Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kenelläkään on varaa mökin ylläpitoon?

Vierailija
20.08.2025 |

Miesystävä kertoi, ettei mökkinsä ylläpito maksaa noin 3000-4000 Euroa vuodessa. Se on siis omakotitalo kehyskunnassa ja lämmitetään syksystä kevääseen. Siihen päälle puutarhatyöt ja ruohonleikkuut ulkopuolisella. En arvannut, että noin kallista on.

Kommentit (64)

Vierailija
61/64 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen mökkiä käytiin ulkomailla useita kertoja vuodessa. Se oli paljon kalliimpaa kuin mökin ylläpito. 

Missä on ulkomaa, en ole koskaan nähnyt missään tuotteessa made in ulkomaa tai valmistettu ulkomaassa.  Saatikka sitten monikossa "ulkomailla"

Vierailija
62/64 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mökin pakolliset kulut oli tänä vuonna yhteensä 306 euroa. Siihen sisältyy kiinteistövero, jätemaksu ja vakuutus. Muita pakollisia (kuten tiemaksua) ei ole. Toki ostelin tänäkin vuonna mökille kaikkea pientä kivaa kirpparilta. Ja olen aiempina vuosina tehnyt siellä isoja remontteja, joihin mennyt varmasti yht. 3000-5000.

Mökilleni ei tule vesi eikä sähköt, niin pienet on kulutkin. Aurinkosähköt on ja kantovesi puhdasvetisestä järvestä. Ei mikään talviasuttava kakkosasunto tietenkään, vaan puhtaasti kesämökki ilman ylellisyyksiä.

Minulle sopii parhaiten tällainen alkeellinen mökki, mutta ymmärrän hyvin, että monet hankkivat mökin kakkosasunnoksi. Sehän on ideaali työssäkäyvälle kaupunkilaiselle, että pääsee välillä luonnon rauhaan etätöihin.

Minusta on hyvä, että ihmiset käyttävät rahansa hyvään elämään jo työikäisinä, oli se sitten kakkosasunto tai etelänmatkat. Surullista, jos työikäisenä kituutetaan ja säästetään vain eläkettä varten - voi olla ettei sinne saakka edes selviä. Elämiseen ne rahat on tarkoitettu. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/64 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni mökki ja käymme siellä ympäri vuoden. Maksaa 3000 e v, kävi siellä tai ei. Suurin menoerä sähkölämmitys, seuraavana tiemaksu.

Miksi sitä sähkölämmitystä on pidettävä päällä vaikka mökillä ei edes olla? Lämmittää vain silloin kun on paikalla ja säästyy tonneja vuodessa rahaa. 

Vesiputket hajoavat pakkasella

Vierailija
64/64 |
02.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on pieni mökki ja käymme siellä ympäri vuoden. Maksaa 3000 e v, kävi siellä tai ei. Suurin menoerä sähkölämmitys, seuraavana tiemaksu.

Ette ole hankkineet  ilmalämpöpumppua, edullinen mökin lämmitykseen

No sehän riippuu monesta. Onko mökki isojen pakkasten lapissa vai leudommassa Hangossa. Onko mökki yksi huone vai kymmenen huonetta. Meillä on vesi-ilp ja silti peruslämmitys on kolmen tonnin luokkaa. Iso talo ja sähkönsiirto maksaa enemmän kuin itse käytetty sähkö. Joten ei voi paljoa tehdä. Pihistellään sitten muualta: ravintolasyömisistä ja semmoisista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yksi