Mielestäni 3000e palkasta 1000e veroihin on ihan liikaa?
Mitä näiden verojen vastineeksi enää saa?! Palvelut viedään, tiestö on reikiä täynnä, säällistä sosiaaliturvaa ei enää ole. Sitten vielä ihmetellään miksi ihmiset eivät enää kuluta, kun keskiluokka on imetty tyhjiin?!
Kommentit (183)
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut ulkomailla, eli mitä puhut on paskaa. Missään muussa maassa ei ole asiat niin hyvin ja turvallisesti kuin Suomessa. Amerikassa ei esim ole mitään vanheimpainvapaita tai ylipäätänsä maksettuja lomia. Lomat ja äitiysvapaat maksetaan omasta pussista, jos työnantaja edes suostuu antamaan vapaata. Halvimmat, pakolliset terveysvakuutukset ovat alkaen 800e kuussa, joka ei kata yhtään mitään.
Suomalaisilla ei tunnu olevan mitään hajua, liten hyvin asiat meillä täällä Suomessa on. Ei kai tätä osaa arvostaa, jos ei ole mitään vertauskohdetta. Olen itse asunut Sveitsissä ja Australiassa.
Vertaat samassa viestissä Suomea Amerikkaan, et Sveitsiin ja Australiaan, joissa väität myös asuneesi. Vertaa Sveitsiin, Saksaan, Tanskaan, Australiaan, älä Venäjään ja USA:han.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta kohtuullinen verotus 3500 e palkasta olisi noin. 500e sisältäen eläkemaksut sun muut. Ap
No millä täällä sitten kustannettaisiin ilmainen koulutus, kouluruokailu, päivähoito, hammashuolto lapsuudesta lähes aikuisuuteen, matalat sairaalamaksut ja lukemattomat muut palvelut, joihin ollaan niin totuttu ettei enää edes huomata, että ne ovat lähes kaikkialla muualla maksullisia palveluja. Ne kuuluu kaikille ja lisäksi ilmaista rahaa niille, joille ei työ maita. Heillekin kuuluu jonkinlainen elintaso. Sairaat ymmärrän, mutta lisäksi kaikenlaiset tekosairaat käyttävät lääkärien, psykologien jne palveluja kelan kustantamana hyvällä omallatunnolla. Kyllä verorahoille saa vastinetta, jos ei aina itse, niin joku muu.
Kannattaa muistaa, että veronmaksaja ei välttämättä saa tuolta listalta maksutta
montaakaan asiaa. Päivähoidosta joutuu aika ripeästi maksamaan täyden maksun (joka ei tosin kata palvelun todellista hintaa), kun osa porukasta saa saman palvelun maksutta. Lääkäriin ei pääse, on mentävä yksityiselle, ja kas, siellähän on lisää veroja maksamattomia, koska heillekin kuuluu ihmisarvoinen elämä.
Totta on, että verorahoille saa vastinetta ja yleensä saamapuolella on Minja Koskelan opstuslapsia eli niitä, joille hoetaan jatkuvasti, että töitä ei tarvitse tehdä, jos se ei ole kivaa. Yhteiskunnan kuuluu tarjota keskituloisen elintaso kaikille!
Yhteiskunta ei kyllä tarjoa keskituloisen elintasoa. Nimim. kokemusta on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmeellinen käsitys ihmisillä nykyään.
Ei ole mitän hyötyä ylläpitää kansallisvaltiota, jos emme ole kansa, joka haluaa tukea myös heikoimpia kansalaisiaan ja tukemaan heitä. Pitäisi olla itsestään selvää, että tämä maa jossa ei ole mitään arvokasta (paitsi mineraalit, jotka nekin kokkareet antavat ilmaiseksi ulkomaisille yhtiöille) pyörii verovaroin.
Monissa tutkimuksissa suomi on valittu maialman onnistuneimmaksi ja onnellisimmaksimaaksi (tätä ei nykyhallituksen sekoilulla voi ymmärtää) mutta mitä enemmän itsekkäämpiä olemme, sitä huonommin tällä maalla menee. Tämä nähdää jo nyt; hallituksemme onnettomat päätökset ovat pahentaneet sekä työttömyyttä, uskoa tulevaisuuteen, lisänneet asunnottomuutta, pudottaneet investointeja, aiheuttaneet kahtiajakoa..ja päin persestä menee.
Pitäisi olla itsestään selvää, että se, että maksat palkasta veroa, on
Mikä ihmeen nationalismin muoto tämä on, jossa kansallisvaltio mielletään pelkäksi persaukisten elättäjäksi. Minulle suomalaisuus on ihan jotain muuta kuin olla jonkun koulunsa keskeyttäneen lonttopolven lypsylehmä. Suomalaisuutta on suomalainen kulttuuri, kirjallisuus, taide, teatteri. Suomalainen luonto ja suomalainen maanpuolustustahto. Suomi on itsenäinen maa, jossa heikoimmillakin on samat mahdollisuudet kouluttautua, tehdä töitä ja menestyä. Pelkkä rupusakin elättäjä Suomi ei koskaan saa ollakaan.
Sitä suomalaista luontoa ylläpidetään muuten verovaroin.
Brutto 3325€, verojen ja muiden vähennysten jälkeen 2250€. Veroprosentti 18,5%.
Mitä kitiset, harva tienaa noin paljon. Ole tyytyväinen että Sulla on iso palkka josta maksaa veroja.
On se hassua, että ulkomaalaistaustaisilla miehillä tuo palkka riittää hyvin. Heillä on monesti asunto itselleen työpaikan vieressä ja lisäksi vaimolla ja lapsilla oma asunto. Maksavat siis kaksi asuntoa ja 6-10 lapsen menot. Eikä he koskaan valita rahapulasta. Plus kaksi asuntoa mahdollistaa perheen isälle unirauhan, että jaksaa käydä töissä.
Perhekahvulassa näitä äitejä näkee. Lapsilla aina siistit vaatteet jne. On rahaa käydä ravintolassa.
Kyllä se on se miten palkan käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Mulla 3500e palkka ja ei mene tonnia veroihin. Tellit ja vellit + verot eikä nekään yhteensä tonnia.
Unohdat, että työnantajaltasi rokotetaan tuon lisäksi liki 20 prossaa eläkemaksuja eli tavallaan veroa jolla maksetaan eläkeläisten eläkkeet. Siis sun palkasta menee kuukaudessa melkein 900 euroa eläkkeiden maksuun.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä veroprosentti on liian korkea, jos noin paljon menee? Oletko kokeillut muuttaa veroprosenttia?
Oletko sä kokeillut progressiivista verotusta Suomessa? Ihan normaalia, että veroprossa on 30% + lakisääteiset.
Valtio ollaan me. Ei mikään oma instituutio. Päättäjät sitten päättää, mihin ne meidän rahat laitetaan. Pitäs saada kansanäänestys kaikkiin päätöksiin.
Vierailija kirjoitti:
Brutto 3325€, verojen ja muiden vähennysten jälkeen 2250€. Veroprosentti 18,5%.
Brutto 3325
Ennakonpidätys -615,13
Työeläkemaksu -237,74 / -287,61 (riippuen iästäsi)
Työttömyysvakuutusmaksu -19,62
Netto 2452,52 / 2402,64
Erotus 2452,52-2250= 202,52 / 2402,64-2250=152,64
Mitä erotus pitää sisällään? Ay-jäsenmaksua, lounasvähennystä?
Näinhän se on. 6400 euron kuukausipalkastani maksan veroja sellaiset 1800 e/kk ja erilaisia eläke-, työttömyys- ja sairasvakuutusmaksuja 600e. Käteen tulee 4000 euroa ja ihmetyttää mitä näillä 2400e/kk maksuilla saan. 80-luvulla syntyneenä en usko saavani vanhuuseläkettä yhtään mahdollista kansaneläkettä enempää, se kirstu tulee olemaan tyhjä parin vuosikymmenen sisällä. Jos saisin itse sijoittaa sen 550eur eläkemaksujani itse, olisi toivoa saada jotain takaisinkinpäin vanhana.
Olen samaa mieltä, verotus on kestämättömällä tasolla. Enää muutaman punavihreän lisämaksun päässä siitä, että lyön hanskat naulaan ja rupean tukipummiksi itsekkin. Hemmetti huvita tuhalata koko elämää ja pilata terveyttä kun siitä ei mitään itselle käteen jää.
Kolmen tonnin bruttopalkka maksaa työnantajalle noin 4500€/kk kun otetaan huomioon työnantajan maksamat maksut jotka eivät edes näy palkkakuitilla. Lisäksi työnantaja maksaa mm lakisääteisen työterveyshuollon joka kustantaa keskimäärin (muistaakseni) noin 200€ kuukaudessa. Yhteensä verot, eläke ja terveydenhuollon maksut siis maksavat työnantajalle noin 4700€ ja työntekijä saa käteen 2000€
Otetaanpa hypoteettinen ajatusleikki jossa meillä ei olisi yhteiskunnan järjestämää eläkettä ja terveydenhuoltoa. Äkkiseltään kuulostaa kauhealta, mutta:
- silloin samasta työstä mistä nyt maksetaan 3000€ bruttopalkkaa voitaisiin maksaa 4700€
- jotta saisi säällisen eläkkeen, pitäisi 65 vuotiaana olla mielellään noin 450000 euroa pankissa. Sillä saisi yli 2000€/kk yli 20 vuoden ajan. Tämän summan keräämiseksi riittäisi se, että aloittaisi 20 vuotiaana säästämään 200€/kk ja sijoittaisi ne esim indeksirahastoon.
- jotta saisi säällisen terveydenhuollon, pitäisi olla oma terveysvakuutus. Laskin oman vakuutusyhtiöni laskurilla hinnan deluxe terveysvakuutukselle johon ruksin mukaan kaikki vakavan sairauden hoidot ja maksimikorvaukset. Vakuutuksen hinnaksi tuli 200€/kk.
- oletetaan lisäksi, että julkiset palvelut skaalattaisiin Viron tasolle (eli edelleen kohtuu hyvälle tasolle, hyvät digipalvelut) ja otettaisiin käyttöön tasavero jonka vero-% olisi sama kuin Virossa eli 24%.
Näiden muutosten jälkeen:
- AP:n bruttopalkka nousisi 3000€ -> 4700€
- AP:n nettopalkka nousisi 2000€ -> 3572€
Eläkesäästön ja terveysvakuutuksen (yht 400-500€) jälkeen AP:lle jäisi käyttörahaa nettona 3100€ eli saman verran kuin nykyinen bruttopalkka.
- Työnantajan kulut eivät muuttuisi mitenkään joten muutos ei heikentäisi kilpailukykyä
- Kuluttajille jäisi reilusti enemmän löysää rahaa jota laitettaisiin kulutukseen, mikä toisi huiman boostin talouteen
- jos AP sairastuisi niin häntä hoidettaisiin hyvätasoisessa yksityissairaalassa eikä arvauskeskuksen jonossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä kitiset, harva tienaa noin paljon. Ole tyytyväinen että Sulla on iso palkka josta maksaa veroja.
3000€ on aika surkea palkka aikuiselle.
Suomessa keskituloiseksi lasketaan henkilöt kenellä on palkka 3300-6500€/kk.
Eli hyväpalkkaisesta voidaan puhua kun ansiot ovat noin seitsemän tonnia tai enemmän kuukaudessa.
Usein pienipalkkaisiksi mielletyt sairaanhoitajatkin tienaavat kaikkine lisineen noin 4500€/kk tai enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. 6400 euron kuukausipalkastani maksan veroja sellaiset 1800 e/kk ja erilaisia eläke-, työttömyys- ja sairasvakuutusmaksuja 600e. Käteen tulee 4000 euroa ja ihmetyttää mitä näillä 2400e/kk maksuilla saan. 80-luvulla syntyneenä en usko saavani vanhuuseläkettä yhtään mahdollista kansaneläkettä enempää, se kirstu tulee olemaan tyhjä parin vuosikymmenen sisällä. Jos saisin itse sijoittaa sen 550eur eläkemaksujani itse, olisi toivoa saada jotain takaisinkinpäin vanhana.
Omat brutto- ja nettotuloni ovat lähes samat kuin sinulla. Koen saavani paljonkin vastinetta näille 2400 eurolle. Toki tilanteeseen vaikuttaa se, että minulla on kolme opiskelevaa lasta.
1. Olen köyhästä perheestä. Vanhemmillani ei olisi ollut mahdollisuutta tukea opintojani mitenkään lukion jälkeen, mutta pystyin opintotuen ja valtion takaaman opintolainan avulla opiskelemaan itselleni hyväpalkkaisen ammatin. Pystyin myös valitsemaan sen yliopiston, joka oli mielestäni alan paras Suomessa, eikä minun tarvinnut valita yliopistoa taloudellisilla perusteilla (esim. mikä tarjoaa stipendin tai missä on halvimmat maksut).
2. Kun lapseni olivat pieniä, kunta tarjosi heille todella edullisen päivähoidon. Näin pystyin jatkamaan töissäkäyntiä. Maksoin kyllä täyden maksun, mutta se oli vain pieni osa todellisista kustannuksista.
3. Minulla on kolme yliopistossa tai amk:ssa opiskelevaa lasta. Siinä, missä esim. saksalaiset kollegat tavatessa kertovat, kuinka heillä ei ole nyt rahaa siihen tai tähän niin kauan kuin lapset opiskelevat (heidän lapsensa eivät saa tukia vanhempien tulojen takia), minä voin todeta, että rahaa jää käyttöön paljon enemmän kuin aikaisemmin, koska lapset eivät enää asu kotona.
Tässä vain muutama esimerkki.
Kyllä sinä saat sillä paljon, saat maksuttoman koulutuksen ja terveydenhoidon lapsena, ja myös aikuisenakin lähes maksuttoman, saat puolustuvoimien, tullin, rajavartiolaitoksen, poliisin, pelastulaitoksen, oikeuslaitoksen, rikosseuraamuslaitoksen jne. palvelut suurelta osin täysin maksutta.Kun talosi syttyy palamaan, joudut hirvikolariin tai rakkain ihmisesi tuupertuu maahan, voit soittaa hätänumeroon, ja saat avun, siellä ne odottelee 24/7 että koska juuri sinä tarvitset vastinetta verorahoillesi, huippuammattilaisia tuhansittain. Taloosi tulee puhdasta vettä, sekä keittiön kraanaan että vessanpönttöön ja kaikki liattu vesi kulkee pois ja menee puhdistettavaksi ja takaisin kiertoon. Saat taloosi sähköt. Ne reikäiset tiet aurataan jotta pääset töihin ja muille asioillesi liikkumaan. Ja nämä on vain pieni osa siitä mitä sinä saat verorahoillasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tienaa niin paljon että tulovero nousee johonkin 60 % niin mieti miten paljon veroja lopulta tuleekaan maksettua, kun kaikista ostoksista vielä pitää maksaa alvit, polttoaineverot, auton ostohinnasta puolet veroa yms. yms. Hyvä jos 25 % bruttopalkasta saa käytettyä johonkin muuhun kuin pelkkää veroon.
Se on sama kuin vuoden alusta tekisi 9 kk töitä niin että valtio ottaa 100 % ansiotuloistasi ja saat armollisesti pitää itselläsi vain vuoden kolmen viimeisen kuukauden aikana tienatun palkan. Kommunismia se on.
Ihan älytöntä myös se, että jos veroprosentti on yli 50 niin verottaja tienaa sun tekemästä työstä enemmän kuin mitä itse tienaat tekemästäsi työstä, kuullostaa ihan joltain pyramidihuijaukselta mutta näillä mennään.
Jossain toimivassa yhteiskunnassa noille verorahoille saisi jotain vastinetta mut
Ja sinä ahnehdit töitä lisää, kun on satoja tuhansia ihmisiä työttömänä? Ihme itsekkyyttä. Vähennä tuntejasi ja anna muille ne työt joilla ei ole niin isot tulot että veroprosentti on noin korkea. Ala nautiskella pienistä veroista niinkuin muutkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa sun työnantajas maksaa sun puolesta vielä lisäksi noin 1200 euroa kuussa eläkeyhtiöille jotka maksavat sitten noillakin rahoilla nykyisille eläkeläisille eläkkeet. Jos saisit laittaa nuo rahat osakkeisiin olisit korkoa korolle ilmiön ansiosta multimiljonääri eläkeiässä.
Minulla on lapset päiväkodissa nyt ja tuntuu oikeastaan ihan hassulta että kaikki maksut jäävät pois, kun siirtyvät kouluun. Siinä jää 400e kuussa enemmän käyttöön. Kyllä minä olisin ihan valmis tuota maksua jatkamaan vielä peruskoulunkin ajan, vaikka toki periaatteessa koulun maksuttomuus onkin mielestäni hyvä asia.