Miten kenelläkään on varaa mökin ylläpitoon?
Miesystävä kertoi, ettei mökkinsä ylläpito maksaa noin 3000-4000 Euroa vuodessa. Se on siis omakotitalo kehyskunnassa ja lämmitetään syksystä kevääseen. Siihen päälle puutarhatyöt ja ruohonleikkuut ulkopuolisella. En arvannut, että noin kallista on.
Kommentit (64)
Ennen kuin me ostettiin se mökki, me tehtiin niin tarkat excelit tuloista ja menoista kuin suinkin voitiin. Sähkönkulutusta voitiin tietysti meidän käytöllä vain arvailla. Mutta kyllä ne kulut muuten oli aika hyvin tiedossa. Ja jos mökkiä ei osta irtaimistoineen (me ei haluttu kun haluttiin tehdä siitä meidän näköinen eikä käyttää toisten ikivanhoja irtaimistoja) niin ylläpito on siinä alussa vain pieni kustannuserä. Mekin ostettiin iso ympärivuotinen vapaa-ajan kiinteistö jossa on yhteensä viisi rakennusta. Kyllä siihen rahaa sai uppoamaan ekan vuoden aikana. Pelkkä ylläpito on halpaa siihen verrattuna!
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tiemaksu on 20€/vuodessa. Kiinteistövero siihen päälle ja sähköä se mitä menee. Ei mene vuodessa kuin korkeintaan 800€ jos sitäkään.
Tiemaksut vaihtelee paljon. Mökin takia olen kahden yksityistien osakas ja maksut kahdelta tieltä yhteensä noin 350 euroa vuodessa. Maksuun vaikuttaa muun muassa se, miten pitkän matkaa sitä tietä käytät ja montako maksajaa kuluja on jakamassa. Minulla sitä tietä yhteensä noin kymmenen kilometriä. Vakituisen asunnon osalta olemme sitten vielä kolmannen tiekunnan osakkaita.
Kun mökki on yli 50 vuotta vanha, joka kesä on jotakin remppaa ja kohennusta. Lisäksi vakituinen asunto omakotitalo. Mutta nämä maksaa sen minkä ne maksaa, valinta on oma.
240000 saa leskeneläkettä. Keskimääräinen leskeneläkkeen saaja on 78-vuotias.
Me jaamme kulut sisarusten kesken. Myös talkootyöt. Tämä on kätevää, kun kukaan ei vietä mökillä montaa viikkoa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Häh? Tiemaksu on 20€/vuodessa. Kiinteistövero siihen päälle ja sähköä se mitä menee. Ei mene vuodessa kuin korkeintaan 800€ jos sitäkään.
Tiemaksut vaihtelee paljon. Mökin takia olen kahden yksityistien osakas ja maksut kahdelta tieltä yhteensä noin 350 euroa vuodessa. Maksuun vaikuttaa muun muassa se, miten pitkän matkaa sitä tietä käytät ja montako maksajaa kuluja on jakamassa. Minulla sitä tietä yhteensä noin kymmenen kilometriä. Vakituisen asunnon osalta olemme sitten vielä kolmannen tiekunnan osakkaita.
Kun mökki on yli 50 vuotta vanha, joka kesä on jotakin remppaa ja kohennusta. Lisäksi vakituinen asunto omakotitalo. Mutta nämä maksaa sen minkä ne maksaa, valinta on oma.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi - ja lastenhoitajilla."
Naisen lähdön myötä havahduin että minulla on varaa mökkiin, joten ostin sellaisen. Kulut 3000€/v
Jos sut irtisanotaan niin työmarkkinatuki on 595 netto kuukaudessa.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Toimeentulotukeen vaikuttavat puolison pienetkin tulot eikä lainat ole asumismenoja eikä saa omistaa kesämökkiä eikä venettä eikä moottoripyörää eikä asuntovaunua, ne pitää myydä.
"Kesämökki esti toimeentulotuen saamisen"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni mökki ja käymme siellä ympäri vuoden. Maksaa 3000 e v, kävi siellä tai ei. Suurin menoerä sähkölämmitys, seuraavana tiemaksu.
Miksi sitä sähkölämmitystä on pidettävä päällä vaikka mökillä ei edes olla? Lämmittää vain silloin kun on paikalla ja säästyy tonneja vuodessa rahaa.
Ettei rakennus homehdu. Ihan perusjuttu, mikä pitää olla jokaisen tiedossa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
Et saa toimeentulotukea lasten ruokiin, jos omistaa kesämökin.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli ei saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä.
https://www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto
Luuletko että kaikki "mökit" on täysin samanlaisia?
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
"Hallitus hyväksyi alisuoriutumisen irtisanomisperusteeksi."
"Esimerkiksi Teollisuusliiton lausunnossa esitetään huoli siitä, että esityksestä ei rajata alisuoriutumisen ulkopuolelle ikääntymisestä johtuvaa heikompaa kykyä suoriutua töistä.
-Erityisesti ruumiillista työtä tekevillä työntekijöillä ikä hidastaa suoriutumista ja aiheuttaa muutoinkin terveyteen perustuvia haasteita suoriutumisessa, Teollisuusliiton lausunnossa huomautetaan.
Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle. "
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…
Vierailija kirjoitti:
Minulla on pieni mökki ja käymme siellä ympäri vuoden. Maksaa 3000 e v, kävi siellä tai ei. Suurin menoerä sähkölämmitys, seuraavana tiemaksu.
Ette ole hankkineet ilmalämpöpumppua, edullinen mökin lämmitykseen
Vierailija kirjoitti:
Kun käy töissä, niin tuommoinen 3000€ on ihan taskuraha.
No ei ole. Puoliso ei saa mitään koska yritys muka tuottaa ja eletään mun palkalla. Vaikka palkka on suht iso, ei se nettona jaettuna kahdelle kovin hurja summa ole. Eikä varsinkaan kun on lapsia.
eri
Vierailija kirjoitti:
Se vasta maksaakin, kun rakennuksia pitää remontoida. Mutta se on sijoitus onnellisuuteen.
Vaikuttaa olevaln monella sijoitus stressiin.
Ennen mökkiä käytiin ulkomailla useita kertoja vuodessa. Se oli paljon kalliimpaa kuin mökin ylläpito.
Vierailija kirjoitti:
Kun käy töissä, niin tuommoinen 3000€ on ihan taskuraha.
Ihan vaan eläkeläisenäkin. Riippuu mihin rahansa muuten käyttää. Mutta en pidä talvella lämpöjä päällä. Hirsitalo, muovia vaan roska-astiassa, puulattiat. Talvella tietenkin uunien pellit auki vaikka toiset nekin tukkivat ulkoapäinkin.
Meillä menee 2000 €/vuosi. Suurin kulu on ylläpitolämmitys talvella.