Ovatko taiteellisesti lahjakkaat ihmiset myös lahjakkaita matematiikassa?
Kommentit (63)
Vierailija kirjoitti:
Olen muusikko ja säveltäjä, olin umpisurkea matikassa. Lyhyellä matikalla, ja senkin kanssa oli tuskaa. Eivät vaan hoksottimet pelanneet sen kanssa yhtään.
Se mikä ainakin musiikin kanssa korreloi enemmän on kielipää (tai ns. kielikorva).
Mutta eikö musiikin teoriassa ja sävellysten kirjoittamisessa ja lukemisessa tarvitse matematiikkaa?
Ei ole. Koneet laskee . Mutta taiteilijat miettii . Ne katsoo maisemaa. Pilviä ja värejä. Muotoja kuin ääriviivoja. Ei ne ehdi miettiä maallisia. Kun muut metsästää ja ampuu taiteilija katselee luontoa sen värejä kuin sadetta ja kasveja . Näkee asioita kauniina . Kuvaa kasveja ja puita. Missä tahansa taide ihmiset näkee . Elikkä silmillään . Se on kuvataide valokuvaus muotokuvat ja luonto kuvat maalaus . Lasitaide myös. Se on ikäänkuin luontoa luovuus. Kirjan kuvittaja tai kirjoittaja elää tarinaa vähän eri tavalla silti on luovaa. Muusikko elää sävelissä rytmeissä. Miksi tämä eräs täällä niputtaa kaikki ihmiset mielisairaiksi ??? Eihän ihmiset ole samanlaisia kun erilaiset täydentää toisiaan. Yksi tekee yhtä toinen toista. Joku on hyvä sanoissa joku kielissä joku kuvaamisessa MIKSI NIMITTELET IHMISIÄ SAIRAAKSI?
NUOTTI KIRJA ESIIN. WIKIPEDIA NUOTIT.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ammattitaiteilijalta ja sain L:n matikasta ylppäreissä. En ole lahjakas matikassa. Harjoittelin paljon. Mutta eivät ole toisiaan poissulkevia.
Itse asiassa jopa tukevat toisiaan. Taide, toisinkuin luullaan, vaatii ongelmanratkaisukykyä. On monenlaisia teknisiä ongelmia ja pitää laskea asioita. Ilman sitä, että olisin kohtalaisen hyvä matikassa, en pystyisi siihen. Vaatii materiaalien testailua ja käytännönläheistä ideointia.
Lucifer taas timantti laskee hyötynumeroita. Juudas tietää.
Vierailija kirjoitti:
taiteellisuus on kyllä vähän sellainen lahja, joka menee ainakin hukkaan rahan puolesta nykymaailmassa. itse osaisin kuvittaa kaikki hahmot ja muut kirjoihin ja lehtiin ja netiin ja minne lie, mutta kukaan niistä maksa varsinkin kun tekoäly tekee nykyään
Et vaan osaa hyödyntää sitä. Taideteolliseen, tai sitten myös markkinoinnin/mainonnan saralla. Tai miksei käsityötkin. Luovuudesta nyt taas on hyötyä kaikkialla.
Vierailija kirjoitti:
Kuvataide 10 ja matikka 6
Minulla just samoin! Maalaan tauluja ja lisäksi soitan useita soittimia. Mut matikka kutonen.
Vierailija kirjoitti:
Molemmissa pärjää erikoislaatuiset ihmiset. Voisi sanoa jopa mieleltään sairaat.
Paitsi matematiikassa, jossa on oltava oikeasti fiksu ja yleisesti erinomainen kognitiivinen suorituskyky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
taiteellisuus on kyllä vähän sellainen lahja, joka menee ainakin hukkaan rahan puolesta nykymaailmassa. itse osaisin kuvittaa kaikki hahmot ja muut kirjoihin ja lehtiin ja netiin ja minne lie, mutta kukaan niistä maksa varsinkin kun tekoäly tekee nykyään
Et vaan osaa hyödyntää sitä. Taideteolliseen, tai sitten myös markkinoinnin/mainonnan saralla. Tai miksei käsityötkin. Luovuudesta nyt taas on hyötyä kaikkialla.
Katotaan. Meinaan tehdä suuren puhalluksen taiteella. Banaani ilmastointiteipillä seinään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen muusikko ja säveltäjä, olin umpisurkea matikassa. Lyhyellä matikalla, ja senkin kanssa oli tuskaa. Eivät vaan hoksottimet pelanneet sen kanssa yhtään.
Se mikä ainakin musiikin kanssa korreloi enemmän on kielipää (tai ns. kielikorva).
Mutta eikö musiikin teoriassa ja sävellysten kirjoittamisessa ja lukemisessa tarvitse matematiikkaa?
Itse olen harrastanut musiikkia pienestä asti ja myös viettänyt paljon aikaa musikaalisfen ihmisten kanssa. Myös oma kokemus on kouluajoilta tuo että ovat enemmän kielellisesti lahjakkaita, sijatseekohan nuo niitä käsittelevät alueet aivoissa jotenkin lähekkäin (?).
Teoriassa ja säveltämisessä toki tarvitaan tiettyä matemaattista ymmärrystä mutta ei erityistä lahjakkuutta. Monet muusikot ovat toki myös hyviä matikassa, osa on lahjakkaita siinäkin ja osa taas on tottunut pitkäjänteiseen työhön jota sekä matikka että musiikin opettelu vaatii.
Matemaattisesti lahjakkaat hallitsevat kultaisen leikkauksen periaatteen, mikä on taiteessa tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuvataide 10 ja matikka 6
Minulla just samoin! Maalaan tauluja ja lisäksi soitan useita soittimia. Mut matikka kutonen.
Millä sä elät? Montako jo lasta?
Soitat .ittua niikö?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Molemmissa pärjää erikoislaatuiset ihmiset. Voisi sanoa jopa mieleltään sairaat.
Paitsi matematiikassa, jossa on oltava oikeasti fiksu ja yleisesti erinomainen kognitiivinen suorituskyky.
Kognitiivinen kyvykkyys pitää olla kohdillaan myös taidetta tehtäessä. Tai muuten siitä ei tule mitään. Ajatus hajoaa.
Oletko miettinyt, että väri jokaiseen siveltimenvetoon tulee miettiä. Se vaatii keskittymistä. Jokainen siveltimenveto on osa kokonaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Koneet laskee . Mutta taiteilijat miettii . Ne katsoo maisemaa. Pilviä ja värejä. Muotoja kuin ääriviivoja. Ei ne ehdi miettiä maallisia. Kun muut metsästää ja ampuu taiteilija katselee luontoa sen värejä kuin sadetta ja kasveja . Näkee asioita kauniina . Kuvaa kasveja ja puita. Missä tahansa taide ihmiset näkee . Elikkä silmillään . Se on kuvataide valokuvaus muotokuvat ja luonto kuvat maalaus . Lasitaide myös. Se on ikäänkuin luontoa luovuus. Kirjan kuvittaja tai kirjoittaja elää tarinaa vähän eri tavalla silti on luovaa. Muusikko elää sävelissä rytmeissä. Miksi tämä eräs täällä niputtaa kaikki ihmiset mielisairaiksi ??? Eihän ihmiset ole samanlaisia kun erilaiset täydentää toisiaan. Yksi tekee yhtä toinen toista. Joku on hyvä sanoissa joku kielissä joku kuvaamisessa MIKSI NIMITTELET IHMISIÄ SAIRAAKSI?
Tunnetko monta kuuluisaa taiteilijaa. Aika moni heistä on aika "erikoisia". Samoin monet huippumatemaatikot.
Ei se Einsteinkään mikään ihan normi tallaaja ollut. Tai John Nash. Eikä Vincent van Gogh...
Riippuu millaista taidetta tarkoitat. Kuvataide? Kyllä, piirtäminen, maalaaminen ja muotoilu vaativat avaruudellista hahmottamista ja suuntien ja mittasuhteiden ymmärtämistä. Musiikki taas on tavallaan osittain matematiikkaa. Siinä on tahti, ja musiikin tekeminen vaatii järjestyksen ja rytmin ymmärtämistä, laskemista.
Vaikea keksiä, mikä taiteenlaji olisi suoranaisesti pelkkää matematiikkaa. Minä olen ollut lapsena hyvä matematiikassa ja samoin musikaalinen ja hyvä piirtämään ja maalaamaan. Yllättäen käsityöt ovat minulle todella helppoja. Jis pitää tehdä linnunpönttö, se on hetkessä valmis, avaruudellisen hahmotuskyvyn ansiosta. Osaan myös virkata vaikka silmät kiinni. Siinäkin tarvitaan sorminäppäryyden lisäksi hahmottamista ja nopeaa laskemista, lukujen muistamista.
Vierailija kirjoitti:
Matemaattisesti lahjakkaat hallitsevat kultaisen leikkauksen periaatteen, mikä on taiteessa tärkeää.
Voit lähestyä taidetta myös avantgarden suunnasta.
Yleisesti värillä on tummuus-vaaleusaste ja sävy. Näiden pinta-alat vaikuttavat siihen kokonaiskuvaan, joka muodostuu. Parhaimmillaan löydät värille koodin ja voit laskea pinta-alojen suhteen.
Taidemaalauksessa värit yleensä limittyvät, pintakerros sulattaa alemman värin. Tai siten siveltimessä on monia toisiinsa sekoittumattomia värejä.
Luovuus tulee oikeasta aivopuoliskosta ja logiikka vasemmasta. Mutta kyllä voi olla hyvä molemmissa. Kaikki ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu millaista taidetta tarkoitat. Kuvataide? Kyllä, piirtäminen, maalaaminen ja muotoilu vaativat avaruudellista hahmottamista ja suuntien ja mittasuhteiden ymmärtämistä. Musiikki taas on tavallaan osittain matematiikkaa. Siinä on tahti, ja musiikin tekeminen vaatii järjestyksen ja rytmin ymmärtämistä, laskemista.
Vaikea keksiä, mikä taiteenlaji olisi suoranaisesti pelkkää matematiikkaa. Minä olen ollut lapsena hyvä matematiikassa ja samoin musikaalinen ja hyvä piirtämään ja maalaamaan. Yllättäen käsityöt ovat minulle todella helppoja. Jis pitää tehdä linnunpönttö, se on hetkessä valmis, avaruudellisen hahmotuskyvyn ansiosta. Osaan myös virkata vaikka silmät kiinni. Siinäkin tarvitaan sorminäppäryyden lisäksi hahmottamista ja nopeaa laskemista, lukujen muistamista.
Tässä tuleekin sitten se ero. Kaikenlaisten uusien perusasioiden oppiminen on minulle ollut hankalaa aina. Paitsi ehkä just kuvataide on ollut koulussakin kohtuullisen luonnollista ja helppoa. Linnunpöntön rakentaminen ja neulominen on ollut vaikeaa. Alussa. Sitten kun opin asian, edistyn nopeasti ja pystyn yhdistelemään asioita. Tuossa tulee luovuus esiin.
Vierailija kirjoitti:
Ei. Koska olen lahjakas vai toisessa noista.
Sama
Taiteellisuus ja musikaalisuus on,Matematiikka taitoja ei.
Musikaalisessa lahjakkuudessa (säveltämistasolla) ja matemaattosessa lahjakkuudessa on ilmeisesti yhtäläisyyksiä. En muista varmasti, koska en ole lahjakas kummassakaan.