Ovatko taiteellisesti lahjakkaat ihmiset myös lahjakkaita matematiikassa?
Kommentit (63)
Ihminen on lahjakas tieteellisesti kun hän lopettaa tunteilemasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataide 10 ja matikka 6
Minulla just samoin! Maalaan tauluja ja lisäksi soitan useita soittimia. Mut matikka kutonen.
Millä sä elät? Montako jo lasta?
Soitat .ittua niikö?
Ostan tavaraa Kiinasta ja myyn takaisin Kiinaan. Sillä elää.
Mun yks taiteellinen sukulainen on ainakin hemmetin nopea päässälaskuissa. En ehdi laskinta avata puhelimesta, kun se sanoo jo vastauksen jonka on laskenut päässä.
No minä olin lahjakas molemmissa, mutta käytännössä piti tehdä jossain vaiheessa - minun kohdallani lukiolaisena - valinta. Tai näin ainakin itse sen koin. Jos olisi ollut vuorokaudessa enemmän tunteja tai omat ajankäyttötaidot parempia, olisin ehkä voinut kehittyä molemmissa eteenpäin ilman ongelmia.
Samalla tavalla koin käyttäväni luovuutta, uteliaisuutta ja visualisointia molemmissa - ja oikeastaan kaikissa muissakin aineissa.
Huiput varmaan keskittyy yhteen asiaan, muut voivat olla enemmän tai vähemmän hyviä useilla alueilla.
Vierailija kirjoitti:
taiteellisuus on kyllä vähän sellainen lahja, joka menee ainakin hukkaan rahan puolesta nykymaailmassa. itse osaisin kuvittaa kaikki hahmot ja muut kirjoihin ja lehtiin ja netiin ja minne lie, mutta kukaan niistä maksa varsinkin kun tekoäly tekee nykyään
Mutta isoja alkukirjaimia et osaa käyttää.
Matematiikasta 10, musiikki 9, kuvis 9, liikunta 9.
OLi jo ala astella 10 matikka ja kuvis, en tiedä liittyvätko toisiinsa. Mutta sen tiedän että se joka osaa piirtää näkee myös terävämmin ja yksityiskohtaisemmin ja selvemmin ja kirkkaammin. Myös muutkin asiat. Tätä eivät ei taiteelliset tajua.Faktum.
Kyllä ainakin oman kokemukseni perusteella. Olen myös itse tällainen.
Itselläni kuvaamataito aina ollut 10 arvosana. Kielet kiitettävia ja reaaliaineet myös. Parhaimmillaan on ollut 7 kymppiä todistuksessa. Geometrian lukion kurssi oli arvosana 9 muut kurssit 5-7.
Mutta hyvä koulumenestys voi olla myös kirous tässä tasapäistävässä suomessa, itse en päivääkään tehnyt töitä vaan olen psyyke eläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
OLi jo ala astella 10 matikka ja kuvis, en tiedä liittyvätko toisiinsa. Mutta sen tiedän että se joka osaa piirtää näkee myös terävämmin ja yksityiskohtaisemmin ja selvemmin ja kirkkaammin. Myös muutkin asiat. Tätä eivät ei taiteelliset tajua.Faktum.
Taiteelliset vai tieteelliset?
Miksi märiäh nordyn ei tee oikeita töitä? Eikö tuu tilauksii ja eikö kukaan palkkaa. Ei täysjärkistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taiteelliset vai tieteelliset?
MOLEMMAT. Näkee vaan terävämmin ja analyyttisemmin siis huomattavasti yli keskitason tod.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataide 10 ja matikka 6
Minulla just samoin! Maalaan tauluja ja lisäksi soitan useita soittimia. Mut matikka kutonen.
Millä sä elät? Montako jo lasta?
Soitat .ittua niikö?
Kiitos ystävällisestä kysymyksestäsi ;)
Olen ammatiltani kanttoriurkuri. Aikuiset lapset (3) asuvat jo omillaan.
Tyttärellä matematiikasta L, ja on pianonsoiton opettaja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi märiäh nordyn ei tee oikeita töitä? Eikö tuu tilauksii ja eikö kukaan palkkaa. Ei täysjärkistä.
Hänellä on omat mielenkiinnonkohteensa ja kutsumus sille polulle. Me ihmiset ollaan erilaisia ja nähdään maailmaa eri näkökulmista.
No en tiiä. Mulla on dyskalkulia sekä hahmotuksessa jotain pientä häikkää enkä kerta kaikkiaan ymmärtänyt edes peruskoulun matikkaa saati sitten lukion lyhyttä. Osaan piirtää ja maalata niin hyvin, että harkitsin taiteilijan ammattia nuorena, mutta onneksi mulle silloin sanottiin ettei sillä ikänä elä. Mä osaan soittaa ja musisoida muuten, mutta menee aina hetki ymmärtää mm rytmityksiä kun opettelen itselle uusia sävellyksiä. Helpottaa heti jos löytyy jostain äänitys mitä kattoa samalla kun lukee nuottia, siitä sitten kuulon perusteella hinkkaan rytmit kohdilleen. Muusikon uraa mä harkitsin myös mutta sain kuulla siitäkin, että ei kannata.
Minusta kyllä tuntuu, että on ihmiskohtaista. Ei ole mitään yhtä ja ainoaa oikeaa määritelmää.