Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä epäselvää moottoritien liittymissäännöissä on?

Vierailija
19.08.2025 |

Liittyjä on aina väistämisvelvollinen ja häntä ei saa väistää siirtymällä ohituskaistalle.

Kommentit (57)

Vierailija
1/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

OK boomer

Vierailija
2/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, sepä se, kumpi tuleekaan kolmion takaa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos tie on niin tukossa että sinne väliin ei yksinkertaisesti mahdu ja koko ramppi ruuhkautuu ja jonon ensimmäiseltä loppuu bensa? Saako siinä tilanteessa käydä puskapissalla jos se tilanne kestää useita tunteja?

Vierailija
4/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni pitäisi olla tapana väistää ohituskaistalle. 

Mulle vauhdin ja liikenteen hahmottaminen on aina ollut vaikeaa. Silti ajan autoa. Olen todella huono liittymään, jos on ruuhkaa. 

Vierailija
5/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinne vaan sekaan, monikin väistää mieluummin kuin kolarin ajaa.

Vierailija
6/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään epäselvää, asia on kuten ap sanoi. 

Vierailija
7/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välillä on vain pakko, koska liittyjä tulisi muuten kylkeen. Vaikka kuinka jättäisi tilaa eteen ja takanakin olisi tilaa, niin näitä kamikaze-kuskeja on liikaa liikenteessä.

Pk-seudulla olen vähintään joka toinen vuosi todistanut, kun edellä oleva on saanut kylkiosuman. En ala mittelöimään katumaastureiden ja pakujen kanssa oikeuksistani.

Vierailija
8/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle vauhdin ja liikenteen hahmottaminen on aina ollut vaikeaa. Silti ajan autoa. Olen todella huono liittymään, jos on ruuhkaa. 

Miksi sitten menet sinne ruuhkaan?

Vierailija
9/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi moottoritielle menosta on tehty formulakiihdytys. Naisena en vain tajua.

Vierailija
10/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi moottoritielle menosta on tehty formulakiihdytys. Naisena en vain tajua.

Miten muuttaisit sääntöjä?

Vierailija
11/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sitten menet sinne ruuhkaan?

Tai ylipäänsä ajat autoa?

Vierailija
12/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Välillä on vain pakko, koska liittyjä tulisi muuten kylkeen. Vaikka kuinka jättäisi tilaa eteen ja takanakin olisi tilaa, niin näitä kamikaze-kuskeja on liikaa liikenteessä.

Pk-seudulla olen vähintään joka toinen vuosi todistanut, kun edellä oleva on saanut kylkiosuman. En ala mittelöimään katumaastureiden ja pakujen kanssa oikeuksistani.

Jos moottoritiellä ajajat pitäisivät turvavälit ja ajaisivat nopeusrajoitusten mukaan niin liittyjä mahtuisi väliin ilman kolhuja.

Vierailija
13/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jos tie on niin tukossa että sinne väliin ei yksinkertaisesti mahdu ja koko ramppi ruuhkautuu ja jonon ensimmäiseltä loppuu bensa? Saako siinä tilanteessa käydä puskapissalla jos se tilanne kestää useita tunteja?

Jonon ensimmäinen kääntää autonsa ratista tien laitaan ja laittaa hätävilkut jos ei osaa tankata. Tyhmä pitää olla jos ohi ei osaa mennä. Ja täytyyhän isolla tiellä tajuta ajaa hajuraolla kun näkee et sieltä tullaan,kerta on ruuhkaa niin ilmeisesti liikenne matelee. Vai oletko nähnyt motareita joissa osataan ajaa satasta kun väleihin ei mahdu ja on paljon liikennettä? Ei niin tapahdu,sillon madellaan kuutta kymppiä.

Vierailija
14/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinne vaan sekaan, monikin väistää mieluummin kuin kolarin ajaa.

Ei ole mun vika,niin en väistä.

Vierailija
15/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ongelmaa ei ole, jos jokainen ymmärtää jättää riittävän välin edellä ajavaan jotta siihen väliin pystyy liittymään helposti.

Huonot, perseessä ajavat kuskit luovat ongelman.

Vierailija
16/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmalla on niin ruuhkaisia moottoritien ramppeja että niissä on liikennevalo joka päästää auton kerrallaan liittymästä.

Tämä on edessä Suomessakin koska urpot eivät tunnu tajuavan mitä tarkoittaa sivutieltä pääväylälle tuleminen.

Vierailija
17/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos moottoritiellä ajajat pitäisivät turvavälit ja ajaisivat nopeusrajoitusten mukaan niin liittyjä mahtuisi väliin ilman kolhuja.

Tämä juuri! Turvavälit helpottaisi moottoritielle liittymistä. Itse aina moottoritiellä ajaessa yritän pitää edellä ajavaan riittävää etäisyyttä jotta kiihdytyskaistalta tuleva mahtuu liittymään väliin. Jos kiihdytyskaistalta liittyvä ei millään mahdu liittymään niin sen on vaan pysähdyttävä ja odotettava moottoritielle liittymistä.

Vierailija
18/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aapeen mainitsema sääntö on helppo ja yksinkertainen. Samoin oman järjen ja harkinnan käyttö, milloin sääntöä kannattaa noudattaa ja milloin ei.

Olispa nämä polkupyörien väistämistapaukset yhtä selkeitä. Mopojonnea en väistä koskaan. Kynttilät kehiin ja kaikki voittaa.

Vierailija
19/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään ongelmaa ei ole, jos jokainen ymmärtää jättää riittävän välin edellä ajavaan jotta siihen väliin pystyy liittymään helposti.

Huonot, perseessä ajavat kuskit luovat ongelman.

Tämä on ihan uskomaton ilmiö. Mikä kertakaikkiaan saa ihmisen ajamaan jopa lähes tyhjällä moottoritiellä kolmen metrin päässä edellä ajavan perästä?? Vieressä täysin vapaa kaista millä ajaa ohi milloin tahansa mutta ei. 

Vierailija
20/57 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"häntä ei saa väistää"

no kyllä saa väistää, etenkin, jos lityjä on tulossa kylkeen, niin saa väistää

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan viisi