittua niikö?

Ostan tavaraa Kiinasta ja myyn takaisin Kiinaan. Sillä elää. 

Vierailija
44/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun yks taiteellinen sukulainen on ainakin hemmetin nopea päässälaskuissa. En ehdi laskinta avata puhelimesta, kun se sanoo jo vastauksen jonka on laskenut päässä.

Vierailija
45/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä olin lahjakas molemmissa, mutta käytännössä piti tehdä jossain vaiheessa - minun kohdallani lukiolaisena - valinta. Tai näin ainakin itse sen koin. Jos olisi ollut vuorokaudessa enemmän tunteja tai omat ajankäyttötaidot parempia, olisin ehkä voinut kehittyä molemmissa eteenpäin ilman ongelmia.

Samalla tavalla koin käyttäväni luovuutta, uteliaisuutta ja visualisointia molemmissa - ja oikeastaan kaikissa muissakin aineissa.

Vierailija
46/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huiput varmaan keskittyy yhteen asiaan, muut voivat olla enemmän tai vähemmän hyviä useilla alueilla.

Vierailija
47/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

taiteellisuus on kyllä vähän sellainen lahja, joka menee ainakin hukkaan rahan puolesta nykymaailmassa. itse osaisin kuvittaa kaikki hahmot ja muut kirjoihin ja lehtiin ja netiin ja minne lie, mutta kukaan niistä maksa varsinkin kun tekoäly tekee nykyään

Mutta isoja alkukirjaimia et osaa käyttää.

Vierailija
48/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matematiikasta 10, musiikki 9,  kuvis 9, liikunta 9.

Vierailija
49/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OLi jo ala astella 10 matikka ja kuvis, en tiedä liittyvätko toisiinsa. Mutta sen tiedän että se joka osaa piirtää näkee myös terävämmin ja yksityiskohtaisemmin ja selvemmin ja kirkkaammin. Myös muutkin asiat. Tätä eivät ei taiteelliset tajua.Faktum.

Vierailija
50/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ainakin oman kokemukseni perusteella. Olen myös itse tällainen. 

Vierailija
51/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kuvaamataito aina ollut 10 arvosana. Kielet kiitettävia ja reaaliaineet myös. Parhaimmillaan on ollut 7 kymppiä todistuksessa. Geometrian lukion kurssi oli arvosana 9 muut kurssit 5-7.

Mutta hyvä koulumenestys voi olla myös kirous tässä tasapäistävässä suomessa, itse en päivääkään tehnyt töitä vaan olen psyyke eläkkeellä. 

Vierailija
52/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole

Vierailija
53/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OLi jo ala astella 10 matikka ja kuvis, en tiedä liittyvätko toisiinsa. Mutta sen tiedän että se joka osaa piirtää näkee myös terävämmin ja yksityiskohtaisemmin ja selvemmin ja kirkkaammin. Myös muutkin asiat. Tätä eivät ei taiteelliset tajua.Faktum.

Taiteelliset vai tieteelliset?

Vierailija
54/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi märiäh nordyn ei tee oikeita töitä? Eikö tuu tilauksii ja eikö kukaan palkkaa. Ei täysjärkistä.

Vierailija
55/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taiteelliset vai tieteelliset?

MOLEMMAT. Näkee vaan terävämmin ja analyyttisemmin siis huomattavasti yli keskitason tod.

Vierailija
56/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuvataide 10 ja matikka 6 

Minulla just samoin! Maalaan tauluja ja lisäksi soitan useita soittimia. Mut matikka kutonen.

Millä sä elät? Montako jo lasta? 

Soitat .ittua niikö? 

Kiitos ystävällisestä kysymyksestäsi ;)

Olen ammatiltani kanttoriurkuri. Aikuiset lapset (3) asuvat jo omillaan. 

Vierailija
57/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttärellä matematiikasta L, ja on pianonsoiton opettaja.

Vierailija
58/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät ole. Ketju poistoon.

Vierailija
59/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi märiäh nordyn ei tee oikeita töitä? Eikö tuu tilauksii ja eikö kukaan palkkaa. Ei täysjärkistä.

Hänellä on omat mielenkiinnonkohteensa ja kutsumus sille polulle. Me ihmiset ollaan erilaisia ja nähdään maailmaa eri näkökulmista.

Vierailija
60/63 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiiä. Mulla on dyskalkulia sekä hahmotuksessa jotain pientä häikkää enkä kerta kaikkiaan ymmärtänyt edes peruskoulun matikkaa saati sitten lukion lyhyttä. Osaan piirtää ja maalata niin hyvin, että harkitsin taiteilijan ammattia nuorena, mutta onneksi mulle silloin sanottiin ettei sillä ikänä elä. Mä osaan soittaa ja musisoida muuten, mutta menee aina hetki ymmärtää mm rytmityksiä kun opettelen itselle uusia sävellyksiä. Helpottaa heti jos löytyy jostain äänitys mitä kattoa samalla kun lukee nuottia, siitä sitten kuulon perusteella hinkkaan rytmit kohdilleen. Muusikon uraa mä harkitsin myös mutta sain kuulla siitäkin, että ei kannata.