Kuvittele tilanne. Omistat lapsuudenkotisi, kunnes myyt sen aikuiselle lapsellesi.
Talo vaatii isoa remonttia, jonka aikuinen lapsesi siihen puolisoineen tekee, huolellisesti ja tarvittaessa ammattilaisten avustuksella.
Miten uskot ajattelevasi ja toimivasi, jos jotkut ratkaisut eivät ole mieleesi? Kerrotko miten itse tekisit? Moititko valintoja? Vai oletko vaan kiitollinen, että he laittoivat huonokuntoiseksi päässeen talon kuntoon?
Kommentit (28)
Meidän mökillämme kävi kerran entisiä asujia katselemassa paikkoja. Viimeinen asuja oli ajan tavan mukaan tehnyt valtion neuvomia energiansäästätoimenpiteitä, eli jokainen tuuletusreikä oli tukittu umpeen. Lattiallekin piti laittaa silta, kun aloimme remontoida, koska oli vaara pudota kellariin.
Oli kyllä mukava kuulla, kun kertoivat, miten 9 lapsinen perhe eli 45 neliön mökissä aikoinaan.
Minä maksaisin sukulaisille vaikka pientä palkkaa siitä, että jaksavat tolkuttaa isälle järkeä. Vanhalla ottaa aikaa tottua. Älä ota liian todesta isän rutinaa, ja jos se on kovin hyökkäävää ja ikävänsävyistä, sinulla on suurempi ongelma kuin eriävät remonttikäsitykset, koska isästäsi on ehkä kuoriutumassa hyvin vaikea vanhus.
Onneksi olkoon remontista, johon olet itse tyytyväinen. Ja jos on joku yksityiskohta, johon et ole ihan tyytyväinen, voit ehkä tehdä myönnytyksen ja todeta isälle, että tuo olisi voinut olla toisenlainenkin. Hän saa tunteen, että arvostat hänen mielipidettään, vaikka omasi on sinulle vielä tärkeämpi.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloittaja olen siis se lapsi, joka on isolla rahalla ja valtavalla määrällä hikeä ja työtä kunnostanut isän lapsuudenkodin. Eikä kelpaa isälle 😂
Rakenteet on tehty hänen mielestään oikein, mutta sitten pinnat. Hän olisi laittanut 100v taloon kipsilevyt, me laitoimme vanhan talon mukaisesti huokolevyt ja paperitapetit. Jotka nekin oli isän mielestä oudot. Talon ulkoväri on hänen mielestään väärä, keittiön tiskiallas kummallinen (musta) ja vanhanaikainen tiskipöytä puuttuu. Pihasta on kaadettu liikaa puita (puita on edelleen yli 100) ja tehty väärin kun on kaivettu aivan talon seinustalla olevat pensaat pois ja kaadettu 3 metrin päässä talon seinästä olevat isot puut.
Ylipäätään tavaroiden järjestys häntä ärsyttää ja kun käy, järjestelee ne uudelleen oman makunsa mukaan 😂
En voi käsittää tätä, koska itse todellakin olisin iloinen kuten joku kirjoittikin, että talo pysyy suvussa. Ja etenkin ett
Minä olen remontoinut 15 vuotta sitten mummolani. Isäni veljineen ei arvostellut tehtyjä ratkaisuja, mutta kommentoi kyllä rakenteellisia asioita. Muun muassa niitä talon vieressä kasvavien puiden kaatamisia. Ne kun oli aikanaan istutettu siihen tuulensuojaksi - ja on totta, että niiden poistamisen jälkeen järveltä alkoi puhaltaa kylmä tuuli, joka tappoi pihasta omenapuita ja lisäsi lämmityslaskua talvella monella satasella. Osa niistä oli silti pakko kaataa, koska olivat liian vanhoja jo ja vaarassa kaatua myrskyllä, mutta olisi ehkä ollut viisaampaa jättää niistä silti edes joku.
Nyt samaista mummolaa remontoi poikani. En mistään seinän väreistä puhu, nehän voi uusia kun kyllästyy (ja osa niistä on sellaisia, että taatusti kyllästyy ja jollei kyllästy niin masentuu). Mutta varoittan kyllä ratkaisuista, joiden tiedän tuottavan ongelmia, esim pihan pinnanmuotojen muuttamisesta niin, että vesi valuu kulkuväylälle tai peräti taloa kohti. Varoitan siksikin, että tiedän miniän syyttävän meitä, jos talosta joskus löytyy joku rakenneongelma, vaikka se sitten olisikin seurausta heidän itse tekemästään ratkaisusta.
Tsemppiä ap:lle! Toivottavasti isä tottuu nopeasti talon uuteen ilmeeseen. Et voi tehdä omasta kodistasi hänen mieleistään, se olisi järjetöntä.
En puuttuisi vaikka miten tekis mieli
Ihan sama kenelle asuntoni myisin, sen jälkeen se ei enää ole omani ja minulla ei ole siihen sananvaltaa.
Tottakai laittavat mieleisekseen. Heidän koti ja heidän omistuksessa.
Minulle olisi ihan sama mitä ratkaisuja tekisi, pistäköön vaikka uima-altaan keskelle olohuonetta. Se olisi hänen asuntonsa silloin ja hän tekee muutoksia jos mielii samalla kun se kunnostetaan.