Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä tapahtuu kun hyvinvointivaltiota ei ole enää varaa pyörittää?

Vierailija
19.08.2025 |

Mä itse mietin tätä paljon, suuri osa kansasta luulee, että hyvinvointivaltio vaan on vuodesta toiseen, joku maaginen jatkumo vuosi toisensa perään. Kun tämä koko rakennelma on vinollaan ja pahasti ja vinoutuu kokoajan vuosi vuodelta enemmän kun nettomaksajia/veronmaksajia ei vaan ole tarpeeksi nettosaajiin verrattuna niin mitä lopulta tapahtuu? 

Kusessa oltaisiin ilman M-muuttoakin, mutta se nyt on viimeinen naula arkkuun pitkässä juoksussa.

Itse näkisin, että edessä tulee pakosti olemaan hidas hyvinvointivaltion alasajaminen, se on jo käynnissä. Se on aivan sama kuka siellä on hallituksessa. 

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on pelkkää poliittista jargoniaa, oikeistopopulismia. Tottakai rahaa on juuri niihin asioihin, mihin sitä halutaan käyttää. Juuri laitettiin miljardeja yritystukiin niin piti leikata pienipalkkaisilta asumistuet. Ja laitettiin pari miljardia työssäkäyvien veronalannuksiin, niin piti leikata työttömyysturvaa, kun ei siihen enää ole rahaa. 

Silti olen kyllä huolissani siitä, että pitkään aikaan yksikään hallitus "ei ole onnistunut luomaan" (= ei ole halunnut luoda) kunnollisia edellytyksiä talouskasvulle. Yritysten voittoja ei olla saatu kanavoitua niin, että se hyödyttäisi myös kansalaisia. Esimerkiksi yritystuet on vain jaettu yrityksille ilman ehtoja työpaikkojen luomisesta tai investoimisesta Suomeen, ja sitten ihmetellään että hupsista, mites ne nyt noin, että veivätkin rahat veroparatiiseihin pois Suomesta, eivätkä edes veroja maksaneet. 

Vierailija
2/4 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hallitukseen valikoituu tyyppejä, jotka ajavat lähinnä omaa etuaan. Suomessa on vielä vasta todella vähän vanhaa rahaa, joten lähes jokaisen pitää luoda itse oma omaisuutensa. Ministerin palkasta jää sentään vähän säästöön, ja samalla voi yrittää pedata myös tuottoisampaa paikkaa EU-johdossa tai eläkevirkaa johonkin suomalaiseen yhtiöön. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

M-muuton kustannukset ovat vuositasolla noin 10 miljardia. Esimerkiksi sosiaaliturvaan menee vuositasolla noin 2 miljardia. Juuri tehdyt veronkevennykset tekivät myös valtion budjettiin noin 2 miljardin loven, joka pitää säästää jostain muusta. Ja mistähän se leikataan - arvaan että juuri siitä sosiaaliturvasta. Kun sitä ei haluta järjestää. 

Vierailija
4/4 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hinnat romahtaa ja suomi joutuu eun holhouksen alle.